• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Titan! Tråden med titanklockor.

Min första klocka i titan!
IMG_0274.jpeg

Blir nog perfekt sommarklocka detta!

1718052441292.png

Är ganska säker på att SMP-kronografer inte har gjorts mid-size. Den här är m a o fullstor.

edit - sommarbild tillagd.
20240618_171149.jpg
Den där båten stjäl hela showen. Den skulle jag gärna kika närmare på. Var är den byggd?

(det kan ju också vara så att den bara råkade vara i bakgrunden)

Den där båten stjäl hela showen. Den skulle jag gärna kika närmare på. Var är den byggd?

(det kan ju också vara så att den bara råkade vara i bakgrunden)

Haha...:)
Det finns lite om den i skärgårdstråden/lifestyle men enklast sammanfattning hittar du här (ingen fara - det är en klocknördssida):

Den är byggd av Niklas Nyström på Saxemara varv, Ronneby. Han började bygga den när han gick på båtbyggarskolan runt 2008 men den blev inte färdigställd förrän 2018.

Det finns lite om den i skärgårdstråden/lifestyle men enklast sammanfattning hittar du här (ingen fara - det är en klocknördssida):

Den är byggd av Niklas Nyström på Saxemara varv, Ronneby. Han började bygga den när han gick på båtbyggarskolan runt 2008 men den blev inte färdigställd förrän 2018.
Trevlig läsning!

Kom för att söka information om titanklockor, slutade med att läsa om blekingska allmogebåtar. Guds vägar är outgrundliga.

Titanklocka till vardagsbruk, hur fungerar det?

Jag funderar på en Tudor Pelagos FXD MN, alltså med boett i titan.
Har dock aldrig haft en klocka i det materialet och undrar hur reptålig är den egentligen?

Använder normalt lite olika "dykarklockor" till vardags, med safirglas och bezel i stål
eller keramik, allt för att de inte ska blir slitna så snabbt. Vid "grovjobb" byte jag till en
Mudmaster, den klarar ju det mesta....

Tudorn är egentligen lite (ganska mycket) över min normala prisnivå och därför vill jag
undvika att sitta med en dyr, sliten och repad klocka om några år....

Tacksam för tips och synpunkter...
/Lase

Titanklocka till vardagsbruk, hur fungerar det?

Jag funderar på en Tudor Pelagos FXD MN, alltså med boett i titan.
Har dock aldrig haft en klocka i det materialet och undrar hur reptålig är den egentligen?

Använder normalt lite olika "dykarklockor" till vardags, med safirglas och bezel i stål
eller keramik, allt för att de inte ska blir slitna så snabbt. Vid "grovjobb" byte jag till en
Mudmaster, den klarar ju det mesta....

Tudorn är egentligen lite (ganska mycket) över min normala prisnivå och därför vill jag
undvika att sitta med en dyr, sliten och repad klocka om några år....

Tacksam för tips och synpunkter...
/Lase
Jag använder endast titan klockor då jag har allergi, skulle nog säga att det fungerar hur bra som helst för normalt bruk! (Värt att notera att Pelagos använder stål till boett locket ifall du är allergisk)
Lite beroende på vilken grad av titan, samt tillverkare så "självläker" titan till aningen till utseendet, en ny repa han vara lite glansig men smälter liksom in i färgen på övriga klockan efter ett tag. Är man orolig för repor finns ju andra tillverkare som har sitt "härdade" titan som t.ex. Citizen/Seiko mfl

Om du ändå byter klocka för grovjobben så skulle jag inte känna mig så orolig för repor utöver normalt slitage.
Finns säkert lite bilder i Tudor tråden på använda Pelagos :)

Riktigt fräsha dedär.. skall ärligt säga jag är helt oinsatt i Citizen- vad är detta för modell ? blev lite nyfiken, den blå är riktigt trevlig
Dom är riktigt trevliga för priset ändå! Bland deras senaste release

Tillbaka
Topp