• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Titan! Tråden med titanklockor.

Bjuder på ett par hyfsat färska bilder på mina titanklockor.

IMG_0683.jpg
IMG_0489.jpg

Hej på er titan lovers eller inte.
En tråd om klockor i titan behöver vi i alla fall, en metall man verkar älska eller inte.
Min tissot i titan har jag nog haft i 15 år och varje gång den åker på är jag nöjd, absolut ingen märkvärdig klocka men den sitter skönt, lätt och vad många verkar tycka så upplever jag inte den som rep känslig.
Har provat andra titan modeller o skulle gärna välja en sån igen.
20180915_122044.jpg

Kom igen nu o visa era dinkor i titan o ge oss era tankar om den.

20160911_162400.jpg

Min oris. Första "riktiga" klockan jag köpte, tror det var 2009. 47mm titan, en galt som jag fortfarande gillar trots storleken. Vågar inte tänkta på vad den hade vägt i stål. ..

Ni som har eller haft Titan - givet att det är så mycket mjukare; är det inte risk för att krona/kronhals slits ut om skruvad krona?

Ni som har eller haft Titan - givet att det är så mycket mjukare; är det inte risk för att krona/kronhals slits ut om skruvad krona?
Nja. Med tiden iom att det är mjukare än stål så lär det slitas mer. Om det inte är hårdhetsbehandlat.
Fast jag är skeptisk till att det i praktiken kommer att ge sig, eller ställa till förtret. Naturligtvis är det lättare att skada, jag menar gängpaj kan det bli även på stål, om man är slarvig. Men praktiskt så tvivlar jag på att man får problem om man tänker sig för.

Jag gav min yngsta son min gamla Citizen NY0054 ititan med skruvad krona. Skulle tro den är ifrån mitten av ´90 talet. Nemas problemas med den :)
Även om titan är något mjukare än stål så är det nog marginellt för just en sån grov gänga som på en kronhals att det skulle slitas. I länkar har man ju oftast stift när det är titan, eftersom skruvar kan få en oxidering på ytan (den skyddar visserligen) som gör att dom kan glappa.

Nja. Med tiden iom att det är mjukare än stål så lär det slitas mer. Om det inte är hårdhetsbehandlat.
Fast jag är skeptisk till att det i praktiken kommer att ge sig, eller ställa till förtret. Naturligtvis är det lättare att skada, jag menar gängpaj kan det bli även på stål, om man är slarvig. Men praktiskt så tvivlar jag på att man får problem om man tänker sig för.
Hmmm - hoppas att du har rätt.
21BCB296-88FD-4EC6-B9EB-7C43A98E47CD.jpeg
8454BD8B-B357-4A9D-9F65-6FB5535E8008.jpeg
EE2B117E-92CC-4308-AAB6-9D06082DD249.jpeg

2018 års titanklockor.
Jomen precis.

Efter att ha googlat lite då; Seiko och GS har någon typ av behandling som gör dem hårdare. Det verkar dock som om Breitling har (åtminstone haft) ett antal problem med sina större Titanmodeller just gällande detta, Chrono Avenger har nämnts. Antar att kvartsmodellen du har klarar sig fint då man ju inte behöver ställa den så ofta. Breitling använder Ti grade 2 vilket är en mjukare variant. Omega PO i Titan använder grade 5 som tydligen är hårdare än stål... Efter lite googlande som sagt :)

Hmmm - hoppas att du har rätt.

Jomen precis.

Efter att ha googlat lite då; Seiko och GS har någon typ av behandling som gör dem hårdare. Det verkar dock som om Breitling har (åtminstone haft) ett antal problem med sina större Titanmodeller just gällande detta, Chrono Avenger har nämnts. Antar att kvartsmodellen du har klarar sig fint då man ju inte behöver ställa den så ofta. Breitling använder Ti grade 2 vilket är en mjukare variant. Omega PO i Titan använder grade 5 som tydligen är hårdare än stål... Efter lite googlande som sagt :)
Knasigt googlat i så fall. GS har ingen ytbehandling på sin titan.

Bifogar lite info från Panerai:
D36C89F2-D171-402E-93A2-16B823EB86BB.png

Jag gav min yngsta son min gamla Citizen NY0054 ititan med skruvad krona. Skulle tro den är ifrån mitten av ´90 talet. Nemas problemas med den :)
Även om titan är något mjukare än stål så är det nog marginellt för just en sån grov gänga som på en kronhals att det skulle slitas. I länkar har man ju oftast stift när det är titan, eftersom skruvar kan få en oxidering på ytan (den skyddar visserligen) som gör att dom kan glappa.
Hur kommer det sig att ni fått för er att titan är mjukare än stål?

Om man mäter hårdheten i Vickers är din Seawolf 165 kontra 220 för en klocka av standardstål (utan behandling)...
Så kan du ju inte generalisera! Det finns olika typer av titan som har olika typer av hårdhet.

Ta SBGR305 som exempel, det titanet är dubbelt så hårt som stål.

Att titan skulle vara mjukare än stål är helt enkelt ett felaktigt påstående. Testa polera några olika titanklockor så kommer du märka att vissa är mycket mycket svårare att polera än 316L-stålklockor.

Så kan du ju inte generalisera! Det finns olika typer av titan som har olika typer av hårdhet.

Ta SBGR305 som exempel, det titanet är du bröt så hårt som stål.

Att titan skulle vara mjukare än stål är helt enkelt ett felaktigt påstående. Testa polera några olika titanklockor så kommer du märka att vissa är mycket mycket svårare att polera än 316L-stålklockor.
Jag vet. Det finns olika typer av Titan. Rent titan räknas mellan grade 1-4. Breitling använder grade 2 vilken är 165 Vickers som jag nämnde. Precis som du säger finns extremt hårda Titaniumvarianter, då rör det sig om legeringar såsom Titanium Grade 5. Dessa är som du säger extremt hårda (hårdare än stål) och du kan knappt polera bort några märken ur dem för egen maskin.

Tillbaka
Topp