• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo det passar absolut, kanske skulle sagt också att jag inte gillar att det är så glansigt. Vill ha något band som är lite mattare.
Något förslag på sida eller märke med trevliga band?😁
Enda vettiga alternativet till rinlig peng som jag har just nu är ett ödleband från Rios. Vad tror du?
8729B6E3-5E0C-4C1C-B2AA-574D891DEE88.jpeg
Har inget bra tips på rak arm, men man brukar kunna ta bort glansen med aceton. Kan vara värt ett försök om det ändå inte skall användas. Klockan skulle ju även passa på ett naturfärgat band, helt beroende på vad man skall ha den till.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jo det passar absolut, kanske skulle sagt också att jag inte gillar att det är så glansigt. Vill ha något band som är lite mattare.
Något förslag på sida eller märke med trevliga band?😁
Enda vettiga alternativet till rinlig peng som jag har just nu är ett ödleband från Rios. Vad tror du?
8729B6E3-5E0C-4C1C-B2AA-574D891DEE88.jpeg
Tycker den här säljaren är bra om du vill ha platta och blanka reptilband. :)

 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har inget bra tips på rak arm, men man brukar kunna ta bort glansen med aceton. Kan vara värt ett försök om det ändå inte skall användas. Klockan skulle ju även passa på ett naturfärgat band, helt beroende på vad man skall ha den till.
Tack för tipset, kan definitivt vara värt ett försök då det inte är något fel på bandet i sig, bara ”för glansigt” för min smak🙂
Tycker den här säljaren är bra om du vill ha platta och blanka reptilband. :)

Toppen tack för hjälpen, ska kika vad han har för något🙏
 

Seamasterdave

Breitling
Hej, står i valet o kvalet om jag skall byta till Omegas 14 eller 16 spänne. Någon som har några tankar o framförallt förslag på något passande band?
 

Bilagor

  • 97BC35C0-B073-4AB4-B3C0-27E57D548C27.jpeg
    97BC35C0-B073-4AB4-B3C0-27E57D548C27.jpeg
    130.5 KB · Visningar: 26
  • AC3704AB-D346-4BA9-9206-264356D40FD8.jpeg
    AC3704AB-D346-4BA9-9206-264356D40FD8.jpeg
    294.8 KB · Visningar: 30
Senast ändrad:

virrooo

Audemars
2-Faktor
Vad skulle ni använda för band på denna? Jag har ett svart tunnt läder på nu som jag gillar. Jag har dock inte kunnat testa den på än pga OWG March.

20220308_085449.jpg
Visst är det 19mm på den där precis som på dykaren? Jag har ett grisläder i rallyutförande som inte används om det är något du gillar? Fast tror svart är bättre egentligen, Corfam hade varit perfekt. Tropic star är grymt när Corfam känns för dyrt!
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Visst är det 19mm på den där precis som på dykaren? Jag har ett grisläder i rallyutförande som inte används om det är något du gillar? Fast tror svart är bättre egentligen, Corfam hade varit perfekt. Tropic star är grymt när Corfam känns för dyrt!
Ja det stämmer. Är fet ett brunt grisläder du har? Corfam hade varit trevligt tror jag med.
 

Pedalski

Breitling
Hej! Jag har precis köpt en Omega Seamaster. Enligt vad jag lyckats få fram är den från 1961. Den har ett slitet fult armband och jag behöver smakråd för att köpa ett nytt. Jag är helt ny både i klockvärlden och här på forumet så ni får gärna ge exakta tips med länkar :) Den är 18 mm. Jag funderar på något krokodilpräglat som detta:


men gillar också de tjockare (stoppade?) som detta:


Jag tänkte lägga max ca 700 kr. Någon därute som har några tips?
 

Bilagor

  • IMG_0653.jpeg
    IMG_0653.jpeg
    434.9 KB · Visningar: 21

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej! Jag har precis köpt en Omega Seamaster. Enligt vad jag lyckats få fram är den från 1961. Den har ett slitet fult armband och jag behöver smakråd för att köpa ett nytt. Jag är helt ny både i klockvärlden och här på forumet så ni får gärna ge exakta tips med länkar :) Den är 18 mm. Jag funderar på något krokodilpräglat som detta:


men gillar också de tjockare (stoppade?) som detta:


Jag tänkte lägga max ca 700 kr. Någon därute som har några tips?
Köp ett riktigt band. :)

 

whlnd

Breitling
Precis slängt på ett ostoppat grisskinn och tycker att det passar fint. Någon som sitter inne på ett vintage Tissot-spänne i stål (14 mm i innermått) eller vet var man kan få tag på detta? Slänger med en bild för referens, men andra typer går också bra så länge spännet är någorlunda nätt utformat och passar klockan. Måste man köpa ett originalband från Tissot och plocka av eller finns det reservdelar att få tag på?

