• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
F4F43BC4-ADEC-4F22-B28C-0F0B2ADF0D15.jpeg
94C64A39-F6A4-4416-A83F-32BEC2D13065.jpeg
EE0D785C-5F1B-413E-A98E-27BEC55DBCD2.jpeg
Tusen tack! Vad bussigt av dig. Minns du vad Torres tar för ett sånt? Runt €80?
 

Marand

Cartier
2-Faktor
Hej!
Är på jakt efter länk/ändlänkar 1125/560, 1067/532, 1069/524 eller 1098/520. Ska på en 70-tals 166.022/166.028. Är det någon som mot förmodan sitter på eller har kännedom om var jag kan få tag på någon? Oerhört tacksam för uppslag.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hmm har helt tankestopp, vad ska man ha till den här? Tropic var ingen höjdare. Ett mörkblått tropic sport är ju drömmen, men de växer ju ikte på träd direkt. Tills dess kanske nåt läder, några tips på tunna läder med lite vintagefeeling?😃
D3B34E58-576D-47E9-9958-0E44A290C1EA.jpeg
 

deddas

Rolex
Hmm har helt tankestopp, vad ska man ha till den här? Tropic var ingen höjdare. Ett mörkblått tropic sport är ju drömmen, men de växer ju ikte på träd direkt. Tills dess kanske nåt läder, några tips på tunna läder med lite vintagefeeling?😃
D3B34E58-576D-47E9-9958-0E44A290C1EA.jpeg
Varför tycker du Tropic ej funkar?
Läder känns ”fel” på den? Är väl en dykar-krono? Lite haram, enligt mig, att sätta läder på dykarklockor. Kanske en länk med rak infästning?
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Varför tycker du Tropic ej funkar?
Läder känns ”fel” på den? Är väl en dykar-krono? Lite haram, enligt mig, att sätta läder på dykarklockor. Kanske en länk med rak infästning?
Kanske är mest för att det är ovant efter att den suttit på länk. Men fastnade inte helt för utseendet på vanligt tropic, men kan inte sätta fingret på varför. Hur som helst fick jag tag på ett mörkblått tropic sport efter mitt inlägg, så det blir nog suveränt till denna🙂
 

Elaking

Omega
2-Faktor
Hej!

Har en vintage IWC jag gärna skulle skaffa ett passande brunt band till. Kört på svart från Hirsch ett tag men tycker väl inte riktigt det flyger. Saken är den att det är 17mm som gäller - lite lurigare att hitta. Någon som har bra tips på tunna band i samma stuk (men gärna mattare)?

Tycker förövrigt bandet känns lite smalt i jämförelse med boett.
 

Bilagor

  • IMG_20220702_115621.jpg
    IMG_20220702_115621.jpg
    437.3 KB · Visningar: 20

ottie

Omega
2-Faktor
Hej!

Har en vintage IWC jag gärna skulle skaffa ett passande brunt band till. Kört på svart från Hirsch ett tag men tycker väl inte riktigt det flyger. Saken är den att det är 17mm som gäller - lite lurigare att hitta. Någon som har bra tips på tunna band i samma stuk (men gärna mattare)?

Tycker förövrigt bandet känns lite smalt i jämförelse med boett.
Jag håller med vad du säger, brunt passar alltmer bättre:). Har dessvärre inget bra tips för klockarmband, köp bara inte i en butik utan på nätet eller alt någon loppis. Där hittar du bra i läder och billigt.

Kan rekommendera hötorgets loppis som sker under söndag, d.v.s om du är en stockholmareo_O.
 

deddas

Rolex
Kanske är mest för att det är ovant efter att den suttit på länk. Men fastnade inte helt för utseendet på vanligt tropic, men kan inte sätta fingret på varför. Hur som helst fick jag tag på ett mörkblått tropic sport efter mitt inlägg, så det blir nog suveränt till denna🙂
Det tror jag med, kul!
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej!

Har en vintage IWC jag gärna skulle skaffa ett passande brunt band till. Kört på svart från Hirsch ett tag men tycker väl inte riktigt det flyger. Saken är den att det är 17mm som gäller - lite lurigare att hitta. Någon som har bra tips på tunna band i samma stuk (men gärna mattare)?

