Jag hoppas på lite hjälp från er vintagekunniga på forumet.
Jag är på besök hos mina föräldrar och min pappa plockade fram sin första egna klocka, en Omega som han köpte som tonåring ca 1955 för 180 kr. Mycket välanvänd under tidiga år men mest legat i byrålådan de senaste 20 - det skall det bli ändring på nu hoppas jag...
Jag fixade en boettboll med hjälp av silvertejp och kom fram till att det är en 2639-3 med ett manuellt cal. 265 och att det nog servades 14 juli -65 av samma urmakare (initialerna NH) som pappa köpte den av men det finns mycket mer jag skulle vilja veta och nu hoppas jag på lite hjälp.
- Stämmer det att referensen är 2639-3? Någon som har en länk till sammanställning/översikt av alla 2693-varianter? Kallas denna modell något speciellt (som skulle underlätta kommande Google-sökningar)?
- Tillverkningsår? Det finns ett serienummer på verket på en av bilderna - kan man använda det för att komma fram till år?
- Är tavlan original? Har "tim-siffrorna" varit svarta och bleknat eller varit ljusa och mörknat?
- Är visarna original? Tycker jag ser fler "långsmala med liten spets" än triangulära/dauphine under den korta tid jag googlat...
- Är kronan original? Borde den inte ha Ω-logga?
- Att flexlänken kom någon gång på 70-talet vet jag - hur ser ett original armband/spänne ut? Om jag inte hittar lämpligt band att köpa - hur kortar jag en flexilänk?
- Något annat som ser konstigt ut? Korrekt verk?
- Vad är det cirkulära "avtrycket/mönstret" på insidan av boettlocket? Förslitning från stora kugghjulet?
Jag tänkte mäta tidshållningen nu över natten men räknar med att skicka på service och undrar om det är något speciellt jag skall tänka på... Jag gillar att den ser välanvänd/smutsig ut så tänkte nog behålla den så - eller är det självklart att rengöra -
riskerar jag något om jag inte gör det?
Så, nog med text - över till lite bilder
Spetsig minutvisare...
"SWISS MADE"
Svart-vita siffror? Original? Djärv design i så fall...
Utbyteskrona? Rejält med luft kring bandstiftet i hålet....
MarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEXMarumanFLEX
Verket verkar rent och fint...
Kanske tre servicetillfällen under åren, men bara lyckats tyda inristningen i mitten....
Avslutningsvis ett wristshot så klart...