Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Men det där är ju inte sant. Behöver du konstruera någon förvanskning av vad ursprungsinlägget innehöll och argumentera mot den halmgubben kanske det är läge att pudla. Det stod inte att guld på stål "inte var riktigt i stål." Det förekom inte heller något utan en patologiskt livlig fantasi kunde tolkas som en antydning om att doublé och guld på stål är "samma sak". Doublé förekom inte i annonsen innan dina invändningar så jag förstår inte hur du menar att det likställdes med guld på stål.Det handlar om ursprungstexten som har ändrats. I den framgick att guld på stålboetter inte var riktigt i stål. Double och guld på stålboetter framställdes som samma sak då säljaren inte visste skillnaden. Endast stål utan guld var hela riktiga stålklockor.
I stort sätt ja, men inte helt då en del av boetten består av guld, som framgår av namnet...Så du tycker inte att guld på stål är en stålklocka då?
Nej, vi tycker inte olika. Man kan inte tycka om fakta. Stål beskrevs som stål, och kombinationen guld på stål, som åtminstone i alla fall jag någonsin stött på har bestått av övervägande stål och en mindre mängd guld, beskrevs som inte helt i stål. Det är inte "totalt felaktigt", utan helt korrekt. Tror du något annat så är det inget du tycker. Då har du bara fel. Vad skulle trixande bestått av menar du? Kan du precisera dig på den punkten utan att börja hitta på saker som ska ha stått i den ursprungliga versionen?Men ok, vi tycker olika där. Jag tycker det är totalt felaktigt och förstår inte att det måste trixas med vad boetterna är i för material.
Jasså! Du är också sugen på den var och tittade på den idag.Tjena boys! Är det någon som vet vad för kaliber som kan finnas i denna och ålder?
Tyvärr är det den enda bilden jag har..
Tack på förhand!
Har ni samma farfar?Jasså! Du är också sugen på den var och tittade på den idag.
Nä, men vi båda har lyckats leta reda på samma auktionHar ni samma farfar?
Men det där är ju inte sant. Behöver du konstruera någon förvanskning av vad ursprungsinlägget innehöll och argumentera mot den halmgubben kanske det är läge att pudla. Det stod inte att guld på stål "inte var riktigt i stål." Det förekom inte heller något utan en patologiskt livlig fantasi kunde tolkas som en antydning om att doublé och guld på stål är "samma sak". Doublé förekom inte i annonsen innan dina invändningar så jag förstår inte hur du menar att det likställdes med guld på stål.
I stort sätt ja, men inte helt då en del av boetten består av guld, som framgår av namnet...
Nej, vi tycker inte olika. Man kan inte tycka om fakta. Stål beskrevs som stål, och kombinationen guld på stål, som åtminstone i alla fall jag någonsin stött på har bestått av övervägande stål och en mindre mängd guld, beskrevs som inte helt i stål. Det är inte "totalt felaktigt", utan helt korrekt. Tror du något annat så är det inget du tycker. Då har du bara fel. Vad skulle trixande bestått av menar du? Kan du precisera dig på den punkten utan att börja hitta på saker som ska ha stått i den ursprungliga versionen?
Liten värld det var ett par fina ur där idag, inte ofta det händer häromkring.Jasså! Du är också sugen på den var och tittade på den idag.
Nä faktist! Vilken klocka var du mest intresserad av? Synd om vi bjuder över varandra så ingen av oss får någon klocka till ett bra prisLiten värld det var ett par fina ur där idag, inte ofta det händer häromkring.
Det där blir ju närmast en lek med ord. Vad menar du att guldet är en del av om inte boetten? Att de huvudsakligen består av stål har ju ingen ifrågasatt varesig i annonsen eller i diskussionen om den, hur ihärdigt du än försöker med dina halmgubbar.Visserligen går det att tolka som att "hela" inte är stål då det finns en guldbeläggning ovanpå boetten.
Nej, det är du som leker med ord. Det ena är en stålboett. Det andra är en _stålboett_ med guldbeläggning på. Det tredje värt att nämna är en boett uppbyggd av en legering och ingen stålboett om än ibland med stål lock. Det är det gängse synsättet.Det där blir ju närmast en lek med ord. Vad menar du att guldet är en del av om inte boetten? Att de huvudsakligen består av stål har ju ingen ifrågasatt varesig i annonsen eller i diskussionen om den, hur ihärdigt du än försöker med dina halmgubbar.
Ingen har ifrågasatt det. Med "legering" i den tredje typen som av oklar anledning dykt upp i diskussionen, menar då mässingen eller vad det nu är man brukar avvända för pläterade "fulmetall"-boetter? Stål är också en legering...Det ena är en stålboett. Det andra är en _stålboett_ med guldbeläggning på. Det tredje värt att nämna är en boett uppbyggd av en legering och ingen stålboett om än ibland med stål lock. Det är det gängse synsättet.
