• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Absolut!
Frågan är bara var jag hittar något bra?
Hade den varit 18/16 kunde jag hållit koll på lite auktioner t.ex. Kaplans Lilla Klockor men 19/16 är lite svårare. Vill helst ha något tidsenligt och det kan kanske bli småknivigt stt hitta något annat än brunt eller svart?
Hirsch vet jag har en del färggrannare modeller som ligger inom deras Selectionsortiment, som då är just 19/16mm. Olika reptilmönster, men det kan ju passa fint till den där.
 

Snowflake

Cartier
2-Faktor
Det svarta ödlebandet som sitter på nu är lite för glansigt för min smak (mer i verkligheten än på bilden). Har ni några tips?
50093CEA-B035-47B7-9B06-8203F59D2E66.jpeg
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Köpte denna egentligen till frun men eftersom hon inte använt den än så länge var jag tvungen att testa om den funkar på mig.
Visst den är i minsta laget men med rätt band skulle den nog kunna funka.
Givetvis gilla frun bandet mer än klockan men det är ett stoppat band som är nästan lika tjockt som klockan så det behövs ett nytt.
Någon som har ett eller har bra tips på 19/16 läder i bra kvalitet, gärna i något exotiskt och färgglatt material.
BA02378F-F756-41CC-90AD-DB09367402A1.jpeg
Har inget konkret tips men kikat hos ABP Paris? Nu har jag ibte varit därinne på säkert halvår men de har fortfarande hoppas jag en skön sida med inspirationsbilder, till stor del åt det lite mer extravaganta hållet, och de är väldigt bra att att göra med. Fått ett antal custom band sydda från dom och för mig personligen är de helt fantastiska.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min vän Jens köpte en el primero 38mm , o har precis köpt org spänne, tips på läder?
068202EB-3AA1-48DD-B953-F545CF3889BB.jpeg
BA6F8899-71F1-4375-A4B7-C62D251C4D47.jpeg


Ett alt är svin
5E0C9E4F-5714-465E-9877-36C97BC58A9A.jpeg
Nu är ju detta inget vintageur, men samma råd gäller originalet. Att gå all in på retro kan vara kul, dvs hålat läder. Men det är förmodligen inte förstavalet för ett bruksur. Håll banden ostoppade och relativt enkla, dvs ingen reptil. Det du länkar till ovan är präglat och inte svinläder. Dock ett bra alternativt. Lite svårt med brunt till den röda visaren men man får testa sig fram. Rios och Flucos ostoppade cordovan är rätt trevliga. Tror även att ett grått band hade sett bra ut, lite underskattad färg på band.
 

JohanHLM

Rolex
Hade bara ett band som var tillräckligt kort för att passa fruns handleder.
Ett Hoodinke vintage läder som rent stilmässigt borde vara helt tokigt men jag tyckte inte det blev så dumt. Eller är det jag som är tokig?
B8415129-692D-4CB0-A95A-5EA2C7EC677A.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hade bara ett band som var tillräckligt kort för att passa fruns handleder.
Ett Hoodinke vintage läder som rent stilmässigt borde vara helt tokigt men jag tyckte inte det blev så dumt. Eller är det jag som är tokig?
B8415129-692D-4CB0-A95A-5EA2C7EC677A.jpeg
Ser dumt ut. Däremot kan man helt klart ha denna skinntyp till klockan. Så länge man har rätt färgton och tjocklek kan man ta ut svängarna en del angående sömnad och skinntyp.
 

