ScubaKing
Guld
![]()
Avenger II
Absolut, den är det!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
![]()
Avenger II
Vinnare? TS ville veta vad han hade för klocka bara?Brukar inte kotym i dylika trådar vara att vinnaren fortsätter med ny utmaning?@yonsson
Ah men internationella finns väl redan? Var nog jag som feltolkade TS då jag själv funderat på att starta tråden jag trodde detta var. Dvs en frågetråd mer åt tävlingshållet där man postar klockbilder i något format, kanske en del av en bezel eller en boettkant så ska folk gissa klockan. Vinnaren fortsätter med nya bilder etc. Finns liknande för andra teman på andra forumVinnare? TS ville veta vad han hade för klocka bara?
Är inte detta lite samma som "Kända svenskars klockor" och samma titel fast "internationella"?
Båda trådarna finns redan, var det jag menade, att denna tråd kanske är lite som dem är..Ah men internationella finns väl redan? Var nog jag som feltolkade TS då jag själv funderat på att starta tråden jag trodde detta var. Dvs en frågetråd mer åt tävlingshållet där man postar klockbilder i något format, kanske en del av en bezel eller en boettkant så ska folk gissa klockan. Vinnaren fortsätter med nya bilder etc. Finns liknande för andra teman på andra forum![]()
Ah, fel del av forumet?Prova i Vintage-avdelningen![]()
Det är vanligt att det inte finns nåt märke på dem. Nej det fanns inga batteridrivna fickur när den tillverkades, inte förrän långt senare. Alla såna är manuellt uppdragna. Det på baklocket är dekor, guillochering med sköld. Det är ingen spärr på det baklocket, det sitter hårt bara. Du får ha en boettöppnarkniv eller annat motsvarande att sprätta upp den med, eller så ta i ordentligt med fingrarna.Hallå!
Jag har fått hjälp på det här forumet tidigare, så testar igen.
Jag var och rensade på vinden i ett gammalt hus som länge ägts av släkten härom veckan. Där hittade jag en låda med sparade saker från min farmors far/farfar.
I den låg den brev, kalendrar, allt möjligt krim krams, samt en klocka. Av resten av sakerna att dömma är den från sent 1800-tal / tidigt 1900-tal.
Det finns inget klockmärke, text, eller siffror någonstans på klockan, varken skrivet på urtavlan eller tryckt någonstans i metallen. Men klockan är rätt sliten så det är möjligt att det har funnits men nötts bort. Det finns en dock en bild/ikon på baksidan, men jag vet inte om det står för något eller bara är graverat för att se snyggt ut.
När jag hittade den och den inte gick utgick jag direkt från att den var trasig, men efter att ha "lekt" lite med den märkte jag att man kunde skruva på saken på toppen och direkt började klockan ticka och gå. Innebär detta att den är helt utan batteri och bara dras upp för att gå? Säkert en dum fråga, fanns det ens små klockbatterier på den tiden? Ungefär varannan dag måste jag snurra på hjulet igen för att klockan inte ska stanna.
Annat än hjulet på toppen för att dra upp klockan så finns det en liten knapp på ovansidan, om man trycker in den och snurrar på hjulet ändrar man tiden på klockan. Slutgiltigen finns det två utstickingar, en på vardera sida, som verkar vara för att öppna lucka fram och bak. Det verkar finnas någon spärr jag inte hittar för de går inte att öppna enkelt, men jag vill inte heller använda för mycket kraft ifall jag har sönder den.
Lägger upp några bilder.
Finns det något ni experter kan säga om denna klocka? All information eller spekulation vore kul att höra.
Det är vanligt att det inte finns nåt märke på dem. Nej det fanns inga batteridrivna fickur när den tillverkades, inte förrän långt senare. Alla såna är manuellt uppdragna. Det på baklocket är dekor, guillochering med sköld. Det är ingen spärr på det baklocket, det sitter hårt bara. Du får ha en boettöppnarkniv eller annat motsvarande att sprätta upp den med, eller så ta i ordentligt med fingrarna.
Finns en tråd om Orient under Kobra Kai, kanske ngn där som kan hjälpa digGod kväll allihopa,
Jag skulle gärna få lite assistans med att identifiera min klocka jag hittade efter min farfar. Jag passade på att fråga i en klockbutik i samband med batteribyte men de hade inte en susning. Det skulle vara kul om man fick ett humm om årtal bl a.
Här finns lite bilder, ursäkta kvalitén
https://imgur.com/a/7yAO7
Det som står innanför glaset är följande:
Orient Chronograph Quartz
På baksidan står ett serienummer:
J39016-70 CS
Tack på förhand
Lite intressant läsning om Orient J39 klockor (med Seiko 7a38 verk)
http://www.seiko7a38.com/apps/forums/topics/show/13334248
Ja du, nedan har du lite reklaminfomation om Orient, men de gäller deras mekaniska klockor, som anses prisvärda och av många ha en bra kvalité. Jag har en Orient mekanisk själv och den är helt ok. Nu står det quartz på din vilket då betyder att den inte är mekanisk. Årtal kan jag inte ange. Klockan har inget högre värde i pengar kanske 300-400 kr, men eftersom det har varit din farfars tycker jag du ska vårda den och se till att den alltid går:
Orient Watch Co. Ltd. was founded in 1950. For the last 60 years Orient watches have built a reputation for quality, price and accuracy. Today Orient is one of the largest manufacturers of mechanical watches in the world. Orient watches are sold in over 70 countries and have great brand recognition as quality, accurate and beautiful timepieces. The Japanese are known for their obsession with quality and when you purchase a Orient watch it will show. You will see that special attention has been provided to all details.