• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Titan! Tråden med titanklockor.

Testar kompis titanare.
Farer har lyckats polera upp den så vissa bitar ser ut som stål.

IMG_4677.jpeg
IMG_4678.jpeg

Jag skulle behöva lite tips på klockor som är byggda helt i titan och då menar jag case, caseback, armband och clasp.
Jag har nämligen åkt på en nickelallergi och måste nu motvilligt göra mig av med min BB58 (det känns förjävligt) hade tänkt att skaffa en P39 eller en Pelagos FXD men insåg att dessa har casebacks i stål så det går inte.

Så just nu är jag lite uppgiven och vet inte riktigt vad jag ska börja leta, jag har förstått att Omega och Panerai kör titan i deras caseback, är tyvärr inget jätte fan av någon av dessa märken.

Jag vill ju helst ha samma kvalitet som min BB58 som jag typ behöver ställa om 4 ggr per år för den går så precist. Sen gillar jag inte stora klockor över 40mm. Budgeten är väl runt 50 000kr och det kommer att vara den enda klockan jag äger så den bör ha minst 100m wr.

Finns det nått där ute eller är det kört?

Och nej nagellack, skyddsplast osv är inte ett alternativ.

Jag skulle behöva lite tips på klockor som är byggda helt i titan och då menar jag case, caseback, armband och clasp.
Jag har nämligen åkt på en nickelallergi och måste nu motvilligt göra mig av med min BB58 (det känns förjävligt) hade tänkt att skaffa en P39 eller en Pelagos FXD men insåg att dessa har casebacks i stål så det går inte.

Så just nu är jag lite uppgiven och vet inte riktigt vad jag ska börja leta, jag har förstått att Omega och Panerai kör titan i deras caseback, är tyvärr inget jätte fan av någon av dessa märken.

Jag vill ju helst ha samma kvalitet som min BB58 som jag typ behöver ställa om 4 ggr per år för den går så precist. Sen gillar jag inte stora klockor över 40mm. Budgeten är väl runt 50 000kr och det kommer att vara den enda klockan jag äger så den bör ha minst 100m wr.

Har du kollat in Grand Seiko?
Jag har ej koll på om dom har det du efterfrågar men vet att dom har diverse modeller i titan.

Jag tror det är vanligt att de använder stål i baklocket, och även spännet, på titanklockor. (Jag antar att det har att göra med tekniska egenskaper i de olika metallerna.)

Ett alternativ kan vara s.k."martensitic steel" som används i en del klockor. (Inte dykare och liknande dock.) En del varianter är helt nickelfria.

Jag tror det är vanligt att de använder stål i baklocket, och även spännet, på titanklockor. (Jag antar att det har att göra med tekniska egenskaper i de olika metallerna.)

Ett alternativ kan vara s.k."martensitic steel" som används i en del klockor. (Inte dykare och liknande dock.) En del varianter är helt nickelfria.
Jo det verkar vara vanligt med stål i titanklockor. Dock är det ofta en kostnadsfråga verkar det som.

Nickelfritt stål ska man vara försiktig med då det visat sig att en del sånt stål faktiskt består av nickel. Men jag ska kolla martensic steel.

@Cosmo Jag kollade med Krons och GS använder stål i deras Caseback.

Jo det verkar vara vanligt med stål i titanklockor. Dock är det ofta en kostnadsfråga verkar det som.

Nickelfritt stål ska man vara försiktig med då det visat sig att en del sånt stål faktiskt består av nickel. Men jag ska kolla martensic steel.

Aldrig riktigt förstått idén med att ha caseback i stål på en titanklocka 🙃
Finns ju riktigt billiga klockor helt i titan, Boderry tex gör väl även caseback i titan o kostar nästan ingenting 🤔

Har du kikat på Breitling? Inte så många små klockor i utbudet, men gamla Aerospacen är 40mm…

Ja, man måste kolla att det är rätt sort. (Se https://en.wikipedia.org/wiki/Martensitic_stainless_steel t.ex.) Vissa innehåller 2-4% Ni, andra inget alls. "Austenitic steel" innehåller däremot alltid Ni, och högre andel (8-12%).

Det svåra kan ju vara att få tillförlitliga uppgifter från tillverkarna om exakt vad för stål de använder... en del är tydliga där, andra inte.

Aldrig riktigt förstått idén med att ha caseback i stål på en titanklocka 🙃
Finns ju riktigt billiga klockor helt i titan, Boderry tex gör väl även caseback i titan o kostar nästan ingenting 🤔

Har du kikat på Breitling? Inte så många små klockor i utbudet, men gamla Aerospacen är 40mm…
Håller med, är det en titanklockan så ska den väl vara helt i titan annars är det ju en miss av titan och stål.

Får kolla in Breitling och se om Aerospacen kan vara nått.

Upplevda repor? Titan vs stål? Ja tycker dom syns mycket mer på titan
En egenskap hos titan är att det får ett oxidskikt, vilket är ett plus. (Skyddar mot fortsatt korrosion.) Men jag kan tänka mig att det kan göra att repor syns tydligare när man repar igenom det.

