• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

När vi ändå är inne på små Antimagnetique, är den nån som har en lämplig minutvisare till min? Också 31 mm. Skulle såklart kunna låta måla om den befintliga men vore kul att slippa...
dAhPhgE.jpg

Det var ett 25-66 verk tyvärr. Går det bygga ett 25-65 verk av ett 25-66 med överdelen från ett 25-651? Överkurs kanske . Har du kollat med @Martin Lovasz
Nä men det dyker ju upp snart på auktion och jag har inte bråttom med det, tack för titten! Kan ju ta ett 25-651 men det är ju inte rätt så inväntar ett 25-65 som är betydligt ovanligare verkar det som.

Letar efter en bom/kronaxel till en Seamaster bumper med cal 354, har hittat en orginalkrona men bommen som sitter i klockan nu är lite för kort. Någon som har en liggandes som skulle kunna passa?
Klockan i fråga:
37963D79-2E3E-47D7-8566-594264AA87FD.jpeg

• Like
Reactions: PJW
Packningen mellan boett och baklock... sitter det en på alla eller är vissa utan? Kan man beställa på storlek eller måste man ha någon annan info?

Packningen mellan boett och baklock... sitter det en på alla eller är vissa utan? Kan man beställa på storlek eller måste man ha någon annan info?
Hänger inte riktigt med dig? Inte alla klockor som har packningar . Och kan se lite olika ut. Min gamla kronometer har en snäpp lock utan packning. En omega har en nylonpackning och en annan en blypackning. Men det vanligaste är oringar. Till Seiko och i viss mån Omega kan man hitta vilken packning det ska sitta. Kanske även andra klockor. Kolla boley.de. Annars blir det att mäta och köpa en generic packning.

Hänger inte riktigt med dig? Inte alla klockor som har packningar . Och kan se lite olika ut. Min gamla kronometer har en snäpp lock utan packning. En omega har en nylonpackning och en annan en blypackning. Men det vanligaste är oringar. Till Seiko och i viss mån Omega kan man hitta vilken packning det ska sitta. Kanske även andra klockor. Kolla boley.de. Annars blir det att mäta och köpa en generic packning.

Jag kanske var lite väl otydlig :bag: Jag har en tidig ´60 tals Lemania med skruvlock. Det ser ut att finnas ett spår i locket utanför gängorna, innan den platta delen av locket. Boetten har ju ett dike för gängorna i locket, och diket har en liten kant på utsidan (som skulle kunna trycka mot en packning). Jag "tycker" alltså att det borde sitta en packning där. Men det kanske det inte ska på alla, där av min fråga :rolleyes: När den är i hopskruvad är det ingen glipa, men det låter som metall mot metall... Men jag misstänker att det "ska" sitta en packning, så den borde ha en invändig diameter på 31mm och vara kanske 0,20-0,30mm
Och tack för tipsen, ska kolla nu :)

Jag kanske var lite väl otydlig :bag: Jag har en tidig ´60 tals Lemania med skruvlock. Det ser ut att finnas ett spår i locket utanför gängorna, innan den platta delen av locket. Boetten har ju ett dike för gängorna i locket, och diket har en liten kant på utsidan (som skulle kunna trycka mot en packning). Jag "tycker" alltså att det borde sitta en packning där. Men det kanske det inte ska på alla, där av min fråga :rolleyes: När den är i hopskruvad är det ingen glipa, men det låter som metall mot metall... Men jag misstänker att det "ska" sitta en packning, så den borde ha en invändig diameter på 31mm och vara kanske 0,20-0,30mm
Och tack för tipsen, ska kolla nu :)
Låter väldigt tunnt med 0.2 mm. Är det kanske en platt packning? Gamla omega hade blypackningar. Även sett lemania och tissot som haft det. Men det går ofta fint att sätta dit en platt packning på 0,4-0,5 mm. Har några oringar som är 0,5 men dom är ruskigt delikata. Så 0,2 är som ett skäggstrå i tjocklek.

Tillbaka
Topp