JohanHLM

Rolex
Ser dumt ut. Däremot kan man helt klart ha denna skinntyp till klockan. Så länge man har rätt färgton och tjocklek kan man ta ut svängarna en del angående sömnad och skinntyp.
Tänker du på att bandet är tjockare ån klockan vid infästningen? Ser ut så på bilden men är faktiskt inte det i verkligheten. Det upplevs även mycket ljusare i verkligheten (typ som vid kl 12) vilket jag tycker matchar rätt bra. Antar dock att du hade velat ha det ljusare än så alt. betydligt mörkare för att få mer kontrast?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tänker du på att bandet är tjockare ån klockan vid infästningen? Ser ut så på bilden men är faktiskt inte det i verkligheten. Det upplevs även mycket ljusare i verkligheten (typ som vid kl 12) vilket jag tycker matchar rätt bra. Antar dock att du hade velat ha det ljusare än så alt. betydligt mörkare för att få mer kontrast?
Inget fel på skinnet, men bandet är för grovt och slarvigt tillverkat. Sedan kan det säkert se bättre ut vid bandstiften irl än på bild men har svårt att se mig vara nöjd där ändå.
 

JohanHLM

Rolex
Inget fel på skinnet, men bandet är för grovt och slarvigt tillverkat. Sedan kan det säkert se bättre ut vid bandstiften irl än på bild men har svårt att se mig vara nöjd där ändå.
Nej, det är definitivt inte perfekt.
Precis som du säger hade det suttit mycket bättre om det varit 1mm tunnare.
Tycker dock att den gjorde sig bättre på detta än ett alligatorliknande stoppat läder.
Kommer leta vidare efter ett tunnare och mer välsytt läder.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, det är definitivt inte perfekt.
Precis som du säger hade det suttit mycket bättre om det varit 1mm tunnare.
Tycker dock att den gjorde sig bättre på detta än ett alligatorliknande stoppat läder.
Kommer leta vidare efter ett tunnare och mer välsytt läder.
Man förändrar verkligen känslan på hela klockan med band på dessa. Ett svart blankt band utan söm gör den till ett smokingur, ett vanligt ljusbrunt kalvband med söm runt om och skurna kanter gör den till ett vanligt bruksur.
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Skulle behöva ett riktigt bra band till min mögliga TG 195.
Problemet är ju fasta bandstift. Så inte helt enkelt att pröva sig fram.
Just nu är det dessa 2 band som är ok.
Känns dock som den kan bli ännu bättre med annat band. Men vilket?

GråGrönt Nato.
IMG_20181202_165756.jpg


Svart "krokodilläder"
IMG_20181202_165917.jpg
 

Fröde

Breitling
Tja! Funderar på att införskaffa mig en seagull 1963 och tycker den ser grym ut på ett mesh strap, någon som har tips på vart man kan få tag på ett mesh strap till rimligt pris (18mm)?
 

DanielÖrjebo

Breitling
Tips mottages gärna på band som skulle passa den Omeg, speciell form på klockan och skulle gärna testa skinn.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    77.1 KB · Visningar: 5

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Skulle behöva ett riktigt bra band till min mögliga TG 195.
Problemet är ju fasta bandstift. Så inte helt enkelt att pröva sig fram.
Just nu är det dessa 2 band som är ok.
Känns dock som den kan bli ännu bättre med annat band. Men vilket?

GråGrönt Nato.
IMG_20181202_165756.jpg


Svart "krokodilläder"
IMG_20181202_165917.jpg
Gammalt bund? Annars är väl ett custom ammoläder med "tre-kronor" eller liknade militärmärkning, rätt givet?
20181110_103646.jpg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Har fått tag i en rosa guldboett som jag är ganska säker på ska passa denna tavla - vad hade ni satt för band på? Är själv inne på riktigt mörkbrun kroko eller svart cordovan - lite beroende på hur klädd den ska vara, några andra förslag? :)
5F2AC01B-A3E2-4779-AF66-5CE2CCD034CC.jpeg
 

Magellan

Omega
Hallå,
Har svårigheter att hitta band till en Omega Seamaster 300 trilogy.
19mm mellan bandhornen. Har testat klämma in 20mm band men tycker inte det ser bra ut.
Tips på snygga 19mm band ? Gärna mocka elle läder.

Tackar
 
Topp