• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

The highest quality grade of leather is Full Grain followed by Top Grain. Lower quality grades of leather include Genuine leather (also called Corrected Grain leather) and Bonded leather.
Mvh /Peter

The highest quality grade of leather is Full Grain followed by Top Grain. Lower quality grades of leather include Genuine leather (also called Corrected Grain leather) and Bonded leather.
Mvh /Peter
Det där handlar om skor. Aldrig sett någonting märkt ”pure leather” i hela mitt liv, och då gillar jag både klockarmband och kvalitetsskor, visa gärna exempel! :)

Märker Hirsch sina band med pure leather?

Har ett nos band i bra färg på min gamla longines, men är det för sportigt? De utsökta luggarna kanske skulle ha nåt mer dressigt?
642C06EC-E5DB-42F0-AB08-19BE3F485430.jpeg

065FAF75-1FEE-408E-8A08-EB4AC2F04E43.jpeg

Har ett nos band i bra färg på min gamla longines, men är det för sportigt? De utsökta luggarna kanske skulle ha nåt mer dressigt?

Jag håller med Aurum, lite grovt i nuläget. Jag kan nog tycka att svinläder även det kan bli lite för oformellt till denna. Om det är en massiv guldklocka skulle jag understryka exklusiviteten med antingen ett mörkbrunt eller svart ödleband (inga synliga sömmar) eller krokodil.

Är det där ett inoljat grodband? ☺️
Ser ut som att hålen i bandhornen sitter ganska långt in, åtminstone för det här bandet som är grövre och ser ut att ligga och gnaga mot boetten. Ödlebanden som nämnts brukar vara riktigt tunna där stiften går in, så det är nog inga dumma förslag.

Jag håller med Aurum, lite grovt i nuläget. Jag kan nog tycka att svinläder även det kan bli lite för oformellt till denna. Om det är en massiv guldklocka skulle jag understryka exklusiviteten med antingen ett mörkbrunt eller svart ödleband (inga synliga sömmar) eller krokodil.
Det där med svinläder är lite intressant. Det var ju vanligt på eleganta ur om vi backar till 40-talet och tidigare. Tex Cartier satt ofta på svinläder förr. Närmar vi oss Longines ovan var det nog inte så vanligt längre.

Det där med svinläder är lite intressant. Det var ju vanligt på eleganta ur om vi backar till 40-talet och tidigare. Tex Cartier satt ofta på svinläder förr. Närmar vi oss Longines ovan var det nog inte så vanligt längre.
Men räknades inte svinläder som väldigt stryktåligt och vattentåligt på 40-50-talet?
Användes på miiltära armbandsur etc?

Men jag håller med alla kommentarer, stort tack.
Jag får leta upp ett brunt tunt kroko i lådan el på ebay...

Men räknades inte svinläder som väldigt stryktåligt och vattentåligt på 40-50-talet?
Användes på miiltära armbandsur etc?

Men jag håller med alla kommentarer, stort tack.
Jag får leta upp ett brunt tunt kroko i lådan el på ebay...
Jo, svinläder ersattes väl av nylon för tåliga band på verktygsur. Men, de satt även på tex Cartier som inte var så tåliga. Satt även rejält gamla på mina banantanks. Ena löstes tyvärr upp vid tvätt... Cordovan användes ju också för sin styktålighet även om jag inte sett så många gamla originalband. Någon lovordade dem för att de motstod saltvatten väl. Är ju relativt modernt att alla finur skall ha exotiska läder. Ett kalv/get-läder i hög kvalitet behöver aldrig skämmas på ett finur tex.

Blanka exotiska läder kan vara lite svåra att bära för många, men lite mattare är ju lite lugnare i sin framtoning.

Snyggt! Tips på vart jag kan hitta ett 18/14 band till min Omega Geneve? Har original spännet men omöjligt hitta nya 18/14 band.
Det beror på vad man är beredd att betala. Det du ser på bilden är ett Hirsch Prestige Croco 18/14. Finns att beställa men dyrt cirka 1500 får du räkna med. Ge mig ett bud utan omegaspännet men med originalspännet så ska jag fundera; via ett PM. Helt nytt har bara testat detta på klockan och skiftat spännet. Jag har ett till. Mvh / Peter

Senast ändrad:
image.jpg
Här satt jag och grubblade kring bandval och så trillade jag in i denna tråd, otroligt!

