• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Har fått tag i en rosa guldboett som jag är ganska säker på ska passa denna tavla - vad hade ni satt för band på? Är själv inne på riktigt mörkbrun kroko eller svart cordovan - lite beroende på hur klädd den ska vara, några andra förslag? :)
5F2AC01B-A3E2-4779-AF66-5CE2CCD034CC.jpeg

Såja, nu är grejerna hemma - tänk er högra tavlan i vänstra boetten och band till det. Kanske ska spejsa till det och köpa ett grönt ödleband? Kanske blir för dressat och man ska satsa på nåt slätare icke-reptilband

20mm mellan hornen, så frågan är ju om man ska ha 20/16 eller 20/14 också.
EB851560-E2BE-42CF-8F78-2868CA363ABB.jpeg
 

Psykel

Patek

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Har nyligen blivit med denna och behöver tips på schyssta band, just nu bärs den på ett Nato vilket är mitt enda 18mm för tillfället.
Funderat på ett brunt mocka men tar tacksamt emot tips:)
Har sett att många har perlon på sina vintage, vart finns dessa Perlon med ”vintagestuk”?
9BF821EA-CFB0-4DFC-B887-B24469B5D1EF.jpeg
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Jag hoppas på lite hjälp från er vintagekunniga på forumet.

Jag är på besök hos mina föräldrar och min pappa plockade fram sin första egna klocka, en Omega som han köpte som tonåring ca 1955 för 180 kr. Mycket välanvänd under tidiga år men mest legat i byrålådan de senaste 20 - det skall det bli ändring på nu hoppas jag...

Jag fixade en boettboll med hjälp av silvertejp och kom fram till att det är en 2639-3 med ett manuellt cal. 265 och att det nog servades 14 juli -65 av samma urmakare (initialerna NH) som pappa köpte den av men det finns mycket mer jag skulle vilja veta och nu hoppas jag på lite hjälp.
  • Stämmer det att referensen är 2639-3? Någon som har en länk till sammanställning/översikt av alla 2693-varianter? Kallas denna modell något speciellt (som skulle underlätta kommande Google-sökningar)?
  • Tillverkningsår? Det finns ett serienummer på verket på en av bilderna - kan man använda det för att komma fram till år?
  • Är tavlan original? Har "tim-siffrorna" varit svarta och bleknat eller varit ljusa och mörknat?
  • Är visarna original? Tycker jag ser fler "långsmala med liten spets" än triangulära/dauphine under den korta tid jag googlat...
  • Är kronan original? Borde den inte ha Ω-logga?
  • Att flexlänken kom någon gång på 70-talet vet jag - hur ser ett original armband/spänne ut? Om jag inte hittar lämpligt band att köpa - hur kortar jag en flexilänk?
  • Något annat som ser konstigt ut? Korrekt verk?
  • Vad är det cirkulära "avtrycket/mönstret" på insidan av boettlocket? Förslitning från stora kugghjulet?
Jag tänkte mäta tidshållningen nu över natten men räknar med att skicka på service och undrar om det är något speciellt jag skall tänka på... Jag gillar att den ser välanvänd/smutsig ut så tänkte nog behålla den så - eller är det självklart att rengöra - riskerar jag något om jag inte gör det?

Så, nog med text - över till lite bilder

Omega 1.jpg

Spetsig minutvisare...
Omega 2.jpg


"SWISS MADE"
Omega 3.jpg


Svart-vita siffror? Original? Djärv design i så fall... :p
Omega 4.jpg


Utbyteskrona? Rejält med luft kring bandstiftet i hålet....
Omega 5.jpg


MarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEX
Omega 6.jpg


Verket verkar rent och fint...
Omega 7.jpg


Kanske tre servicetillfällen under åren, men bara lyckats tyda inristningen i mitten....
Omega 8.jpg


Avslutningsvis ett wristshot så klart...
Omega 9.jpg


:omega::omega::omega::omega::omega::omega::omega::omega::omega::omega::omega::omega::omega::omega::omega::omega:

Min pappas gamla Omega är nu åter hemma efter en helservice hos Werner. Den sitter dock fortfarande på sin gamla flex-länk som är för stor för mig men som jag inte vill korta... Skulle egentligen vilja ha ett tidstypiskt svart eller mörkbrunt passande Omega-läder av något slag, gärna 50-60 år gammalt... :)

Någon som har något förslag? Tips på var jag kan hitta ett? Någon som har till salu?
Edit: 18mm bredd

20181211_205319.jpg
 
Senast ändrad:

Audacion

Omega
Min pappas gamla Omega är nu åter hemma efter en helservice hos Werner. Den sitter dock fortfarande på sin gamla flex-länk som är för stor för mig men som jag inte vill korta... Skulle egentligen vilja ha ett tidstypiskt svart eller mörkbrunt passande Omega-läder av något slag, gärna 50-60 år gammalt... :)

Någon som har något förslag? Tips på var jag kan hitta ett? Någon som har till salu?

20181211_205319.jpg
Mått? 18mm?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Testade denna på rislänk igår men tycker kanske ändå läder är bättre på dessa trots att alla verkar tycka rislänk. Inte säker än vad jag landar i... Tur man kan byta ibland ;)
IMG_20181218_132225.jpg

@Aurum brukar tipsa om ngt Rios Cordovan. Är det detta?
https://rios1931.com/springfield-shell-cordovan-leather-for-nomos/
30213__62587.1453268993.1280.1280.jpg

Känns prisvärt och ser fint ut. Hur är färgåtergivningen i bilderna på de bruna? Tycker nämligen det ljusa inte stämmer med bilder jag sett på forumet av vad jag tror är samma band.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Testade denna på rislänk igår men tycker kanske ändå läder är bättre på dessa trots att alla verkar tycka rislänk. Inte säker än vad jag landar i... Tur man kan byta ibland ;)
IMG_20181218_132225.jpg

@Aurum brukar tipsa om ngt Rios Cordovan. Är det detta?
https://rios1931.com/springfield-shell-cordovan-leather-for-nomos/
30213__62587.1453268993.1280.1280.jpg

Känns prisvärt och ser fint ut. Hur är färgåtergivningen i bilderna på de bruna? Tycker nämligen det ljusa inte stämmer med bilder jag sett på forumet av vad jag tror är samma band.

