• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

oftast

Panerai
2-Faktor
Det var så lite, bokstavligen! Gissade ju mest. :D Men Golay Playa är bra skit iallafall. Annonsen nedan skall vara från 1972. En datapunkt åtminstone om man är nördig som jag och vill matcha med något tidstypiskt. :)
Golay-Guignard Playa 1972.jpg
Den perfekta syntesten av mode och sport :D
Kunde inte minnas vad bandet hette, det var därför jag pingade in dig, tänkte nog att det kunde passa!
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Fick hem dessa två godingar idag och det är galet vilken kvalitet och känsla det är i dessa band! 🤩🙏🏻
Jag har två 19mm racing sedan tidigare till mina två Heuer Camaros men de här kommer att hamna på andra klockor!

Lite dyrare men fasen så mycket bättre! 🤛🏻

Gå gärna in och kika själva på LUGS_SHOP

E8BCD322-7D22-4CE2-9F07-4C945F22DDA7.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Bra tips! Denna handlare har jag helt missat 👍
De är en liten tillverkare som har annat jobb och som gör detta på sidan om men mycket seriöst och älskar vintage!
Hittade dem av en slump när jag letade band till min Heuer Camaros men det blev kanon.
Visst ligger de i den högre prisklassen men vissa klockor förtjänar fina kläder, elle hur? 🤗

IMG_9221.jpg
IMG_9222.jpg
IMG_2906.jpg
IMG_0032.jpg
IMG_0031.jpg
 
De är en liten tillverkare som har annat jobb och som gör detta på sidan om men mycket seriöst och älskar vintage!
Hittade dem av en slump när jag letade band till min Heuer Camaros men det blev kanon.
Visst ligger de i den högre prisklassen men vissa klockor förtjänar fina kläder, elle hur? 🤗

IMG_9221.jpg
IMG_9222.jpg
IMG_2906.jpg
IMG_0032.jpg
IMG_0031.jpg
Ser absolut schyssta ut, tittat på deras sida sedan jag skrev förra meddelandet…Btw är/var du aktiv på camaroclubsweden?? Känner igen ditt nick och bilen i din avatar (var själv aktiv förr med min Belgienbyggda -69:a)
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Ser absolut schyssta ut, tittat på deras sida sedan jag skrev förra meddelandet…Btw är/var du aktiv på camaroclubsweden?? Känner igen ditt nick och bilen i din avatar (var själv aktiv förr med min Belgienbyggda -69:a)
Haha, stämmer bra det!
Huggern är kvar men jag men det var längesedan jag gick ut klubben.
Är mindre aktiv på forum och sånt nu efter pandemin....sitter dock en hemmabyggd och tidsenlig helaluminum 427 ZL-1 i den nu! 🤘

Du då, har du kvar din?
 
Haha, stämmer bra det!
Huggern är kvar men jag men det var längesedan jag gick ut klubben.
Är mindre aktiv på forum och sånt nu efter pandemin....sitter dock en hemmabyggd och tidsenlig helaluminum 427 ZL-1 i den nu! 🤘

Du då, har du kvar din?
Där ser man :) Då mindes jag rätt! Världen är bra liten!

Sålde min bil till Älvkarleby sedan många år tillbaka, haft andra men inga fler Camaros. Varit en del Novor och Cheveller men just nu är det tomt i garaget.
ZL1 är maffigt, aldrig stött på någon i Sverige men såg/hörde en Corvette med ZL1 eftermonterad i USA 2012, låter stygg med mekankammen :)

Kul att du behållt din bil, vill minnas den som ett exemplar i gott skick och original med 327?? rätta mig gärna om jag har fel, minnet är bra men inte perfekt efter alla dessa år.

//Christian
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Där ser man :) Då mindes jag rätt! Världen är bra liten!

Sålde min bil till Älvkarleby sedan många år tillbaka, haft andra men inga fler Camaros. Varit en del Novor och Cheveller men just nu är det tomt i garaget.
ZL1 är maffigt, aldrig stött på någon i Sverige men såg/hörde en Corvette med ZL1 eftermonterad i USA 2012, låter stygg med mekankammen :)

Kul att du behållt din bil, vill minnas den som ett exemplar i gott skick och original med 327?? rätta mig gärna om jag har fel, minnet är bra men inte perfekt efter alla dessa år.

//Christian
Se där!

Min hade en 350 men det var aldrig originalmotorn eller någon matching number bil så jag byggde det värsta som gick att köpa för pengar 1969 till en Camaro och det var just ZL-1.
Min Camaro ligger faktiskt i samma nummerserie och från samma fabrik som de 69 st äkta ZL-1 bilarna och var dessutom av samma basmodell X44 som originalen så de har nog tillverkats parallellt vilket är kul. Jag valde att köra med hydraulkam men det är rätt elak med så jag ligger säkert på 500 + i hk och vrid!
 