Senast ändrad:
En sån här då. Kan ej se här heller dock om baklocket är i titan.

Jag hade en Longines Spirit i Titan.
Vet dock ej vilket material caseback har.
Hittade inget om det.
1724329452066.jpeg
Har sneglat på den men hittar inget om baklocket det blir nog att ringa en as även här. Vet att jag tyckte lugnen var så otroligt långa på den bara.

En sån här då. Kan ej se här heller dock om baklocket är i titan.
Den är inte heller fel. Och det verkar stå Titanium på baklocket så det är ju lite positivt.

Har sneglat på den men hittar inget om baklocket det blir nog att ringa en as även här. Vet att jag tyckte lugnen var så otroligt långa på den bara.

Den är inte heller fel. Och det verkar stå Titanium på baklocket så det är ju lite positivt.
Ja den Longines spirit i 40mm som jag hade var nog ca 50 lug to lug vill jag minnas.

Citizen kallar det för super titanium tom, vad det nu är 🤷‍♂️

Här har du en kombination av glas och titan på baksidan.
Funderade på the Twelve men det är nått med den som känns off. Jag skulle nog hellre gå på en Zenith defy då, för Zenith verkar köra på titan rakt igenom.

Annars finns ju bel canto ifrån CW men det är ju ingen gada precis

Jag är i samma sits, så det är minst sagt lite snålare utbud än på stål :)
Jag hade själv sneglat på en Pelagos innan jag kom på att dom hade stål caseback, dom skyltar inte direkt med det.. Det är lite som Zelos som har många titanmodeller men har sen claspen i stål av någon anledning.*

Jag har sneglat lite på PVD behandlade klockor men aldrig riktigt kommit mig för att testa ännu, då kunde man kanske kika på en Black Bay Ceramic som jag gillar stilen på.
Skulle jag bara ha en klocka hade jag personligen först kikat på Grand Seiko.

Några jag kommer på rakt av som har allt i titanium är:
Seiko Astron - inte alla modeller
Grand Seiko - inte alla modeller
Citizen har många i titan inkl Fujitsubo ni nämnt ovan, även dyrare modeller som tex Attesa, Hakuto-r eller deras (tror det är deras top of the line serie) Chronomaster & The Citizen
Breitling Aerospace (nästan alla andra titan från Breitling är +40mm)
Certina har några modeller (kanske DS Action Diver 38mm är närmast BB58an i stil)
G-Shock - några få modeller
Omega har några modeller också.

Här är en bild på 4st titanare iaf :) 41,5mm, 40mm, 40mm och om ja minns rätt är Alpinisten 38,5mm
1724345320826.png

1724345364911.png

Och ett litet Lume

1724345417248.png

Senast ändrad:

Har samma problem, kör med en Oris Aquis som funkar jättebra.

Jag är i samma sits, så det är minst sagt lite snålare utbud än på stål :)
Jag hade själv sneglat på en Pelagos innan jag kom på att dom hade stål caseback, dom skyltar inte direkt med det.. Det är lite som Zelos som har många titanmodeller men har sen claspen i stål av någon anledning.*

Jag har sneglat lite på PVD behandlade klockor men aldrig riktigt kommit mig för att testa ännu, då kunde man kanske kika på en Black Bay Ceramic som jag gillar stilen på.
Skulle jag bara ha en klocka hade jag personligen först kikat på Grand Seiko.

Några jag kommer på rakt av som har allt i titanium är:
Seiko Astron - inte alla modeller
Grand Seiko - inte alla modeller
Citizen har många i titan inkl Fujitsubo ni nämnt ovan, även dyrare modeller som tex Attesa, Hakuto-r eller deras (tror det är deras top of the line serie) Chronomaster & The Citizen
Breitling Aerospace (nästan alla andra titan från Breitling är +40mm)
Certina har några modeller (kanske DS Action Diver 38mm är närmast BB58an i stil)
G-Shock - några få modeller
Omega har några modeller också.

Här är en bild på 4st titanare iaf :) 41,5mm, 40mm, 40mm och om ja minns rätt är Alpinisten 38,5mm
1724345320826.png

1724345364911.png

Och ett litet Lume

1724345417248.png

Tack för bra input.
Jag sneglade på black bay ceramic men som jag förstod det så är det stål i baklocket, bezeln och även kronan.

Jag hade hoppats att GS skulle vara titan men även där var ju baklocket stål, i alla fall det som är på cherry blossom.

Hittills har jag hittat Omega (flertalet modeller), Zenith (Defy), Oris (Aquis och Pro Pilot X), Tag Heuer (Aquaracer solar) och IWC (Top Gun)som garanterat har titan även i baklocken.

Den där citizen ser ju rätt så trevlig ut. Får nog kolla om den går att klämma på någonstans. Sen är Alpinisten alltid en cool klocka.

Tillbaka
Topp