• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IMG_7899.JPG

Avenger II

Absolut, den är det!

Tillägs information är att bilden är tagen på Vika terrassen i Oslo innan renoveringen. Dvs bilden är något år gammal.

Hej på er.

En kompis har utryckt beundran för en klocka på en bild, och jag tänkte det kunde bli en fin födelsedagspresent till honom. Jag har dessvärre noll koll på klockor och klarar inte att identifiera den. Kan ni hjälpa mig?

1.png

Undrade först om det kunde var en Longines men hittade ingen som matchar.

Tack för hjälpen!

Vinnare? TS ville veta vad han hade för klocka bara?

Är inte detta lite samma som "Kända svenskars klockor" och samma titel fast "internationella"?
Ah men internationella finns väl redan? Var nog jag som feltolkade TS då jag själv funderat på att starta tråden jag trodde detta var. Dvs en frågetråd mer åt tävlingshållet där man postar klockbilder i något format, kanske en del av en bezel eller en boettkant så ska folk gissa klockan. Vinnaren fortsätter med nya bilder etc. Finns liknande för andra teman på andra forum :)

Ah men internationella finns väl redan? Var nog jag som feltolkade TS då jag själv funderat på att starta tråden jag trodde detta var. Dvs en frågetråd mer åt tävlingshållet där man postar klockbilder i något format, kanske en del av en bezel eller en boettkant så ska folk gissa klockan. Vinnaren fortsätter med nya bilder etc. Finns liknande för andra teman på andra forum :)
Båda trådarna finns redan, var det jag menade, att denna tråd kanske är lite som dem är..

Kör hårt, sök innan dock, för tror det finns en sådan! Annars kul :)

Hallå!

Jag har fått hjälp på det här forumet tidigare, så testar igen.

Jag var och rensade på vinden i ett gammalt hus som länge ägts av släkten härom veckan. Där hittade jag en låda med sparade saker från min farmors far/farfar.

I den låg den brev, kalendrar, allt möjligt krim krams, samt en klocka. Av resten av sakerna att dömma är den från sent 1800-tal / tidigt 1900-tal.

Det finns inget klockmärke, text, eller siffror någonstans på klockan, varken skrivet på urtavlan eller tryckt någonstans i metallen. Men klockan är rätt sliten så det är möjligt att det har funnits men nötts bort. Det finns en dock en bild/ikon på baksidan, men jag vet inte om det står för något eller bara är graverat för att se snyggt ut.

När jag hittade den och den inte gick utgick jag direkt från att den var trasig, men efter att ha "lekt" lite med den märkte jag att man kunde skruva på saken på toppen och direkt började klockan ticka och gå. Innebär detta att den är helt utan batteri och bara dras upp för att gå? Säkert en dum fråga, fanns det ens små klockbatterier på den tiden? Ungefär varannan dag måste jag snurra på hjulet igen för att klockan inte ska stanna.

Annat än hjulet på toppen för att dra upp klockan så finns det en liten knapp på ovansidan, om man trycker in den och snurrar på hjulet ändrar man tiden på klockan. Slutgiltigen finns det två utstickingar, en på vardera sida, som verkar vara för att öppna lucka fram och bak. Det verkar finnas någon spärr jag inte hittar för de går inte att öppna enkelt, men jag vill inte heller använda för mycket kraft ifall jag har sönder den.

Lägger upp några bilder.

Finns det något ni experter kan säga om denna klocka? All information eller spekulation vore kul att höra.

UPPDATRING: Öppnade baksidan med hjälp av URsinne´s tips och fann där yttligare information. Laddade upp fler bilder nedan. Full text:

1/2 Chronometre
Remontoir Spiral Breguet
[Bild på kvinna hållande en sköld med tre kronor, och ett lejon]
19 Rubis
Balancier Compense

På innsidan av locket finns det yttligare små graveringar:
En bild med på en cirkel och en länk, med "P.V" innuti.
En bild på ett Lejon hållande en sköld med ett kors.
Texten "0,800".
Ett serienummer.
Samt yttligare text för liten för att läsa.

Någon som kan reda ut vad dessa texter innebär? Jag vet inget alls om klockor.

Uppdatering2: Googlade på "Remontoir Spiral Breguet" och fick då upp flera bilder / länkar om klockor som ser ut precis som min. Så det verkar som att detta löste sig själv endast med hjälp av tipset om att öppna luckan.

