• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Annonser på klockor med bara en bild.
Helt idiotiskt, ta flera bilder hur svårt ska det vara!
Som denna annons?

”Nyskick”
”Sparsamt använd”
……. i kombination med bilder där klockan har användning från minst en strand semester.
och ”oanvänd” innebär att den inte burits utöver ev. 2minuters test i butik eller hemmet. Inget annat.

Ryggar alltid när jag ser "retur om ej äkta". Förstår varför man skriver så men ger ju inte direkt intryck om att säljaren har koll på vad man säljer
Om du förstår varför man skriver så är det ju knappast ett problem. Det är ju en direkt omskrivning för att säljaren vet att klockan är äkta.

Annonser på klockor med bara en bild.
Helt idiotiskt, ta flera bilder hur svårt ska det vara!
Beror väl helt på objektet, en oanvänd sub behöver knappt en bild.

Nej inget såklart. Menar bara att jag håller med om att ”ingen retur pga garanti” är en kass orsak att inte ta emot retur.
Om en Klocka som är under garanti börjar strula efter den anlänt hos köparen så är det i regel köparen som får lämna in den för service. Klockor pajar oftare än man tror.

Nedan saker stör mig.

"**mm men bär större"
"får för lite handledstid"
"vi klickar inte"
"kör en catch and release på denna"
"ingen servicehistorik men inte märkt av något speciellt"
"mjuk i uppdraget"
"ingen retur, fortfarande garanti"
"förbehåller mig rätten att dra tillbaka klockan"
"intressekoll"

Bilder på fötter, tår, långa skitiga naglar, fingeravtryck

Kassa bilder i mörker

Kassa bilder överlag
Då stör du dig på 99% av alla annonser med andra ord :rolleyes:

Nej självklart kan man vilja returnera en vara pga vadsomhelst,men det skulle aldrig jag som privatperson tillåta,speciellt inte om det gäller något dyrare föremål där jag inte är sakkunnig nog att avgöra om varan verkligen returnerats i ursprungsskick utan att ta den till en fackman för verifiering. Tex en Rolex.

Jag har heller inget bra förslag till hur man löser ovanstående till både köpare och säljares belåtenhet.
Man skriver helt enkelt "Ingen retur". Du missuppfattar mig, jag har inget problem med folk som skriver ingen retur i sina annonser, det gör jag nästan alltid själv också. Men att skriva "ingen retur pga garanti", det är irriterande.

Om du förstår varför man skriver så är det ju knappast ett problem. Det är ju en direkt omskrivning för att säljaren vet att klockan är äkta.

Beror väl helt på objektet, en oanvänd sub behöver knappt en bild.

Om en Klocka som är under garanti börjar strula efter den anlänt hos köparen så är det i regel köparen som får lämna in den för service. Klockor pajar oftare än man tror.
Vi verkar alla ha en splittrad åsikt om vad returpolicyn innebär. För mig har garanti ingenting med retur att göra överhuvudtaget. Har klockan garanti? Trevligt! Det är ett plus med köpet. Säljarens returpolicy är en annan, skild sak. Självklart är det köparen som ska gå till tillverkaren när det handlar om saker som kan lösas genom garanti. Det jag iallafall pratar om är att jag blir irriterad när man använder uttrycket "ingen retur pga garanti", då garanti enligt mig inte har något med säljarens vilja att ta emot eventuell retur att göra. Retur kan man som köpare vilja göra om klockan exempelvis är i sämre estetiskt skick än annonserat, eller (om det gäller äldre klockor utan garanti) om säljaren exempelvis sagt att klockan går jättefint, och så får du hem den och så går den +150spd.

Jag vill ha en klarhet i annonserna, vill du inte ta emot retur? Skriv då för bövelen "INGEN RETUR", punkt slut. Varför försöka sminka en gris genom att lägga till "pga garanti".

Men jag vet inte, jag kanske är ensam i att tycka att garanti och returpolicy är två åtskilda saker?