Vad har vi får tankar och synpunkter på denna rackare? Bär den allt för sällan, inte van med 34mm helt enkelt. Gillar den ljusare matchningen, vad tror ni?

image.jpg
Här satt jag och grubblade kring bandval och så trillade jag in i denna tråd, otroligt!

Vad har vi får tankar och synpunkter på denna rackare? Bär den allt för sällan, inte van med 34mm helt enkelt. Gillar den ljusare matchningen, vad tror ni?
Fin, men förtjänar ett bättre band. :)

Edit: haha, inser nu vilken tråd jag rör mig i! Gillar färgen, nåt ljust naturfärgat hade nog blivit grymt. Hade rekommenderat ljusgrått svin från Torre. :)

image.jpg

Hade liknande på ljus hålad ödla. Beror lite på vilken känsla du vill ha. Vill du ha typ samma borde Flucos mockaband sitta fint.

• Like
Reactions: Tom
image.jpg

Problemet är att det blir massa synpunkter. "Jag hade fel band på". Du ska ha ett band som du själv tycker är snyggt. Detta gillade jag "men det var fel". Jag gillar bandet och nu ligger detta på Omegan.
7579EF48-0028-4775-8498-E0086F911E1B.jpeg

Problemet är att det blir massa synpunkter. "Jag hade fel band på". Du ska ha ett band som du själv tycker är snyggt. Detta gillade jag "men det var fel". Jag gillar bandet och nu ligger detta på Omegan.
7579EF48-0028-4775-8498-E0086F911E1B.jpeg
Hahah nej visst är det så. Rätt och fel kan man ju ta med en nypa salt, men jag har själv lite svårt att se vad som skulle kunna passa så söker liksom inspiration!

Hahah nej visst är det så. Rätt och fel kan man ju ta med en nypa salt, men jag har själv lite svårt att se vad som skulle kunna passa så söker liksom inspiration!
Jag hade fördelen med att köpa 400 nya Hirschband, som nu är slut, och då passade jag på att stoppa undan ett tjugotal som jag skiftar med. Det var ju liksom gratis. ⛄
0CFD41FD-BF2F-417F-9163-CA6BCCDBED48.jpeg

Hjälp, skulle behöva lite inspiration. Har köpt en Longines-dressare (visserligen ingen vintageklocka, men kanske kan få hjälp ändå) och bandet är gräsligt😬 Vad skulle ni kunna tipsa om? Klockan är 5,6mm tjock så vill ha ett riktigt tunt band, gärna svart eller brunt. 20mm bandbredd🙂
1A3B024A-8960-4BA3-97A5-F2698CD5D6D4.jpeg

Hjälp, skulle behöva lite inspiration. Har köpt en Longines-dressare (visserligen ingen vintageklocka, men kanske kan få hjälp ändå) och bandet är gräsligt😬 Vad skulle ni kunna tipsa om? Klockan är 5,6mm tjock så vill ha ett riktigt tunt band, gärna svart eller brunt. 20mm bandbredd🙂
1A3B024A-8960-4BA3-97A5-F2698CD5D6D4.jpeg
Det som sitter på passar väl ganska bra? Annars är väl ett svart reptilband utan sömmar att rekommendera. :)

Det som sitter på passar väl ganska bra? Annars är väl ett svart reptilband utan sömmar att rekommendera. :)
Jo det passar absolut, kanske skulle sagt också att jag inte gillar att det är så glansigt. Vill ha något band som är lite mattare.
Något förslag på sida eller märke med trevliga band?😁
Enda vettiga alternativet till rinlig peng som jag har just nu är ett ödleband från Rios. Vad tror du?
8729B6E3-5E0C-4C1C-B2AA-574D891DEE88.jpeg

Tillbaka
Topp