• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

@rogart-63
Hela den här behöver jag alltså. Eller.... Fjädern lossnade från fästet och skruven som håller fästet trillade bort...
upload_2018-10-26_23-26-24.png
Kollar imorgon. Har för mig det ligger nåt 6309 verk här i hyfs skick .

Söker ny mainspring till en Arsa !
Verk Unitas 196, skiljer lite i mått mellan Kusinen och Ranfft !
Har du lista med mått @rogart-63,
får du gärna kolla då du har möjlighet!

160x9,5-0,095-320 enligt prima katalogen .

Ranttf. Zf1360, 1.65 x 9.5 x 0.10 x 315mm.
Hitta denna på OBSOLETE.
1.65 x .11 x 320 x 9.5 swiss blue.
Förstår jag rätt om jag tänker....
5 hundradelar högre, 1 hundradel tjockare och 5mm längre.
Och att den borde funka?
Är i blånerat stål, det var den gamla med!

Ranttf. Zf1360, 1.65 x 9.5 x 0.10 x 315mm.
Hitta denna på OBSOLETE.
1.65 x .11 x 320 x 9.5 swiss blue.
Förstår jag rätt om jag tänker....
5 hundradelar högre, 1 hundradel tjockare och 5mm längre.
Och att den borde funka?
Är i blånerat stål, det var den gamla med!
Låter lite väl tjock . Gå hellre på en i rätt tjocklek. Om den är längre gör inte lika mycket . Risken är att du får för hög amplitud. 1,65 bör funka oxå. 4477 eller 4478 bör funka .

Låter lite väl tjock . Gå hellre på en i rätt tjocklek. Om den är längre gör inte lika mycket . Risken är att du får för hög amplitud. 1,65 bör funka oxå. 4477 eller 4478 bör funka .
Tackar för hjälpen, den är ovärderlig!
Hitta denna hos Obselett
1.60 X 0.095 X 320 X 9 swiss.
Är lite billigare än kusinen och har balans till FHF 150 verket du hjälpte mig att identifiera för ett tag sedan, med lite billigare så tar det där!

Ha en god fortsättning på helgen, detta sista gäller så klart er alla !

Snygg modell det där . Grymt jobbat .

Min handled är ju inte så stor så jag trivs bra med "små" klockor dvs ca 34-38mm. Det här är dessutom den första klockan jag köpte när mitt klockintresse vaknade. Sedan är tavlan i väldigt bra skick (och resten också!) så det finns många orsaker till att jag gillar den.

Sedan var det ju inte så svårt att laga den. En YouTube-video gav all information. Sedan var det bara att lossa en skruv skruv och ta bort balansen :)
Ibland är det bra att vara väldigt närsynt, man kan göra sådant här utan lupp

Senast ändrad:
Söker efter en Longines krona(som de på bilderna) som passar min Flagship. Tips på säljare man kan lita på uppskattas också!
Longines flagship krona.jpg
Skärmbild (4).jpg

Min klocka nedanför:)
45170195_309451502980502_7276791320985731072_n.jpg

Ngn som har ett sånt här donatorverk liggandes, har hållt på i 3 veckor med det och är beredd att slänga ut det genom fönstret. Jävla tankvÄrk! :mad:
A50377BB-DD78-4805-8D36-C8652B318BA8.jpeg

Vad har du för problem med det? Hitta detta nu när jag kolla lite efter andra delar . Är det inte samma verk? https://www.millsys-watch.co.uk/cal114-movement-with-beautiful-dial-for-project-or-parts-4422-p.asp
Lite olika problem men mestadels Balansen och balansbryggan som strulat, bla så lossnade ett ben på bryggan, sen hade hårfjäder snurrat upp sig och jag försökte förgäves räta till den, men det är som bekant inte lätt. Ser ut att vara samma verk faktiskt, stort tack!

Ett unitas 150 verk har jag som du kan plocka delar ifrån. Tyvärr är balansen körd. Har inte rotat igenom hela skrotlådan kanske finns fler.
Jag tackar ! Väntar och ser om jag hittar Balans, fans på EBay. Men kostar 300kr, gav nog högst 50kr för den lilla sportisen ! Den får ligga kvar i projekt högen så länge !
Jag återkommer på ämnet vid behov !

F29E9ABD-73B0-4EFD-81CB-33A453976573.png
Ohoj, jag letar efter ett Aquastar spänne enligt ovan. Några ledtrådar?

• Like
Reactions: Ako
Fyller på Enicarbehovet. Behöver skruven som fäster rotorn till ett 1145AR? Nån som har ett lik eller delar?

Tillbaka
Topp