• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot-tråden

tottehall

Omega
2-Faktor
Denna skönhet idag ❤️
IMG_1020.jpeg

Black betty 🥰 Är det ljuset som leker med texten? Framstår som mörkare än vanligt.
 

ThomasP

Cartier
2-Faktor
Nu har jag anslutit till Powematic 80-familjen - det blev en grön 40 mm. Mycket klocka för pengarna tycker jag hittills efter två veckor.

Två funderingar:

  • Hur mycket drar era? -4 s/dygn på min
  • Har någon lämnat in på standardservice än? Hur mycket kostade det? Och fick ni någon klarhet i frågan om hela verket byts ut m.t.p. plastkomponenter?

Fridens

Min PRX 35mm ligger däromkring. Om den får vila någon dag så har jag noterat att den tappar minst när den ligger med 9:an uppåt. Ligger den med tavlan upp så tappar den ca -5s/dygn.

20231005_081252.jpg
 

MF79

Breitling
Vilken modell är denna ? Om det är gen1 ska jag noja att den kan lägga av när som? Köptes nyss för 2000kr
 

Bilagor

  • Screenshot_20231010_181740_Blocket~2.jpg
    Screenshot_20231010_181740_Blocket~2.jpg
    80.7 KB · Visningar: 11
  • Screenshot_20231010_174306_Blocket.jpg
    Screenshot_20231010_174306_Blocket.jpg
    94 KB · Visningar: 11

MF79

Breitling
Nån som har info om denna modell? År ,gen1? Mm .
Köptes för 2000kr
 

Bilagor

  • Screenshot_20231010_174306_Blocket.jpg
    Screenshot_20231010_174306_Blocket.jpg
    94 KB · Visningar: 7
  • Screenshot_20231010_181740_Blocket~2.jpg
    Screenshot_20231010_181740_Blocket~2.jpg
    80.7 KB · Visningar: 10

Kohkoinen

Omega
Då undertecknad varit en duktig knegarmupp för samma arbetsgivare i 25 år, så fick jag ett presentkort på lite pengar att inhandla en klocka för!

Jag, som hittills hållit mig i det extrema budgetsegmentet med Vostoks, Casio och kinesiska mushroommärken med NH35 i, införskaffade mig istället en
Tissot Seastar 2000 Professional!

Jag är mycket nöjd. Det är en stor och tung dinka med sina 46mm. Bilden gör inte urtavlan rättvisa, det är den blågröna modellen jag valde. Ljusspelet i den är underbart!

ISO-certifierad till 600m trots safirglasad bakboett, lume som är så kraftfull att jag kan läsa av tiden i mörkret på morgonen. Och så ETA-verk med nivachronbalans.

Me like a lot! :)

1698048679412.png
 

FolkeJ

Breitling
Hej, är inne på att köpa mig en PRX, kikade först på powermatic men är nu osäker då jag vill ha en quartz klocka till samlingen och är nu lite mer inne på ”vanliga” PRX. Vad känner ni som äger PRX? Är även quartz ett bra alternativ eller är det powermatic man ska slå till på?
Allt gott, Folke
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Hej, är inne på att köpa mig en PRX, kikade först på powermatic men är nu osäker då jag vill ha en quartz klocka till samlingen och är nu lite mer inne på ”vanliga” PRX. Vad känner ni som äger PRX? Är även quartz ett bra alternativ eller är det powermatic man ska slå till på?
Allt gott, Folke
Eftersom du nu frågar... Jag säger kvarts!
Dom skiljer sig ju i design av tavlan samt att Powermatic har en ram runt datumfönstret. Frågan är om du vill betala dubbla summan för de estetiska skillnaderna tillsammans med allt vad en mekanisk klocka har?
Men kvartsaren får du bra tidshållning, 5-7års batteri tid och ett allmänt bekymmersfritt och billigt ägande.
Det enda som talar för en mekanisk förutom de estetiska skillnaderna är att mekaniska klockor är mer populära på andrahandsmarknaden ibland entusiaster.
 

Psykel

Patek
Hej, är inne på att köpa mig en PRX, kikade först på powermatic men är nu osäker då jag vill ha en quartz klocka till samlingen och är nu lite mer inne på ”vanliga” PRX. Vad känner ni som äger PRX? Är även quartz ett bra alternativ eller är det powermatic man ska slå till på?
Allt gott, Folke
Kör quartz! Ultimata slippa-tänka-och-bara-köra klockan, bärs säkert i snitt varannan dag för mig.
 

Flytspackel

Breitling
Hej. Mitt första inlägg här. Alltid nervöst första gången man skriver på nya forum man ska lyckas skämma ut sig på nåt vis. Hursomhelst så köpte jag denna klocka billigt på auktion för några år sedan. Men är det nån som vet vilken modell det är och ungefär vilken år? Om det ens är en Tissot eller nån som bara bytt ut urtavlan nångång i tiden? Baksidan på botten är helt slät. 20231109_105353.jpg
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Hej. Mitt första inlägg här. Alltid nervöst första gången man skriver på nya forum man ska lyckas skämma ut sig på nåt vis. Hursomhelst så köpte jag denna klocka billigt på auktion för några år sedan. Men är det nån som vet vilken modell det är och ungefär vilken år? Om det ens är en Tissot eller nån som bara bytt ut urtavlan nångång i tiden? Baksidan på botten är helt slät. 20231109_105353.jpg
Seastar är modellserien, men det fanns många utföranden i den serien (som fortfarande finns). Även om baklocket är helt slätt kan det finnas siffror på insidan som kan avslöja något, även urverket... Börja med att öppna baklocket och fota det du ser där så kanske du kan få mer vägledning.
*jag skulle säga att det är en äkta Tissot, antagligen 1980 tal
 
Topp