• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har haft samma tanke; pausa klockköpandet för att satsa på bra band och korrekt spänne till klockorna. Det förtjänar de :)
Tycker spontant att det ljusa (racing)-lädret lyfter klockan bäst.

Var inne på brunt, men en mörkare ton. Men det kanske är dags att bli lite mer varierad i sina bandval. Som jag skrev i Sinn-tråden så brukar det ju ofta bli så annars att man funderar på allehanda färger från rött, till grönt och blått men så slutar det i alla fall med att man har beställt hem ett till svart band :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Så planen är följande. En längre paus med inköp av klockor för att istället hitta det perfekta bandet till respektive klocka. Visst är det kul att variera, men jag är ute efter att hitta lugnet och en kombo till varje klocka som känns riktigt jäkla bra.

Jag skulle gärna ta emot åsikter gällande Sinn 101B. 39mm x 12mm med 19mm bandbred. Den av mina Sinn som känns mest elegant och som har en blankare svart tavla än de övriga.

Har varit inne på Molequin och LUGS och gjort ett högst amatörmässigt försök till collage med olika band genom att helt enkelt lägga klockan på skärmen. Så färgåtergivningen är garanterat inte den bästa och heller inte de exakta storlekarna på respektive band då det har zoomats för att få till någorlunda ”passform”.

Har haft den på Tropic Rally tidigare som jag tyckte blev för tjockt och ett racing läder som visserligen var bra, men något för stoppat och dessutom 20mm så det tog tyvärr lite stryk och blev inte helt snyggt vid bandhornen.

Så tacksam för åsikter/förslag både gällande material, stil, kantsöm eller inte samt färg 🌻🙏


IMG_20211011_091531.jpg


IMG_20211011_092502.jpg
Jag röstar också på det ljusare racingbandet.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Så planen är följande. En längre paus med inköp av klockor för att istället hitta det perfekta bandet till respektive klocka. Visst är det kul att variera, men jag är ute efter att hitta lugnet och en kombo till varje klocka som känns riktigt jäkla bra.

Jag skulle gärna ta emot åsikter gällande Sinn 101B. 39mm x 12mm med 19mm bandbred. Den av mina Sinn som känns mest elegant och som har en blankare svart tavla än de övriga.

Har varit inne på Molequin och LUGS och gjort ett högst amatörmässigt försök till collage med olika band genom att helt enkelt lägga klockan på skärmen. Så färgåtergivningen är garanterat inte den bästa och heller inte de exakta storlekarna på respektive band då det har zoomats för att få till någorlunda ”passform”.

Har haft den på Tropic Rally tidigare som jag tyckte blev för tjockt och ett racing läder som visserligen var bra, men något för stoppat och dessutom 20mm så det tog tyvärr lite stryk och blev inte helt snyggt vid bandhornen.

Så tacksam för åsikter/förslag både gällande material, stil, kantsöm eller inte samt färg 🌻🙏


IMG_20211011_091531.jpg


IMG_20211011_092502.jpg

Kul grej att du fokuserar på banden. Blev sugen på att pilla med band jag med nu. Håller med övriga. Ljusbrun racing var bra!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kul grej att du fokuserar på banden. Blev sugen på att pilla med band jag med nu. Håller med övriga. Ljusbrun racing var bra!

Ja, det känns faktiskt som att jag har missat en del där för att få ihop en bra helhet. Ska bli kul att försöka matcha på bästa sätt.

@Hugger69 Visst har du köpt grönt racingband från LUGS till dina Heuer? Jag föredrar band där ytterkanten är riktigt tunn. Det gärna vara stoppat innanför sömmen, om än inte för högt, men jag är inte alls förtjust i raka kanter som kan uppfattas som nästan avklippta. Hoppas jag gör mig förstådd.

Visar på det mörkbruna racingbandet som exempel. På bild 1 ser det ut att vara väldigt tunt utanför sömmen, medan det på bilden med Speedun ser väsentligt tjockare ut och nästan jämntjockt över hela bandet. Vilket skulle du säga överensstämmer bäst med verkligheten?

Skärmavbild 2021-10-11 kl. 20.36.54.png
Skärmavbild 2021-10-11 kl. 20.37.01.png
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Ja, det känns faktiskt som att jag har missat en del där för att få ihop en bra helhet. Ska bli kul att försöka matcha på bästa sätt.

@Hugger69 Visst har du köpt grönt racingband från LUGS till dina Heuer? Jag föredrar band där ytterkanten är riktigt tunn. Det gärna vara stoppat innanför sömmen, om än inte för högt, men jag är inte alls förtjust i raka kanter som kan uppfattas som nästan avklippta. Hoppas jag gör mig förstådd.

