• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi gråter ut över missade auktioner

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan inte låta bli. Dom där, även ovåfflade, är för prisvärda för att inte köpa. Älskar verkligen Omega från 50-talet och tidigt 60-tal.

Den här ligger ute på något av forumen för ca 5000 euro. Jäkligt cool, 18K.
Screenshot_2016-02-01-23-23-33.png
Var? Måste nästa buda på den...
 

Diogenes

Cartier

Efter lång väntan fick jag äntligen möjlighet att öppna klockan. Bakom skruvboetten gömde sig ett vackert cal 344. Referens är C-2576-5 vilket daterade klockan till 1953 enligt Omegas vintagedatabas.

När jag skruvade av bakboetten såg jag att det satt en packning av stål(?) som var trasig, delad. Är det normalt? Nu kanske jag är helt ute och cyklar men borde det inte vara mer praktiskt med packningar av gummi och inte stål? Kan det vara en packning som suttit där sedan 1953 månne?

packning.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Efter lång väntan fick jag äntligen möjlighet att öppna klockan. Bakom skruvboetten gömde sig ett vackert cal 344. Referens är C-2576-5 vilket daterade klockan till 1953 enligt Omegas vintagedatabas.

När jag skruvade av bakboetten såg jag att det satt en packning av stål(?) som var trasig, delad. Är det normalt? Nu kanske jag är helt ute och cyklar men borde det inte vara mer praktiskt med packningar av gummi och inte stål? Kan det vara en packning som suttit där sedan 1953 månne?

packning.jpg
Ganska vanligt att hitta sådana på äldre klockor, vet inte om det är bly eller någon mjukare metall? Bara att lyfta/skrapa bort och sätta i en av gummi istället. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Efter lång väntan fick jag äntligen möjlighet att öppna klockan. Bakom skruvboetten gömde sig ett vackert cal 344. Referens är C-2576-5 vilket daterade klockan till 1953 enligt Omegas vintagedatabas.

När jag skruvade av bakboetten såg jag att det satt en packning av stål(?) som var trasig, delad. Är det normalt? Nu kanske jag är helt ute och cyklar men borde det inte vara mer praktiskt med packningar av gummi och inte stål? Kan det vara en packning som suttit där sedan 1953 månne?

packning.jpg
Bly som det skall vara, älskar det!

PS Du glömde bild på verket.
 

Diogenes

Cartier
Bly som det skall vara, älskar det!

PS Du glömde bild på verket.

Rätt skall vara rätt!

Jag kan gillar det där med bly-packningen också men finns det någon mening med att försöka få den på plats igen i sitt nuvarande skick eller kan man ens få tag i annat än gummi?

Här kommer en taskig mobilbild på verket. Ni får ha överseende med den dåliga bildkvaliteten.
Verk nr: 13458195

verk.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Rätt skall vara rätt!

Jag kan gillar det där med bly-packningen också men finns det någon mening med att försöka få den på plats igen i sitt nuvarande skick eller kan man ens få tag i annat än gummi?

Här kommer en taskig mobilbild på verket. Ni får ha överseende med den dåliga bildkvaliteten.
Verk nr: 13458195

verk.jpg
Neh, är det skadad eller sliten är det bara att byta it mot en ny tunn i gummi. Är de hela sparar jag dem då jag ändå inte blöter ned dem. Verket ser fint ut, helt i enlighet med tavlan. Trevligt!
 

Diogenes

Cartier
Neh, är det skadad eller sliten är det bara att byta it mot en ny tunn i gummi. Är de hela sparar jag dem då jag ändå inte blöter ned dem. Verket ser fint ut, helt i enlighet med tavlan. Trevligt!

Kul att höra!

Hade tänkt få den servad så snart jag kan för att låta den leva länge! :)

Jag har en obotlig kärlek till dessa "våfflor". Kom över en Rolex från samma tid, också den med våfflad tavla och en patina som gått mot rosa/ljus,ljus brunt. Bifogar en bild (även den en undermålig mobilkamera bild).

rolle.jpg
 
Topp