• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

Är på besök hos farsan och kom in på klockor som samtalsämne, fram kommer då en liten låda med gamla klockor som tillhört farfars far. Mest skräp men även en Tissot Seastar som drar upp mjukt och tickar på fint. Dock 2 större sprickor i glaset.

Så...hur löser jag ett nytt glas? Finns det att köpa hos urmakare eller kan någon pusha mig i rätt riktning? Vad kan det kosta med ett nytt glas, och vad tar en urmakare för en enklare service (vid behov)?

Rengjorde lite snabbt och drog på ett annat armband:
20230621_120856.jpg
Nu inlämnad hos stjärnurmakarna för glasbyte! 😁

Hej!
Jag söker efter delar till AS 1686 samt AS 1604. Det får gärna vara större delen av urverken. Det jag främst letar efter är drivfjädern till den första och 3rd wheel pivot till den andra (är tyvärr inte solklar på de svenska namnen).

Letar efter en clasp till rolex jubilee 62510D. Damur 13/10mm. Nån som har ett viklås till rolex damur att sälja?
Skärmavbild 2023-07-06 kl. 15.18.30.png

Senast ändrad:
Söker en fullt frisk balans till ett EB 8810-verk. Möjligen fungerar även 8800. Om någon har del eller donatorverk så dra gärna pm 🙏

Eftersöker en (ja har ni flera så vill jag säkert ha dem allihopa 😊) specifik länk till Nivada-klockor. Vet att användaren North här på KS sålde ett större antal för ett par år sedan (men nej han har inte fler kvar, har frågat 😊) jag lägger in Norths annonsbild nedan och det är alltså den inringade länken som hade varit kul att ha. Om ni sitter med andra Nivada originallänkar eller spännen så får ni gärna skicka ett meddelande för även dessa är av intresse!

Allt gott!
/Patrik

Bilagor

• IMG_1986.jpeg
    IMG_1986.jpeg
    284.6 KB · Visningar: 6
Eftersöker en (ja har ni flera så vill jag säkert ha dem allihopa 😊) specifik länk till Nivada-klockor. Vet att användaren North här på KS sålde ett större antal för ett par år sedan (men nej han har inte fler kvar, har frågat 😊) jag lägger in Norths annonsbild nedan och det är alltså den inringade länken som hade varit kul att ha. Om ni sitter med andra Nivada originallänkar eller spännen så får ni gärna skicka ett meddelande för även dessa är av intresse!

Allt gott!
/Patrik
Tror jag kan ha ett exemplar av den i mitten om det är intressant. Men min misstanke är att det här inte är originallänkar utan eftermarknadslänkar från någon period då varumärket inte användes till klockor. Min länk kommer ut en hel hög som handlaren hade. Jag har en länk som är identisk förutom loggan. Jag har sett en bunt på Tradera där det var både med och utan Nivadalogga och där båda typerna var märkta med samma pris och samma typ av prislapp. De känns billiga och asiatiska för mig. Jag har aldrig sett högarna med dessa länkar på annat håll än i Sverige. Observera att jag bara gissar. Någon får gärna överbevisa mig med en annons eller katalogbild. Men jag tänker inte hålla andan när jag väntar...

Så kan det så klart vara, tycker dock att den ”fembitars” är rätt snygg så jag hade velat ha den mest för länkens utseende. Men då ska jag i alla fall inte betala en förmögenhet, tackar för detta 😁👍

Så kan det så klart vara, tycker dock att den ”fembitars” är rätt snygg så jag hade velat ha den mest för länkens utseende. Men då ska jag i alla fall inte betala en förmögenhet, tackar för detta 😁👍
Ja den är snygg. Minns inte att jag hållit i den men jag skulle väl vara optimistisk om att den känns mindre billigt skramlig än mittenvarianten. Ändlänkarna på den vänstra passar nog fler boetter också skulle jag tro. :)

@McGyver har ju servat och äger flertalet av denna modell. Han kanske kan bjuda detta givmilda forum lite av sin kunskap? Vilka glas kör du med?
Ang. Tissot PR516 diver (44622) - jag har faktiskt inte behövt byta glas på mina senaste renoveringar. Tidigare klockor har jag lyckats hitta nya Tissot originalglas till (har tyvärr inte kvar ref.nr. på glasen). Håller på att fixa till en "årsklocka" från 1970 så jag kan mäta upp glaset om det hjälper!?