Tycker förövrigt bandet känns lite smalt i jämförelse med boett.
Är det 17 eller 18 då? Mtp att du säger att det känns smalt jämfört med boett? Eller du menar tunnt? :)
 

Elaking

Omega
2-Faktor
Är det 17 eller 18 då? Mtp att du säger att det känns smalt jämfört med boett? Eller du menar tunnt? :)
Ah, jag var nog lite otydlig - det är 17 mm mellan luggarna. Min kommentar om att bandet känns smalt var egentligen inte kopplat till själva bandletandet, utan nog mest för att jag är van vid band som är 18+ mm. Dessutom står svart band ut ganska mycket mot guldet, och med små bandhorn som inte hjälper breddens visualisering tycker jag det förstärker känslan av att bandet är smalt. Make:ar det sense?

Klockan används flitigt ändå men behöver en eller två avbytare på bandbänken!
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Ah, jag var nog lite otydlig - det är 17 mm mellan luggarna. Min kommentar om att bandet känns smalt var egentligen inte kopplat till själva bandletandet, utan nog mest för att jag är van vid band som är 18+ mm. Dessutom står svart band ut ganska mycket mot guldet, och med små bandhorn som inte hjälper breddens visualisering tycker jag det förstärker känslan av att bandet är smalt. Make:ar det sense?

Klockan används flitigt ändå men behöver en eller två avbytare på bandbänken!
Hirschbandet är väl 17/14? Tror ett 17/16 hade hjälpt för smalhetskänslan. :)

Med udda mått och till en så fin klocka hade jag kört bespoke, och vill du nu ha att varva med hade jag kört ett brunt svinläder för casual wear, och ett svart reptilband för mer formella tillställningar. Min stående rekommendation för bespoke är Torre Straps på Instagram. :)
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hmm har helt tankestopp, vad ska man ha till den här? Tropic var ingen höjdare. Ett mörkblått tropic sport är ju drömmen, men de växer ju ikte på träd direkt. Tills dess kanske nåt läder, några tips på tunna läder med lite vintagefeeling?😃
D3B34E58-576D-47E9-9958-0E44A290C1EA.jpeg
Det här blev riktigt bra tycker jag, tack till @eNielsen som löste mitt bandproblem🙏
B7E7CF90-1B46-4A8D-A3C9-21188796C9F2.jpeg
 

Elaking

Omega
2-Faktor
Hirschbandet är väl 17/14? Tror ett 17/16 hade hjälpt för smalhetskänslan. :)

Med udda mått och till en så fin klocka hade jag kört bespoke, och vill du nu ha att varva med hade jag kört ett brunt svinläder för casual wear, och ett svart reptilband för mer formella tillställningar. Min stående rekommendation för bespoke är Torre Straps på Instagram. :)
Japp, 17/14.

Tack för svaren. Får ta och spana in Torre Straps, kan vara kul att ge sig in i bespoke-världen för band! Är det bara via IG? Hur ser processen ut i korthet?
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Har fått tag i mitt första bund som jag testar på min äldsta klocka.
Känns lite ovant början men det går väl till sig ju mer man använder den på misstänker jag.

Bandet ser helt oanvänt ut, så antingen NOS eller nytillverkat men spännet känns gammalt?!

IMG_6780.JPG
IMG_6781.JPG
IMG_6782.JPG
IMG_6783.jpg
 
Senast ändrad:

Principal

Omega
2-Faktor
Köpt min första vintage. Gillar det svarta Hitsch-bandet som följde med men funderar på något mer casual, det svarta upplever jag är väldigt formellt. Brun mocka helt uteslutet pga blir tjockt? Klär mig ofta i jeans/chinos och skjorta, med eller utan tröja, dressade chinos eller randsydda skor.

All hjälp uppskattas mycket!
D2DF75A3-1C19-49BE-B753-BE849DB678B5.jpeg

(och, höll på att glömma: 18mm)
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Köpt min första vintage. Gillar det svarta Hitsch-bandet som följde med men funderar på något mer casual, det svarta upplever jag är väldigt formellt. Brun mocka helt uteslutet pga blir tjockt? Klär mig ofta i jeans/chinos och skjorta, med eller utan tröja, dressade chinos eller randsydda skor.

All hjälp uppskattas mycket!
D2DF75A3-1C19-49BE-B753-BE849DB678B5.jpeg

(och, höll på att glömma: 18mm)
Går du i tankar på mocka så köp ett Fluco, fina och tunna, funkar nog utmärkt på den. :)
 

Jopi77

Cartier
Skulle vilja ha något passande läder till de här, men det är fasta bandstift på dem. Och det verkar hopplöst att hitta band till fasta bandstift. Någon som har något tips?

20220805_134344.jpg
 
Topp