Visar på det mörkbruna racingbandet som exempel. På bild 1 ser det ut att vara väldigt tunt utanför sömmen, medan det på bilden med Speedun ser väsentligt tjockare ut och nästan jämntjockt över hela bandet. Vilket skulle du säga överensstämmer bäst med verkligheten?

Skärmavbild 2021-10-11 kl. 20.36.54.png
Skärmavbild 2021-10-11 kl. 20.37.01.png
Stämmer bra, jag har ett olivgrönt racingband till mina 19 mm klockor, bla Heuer Camaron:
IMG_6011.jpg
IMG_6013.jpg
IMG_6012.jpg
IMG_3390.JPG


...men om det är som du vill ha det är svårt att veta men bilderna kanske hjäper dig?🤔
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Stämmer bra, jag har ett olivgrönt racingband till mina 19 mm klockor, bla Heuer Camaron:
IMG_6011.jpg
IMG_6013.jpg
IMG_6012.jpg
IMG_3390.JPG


...men om det är som du vill ha det är svårt att veta men bilderna kanske hjäper dig?🤔

Stort tack, det var väldigt hjälpsamt. Om jag fick önska hade ytterkanten varit något lägre som på det här bandet. Sorry för usel bild.

013D4164-8D4E-4017-95B1-0ABD71553424.jpeg
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Någon som sitter på ett band som kan göra sig bra på denna? 😁 Natot satt på vid köp.
1828B371-4783-4AD2-8EC9-D4631C8D71D5.jpeg
Vilken bandbredd? Och söker du länk eller läder? Kan kolla i lådorna då jag rensar ut lite just nu
Kom på nu att det kanske inte är ok att sälja i denna tråden 😅 skriver pm
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Insåg att jag inte inte hade något bra band alternativ till denna då den halkade in på 22mm. Har en lobsterlänk på gång men andra alternativ vore ju kul...
IMG_20211022_154528-01.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad ska man ha för band till följande?

Breitling 810
IMG_1903.jpg


Grått vintage mocka?
Breitling-810-Creative.jpg






Omega Constellation 14902

IMG_1911.jpg


Svart alligator?
Grått är en fin färg men skyr de där modebanden. Typ Fluco med riktig söm är bättre då. Tycker iofs hålade band är koola på kronografer. Constellation han ta vilket band som helst, iaf färgmässigt. Beror lite på om du vill klä upp eller ned den? Som vanligt förespråkar jag ostoppade band med skurna kanter. Helst olackade/obelagda med, dvs anilina.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Grått är en fin färg men skyr de där modebanden. Typ Fluco med riktig söm är bättre då. Tycker iofs hålade band är koola på kronografer. Constellation han ta vilket band som helst, iaf färgmässigt. Beror lite på om du vill klä upp eller ned den? Som vanligt förespråkar jag ostoppade band med skurna kanter. Helst olackade/obelagda med, dvs anilina.
Håller med, och det bästa är att fluco gör ett band i exakt den nyansen av mocka! :)

@105.012

 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jag är lite sugen på en länk till min City. Någon som har förslag på vad som kan se bra ut?

Funderar lite på oyster med raka ändar alternativt modifiera ändlänkarna.

2021_0923_21325300-01-01.jpeg

Oyster ser bra ut på skin divers, har en med curved ends, så det kanske kan funka med raka, ja. Annars gör den där sig väldigt bra på lädret du redan har.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Har för mig att den är från 60-talet någon gång men kan minnas fel. Var det inte en del nitar då?

Lyssna på Aurum, han vet bättre än jag om vad som är mest tidstypiskt till dessa. En annan klassiker till skindivers är ju BoR, som det finns en uppsjö varianter av.
Kika också t ex @titus_calypso på instagram som har ett par med nitad oyster och se om du gillar looken, så vet du iaf om det är något för dig. Måste vidhålla än en gång hur bra jag tyckte ditt läder var dock.

Annan bild för ref.
CC30B180-1A9F-47DA-8256-A74CC29D7C85.jpeg

(Bildcred @mr_fons_)
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Lyssna på Aurum, han vet bättre än jag om vad som är mest tidstypiskt till dessa. En annan klassiker till skindivers är ju BoR, som det finns en uppsjö varianter av.
Kika också t ex @titus_calypso på instagram som har ett par med nitad oyster och se om du gillar looken, så vet du iaf om det är något för dig. Måste vidhålla än en gång hur bra jag tyckte ditt läder var dock.

Annan bild för ref.
CC30B180-1A9F-47DA-8256-A74CC29D7C85.jpeg
Stort tack för att du tar dig tid att bolla och roligt att du gillar lädret. 😃
 
Topp