• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

Racearen

Breitling
2-Faktor
Någon som har visare en Tissot? Minutvisaren är spräckt och lumen är dålig på bägge.
20230920_201335.jpg
 

Frankly

Breitling
Hej,

Jag har nyligen kommit över en Chronographe Suisse "Agari" som jag försöker renovera lite smått.

Jag är ganska ny inom vintage och renovering av klockor så undrar vart det bästa stället (sättet) är att hitta reservdelar? Det är ett Venus 188 urverk som är föregångare till Valjoux 7730 vad jag förstår.

Tacksam för alla tips och förslag vad gäller renovering eller tips.
 

gece

Omega
Hej!
Någon som vet vad det ska vara för glas till en Eterna centenaire 61?
Jag blir inte klok på det...Det som jag har nu är för stort för att hålla ringen på plats, samtidigt som det är för litet för att sitta bra i boetten.

20220215_080654~2.JPG
 

MOL

Cartier
Någon som kan identifiera detta verk. Smyckesur, dam? Lovade i svagt ögonblick att titta på den åt en släkting men det är bortom min nivå…
 

Bilagor

  • B587420F-A46E-49F5-9DD0-E5018C842F2E.jpeg
    B587420F-A46E-49F5-9DD0-E5018C842F2E.jpeg
    298.7 KB · Visningar: 4
  • AF4C8D0B-9ABA-4351-8E4A-C93FFD5CF9F9.jpeg
    AF4C8D0B-9ABA-4351-8E4A-C93FFD5CF9F9.jpeg
    274.1 KB · Visningar: 3
  • 0F588D83-DB75-436F-A4FE-C270AA72324A.jpeg
    0F588D83-DB75-436F-A4FE-C270AA72324A.jpeg
    289.7 KB · Visningar: 4

rogart-63

Patek
Vet inte om det är rätt. Men finns ett glas till den modell på cousinsuk. Kollar man spec för din modell . Som jag tror heter 186.0013 så ska det vara ett glas som heter TN5345. Och det finns på Cousinsuk . Kostar dock 1500:--2000:- https://www.cousinsuk.com/sku/details/omega-case-parts/tn5345003. Skulle gissa att du bör byta packning oxå. Och hitta nån som vågar pressa i det . Jag lämna en liknade omega på Björkengrens Ur här i Kalmar . Han vart mycket svettig. Men han fixa det . Sa dock att gör aldrig om det igen. Fyrkantiga glas är svårt.
 
Senast ändrad:

MHD

Breitling
Vet inte om det är rätt. Men finns ett glas till den modell på cousinsuk. Kollar man spec för din modell . Som jag tror heter 186.0013 så ska det vara ett glas som heter TN5345. Och det finns på Cousinsuk . Kostar dock 1500:--2000:- https://www.cousinsuk.com/sku/details/omega-case-parts/tn5345003. Skulle gissa att du bör byta packning oxå. Och hitta nån som vågar pressa i det . Jag lämna en liknade omega på Björkengrens Ur här i Kalmar . Han vart mycket svettig. Men han fixa det . Sa dock att gör aldrig om det igen. Fyrkantiga glas är svårt.


Edit: Jag hittade specen på hemsidan du länkade, tack!

Hej,


Tack för hjälpen!
Hoppet om att få tag i ett glas börjar väckas till liv.
Får man fråga vart du hittade spec på denna klocka?
Min enda oro är det det verkligen är glaset till rätt sida av klockan. Utan bilder och någon vidare beskrivning är det svårt att vara säker.

Mvh Mikael
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Edit: Jag hittade specen på hemsidan du länkade, tack!

Hej,


Tack för hjälpen!
Hoppet om att få tag i ett glas börjar väckas till liv.
Får man fråga vart du hittade spec på denna klocka?
Min enda oro är det det verkligen är glaset till rätt sida av klockan. Utan bilder och någon vidare beskrivning är det svårt att vara säker.

Mvh Mikael
Jag sökte på Omega Equinoxe.
Kom upp ett nummer då. Samma klocka ser det ut som. Men du har referensnummer på insidan av baklocket? Sökte sen på Boley.de och Jules borel watchparts sida för att hitta vilket glas. Men det är väl glas på bägge sidor. Vet inte hur man ska veta att det är rätt glas som cousinsuk har. Finns nåt glas som heter TN5345/2 oxå. https://www.ashlandwatches.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=ITEM-1354
 

MHD

Breitling
Jag sökte på Omega Equinoxe.
Kom upp ett nummer då. Samma klocka ser det ut som. Men du har referensnummer på insidan av baklocket? Sökte sen på Boley.de och Jules borel watchparts sida för att hitta vilket glas. Men det är väl glas på bägge sidor. Vet inte hur man ska veta att det är rätt glas som cousinsuk har. Finns nåt glas som heter TN5345/2 oxå. https://www.ashlandwatches.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=ITEM-1354

Japp, det är rätt ref.
Precis som du skriver, utmaningen är att ta reda på vilket glas som är vilket i o m att det är glas på bägge sidor och de ser helt olika ut.
Detektivarbetet fortsätter.
 
Topp