Detta forum levererar igen, tackar =)

Bilagor

• 20170809_134823.jpg
    20170809_134823.jpg
    229.5 KB · Visningar: 150
  • 20170809_134853.jpg
    20170809_134853.jpg
    261 KB · Visningar: 143
  • 20170809_134925.jpg
    20170809_134925.jpg
    238 KB · Visningar: 122
  • 20170809_135018.jpg
    20170809_135018.jpg
    233.5 KB · Visningar: 126
  • 20170809_135031.jpg
    20170809_135031.jpg
    243.1 KB · Visningar: 125
Senast ändrad:
Hallå!

Jag har fått hjälp på det här forumet tidigare, så testar igen.

Jag var och rensade på vinden i ett gammalt hus som länge ägts av släkten härom veckan. Där hittade jag en låda med sparade saker från min farmors far/farfar.

I den låg den brev, kalendrar, allt möjligt krim krams, samt en klocka. Av resten av sakerna att dömma är den från sent 1800-tal / tidigt 1900-tal.

Det finns inget klockmärke, text, eller siffror någonstans på klockan, varken skrivet på urtavlan eller tryckt någonstans i metallen. Men klockan är rätt sliten så det är möjligt att det har funnits men nötts bort. Det finns en dock en bild/ikon på baksidan, men jag vet inte om det står för något eller bara är graverat för att se snyggt ut.

När jag hittade den och den inte gick utgick jag direkt från att den var trasig, men efter att ha "lekt" lite med den märkte jag att man kunde skruva på saken på toppen och direkt började klockan ticka och gå. Innebär detta att den är helt utan batteri och bara dras upp för att gå? Säkert en dum fråga, fanns det ens små klockbatterier på den tiden? Ungefär varannan dag måste jag snurra på hjulet igen för att klockan inte ska stanna.

Annat än hjulet på toppen för att dra upp klockan så finns det en liten knapp på ovansidan, om man trycker in den och snurrar på hjulet ändrar man tiden på klockan. Slutgiltigen finns det två utstickingar, en på vardera sida, som verkar vara för att öppna lucka fram och bak. Det verkar finnas någon spärr jag inte hittar för de går inte att öppna enkelt, men jag vill inte heller använda för mycket kraft ifall jag har sönder den.

Lägger upp några bilder.

Finns det något ni experter kan säga om denna klocka? All information eller spekulation vore kul att höra.
Det är vanligt att det inte finns nåt märke på dem. Nej det fanns inga batteridrivna fickur när den tillverkades, inte förrän långt senare. Alla såna är manuellt uppdragna. Det på baklocket är dekor, guillochering med sköld. Det är ingen spärr på det baklocket, det sitter hårt bara. Du får ha en boettöppnarkniv eller annat motsvarande att sprätta upp den med, eller så ta i ordentligt med fingrarna.

Det är vanligt att det inte finns nåt märke på dem. Nej det fanns inga batteridrivna fickur när den tillverkades, inte förrän långt senare. Alla såna är manuellt uppdragna. Det på baklocket är dekor, guillochering med sköld. Det är ingen spärr på det baklocket, det sitter hårt bara. Du får ha en boettöppnarkniv eller annat motsvarande att sprätta upp den med, eller så ta i ordentligt med fingrarna.

Tack för svar och informationen. Ska greppa en kniv och lite mod då och försöka bända upp den. Kanske finns det mer info på insidan?

UPPDATRING: Öppnade baksidan med hjälp av URsinne´s tips och fann där yttligare information. Laddade upp fler bilder nedan. Full text:

1/2 Chronometre
Remontoir Spiral Breguet
[Bild på kvinna hållande en sköld med tre kronor, och ett lejon]
19 Rubis
Balancier Compense

På innsidan av locket finns det yttligare små graveringar:
En bild med på en cirkel och en länk, med "P.V" innuti.
En bild på ett Lejon hållande en sköld med ett kors.
Texten "0,800".
Ett serienummer.
Samt yttligare text för liten för att läsa.

Någon som kan reda ut vad dessa saker innebär? Jag vet inget alls om klockor. Är något av dem ett märke?