Ang. Tissot PR516 diver (44622) - jag har faktiskt inte behövt byta glas på mina senaste renoveringar. Tidigare klockor har jag lyckats hitta nya Tissot originalglas till (har tyvärr inte kvar ref.nr. på glasen). Håller på att fixa till en "årsklocka" från 1970 så jag kan mäta upp glaset om det hjälper!?
Det hade varit supersjysst, vet att i alla fall @Watcheyes behöver svar :)

Vet någon vad detta är för urverk?
IMG_6991.png

Sitter i denna klocka
IMG_6993.png

Den går lite knackigt och tappar ganska mycket tid, för en Quartz, under en månad, flera minuter. Fått en översyn av en privat uris men går trots allt fortfarande dåligt. Tänker att man kanske kan/ska byta hela verket? Borde vara lättare?

IMG_6991.png

Sitter i denna klocka
IMG_6993.png

Den går lite knackigt och tappar ganska mycket tid, för en Quartz, under en månad, flera minuter. Fått en översyn av en privat uris men går trots allt fortfarande dåligt. Tänker att man kanske kan/ska byta hela verket? Borde vara lättare?
ESA 9362.
Privat uris? Någon Sheik som har en i sin källare i Dubai?
Inga konstigheter att få det att gå bra, har alla delar hemma.
Nya verk finns inte.

ESA 9362.
Privat uris? Någon Sheik som har en i sin källare i Dubai?
Inga konstigheter att få det att gå bra, har alla delar hemma.
Nya verk finns inte.
9361 om man ska vara petig? 9362 har väl dag också? Håller förresten på att färdigställa en Fritzlkällare för detta ändamål. När jag är klar översänder jag ett anställningskontrakt för påskrift.

IMG_6991.png

Sitter i denna klocka
IMG_6993.png

Ser ut att sitta fel batteri i den. Ska vara ett 386. Det där ser ut att vara ett 395. Det är för tunnt. Då glappar det. Kolla så det är rätt plastbit under. Serva en häromdagen. Fel batteri. Och för liten isolator. Det blev helt enkelt kortis ibland.

IMG_6991.png

Sitter i denna klocka
IMG_6993.png

Dessa urverk är lite knepiga att serva om man inte är van vid dem så genvägar har nog tagits men det kan man inte då det finns för mycket friktion som måste behandlas. :)

Ser ut att sitta fel batteri i den. Ska vara ett 386. Det där ser ut att vara ett 395. Det är för tunnt. Då glappar det. Kolla så det är rätt plastbit under. Serva en häromdagen. Fel batteri. Och för liten isolator. Det blev helt enkelt kortis ibland.
Ska det inte vara 344 i de där?

IMG_6991.png

Sitter i denna klocka
IMG_6993.png

Om du vill byta verket och inte hittar ett 9362 så borde det även funka med ett AS/ESA 536.121.

Vad är det mer specifikt som skiljer dem från andra verk?
Snarare att man startade göra alla ESA/ETA/EEM med friktionshjul som sitter mot minutröret och man måst ta isär dessa och rengöra och fetta in. Överföringen på just dessa verk från undersidan till ovansidan är via ett rejält hjul som är tungt och den sitter inte med juvel på ovansidan så man måste rengöra och olja detta hål då det är metall mot metall.

Är det något du ser rent visuellt som ser uppenbart fel ut?
Nej inte direkt, dock kan man se hur dessa urverk har en platta som inte är platt utan har en böj och man måste vare mycket försiktig när man jobbar med och rengör juvelerna så man inte böjer plåten för då kan man få problem med att hjulen går lite snett.

Det som är mest frustrerande med dessa urverk är ställverket som har en platta i plast och det glappar lätt och var förberedd på att bommen inte låser i verket efter man servat verket. Då får man plocka av kretskortet och plastplattan och ställa mekanismen i tätt positionen igen. Ofta händer detta varje gång man försöker låsa bommen!

Tillbaka
Topp