Haft min på struts och ris, och tyckt båda varit fina. Men, precis som du gör nu satt jag o funtade på Rios Cordovan när jag först fick den. :)
E7FEC4C2-75CA-4AAD-8EB2-9503EBE57243.jpeg
AB6C1A78-2B0A-4BF8-89AE-2B228653BBDB.png
 

frere

Audemars
2-Faktor
Testade denna på rislänk igår men tycker kanske ändå läder är bättre på dessa trots att alla verkar tycka rislänk. Inte säker än vad jag landar i... Tur man kan byta ibland ;)
IMG_20181218_132225.jpg

@Aurum brukar tipsa om ngt Rios Cordovan. Är det detta?
https://rios1931.com/springfield-shell-cordovan-leather-for-nomos/
30213__62587.1453268993.1280.1280.jpg

Känns prisvärt och ser fint ut. Hur är färgåtergivningen i bilderna på de bruna? Tycker nämligen det ljusa inte stämmer med bilder jag sett på forumet av vad jag tror är samma band.
Röstar på läder! Tycker att de feta bandhornen kommer mer till sin rätt mot ett band än mot länken. Cordovanband tycker jag att man ska ha hemma om man har mer än ett halvdussin klockor, alltid passar det på något:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Testade denna på rislänk igår men tycker kanske ändå läder är bättre på dessa trots att alla verkar tycka rislänk. Inte säker än vad jag landar i... Tur man kan byta ibland ;)
IMG_20181218_132225.jpg

@Aurum brukar tipsa om ngt Rios Cordovan. Är det detta?
https://rios1931.com/springfield-shell-cordovan-leather-for-nomos/
30213__62587.1453268993.1280.1280.jpg

Känns prisvärt och ser fint ut. Hur är färgåtergivningen i bilderna på de bruna? Tycker nämligen det ljusa inte stämmer med bilder jag sett på forumet av vad jag tror är samma band.
Jag tror jag har den ljusa, men har oljat in det så det blev mörkare. Tror jag tycker Flucos var lite bättre då mitt Rios var lite matt i ytan. Helt rätt att skippa rislänken, tycker de feta bandhornen försvinner lite då.
AC06EF21-8BB5-4794-87A4-8BFCA2C49F99.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag tror jag har den ljusa, men har oljat in det så det blev mörkare. Tror jag tycker Flucos var lite bättre då mitt Rios var lite matt i ytan. Helt rätt att skippa rislänken, tycker de feta bandhornen försvinner lite då.
AC06EF21-8BB5-4794-87A4-8BFCA2C49F99.jpeg
Ja jag kände just att bandhornen och boetten tappade lite som helhet, samtidigt som min Tissot tvärt om växte. Ska kika Flucos
IMG_20181219_084110.jpg

Edit: Denna har ju också avsmalnande bandhorn.
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Röstar på läder! Tycker att de feta bandhornen kommer mer till sin rätt mot ett band än mot länken. Cordovanband tycker jag att man ska ha hemma om man har mer än ett halvdussin klockor, alltid passar det på något:)
Ja verkligen är de bra! Har två band men utan kantsöm. Ska köpa nya med men vill hitta några riktigt bra :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har fluco men hade tänkt testa rios nästa gång eftersom jag upplever fluco som lite matta i ytan...
Jag köpte andrasortering på Fluco, där var ena sidan den blankhet jag vill ha medan den andra var sträv. Rios var lika matt/sträv som Flucos dåliga sida.
Det jag har på min Ralph Lauren.
Håller med @frere , lätt ”matta” i ytan, upplever dessa som onödigt tjocka också, dvs passar inte så väl på klockor med releativt tunn boett/otjocka luggar.
Inte speciellt tjockt? Lär ju passa Seamastern ovan iaf då de bandhornen är kraftiga.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Jag köpte andrasortering på Fluco, där var ena sidan den blankhet jag vill ha medan den andra var sträv. Rios var lika matt/sträv som Flucos dåliga sida.

Det jag har på min Ralph Lauren.

Inte speciellt tjockt? Lär ju passa Seamastern ovan iaf då de bandhornen är kraftiga.
Smaksak så klart, lite för tjockt för min smak även fast äldre Seamasters har trevligt feta luggar.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag köpte andrasortering på Fluco, där var ena sidan den blankhet jag vill ha medan den andra var sträv. Rios var lika matt/sträv som Flucos dåliga sida.

Det jag har på min Ralph Lauren.

Inte speciellt tjockt? Lär ju passa Seamastern ovan iaf då de bandhornen är kraftiga.
Det på din RL känns ju mkt fint, och inte matt alls. Brukar tyvärr dock tycka alla icke custom band är för långa
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tror det är det jag har. Gillar förvisso men kommer som sagt testa rios nästa gång, om inte annat för att kunna ha en underbyggd åsikt i matthetsfrågan:) Håller med om att längd på klockarmband är ett otyg men det här är ok tycker jag.
Har ett Rios på min Nomos. Lite matt som sagt. Får kolla längd på det där sedan troligen prova.

Kan väl tillägga att andra tips på liknande band mottages tacksamt.

Edit, kanske inte är Rios då trots allt..

@Aurum var kunde du välja längd?
 
Topp