• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Det finns ju massa urmakare som skruvar klockor på sin fritid och där man inte direkt får kvitto.
Ifall klockan går som en nyservad klocka så måste man väl få skriva något om det.
Var ju iofs inte jag som lyfte detta ifrån början, jag bara ifrågasatte den jag citerade lite.

Klart man skall få skriva det! men som köpare bör man ju ändå ta det lite med en nypa salt, det gör iaf jag! Inga papper eller kvitton är detsamma som oservad klocka i mina ögon.

Att sen Kalle kofot som är urmakare på sin fritid själv har skruvat på klockan hemma är ju knappast något plus i min bok, men det beror ju även på vilken prisklass på klockor vi pratar :)

Sedan beror väl ”ej dokumenterad service-delen” lite på vem annonsören är? Jag vill tro att om någon köper en klocka av mig som jag säger är servad av en ”hemskruvare” med gott renommé så är det hyfsat förtroendeingivande.
Är det sagt av ”Strimpa123”, reggad igår, med 50 tramsinlägg så känns det kanske mindre relevant.

Var ju iofs inte jag som lyfte detta ifrån början, jag bara ifrågasatte den jag citerade lite.

Klart man skall få skriva det! men som köpare bör man ju ändå ta det lite med en nypa salt, det gör iaf jag! Inga papper eller kvitton är detsamma som oservad klocka i mina ögon.

Att sen Kalle kofot som är urmakare på sin fritid själv har skruvat på klockan hemma är ju knappast något plus i min bok, men det beror ju även på vilken prisklass på klockor vi pratar :)
Precis som bilmekaniker som får skruva bilar på sina arbetsplatser kvällstid så finns det "säkert" urmakare som får göra samma sak......

Det finns ju massa urmakare som skruvar klockor på sin fritid och där man inte direkt får kvitto.
Ifall klockan går som en nyservad klocka så måste man väl få skriva något om det.
Inom vintage är det mycket vanligt och inte sällan är det urmakare med lång erfarenhet av mekaniska ur och med tillgång till delar som gör ett väl så bra jobb som hos vilken affär på stan som helst.

Sen kan det vara bluff också. Man får avgöra trovärdigheten från fall till fall.

Jag köpte en klocka för ett par år sedan som var "nyligen servad utan kvitto". Den gick perfekt men lämnade in den på koll hos en AD som jag brukar serva hos ändå i samband med att jag ville ha ett värderingsintyg. Jag åkte på att serva den samt byta rotor. Det stod dock i just den annonsen att den ska ses som oservad då kvitton inte fanns. Jag tog kostnaden och var glad ändå men trist såklart.

Jag köpte en klocka för ett par år sedan som var "nyligen servad utan kvitto". Den gick perfekt men lämnade in den på koll hos en AD som jag brukar serva hos ändå i samband med att jag ville ha ett värderingsintyg. Jag åkte på att serva den samt byta rotor. Det stod dock i just den annonsen att den ska ses som oservad då kvitton inte fanns. Jag tog kostnaden och var glad ändå men trist såklart.
Absolut, man ska så klart ta det med en nypa salt, även klockor med kvitton kan se ut som en potta piss inuti.
Jag har många gånger köpt klockor som ska va i bästa skick..... som är felservade, saknar originaldelar etc.
Köp säljaren, gör din egen bedömning.

Absolut, man ska så klart ta det med en nypa salt, även klockor med kvitton kan se ut som en potta piss inuti.
Jag har många gånger köpt klockor som ska va i bästa skick..... som är felservade, saknar originaldelar etc.
Så sant! Säljaren i det här fallet var toppen och här på KS.

Så är det ju också!
Men för mig som är dåligt insatt i hur urverket skall se ut för att må bra, så litar ju jag mer på att klockan är i ett bättre skick om jag har ett servicekvitto ifrån en urmakare som är auktoriserad på märket i fråga, än om någon tjomme på forumet säger att denne själv har servat den :)

Men ja, i vilket fall som helst skall man såklart alltid köpa säljaren.

Folk här i tråden vill köpa begagnade klockor med tanken av att klockan aldrig varit runt någons handled. Låt mig då förklara en grej, klockan ni köper har med största sannolikhet nuddat en och annan pung medan röv har torkats med toapapper.

Man ska kunna stå för den information man har när man säljer en klocka. Finns det saker som avviker från normalt bör man kunna säga det. Jag retar mig också på annonser som bara ställer frågor. Jag brukar undvika att engagera mig i dessa annonser helt och hållet för det ligger sannolikt en hund begraven. Och gör det inte det så var inte annonsen riktad till mig.

Folk här i tråden vill köpa begagnade klockor med tanken av att klockan aldrig varit runt någons handled. Låt mig då förklara en grej, klockan ni köper har med största sannolikhet nuddat en och annan pung medan röv har torkats med toapapper.
Har du möjligtvis en:

B3256A83-9519-4688-BD18-608224A59A81.jpeg

Vid TVÅ tillfällen har jag köpt klockor där säljaren packat klockan med toalettpapper! Det är fan vidrigt hur svårt kan det vara att spara lite bubbelplast eller wellpapp från alla paket man tar emot från onlineköp nuförtiden.

Tillbaka
Topp