Förstår inte logiken i att vissa här verkar se det som ett problem att man lägger upp en wristshot i sin annons. Först och främst vill många se hur klockan ser ut på handleden. ”Vill känna att klockan inte varit använd” är något jag läst. Är det begagnade klockor ni köper så vad fan trodde ni? Tänker ni att den legat orörd om den inte syns på en WS? Fortsätt leva i förnekelse isåfall 😂

Vi verkar alla ha en splittrad åsikt om vad returpolicyn innebär. För mig har garanti ingenting med retur att göra överhuvudtaget. Har klockan garanti? Trevligt! Det är ett plus med köpet. Säljarens returpolicy är en annan, skild sak. Självklart är det köparen som ska gå till tillverkaren när det handlar om saker som kan lösas genom garanti. Det jag iallafall pratar om är att jag blir irriterad när man använder uttrycket "ingen retur pga garanti", då garanti enligt mig inte har något med säljarens vilja att ta emot eventuell retur att göra. Retur kan man som köpare vilja göra om klockan exempelvis är i sämre estetiskt skick än annonserat, eller (om det gäller äldre klockor utan garanti) om säljaren exempelvis sagt att klockan går jättefint, och så får du hem den och så går den +150spd.

Jag vill ha en klarhet i annonserna, vill du inte ta emot retur? Skriv då för bövelen "INGEN RETUR", punkt slut. Varför försöka sminka en gris genom att lägga till "pga garanti".

Men jag vet inte, jag kanske är ensam i att tycka att garanti och returpolicy är två åtskilda saker?

Jag hör dig.

Poängen kvarstår att om man är överens om värderingen på klockan sett till skicket och ev fel i maskineriet tas upp på garanti så får i regel köparen ta det förutsatt att klockan inte går dåligt när den mottas. Om en säljare skickar en klocka som går knas när den plockas upp alt levereras så ska säljaren ta tillbaka denna direkt.
Om en klocka där emot rasar totalt en vecka efter att köparen mottagit den och använt den så är det köparen som får knalla till AD och öppna ett garantiärende.

"Ingen retur" är ju enklare att skriva, men det är i mitt tycke snyggare att skriva inga returer för klockan är under garanti vilket täcker eventuella problem som kan uppstå i urverket eller liknande ,tex täthet kort efter köparen mottagit klockan. Om klockan levereras i ett annat skick med tex en ding eller en repa så har ju säljaren varit direkt oärlig vilket är ett annat problem som en säljare inte kan skriva bort under "inga returer".

Affären baseras helt och hållet på annons och kommunikation mellan köpare och säljare, det sker mycket i PM/tele innan en affär går igenom, vilket man givetvis begriper om man är van vid att köpa och sälja klockor.

Förstår inte logiken i att vissa här verkar se det som ett problem att man lägger upp en wristshot i sin annons. Först och främst vill många se hur klockan ser ut på handleden. ”Vill känna att klockan inte varit använd” är något jag läst. Är det begagnade klockor ni köper så vad fan trodde ni? Tänker ni att den legat orörd om den inte syns på en WS? Fortsätt leva i förnekelse isåfall 😂
Vill du se bilder på din flickvän med hennes ex?

Jag hör dig.

Poängen kvarstår att om man är överens om värderingen på klockan sett till skicket och ev fel i maskineriet tas upp på garanti så får i regel köparen ta det förutsatt att klockan inte går dåligt när den mottas. Om en säljare skickar en klocka som går knas när den plockas upp alt levereras så ska säljaren ta tillbaka denna direkt.
Om en klocka där emot rasar totalt en vecka efter att köparen mottagit den och använt den så är det köparen som får knalla till AD och öppna ett garantiärende.

Ingen retur är ju enklare att skriva men det är i mitt tycke snyggare att skriva inga returer för klockan är under garanti vilket täcker eventuella problem som kan uppstå i urverket eller liknande, tex täthet kort efter köparen mottagit klockan. Om klockan levereras i ett annat skick med tex en ding eller en repa så har ju säljaren varit direkt oärlig vilket är ett annat problem som en säljare in kan skriva bort under "inga returer".