Senast ändrad:
Kanske fel tråd , men en arbetskamrat kom o frågade om jag ville köpa en länk av honom
Jag tyckte den var cool men hittar inte så mycket info om den.
Letar mig fram till att det kan heta x-länk med stav?
18mm och i silver, svensktillverkad

Vad tycker ni kan vara ett rimligt pris?
Hittar inga klockarmband som ser ut så…

F811DD5A-43FA-43E8-9737-8F073D8F5663.jpeg
 

240snusit

Panerai
Kanske fel tråd , men en arbetskamrat kom o frågade om jag ville köpa en länk av honom
Jag tyckte den var cool men hittar inte så mycket info om den.
Letar mig fram till att det kan heta x-länk med stav?
18mm och i silver, svensktillverkad

Vad tycker ni kan vara ett rimligt pris?
Hittar inga klockarmband som ser ut så…
Jag vet inte om det är till så mycket hjälp, men jag har sett liknande länkar fast i form av ett "vanligt" smyckesarmband för runt 600kr hos antikhandlare. Man skulle kunna argumentera att hos klocksamlare skulle det kunna vara värt mer/att klocklänk-varianten är sällsyntare än den rena smyckesvarianten. Hoppas det kan vara till lite hjälp i alla fall. :)
 

240snusit

Panerai
Tycker ni den här NSA länken ser okej ut på min 32x30mm Eiger? Den har 16mm bandbredd, men länken tjockar ut sig till 18mm efter ändlänkarna. Jag är rädd att det ser för brett ut för klockan. Annars kör jag ett svart Tropic på den som funkar bra, köpte mest den här för lite variation. Vad säger panelen? 😊
0A49ADD3-0453-4AA5-A4F5-A532F80B4A58.jpeg
B537EFF4-2A6D-4A39-BE46-E44D440A7A33.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Tycker ni den här NSA länken ser okej ut på min 32x30mm Eiger? Den har 16mm bandbredd, men länken tjockar ut sig till 18mm efter ändlänkarna. Jag är rädd att det ser för brett ut för klockan. Annars kör jag ett svart Tropic på den som funkar bra, köpte mest den här för lite variation. Vad säger panelen? 😊
0A49ADD3-0453-4AA5-A4F5-A532F80B4A58.jpeg
B537EFF4-2A6D-4A39-BE46-E44D440A7A33.jpeg
Fortsätt att använda den för variation du, funkar hur bra som helst!
Min klocka idag har inte heller optimal passform mot länken, men ser man helheten och inte bara detaljerna så fungerar det utan problem, 🤗
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Vilken charmig boett på Marvin, ser nästan hemmagjord ut. Har du fler bilder?
Ja, jag föll för det grova stuket på boetten och kontrasten mot de smala visarna och den lite enklare tavlan. Den är inte så stor, 31 mm, men sitter ändå bra på handleden. Jag tror den är gjord i ett enda stycke metall, ser inga skarvar vid bandhornen.
 

Bilagor

  • IMG_20211007_191638.jpg
    IMG_20211007_191638.jpg
    290 KB · Visningar: 14
  • IMG_20211007_191215.jpg
    IMG_20211007_191215.jpg
    348.3 KB · Visningar: 13
  • IMG_20211007_191150.jpg
    IMG_20211007_191150.jpg
    353.6 KB · Visningar: 13
  • IMG_20211007_191139.jpg
    IMG_20211007_191139.jpg
    353.9 KB · Visningar: 13

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Så planen är följande. En längre paus med inköp av klockor för att istället hitta det perfekta bandet till respektive klocka. Visst är det kul att variera, men jag är ute efter att hitta lugnet och en kombo till varje klocka som känns riktigt jäkla bra.

Jag skulle gärna ta emot åsikter gällande Sinn 101B. 39mm x 12mm med 19mm bandbred. Den av mina Sinn som känns mest elegant och som har en blankare svart tavla än de övriga.

Har varit inne på Molequin och LUGS och gjort ett högst amatörmässigt försök till collage med olika band genom att helt enkelt lägga klockan på skärmen. Så färgåtergivningen är garanterat inte den bästa och heller inte de exakta storlekarna på respektive band då det har zoomats för att få till någorlunda ”passform”.

Har haft den på Tropic Rally tidigare som jag tyckte blev för tjockt och ett racing läder som visserligen var bra, men något för stoppat och dessutom 20mm så det tog tyvärr lite stryk och blev inte helt snyggt vid bandhornen.

Så tacksam för åsikter/förslag både gällande material, stil, kantsöm eller inte samt färg 🌻🙏


IMG_20211011_091531.jpg


IMG_20211011_092502.jpg
 

martaSM30

Audemars
Så planen är följande. En längre paus med inköp av klockor för att istället hitta det perfekta bandet till respektive klocka. Visst är det kul att variera, men jag är ute efter att hitta lugnet och en kombo till varje klocka som känns riktigt jäkla bra.

Jag skulle gärna ta emot åsikter gällande Sinn 101B. 39mm x 12mm med 19mm bandbred. Den av mina Sinn som känns mest elegant och som har en blankare svart tavla än de övriga.

Har varit inne på Molequin och LUGS och gjort ett högst amatörmässigt försök till collage med olika band genom att helt enkelt lägga klockan på skärmen. Så färgåtergivningen är garanterat inte den bästa och heller inte de exakta storlekarna på respektive band då det har zoomats för att få till någorlunda ”passform”.

Har haft den på Tropic Rally tidigare som jag tyckte blev för tjockt och ett racing läder som visserligen var bra, men något för stoppat och dessutom 20mm så det tog tyvärr lite stryk och blev inte helt snyggt vid bandhornen.

Så tacksam för åsikter/förslag både gällande material, stil, kantsöm eller inte samt färg 🌻🙏


IMG_20211011_091531.jpg


IMG_20211011_092502.jpg
Har haft samma tanke; pausa klockköpandet för att satsa på bra band och korrekt spänne till klockorna. Det förtjänar de :)
Tycker spontant att det ljusa (racing)-lädret lyfter klockan bäst.
 
Topp