Det ser jag som en attack på säljaren ja, och det är påhittat. Principiellt är vi nog helt på samma våglängd. Irriterar mig jämt på pläterat skräp som beskrivs som "guld på stål" på Tradera och Facebook osv. Men i det här fallet har det ju inte hänt. Är säker på att både du och jag formulerat annonstexten annorlunda om vi sålt samma objekt. Men det betyder ju inte per automatik att säljaren missleder varken avsiktligt eller oavsiktligt.Ja, jag tycker absolut att en beskrivning av en stålboett genom att utmåla stålboetten som enda boetten i stål och därför värdefullare och ovanligare som det rörde sig om en särskilt påkostad version, är klart missledande och felaktig.
Det blev lite för många "det" för att det ska vara tydligt vad alla syftar på, men om du avser att "doublé" i annonsen så dök det som sagt upp efter du Hade invändningar och jag pingade in säljaren i tråden. Kan som sagt bara gissa men det framstår ju för mig som att han trodde du hade på fötterna, missförstod dina invändningar, och ville göra rätt. Jag önskar att redigeringshistoriken var tillgänglig så alla kunde se hur mycket din nuvarade version avviker från verkligheten.Facit har vi då den som skrev det uppgav det var den tredje sorten som avsågs vilket jag såg som en möjlighet, och det är väl inte aktuellt på modellen?
Ingen har ifrågasatt det. Med "legering" i den tredje typen som av oklar anledning dykt upp i diskussionen, menar då mässingen eller vad det nu är man brukar avvända för pläterade "fulmetall"-boetter? Stål är också en legering...
Det ser jag som en attack på säljaren ja, och det är påhittat. Principiellt är vi nog helt på samma våglängd. Irriterar mig jämt på pläterat skräp som beskrivs som "guld på stål" på Tradera och Facebook osv. Men i det här fallet har det ju inte hänt. Är säker på att både du och jag formulerat annonstexten annorlunda om vi sålt samma objekt. Men det betyder ju inte per automatik att säljaren missleder varken avsiktligt eller oavsiktligt.
Det blev lite för många "det" för att det ska vara tydligt vad alla syftar på, men om du avser att "doublé" i annonsen så dök det som sagt upp efter du Hade invändningar och jag pingade in säljaren i tråden. Kan som sagt bara gissa men det framstår ju för mig som att han trodde du hade på fötterna, missförstod dina invändningar, och ville göra rätt. Jag önskar att redigeringshistoriken var tillgänglig så alla kunde se hur mycket din nuvarade version avviker från verkligheten.
Väntar till imorgon innan jag bemöter det där så du hinner redigera klart.Du vet inte ens varför den "dykt upp i diskussionen"? Se några stycken nedan.
När man pratar om legering i vintageboetter menar man som regel den vitmetallegering eller gulmetall mässingslegering som boetten består av i doublé och kromboetter. Metallen under förgyllningen exempelvis. Har aldrig någonsin hört någon vintageklockperson kalla stålet i stålboetter för legering för att beskriva materialet. Trams.
Haha!.. jaha du. Då vet jag att du inte är seriös. Tack.
Jag kanske har varit in och redigerat andras poster, annonsörens i denna tråd också så det skulle passa mig efter att jag förfalskat/ljugit ihop det klippta och klistrade och påhittade citatet? Har aldrig sett "doublé" i annonsen. Det har du hittat på.
Du gissar dåligt och jag kan inte se att säljaren missuppfattat mina invändningar på nåt sätt.
Varför kopierade jag meningen vi talar om nu från annonsen? För att jag vet att det finns folk även på ett sånt här forum som inte har bättre för sig än att sabotera info som en del kanske behöver eller vill ha. Jag ville då veta de här sakerna i början av klockeriet. Hade nån tramsat eller trollat sönder den infon sida upp och sida ner för att tjafsa utan substans hade jag inte vetat vad jag skulle tro. Men det fanns knappt internet då, på gott och ont.
Självklart blir man missledd eller är missledd om man tror alla guldfärgade boetter är doubléboetter som texten antydde och senare bekräftades att uppfattningen var, av en modell det knappt existerar i. Eller gör de? Knappast vanliga i så fall. Likadant om man tror guld på stålboetter inte är i stål som var ett annat alternativ.
Avsiktligt har jag inte påstått vad jag vet. Var står det nånstans att det var avsiktligt?
Ärligt talat verkar du inte fatta vad som skrivs eller så gör du dig till för att bråka. Om du inte tycker infon som framkom hade något värde kan det finnas andra som gör det. Vem vet.
Jo tack, jag har "på fötterna" tillräckligt. Du behöver inte oroa dig.