Affären baseras helt och hållet på annons och kommunikation mellan köpare och säljare, det sker mycket i PM/tele innan en affär går igenom, vilket man givetvis begriper om man är van vid att köpa och sälja klockor.
För mig iallafall känns det helt enkelt enklare om säljarna antingen skriver ingen retur/retur, eller så diskuterar man returvillkor sinsemellan via PM. Att klockan har garanti kan man nämna i sin beskrivning av klockan, inte i returpolicyn.
Aja, jag släpper det. Det är inte en så stor grej men har irriterat mig på det av någon anledning :p

På vilket sätt är det en omskrivning av att säljaren vet? Jag tolkar det som att säljaren inte är helt säker- för annars finns ju inte risken att den ska vara fake, och då finns ju inget syfte med returpolicyn

För mig iallafall känns det helt enkelt enklare om säljarna antingen skriver ingen retur/retur, eller så diskuterar man returvillkor sinsemellan via PM. Att klockan har garanti kan man nämna i sin beskrivning av klockan, inte i returpolicyn.
Aja, jag släpper det. Det är inte en så stor grej men har irriterat mig på det av någon anledning :p

Förstår hur du menar. Garantin är inte något som gör att det inte kunde vara returrätt. Det kan finnas mycket defekter som inte nämnts och inte omfattas av någon garanti.

På vilket sätt är det en omskrivning av att säljaren vet? Jag tolkar det som att säljaren inte är helt säker- för annars finns ju inte risken att den ska vara fake, och då finns ju inget syfte med returpolicyn

Det är ett snyggt sätt att ha en returpolicy på och samtidigt se till att man slipper returer.

Jag tänker mer att annonser är en utgångspunkt som säljaren frontar och vad som egentligen avtalas kommer senare mellan parterna men jag är helt med på vad du menar ;)

Jag stör mig lite på ”Lagstadgad” returpolicy- för det finns ingen sådan för handel mellan privatpersoner om man inte kommit överens om någon före affär 😆

Så det är i bästa fall ett snyggt sätt att framstå som att man har en returpolicy fast man inte tar returer alls? Hmm.

En sliten fras som brukar läggas till i returpolicys på internationella forum är någonting i stil med "no returns unless genuine Rolex or condition not as described" dvs om jag har fuckat upp och något är fake eller helt fel så är det retur som gäller men annars inte.

Kom ihåg att returpolicy ofta för säljare är ett bra sätt att skydda sig från velpellar till köpare.

En sliten fras som brukar läggas till i returpolicys på internationella forum är någonting i stil med "no returns unless genuine Rolex or condition not as described" dvs om jag har fuckat upp och något är fake eller helt fel så är det retur som gäller men annars inte.

Kom ihåg att returpolicy ofta för säljare är ett bra sätt att skydda sig från velpellar till köpare.

Ja köp mellan privatpersoner är inte detsamma som gratis påseende med flexibel betänketid efter mottagande. Väsentligt avviker från beskrivning eller väsentligt som inte framgår av beskrivning tycker jag duger gott.

Med risk OT från tråd ämnet så upplever jag att det finns minst lika mycket konstiga kommentarer och beteende från köpare. Admin får ta bort om det är för OT.

Imo mkt ”däcksparkande” och just ”velpellar”. Så vad gäller inga returer är jag helt med på den formuleringen.
Ofta vid försäljning skall det prutas ända ned på småören, eller med kommentarer som:
”du kommer aldrig att få så mkt men jag kan erbjuda xyzåäö sek” eller….
”Jag är mycket intresserad men är student/arbetslös/pensionär/lågavlönad och kan bara betala (valfritt skambud söder om ekvatorn).”

Om man sedan nekar erbjudandet kan det även där komma en flod av kommentarer där den ev. köparen kännts sig förorättad över att budet inte godtogs.

Med risk OT från tråd ämnet så upplever jag att det finns minst lika mycket konstiga kommentarer och beteende från köpare. Admin får ta bort om det är för OT.

Imo mkt ”däcksparkande” och just ”velpellar”. Så vad gäller inga returer är jag helt med på den formuleringen.
Ofta vid försäljning skall det prutas ända ned på småören, eller med kommentarer som:
”du kommer aldrig att få så mkt men jag kan erbjuda xyzåäö sek” eller….
”Jag är mycket intresserad men är student/arbetslös/pensionär/lågavlönad och kan bara betala (valfritt skambud söder om ekvatorn).”

Om man sedan nekar erbjudandet kan det även där komma en flod av kommentarer där den ev. köparen kännts sig förorättad över att budet inte godtogs.

Händer detta ofta här? Jag har haft känslan av att slippa sånt i ett så varmt forum som detta.

Tillbaka
Topp