Vad tycker ni om kombinationen med grisskinn? Är öppen för förslag och mottager gärna tips på andra band som skulle passa. Vad är egentligen tidstypiskt för en sådan här klocka från 50-talet? Skulle gärna vilja komma så nära original som möjligt. Några tips?

IMG_8350.jpg
IMG_8342.jpg
IMG_8343.jpg
IMG_8347.jpg
tissot-vintage-s-50f4be965b73c.jpeg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Precis slängt på ett ostoppat grisskinn och tycker att det passar fint. Någon som sitter inne på ett vintage Tissot-spänne i stål (14 mm i innermått) eller vet var man kan få tag på detta? Slänger med en bild för referens, men andra typer går också bra så länge spännet är någorlunda nätt utformat och passar klockan. Måste man köpa ett originalband från Tissot och plocka av eller finns det reservdelar att få tag på?

Vad tycker ni om kombinationen med grisskinn? Är öppen för förslag och mottager gärna tips på andra band som skulle passa. Vad är egentligen tidstypiskt för en sådan här klocka från 50-talet? Skulle gärna vilja komma så nära original som möjligt. Några tips?

IMG_8350.jpg
IMG_8342.jpg
IMG_8343.jpg
IMG_8347.jpg
tissot-vintage-s-50f4be965b73c.jpeg

Tycker det ser hur bra ut som helst. Banden var relativt enkla på 50-talet, i stil med det som sitter på nu. Modellen är så pass sportig att ett smäckrare band hade blivit fel. Jag kör liknande på mina.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag har en lite omvänd fråga kanske men jag har ett riktigt fint 20/16 Tissot-läder som jag nyligen köpte. Jag hade en förhoppning om att det skulle gå på min PR-516 med 19mm utan att pressa allt för mycket men det var inte i närheten. Tänkte därför sälja det men har verkligen ingen koll på vad ett rimligt pris är. Någon som vet?

Spännet ingår inte.

20220322_174637-01.jpeg
20220322_174553-01.jpeg
 
Senast ändrad:

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Precis slängt på ett ostoppat grisskinn och tycker att det passar fint. Någon som sitter inne på ett vintage Tissot-spänne i stål (14 mm i innermått) eller vet var man kan få tag på detta? Slänger med en bild för referens, men andra typer går också bra så länge spännet är någorlunda nätt utformat och passar klockan. Måste man köpa ett originalband från Tissot och plocka av eller finns det reservdelar att få tag på?

Vad tycker ni om kombinationen med grisskinn? Är öppen för förslag och mottager gärna tips på andra band som skulle passa. Vad är egentligen tidstypiskt för en sådan här klocka från 50-talet? Skulle gärna vilja komma så nära original som möjligt. Några tips?

IMG_8350.jpg
IMG_8342.jpg
IMG_8343.jpg
IMG_8347.jpg
tissot-vintage-s-50f4be965b73c.jpeg
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Precis slängt på ett ostoppat grisskinn och tycker att det passar fint. Någon som sitter inne på ett vintage Tissot-spänne i stål (14 mm i innermått) eller vet var man kan få tag på detta? Slänger med en bild för referens, men andra typer går också bra så länge spännet är någorlunda nätt utformat och passar klockan. Måste man köpa ett originalband från Tissot och plocka av eller finns det reservdelar att få tag på?

Vad tycker ni om kombinationen med grisskinn? Är öppen för förslag och mottager gärna tips på andra band som skulle passa. Vad är egentligen tidstypiskt för en sådan här klocka från 50-talet? Skulle gärna vilja komma så nära original som möjligt. Några tips?

IMG_8350.jpg
IMG_8342.jpg
IMG_8343.jpg
IMG_8347.jpg
tissot-vintage-s-50f4be965b73c.jpeg
Ska du ha ett tidsenligt korrekt spänne ska du väl ha den första loggan, men dessa är ovanliga och ofta dyra. Tror jag pröjsade 800kr för mitt, dock är det inte uteslutet att jag betalade för mycket :D
 

whlnd

Breitling
Ska du ha ett tidsenligt korrekt spänne ska du väl ha den första loggan, men dessa är ovanliga och ofta dyra. Tror jag pröjsade 800kr för mitt, dock är det inte uteslutet att jag betalade för mycket :D
Absolut, skulle allra helst vilja ha den gamla loggan för att matcha klockan. Har dock aldrig sett ett sådant spänne, vilket iofs bekräftar det du skriver om att de verkar vara ovanliga. Lust att lägga upp en bild på ditt spänne?
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Tips på band. Har org BOR men vill gå mot ett icke för tunt läder pga de långa bandhornen. Många klär dessa i modärna Molequin 🤮. Har testat grövre gris tycker inte det lirar imo. Hilfe.
17225738-0C31-47AA-8223-B374387BE6FA.jpeg
EC347B7D-F487-4422-8A2D-CF05E2988A82.jpeg



Lite osäkert om de går att få tag på just nu då de är från Ukraina.
 
Topp