• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

Till Certina 28-161 söker jag en verkhållare enligt bild nedan.
D7BA4DD8-7628-4A21-8749-54E6435042B9.jpeg
Har inte Martin så tror jag nästan att jag har en?

Hej, är det någon som har ett Eta/Esa 963.126 verk liggande?
Edit: Hittade denna Candino med MRP boett i dag, tyvärr går den inte :( så om någon har ett skulle jag bli jätteglad.

IMG_20180809_225310.jpg
IMG_20180809_225401.jpg

Senast ändrad:
Hej! Meckar med en Seiko som har 6602b verk, det är ”vobbligt” i visarna dom läger sig olika beroende på vilket håll man vrider vid ställning. Kollade och upplever mer glapp än vanligt mellan minut och timm hjul.
Så frågan är om någon här har Seiko 6602b skrotverk ? För då är jag intresserad, den har en grå sunburst tavla jag vil ska få leva... !!!

Hej! Meckar med en Seiko som har 6602b verk, det är ”vobbligt” i visarna dom läger sig olika beroende på vilket håll man vrider vid ställning. Kollade och upplever mer glapp än vanligt mellan minut och timm hjul.
Så frågan är om någon här har Seiko 6602b skrotverk ? För då är jag intresserad, den har en grå sunburst tavla jag vil ska få leva... !!!
Tror det ev finns nåt här. Är timhjulet slitet? Har några 66 verk. Kanske har det samma timhjul annars.
Verkar bara vara 66 verk jag hittar än så länge.

Senast ändrad:
Såg att nån av dom var duktigt sliten i.centrum hålet . Det sitter ingen juvel där så kanske är din sliten oxå.
Är nästan säker på att detta har juvel i centrum. Kollade på canonpinion i går med större förstoring, ser ut som man borrat typ är grader på nedåt sidan?!?
Kanske kan fila bort! Googlade verk och Ranfft verkar så att 66b har samma ”hands gear” som 6602b.
Tror du jag fattat rätt?

Är nästan säker på att detta har juvel i centrum. Kollade på canonpinion i går med större förstoring, ser ut som man borrat typ är grader på nedåt sidan?!?
Kanske kan fila bort! Googlade verk och Ranfft verkar så att 66b har samma ”hands gear” som 6602b.
Tror du jag fattat rätt?
Har för mig det är en liten kant minutröret där det ligger emot juvelen eller plattan . Är det samma minutrör som till 66 verket har jag såna .

Har för mig det är en liten kant minutröret där det ligger emot juvelen eller plattan . Är det samma minutrör som till 66 verket har jag såna .
Så ja, jag smög undan från familj och gäster... för att mäta och kolla!
Längd 2,75mm visar 0,9mm, slät botten för där sitter juvel som även den är slätt på tavel sidan! Gissar nu att pinnionen är ”borrad” om den kanske är till annat verk! Så några drag på bryne så den blir helt slät så kanske? Är en grad som går att den skevar tror jag! Du får ju gärna kolla om det är kant på de du har!

Låter väldigt högt jämnfört med 66A verket jag kolla på . Minutröret är 1,88 mm högt . Lite försänkt på insidan . Timhjulet är 1,27 mm .
DSC00042.JPG
DSC00041.JPG

Men är nog rätt till 6602B då cannon pinion är 2,75 mm hög.
http://cgi.julesborel.com/cgi-bin/matcgi2?ref=SEK_6602B
Ja det ser olika ut!
11E9E8C4-98B7-4311-B1DE-1C302DB81D03.jpeg
B4CF1126-256C-495F-B402-47A750B73966.jpeg

Är extra kuggkrans för datumet på 6602b, då höll inte min idé varför det är grader på pinionen ;) kan det vara ett fix för mer friktion kanske?
Men jag ger den lite slip, och klämmer sedan om den har kass friktion!
Så får jag se om det fixar sig!
Ha det gott och tackar!

Ja det ser olika ut!
11E9E8C4-98B7-4311-B1DE-1C302DB81D03.jpeg
B4CF1126-256C-495F-B402-47A750B73966.jpeg

Är extra kuggkrans för datumet på 6602b, då höll inte min idé varför det är grader på pinionen ;) kan det vara ett fix för mer friktion kanske?
Men jag ger den lite slip, och klämmer sedan om den har kass friktion!
Så får jag se om det fixar sig!
Ha det gott och tackar!
Ser ju helt klart lite skadat ut under. Man undrar vaför? Men funkar den i övrigt så bör det väl gå att knipa till den lite.

Ser ju helt klart lite skadat ut under. Man undrar vaför? Men funkar den i övrigt så bör det väl gå att knipa till den lite.
Nu tickar den! Var en liten grad på släta ytan mot juvelen så minut visaren hade olika höjd mot urtavlan på sitt varv! Tog några tag mot fina sidan på sten brynet kollade om den så bra ut. Och när jag tryckte dit den så gick visaren bra och friktionen var ok!
Håller nu tummarna, annars leta vidare efter verk!!!
Ha det gott!!!

Jag har ett set nya sådana visare, tim&minut + centrumsek-visare. Med vit smalt lumina.
627D6745-EC34-40AD-B54B-522AD263E7E2.jpeg

QUOTE="JohanSA, post: 2453135, member: 7075"]Sökes:

Omega 342 - sekundhjul.
Tissot 27-621 - centrumhjul och minutrör

Söker även Omega-visare likt dessa:
[/QUOTE]

Hej jag letar delar!
Balans axel till denna Nilaxen, om det finns någon här med det?
Men... vad är det för verk? Det är första nöten! Märkt 150, men lyckas inte googla fram det ;)
0CE7F2CA-AC90-4831-8EAE-FEEE67DA4546.jpeg
6BAD9BA1-F846-449D-BF3E-D47C800E0685.jpeg

Letar även efter ”bygel” ringen som sitter vid kronan, till denna. Frågan är om någon har det? Se mått på bild!
1A85F2AA-B644-4999-9DAB-46100F7A2A5B.jpeg

Hej jag letar delar!
Balans axel till denna Nilaxen, om det finns någon här med det?
Men... vad är det för verk? Det är första nöten! Märkt 150, men lyckas inte googla fram det ;)
0CE7F2CA-AC90-4831-8EAE-FEEE67DA4546.jpeg
6BAD9BA1-F846-449D-BF3E-D47C800E0685.jpeg
Ser ut som ett AS verk . Tror jag har nån Nilax liggande . Gissar 984. Men kom på att det är nog en FHF 150 . Tror jag har balansaxlar om du behöver .

Hej!
Det vore perfekt om du har!
Kolla när tid o lust finnes, är ett kommande projekt !
Ha det gott!
Hitta tyvärr bara ett gammalt FHF 150 verk. Ser hyfs i balansaxlen men saknar balansfjädern. Tror det är lättare att byta axel. Osäker om den är helt rak i balanshjulet. har dock några sån klockor typ Nilaxen nånstans . inte omöjligt det sitter ett FHF150 i nån av dom.

Hitta tyvärr bara ett gammalt FHF 150 verk. Ser hyfs i balansaxlen men saknar balansfjädern. Tror det är lättare att byta axel. Osäker om den är helt rak i balanshjulet. har dock några sån klockor typ Nilaxen nånstans . inte omöjligt det sitter ett FHF150 i nån av dom.
Mm. Klarar man göra det bytet utan special verktyg? Om inte vad behöver man för verktyg?
Ha det gott// Ola

Tillbaka
Topp