Resten inlägget känns det som jag redan svarat på ett par gånger utan att det gått fram så jag tänker inte försöka igen. Men jag vill rätta dig när det gäller den citerade missuppfattningen så den inte står oemotsagd och någon kanske får för sig att det är korrekt. Alla metallboetter jag hört talas om består av olika legeringar. Stål, mässing, och brons, och olika legeringar av guld, silver, titan, platina, och aluminium är de jag drar mig till minnes spontant. Föreställer mig att det finns enstaka exempel på boetter utförda i olegrade metaller men det är ingen slump att man regelmässigt väljer olika legeringar. Till exempel skulle en boett i rent guld bli mjukare och lättare att skada än en i t ex 18 k. Jag tror den här och de flesta andra diskussioner fungerar bättre om vi använder betydelser ur ordboken snarare än några alternativa varianter som kan ha uppstått bland lädervästentusiaster ute i stugorna.När man pratar om legering i vintageboetter menar man som regel den vitmetallegering eller gulmetall mässingslegering som boetten består av i doublé och kromboetter. Metallen under förgyllningen exempelvis. Har aldrig någonsin hört någon vintageklockperson kalla stålet i stålboetter för legering för att beskriva materialet. Trams.
Resten inlägget känns det som jag redan svarat på ett par gånger utan att det gått fram så jag tänker inte försöka igen. Men jag vill rätta dig när det gäller den citerade missuppfattningen så den inte står oemotsagd och någon kanske får för sig att det är korrekt. Alla metallboetter jag hört talas om består av olika legeringar. Stål, mässing, och brons, och olika legeringar av guld, silver, titan, platina, och aluminium är de jag drar mig till minnes spontant. Föreställer mig att det finns enstaka exempel på boetter utförda i olegrade metaller men det är ingen slump att man regelmässigt väljer olika legeringar. Till exempel skulle en boett i rent guld bli mjukare och lättare att skada än en i t ex 18 k. Jag tror den här och de flesta andra diskussioner fungerar bättre om vi använder betydelser ur ordboken snarare än några alternativa varianter som kan ha uppstått bland lädervästentusiaster ute i stugorna.
Det har inte jag heller hört, eller gjort.Finns ingen klockperson jag hört inom vintagesektorn som normalt kallar de vanligare förekommande boetterna i stål på vintageklockor för nåt annat än stål i dagligt tal och ingen som skulle ifrågasätta om en stålboett egentligen är en stålboett och om det finns nån tydlig skillnad mot fulmetall.
Nej dit räknas jag nog inte. Den "Sub"-gruppen tror jag man hittar i någon Rolextråd där frågan om vid vilken Submariner-ref man bytte legering verkar återkomma med hyfsat täta intervaller. Har ett diffust minne om att det kan ha varit när 16800 fick en extra nolla men där är jag verkligen inte säker. Det finns även spår av den här subkulturen i trådar om Sinn, med deras u-båtsstål, och trådar om "mikromärkesdykare" har jag sett. De Rolex jag haft var nog från innan bytet, men jag har inte snöat in på den detaljen.Men du räknas kanske till nån udda subgrupp som resonerar om dem enes omega i stållegering si och så kontra den andres zenith i motsvarande modell i den något annorlunda stållegeringen du analyserat fram?
Tjena boys! Är det någon som vet vad för kaliber som kan finnas i denna och ålder?
Tyvärr är det den enda bilden jag har..
Tack på förhand!
Ommålad?Vad skulle vara rimligt att betala för denna tidiga 1600?
https://www.chrono24.se/rolex/datejust-1600-36mm--1956--id16033621.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
Ommålad?
Jag tycker det begärda priset ca 29.000 kr är rimligt. Ovanligt med slät ring och de visarna. Kallas de Dauphinevisare?Vad skulle vara rimligt att betala för denna tidiga 1600?
https://www.chrono24.se/rolex/datejust-1600-36mm--1956--id16033621.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
Dauphinevisare tänker man oftast på de som breddar hela vägen in mot visarcentrum. De där är mer löv-visare. På svenska då.Jag tycker det begärda priset ca 29.000 kr är rimligt. Ovanligt med slät ring och de visarna. Kallas de Dauphinevisare?
Kollade som hastigast på mobilen. Tänkte bara höja ett varningens finger ifall det var köpläge. Tyckte att texten och några av markeringarna såg lite off ut, nu när jag kikar närmare får jag nog backa.ingen aning, nämns inget i annonsen. Har lite för dålig koll på dessa tidiga DJs för att kunna se det.
Men vad får dig att tro att den är ommålad?
Jag tycker det begärda priset ca 29.000 kr är rimligt. Ovanligt med slät ring och de visarna. Kallas de Dauphinevisare?
Kollade som hastigast på mobilen. Tänkte bara höja ett varningens finger ifall det var köpläge. Tyckte att texten och några av markeringarna såg lite off ut, nu när jag kikar närmare får jag nog backa.
Dålig på det där tyvärr.jo tycker att priset är helt ok med den a kombination av visare (står Alpha hands i annonsen) och den lite ovanligare 1600 refen. En undran, borde inte en tavla från 1956 vara märkt endast swiss? Användes Tritium så tidigt?