• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

som tråden lyder,

Kan någon Omega-kunnig hjälpa mig identifiera modell och ev. En prisbild.
Den ska enligt uppgift vara från -74.

Tack på förhand!
image.jpg

En Seamaster Chronostop ref. 145.008 med caliber 865 och den lite ovanligare inre bezeln (vanligast är helsvart). Mitten på 70-talet tror jag inte... snarare 1967 och några år efter det. Även aning ovanligare än systerreferensen 145.007 som man ofta ser när man träffar på Seamaster Chronostops. Gissningsvis ligger värdet på omkring 15-20k beroende på om den fungerar och vilken länk det sitter på (ser inte ut som originalet, som liknar en speedylänk).

Har själv varit ute någon av dessa, riktigt trevliga och inte särskilt vanliga sett till det stora hela :)

https://www.omegawatches.com/planet...ache=1&cHash=f1973c99320ba2c062ce11c205a6b139
http://blog.omegaforums.net/post/63365612149/themasterofspeed-omega-chronostop-regata-ref
https://klocksnack.se/threads/omega-chronostop-en-återanvänd-berättelse.5780/
http://www.regatta-yachttimers.com/brands/omega/

Senast ändrad:
Kära KS:are!

Satt tidigare idag i soliga Borås och åt lunch, där jag tjyvlyssnade (och såg) en kille sitta och, vad jag tolkade det som, skryta om sin klocka. Då han satt på andra sidan uteserveringen och jag tyvärr har halvkass syn (och hörsel med för den delen, hörde bara ordet "klocka" och reagerade) så vet jag inte vad det är för tillverkare eller modell. Ni kanske kan hjälpa mig? Så får vi se som skrytandet var befogat eller inte?!

Bild på klockan (megainzoomad) ;)

13078259_10154129391604269_172707912_o.jpg

Har storstekarna vaknat till på viskan nu alltså? höhö.
Känner varken igen tavlan eller länken, ser ju rätt speciell ut...

Ser ju ut som power reserve eller nåt. Men länken ser ju billig ut. En dålig kopia av en Vacheron Constantin Overseas Dual Time SS/SS Silver Dial?

images
Det var precis vad jag tänkte, men länken gjorde att jag tvivlade! Den såg också väldigt liten ut så att säga, men som sagt, satt en bit ifrån.

När blir skrytandes befogat då? Måste det vara ett visst märke eller det är när det överstiger ett visst pris?
Förstår inte varför du bryr dig egentligen, luktar svensk avundsjuka...

När blir skrytandes befogat då? Måste det vara ett visst märke eller det är när det överstiger ett visst pris?

Nja, jag misstänker att han tycker att det hade varit mer okej att skryta om klockan om den hade varit väldigt dyr. Luktar mer "short man syndrome" än avundsjuka. Märkligt i vilket fall :)

Skrytande är egentligen aldrig befogat i min mening. Undrar om klockan är pissdyr, ja, för det hade förklarat en del. Även om den är limiterad eller anses som ovanlig hade också, i min mening, förklarat en del.
Vad gäller din åsikt om min svartsjuka så är jag varken svensk eller uppfostrad svenskt. Jag sköter mitt och du får sköta ditt och går det bra för en person så blir jag faktiskt glad för dennes skull, till skillnad från många svenskar (om det var det du syftade på med svensk avundsjuka). Däremot, visar man upp sig.. Bör man ha något att visa!
Menar inte på något sätt att min klocksamling "slår" hans eller att jag på något sätt skulle försöka se mig själv som bättre genom att idenfiera och nedvärdera personens klocka. Vad jag vet så kan han sitta på en samling klockor som jag bara kan drömma om.

Vad klockan betyder för honom och om det var anledning till "skrytandet" kan jag inte svara på, men det var inte heller vad jag undrade över.
Undrade helt enkelt om personen visade upp någonting dyrt och ovanligt, som enligt mig hade setts som mer accepterad anledning till "skryt". Jag kanske borde skrivit det i mitt första inlägg och inte behövt läsa din onödiga kommentar?

Avundsjuk över en Seiko? Ja, måste nog stämma..;)
Ja,för han visste ju att det var en seiko innan tråden skapades?

Skrytande är egentligen aldrig befogat i min mening. Undrar om klockan är pissdyr, ja, för det hade förklarat en del. Däremot, visar man upp sig.. Bör man ha något att visa!
Vad klockan betyder för honom och om det var anledning till "skrytandet" kan jag inte svara på, men det var inte heller vad jag undrade över.
Undrade helt enkelt om personen visade upp någonting dyrt och ovanligt, som enligt mig hade setts som mer accepterad anledning till "skryt". Jag kanske borde skrivit det i mitt första inlägg och inte behövt läsa din onödiga kommentar?

Det som är billigt för dig är kanske pissdyrt för någon annan, låt snubben vara nöjd över sin klocka vare sig den kostar 500kr eller 500k..
Har man jobbat hårt för något är det befogat att vara nöjd över det man har åstadkommit! blir någon sen upprörd över detta anser jag det vara avundsjuka över någon annans framgång (den typiska svenska avundsjukan som jag nämnde)men det är kanske bara jag då...

Om du nu endast var nyfiken på vad för klocka han bar så hade det räckt att fråga om någon visste vad det var för modell och märke,för så som du ställer frågan så lägger du väldigt mycket fokus på att han skröt om sin klocka!

Det som är billigt för dig är kanske pissdyrt för någon annan, låt snubben vara nöjd över sin klocka vare sig den kostar 500kr eller 500k..
Har man jobbat hårt för något är det befogat att vara nöjd över det man har åstadkommit!

@Richie Därav "Vad klockan betyder för honom och om det var anledning till "skrytandet" kan jag inte svara på" :)

Tillbaka
Topp