Bilagor

• 20170809_144537.jpg
    20170809_144537.jpg
    223.8 KB · Visningar: 47
Uppdatering2: Googlade på "Remontoir Spiral Breguet" och fick då upp flera bilder / länkar om klockor som ser ut precis som min. Så det verkar som att detta löste sig själv endast med hjälp av tipset om att öppna luckan.

Tackar =)

Rubriken är måhända lite underfundig sett till videons innehåll eller annars bara ett billigt sätt att locka till klick men oavsett så blev jag nyfiken på vilken klocka pastorn i livets ord har. Kan det vara en ...breitling?
ta för all del fram popcornen och kolla på hela klippet annars så ser man klockan bra vid 0:55.

God kväll allihopa,

Jag skulle gärna få lite assistans med att identifiera min klocka jag hittade efter min farfar. Jag passade på att fråga i en klockbutik i samband med batteribyte men de hade inte en susning. Det skulle vara kul om man fick ett humm om årtal bl a.

Här finns lite bilder, ursäkta kvalitén
https://imgur.com/a/7yAO7

Det som står innanför glaset är följande:
Orient Chronograph Quartz

På baksidan står ett serienummer:
J39016-70 CS

Tack på förhand

God kväll allihopa,

Jag skulle gärna få lite assistans med att identifiera min klocka jag hittade efter min farfar. Jag passade på att fråga i en klockbutik i samband med batteribyte men de hade inte en susning. Det skulle vara kul om man fick ett humm om årtal bl a.

Här finns lite bilder, ursäkta kvalitén
https://imgur.com/a/7yAO7

Det som står innanför glaset är följande:
Orient Chronograph Quartz

På baksidan står ett serienummer:
J39016-70 CS

Tack på förhand
Finns en tråd om Orient under Kobra Kai, kanske ngn där som kan hjälpa dig

Ja du, nedan har du lite reklaminfomation om Orient, men de gäller deras mekaniska klockor, som anses prisvärda och av många ha en bra kvalité. Jag har en Orient mekanisk själv och den är helt ok. Nu står det quartz på din vilket då betyder att den inte är mekanisk. Årtal kan jag inte ange. Klockan har inget högre värde i pengar kanske 300-400 kr, men eftersom det har varit din farfars tycker jag du ska vårda den och se till att den alltid går:

Orient Watch Co. Ltd. was founded in 1950. For the last 60 years Orient watches have built a reputation for quality, price and accuracy. Today Orient is one of the largest manufacturers of mechanical watches in the world. Orient watches are sold in over 70 countries and have great brand recognition as quality, accurate and beautiful timepieces. The Japanese are known for their obsession with quality and when you purchase a Orient watch it will show. You will see that special attention has been provided to all details.

Ja du, nedan har du lite reklaminfomation om Orient, men de gäller deras mekaniska klockor, som anses prisvärda och av många ha en bra kvalité. Jag har en Orient mekanisk själv och den är helt ok. Nu står det quartz på din vilket då betyder att den inte är mekanisk. Årtal kan jag inte ange. Klockan har inget högre värde i pengar kanske 300-400 kr, men eftersom det har varit din farfars tycker jag du ska vårda den och se till att den alltid går:

Orient Watch Co. Ltd. was founded in 1950. For the last 60 years Orient watches have built a reputation for quality, price and accuracy. Today Orient is one of the largest manufacturers of mechanical watches in the world. Orient watches are sold in over 70 countries and have great brand recognition as quality, accurate and beautiful timepieces. The Japanese are known for their obsession with quality and when you purchase a Orient watch it will show. You will see that special attention has been provided to all details.

Klockan har mycket riktigt ett värde som inte går att mäta i pengar.
Har du någon gissning på årtal?

Orient tillverkade en uppsjö av J39 varianter, slutet 80-tal eller början 90-tal är nog en relevant gissning på årtal.

Som kuriosa så användes Seiko 7a38 verk av en mängd tillverkare, har sett siffror på att så många som ett 70 olika små och stora märken under Quartz boomen.
Orient J38 är en systerklocka designmässigt men med månfas kl12, också ett Seiko verk i den (7a48).

Orient tillverkade klockor med denna design till Sommarspelen i Seoul 1988 under namnet Galaxy för Samsungs räkning, vilket är den bästa tidsbestämningen jag hittat. Funderade för något år sedan på om jag skulle börja bygga upp en OS klock samling och då stötte jag på denna när jag "researchade" ämnet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp