• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Nu har jag tagit bort meningen helt och hållet, för att undvika eventuella missförstånd. Det var inte meningen att det skulle bli någon stor diskussion kring det här, och jag hoppas att jag inte vilselett någon.

Det är ett tveeggat svärd, men det är lätt att förstå om man läser de senaste inläggen varför man valt att låsa trådar med frågor och kommentarer på annonserna. Nu är det ju ändå i hyfsat god ton, men vänta bara tills de vanliga prisgrälen blossar upp. Ingen som orkar moderera det.

Tjena boys! Är det någon som vet vad för kaliber som kan finnas i denna och ålder?
Tyvärr är det den enda bilden jag har..
Tack på förhand!
5C584467-FA35-48E2-9610-69EE93555038.png

Det handlar om ursprungstexten som har ändrats. I den framgick att guld på stålboetter inte var riktigt i stål. Double och guld på stålboetter framställdes som samma sak då säljaren inte visste skillnaden. Endast stål utan guld var hela riktiga stålklockor.
Men det där är ju inte sant. Behöver du konstruera någon förvanskning av vad ursprungsinlägget innehöll och argumentera mot den halmgubben kanske det är läge att pudla. Det stod inte att guld på stål "inte var riktigt i stål." Det förekom inte heller något utan en patologiskt livlig fantasi kunde tolkas som en antydning om att doublé och guld på stål är "samma sak". Doublé förekom inte i annonsen innan dina invändningar så jag förstår inte hur du menar att det likställdes med guld på stål.
Så du tycker inte att guld på stål är en stålklocka då?
I stort sätt ja, men inte helt då en del av boetten består av guld, som framgår av namnet...
Men ok, vi tycker olika där. Jag tycker det är totalt felaktigt och förstår inte att det måste trixas med vad boetterna är i för material.
Nej, vi tycker inte olika. Man kan inte tycka om fakta. Stål beskrevs som stål, och kombinationen guld på stål, som åtminstone i alla fall jag någonsin stött på har bestått av övervägande stål och en mindre mängd guld, beskrevs som inte helt i stål. Det är inte "totalt felaktigt", utan helt korrekt. Tror du något annat så är det inget du tycker. Då har du bara fel. Vad skulle trixande bestått av menar du? Kan du precisera dig på den punkten utan att börja hitta på saker som ska ha stått i den ursprungliga versionen?

Men det där är ju inte sant. Behöver du konstruera någon förvanskning av vad ursprungsinlägget innehöll och argumentera mot den halmgubben kanske det är läge att pudla. Det stod inte att guld på stål "inte var riktigt i stål." Det förekom inte heller något utan en patologiskt livlig fantasi kunde tolkas som en antydning om att doublé och guld på stål är "samma sak". Doublé förekom inte i annonsen innan dina invändningar så jag förstår inte hur du menar att det likställdes med guld på stål.

I stort sätt ja, men inte helt då en del av boetten består av guld, som framgår av namnet...

Nej, vi tycker inte olika. Man kan inte tycka om fakta. Stål beskrevs som stål, och kombinationen guld på stål, som åtminstone i alla fall jag någonsin stött på har bestått av övervägande stål och en mindre mängd guld, beskrevs som inte helt i stål. Det är inte "totalt felaktigt", utan helt korrekt. Tror du något annat så är det inget du tycker. Då har du bara fel. Vad skulle trixande bestått av menar du? Kan du precisera dig på den punkten utan att börja hitta på saker som ska ha stått i den ursprungliga versionen?

Nej då, har inte konstruerats någonting alls. Citatet du pratar om finns på förra sidan klippt och klistrat. Skribenten själv har ju uppgett det avsågs double av misstag, finns också på föregående sida. Sen att du gissar det var nån slags felskrivning i svaret på min synpunkt vet jag inte var du fått från. Om det var det eller inte kan jag inte svara för.

Att inte guld på stål skulle ha (hel) stålboett till skillnad mot stål är inte korrekt. Det är den avgörande skillnaden och som är poängen i det här. Vet ej varför det framstår som konstigt för dig eller att det ens skulle behöva diskuteras.

Visserligen går det att tolka som att "hela" inte är stål då det finns en guldbeläggning ovanpå boetten. Det låter väldigt långsökt och mer som hårklyverier för mig. Det är väl inte det det handlar om utan vad boetten är konstruerad av.

Visserligen går det att tolka som att "hela" inte är stål då det finns en guldbeläggning ovanpå boetten.
Det där blir ju närmast en lek med ord. Vad menar du att guldet är en del av om inte boetten? Att de huvudsakligen består av stål har ju ingen ifrågasatt varesig i annonsen eller i diskussionen om den, hur ihärdigt du än försöker med dina halmgubbar.

Det där blir ju närmast en lek med ord. Vad menar du att guldet är en del av om inte boetten? Att de huvudsakligen består av stål har ju ingen ifrågasatt varesig i annonsen eller i diskussionen om den, hur ihärdigt du än försöker med dina halmgubbar.
Nej, det är du som leker med ord. Det ena är en stålboett. Det andra är en _stålboett_ med guldbeläggning på. Det tredje värt att nämna är en boett uppbyggd av en legering och ingen stålboett om än ibland med stål lock. Det är det gängse synsättet.

Facit har vi då den som skrev det uppgav det var den tredje sorten som avsågs vilket jag såg som en möjlighet, och det är väl inte aktuellt på modellen? Det finns förstås många fler som inte skiljer på dem och kanske till och med vill veta.

Därför finns anledning att ta upp det. Vilka halmgubbar du ser vet jag inte. Tycker jag fått fram det som var värt att säga. Ser du det som en attack på säljaren får du göra det. Tror faktiskt inte det var alltför uppskakande ändå.
Har inget mer att säga om det.

Det ena är en stålboett. Det andra är en _stålboett_ med guldbeläggning på. Det tredje värt att nämna är en boett uppbyggd av en legering och ingen stålboett om än ibland med stål lock. Det är det gängse synsättet.
Ingen har ifrågasatt det. Med "legering" i den tredje typen som av oklar anledning dykt upp i diskussionen, menar då mässingen eller vad det nu är man brukar avvända för pläterade "fulmetall"-boetter? Stål är också en legering...

Ja, jag tycker absolut att en beskrivning av en stålboett genom att utmåla stålboetten som enda boetten i stål och därför värdefullare och ovanligare som det rörde sig om en särskilt påkostad version, är klart missledande och felaktig.
Det ser jag som en attack på säljaren ja, och det är påhittat. Principiellt är vi nog helt på samma våglängd. Irriterar mig jämt på pläterat skräp som beskrivs som "guld på stål" på Tradera och Facebook osv. Men i det här fallet har det ju inte hänt. Är säker på att både du och jag formulerat annonstexten annorlunda om vi sålt samma objekt. Men det betyder ju inte per automatik att säljaren missleder varken avsiktligt eller oavsiktligt.

Facit har vi då den som skrev det uppgav det var den tredje sorten som avsågs vilket jag såg som en möjlighet, och det är väl inte aktuellt på modellen?
Det blev lite för många "det" för att det ska vara tydligt vad alla syftar på, men om du avser att "doublé" i annonsen så dök det som sagt upp efter du Hade invändningar och jag pingade in säljaren i tråden. Kan som sagt bara gissa men det framstår ju för mig som att han trodde du hade på fötterna, missförstod dina invändningar, och ville göra rätt. Jag önskar att redigeringshistoriken var tillgänglig så alla kunde se hur mycket din nuvarade version avviker från verkligheten.

Ingen har ifrågasatt det. Med "legering" i den tredje typen som av oklar anledning dykt upp i diskussionen, menar då mässingen eller vad det nu är man brukar avvända för pläterade "fulmetall"-boetter? Stål är också en legering...

Du vet inte ens varför den "dykt upp i diskussionen"? Se några stycken nedan.

När man pratar om legering i vintageboetter menar man som regel den vitmetallegering eller gulmetall mässingslegering som boetten består av i doublé och kromboetter. Metallen under förgyllningen exempelvis. Har aldrig någonsin hört någon vintageklockperson kalla stålet i stålboetter för legering för att beskriva materialet. Trams.

Det ser jag som en attack på säljaren ja, och det är påhittat. Principiellt är vi nog helt på samma våglängd. Irriterar mig jämt på pläterat skräp som beskrivs som "guld på stål" på Tradera och Facebook osv. Men i det här fallet har det ju inte hänt. Är säker på att både du och jag formulerat annonstexten annorlunda om vi sålt samma objekt. Men det betyder ju inte per automatik att säljaren missleder varken avsiktligt eller oavsiktligt.

Det blev lite för många "det" för att det ska vara tydligt vad alla syftar på, men om du avser att "doublé" i annonsen så dök det som sagt upp efter du Hade invändningar och jag pingade in säljaren i tråden. Kan som sagt bara gissa men det framstår ju för mig som att han trodde du hade på fötterna, missförstod dina invändningar, och ville göra rätt. Jag önskar att redigeringshistoriken var tillgänglig så alla kunde se hur mycket din nuvarade version avviker från verkligheten.

Haha!.. jaha du. Då vet jag att du inte är seriös. Tack.

Jag kanske har varit in och redigerat andras poster, annonsörens i denna tråd också så det skulle passa mig efter att jag förfalskat/ljugit ihop det klippta och klistrade och påhittade citatet? Har aldrig sett "doublé" i annonsen. Det har du hittat på.

Du gissar dåligt och jag kan inte se att säljaren missuppfattat mina invändningar på nåt sätt.

Varför kopierade jag meningen vi talar om nu från annonsen? För att jag vet att det finns folk även på ett sånt här forum som inte har bättre för sig än att sabotera info som en del kanske behöver eller vill ha. Jag ville då veta de här sakerna i början av klockeriet. Hade nån tramsat eller trollat sönder den infon sida upp och sida ner för att tjafsa utan substans hade jag inte vetat vad jag skulle tro. Men det fanns knappt internet då, på gott och ont.

Självklart blir man missledd eller är missledd om man tror alla guldfärgade boetter är doubléboetter som texten antydde och senare bekräftades att uppfattningen var, av en modell det knappt existerar i. Eller gör de? Knappast vanliga i så fall. Likadant om man tror guld på stålboetter inte är i stål som var ett annat alternativ.
Avsiktligt har jag inte påstått vad jag vet. Var står det nånstans att det var avsiktligt?

Ärligt talat verkar du inte fatta vad som skrivs eller så gör du dig till för att bråka. Om du inte tycker infon som framkom hade något värde kan det finnas andra som gör det. Vem vet.

Jo tack, jag har "på fötterna" tillräckligt. Du behöver inte oroa dig.

Senast ändrad:
Du vet inte ens varför den "dykt upp i diskussionen"? Se några stycken nedan.

När man pratar om legering i vintageboetter menar man som regel den vitmetallegering eller gulmetall mässingslegering som boetten består av i doublé och kromboetter. Metallen under förgyllningen exempelvis. Har aldrig någonsin hört någon vintageklockperson kalla stålet i stålboetter för legering för att beskriva materialet. Trams.

Haha!.. jaha du. Då vet jag att du inte är seriös. Tack.

Jag kanske har varit in och redigerat andras poster, annonsörens i denna tråd också så det skulle passa mig efter att jag förfalskat/ljugit ihop det klippta och klistrade och påhittade citatet? Har aldrig sett "doublé" i annonsen. Det har du hittat på.

Du gissar dåligt och jag kan inte se att säljaren missuppfattat mina invändningar på nåt sätt.

Varför kopierade jag meningen vi talar om nu från annonsen? För att jag vet att det finns folk även på ett sånt här forum som inte har bättre för sig än att sabotera info som en del kanske behöver eller vill ha. Jag ville då veta de här sakerna i början av klockeriet. Hade nån tramsat eller trollat sönder den infon sida upp och sida ner för att tjafsa utan substans hade jag inte vetat vad jag skulle tro. Men det fanns knappt internet då, på gott och ont.

Självklart blir man missledd eller är missledd om man tror alla guldfärgade boetter är doubléboetter som texten antydde och senare bekräftades att uppfattningen var, av en modell det knappt existerar i. Eller gör de? Knappast vanliga i så fall. Likadant om man tror guld på stålboetter inte är i stål som var ett annat alternativ.
Avsiktligt har jag inte påstått vad jag vet. Var står det nånstans att det var avsiktligt?

Ärligt talat verkar du inte fatta vad som skrivs eller så gör du dig till för att bråka. Om du inte tycker infon som framkom hade något värde kan det finnas andra som gör det. Vem vet.

Jo tack, jag har "på fötterna" tillräckligt. Du behöver inte oroa dig.
Väntar till imorgon innan jag bemöter det där så du hinner redigera klart. :hilarious:

Resten inlägget känns det som jag redan svarat på ett par gånger utan att det gått fram så jag tänker inte försöka igen. Men jag vill rätta dig när det gäller den citerade missuppfattningen så den inte står oemotsagd och någon kanske får för sig att det är korrekt. Alla metallboetter jag hört talas om består av olika legeringar. Stål, mässing, och brons, och olika legeringar av guld, silver, titan, platina, och aluminium är de jag drar mig till minnes spontant. Föreställer mig att det finns enstaka exempel på boetter utförda i olegrade metaller men det är ingen slump att man regelmässigt väljer olika legeringar. Till exempel skulle en boett i rent guld bli mjukare och lättare att skada än en i t ex 18 k. Jag tror den här och de flesta andra diskussioner fungerar bättre om vi använder betydelser ur ordboken snarare än några alternativa varianter som kan ha uppstått bland lädervästentusiaster ute i stugorna.

Med det förhoppningsvis ur världen, känner du till någon guide som förklarar skillnaderna mellan olika materialval i boetter på ett pedagogiskt vis? Vi verkar vara rörande överens om att många inte riktigt förstår skillnaderna mellan t ex alla olika varianter av "guldfärgade" boetter. Det vore kul att ha en bra resurs bokmärkt när man vill bedriva lite folkbildning, eller klocknördbildning om man så vill, på området. :)

Resten inlägget känns det som jag redan svarat på ett par gånger utan att det gått fram så jag tänker inte försöka igen. Men jag vill rätta dig när det gäller den citerade missuppfattningen så den inte står oemotsagd och någon kanske får för sig att det är korrekt. Alla metallboetter jag hört talas om består av olika legeringar. Stål, mässing, och brons, och olika legeringar av guld, silver, titan, platina, och aluminium är de jag drar mig till minnes spontant. Föreställer mig att det finns enstaka exempel på boetter utförda i olegrade metaller men det är ingen slump att man regelmässigt väljer olika legeringar. Till exempel skulle en boett i rent guld bli mjukare och lättare att skada än en i t ex 18 k. Jag tror den här och de flesta andra diskussioner fungerar bättre om vi använder betydelser ur ordboken snarare än några alternativa varianter som kan ha uppstått bland lädervästentusiaster ute i stugorna.

Ja du är åtminstone lite rolig emellanåt trots allt, men bara väldigt lite.
Finns ingen klockperson jag hört inom vintagesektorn som normalt kallar de vanligare förekommande boetterna i stål på vintageklockor för nåt annat än stål i dagligt tal och ingen som skulle ifrågasätta om en stålboett egentligen är en stålboett och om det finns nån tydlig skillnad mot fulmetall. Men det vore att förvilla och det är oseriöst så det vill man ju inte...

Men du räknas kanske till nån udda subgrupp som resonerar om dem enes omega i stållegering si och så kontra den andres zenith i motsvarande modell i den något annorlunda stållegeringen du analyserat fram?
Det får du naturligtvis gärna påstå att du gör men du bör inte slå i nån att det skulle vara norm och är knappast särskilt intressant för någon annan, eller särskilt många andra, än dig själv.

Och är knappast någon Allmän hjälp inför ditt vintageköp.

Finns ingen klockperson jag hört inom vintagesektorn som normalt kallar de vanligare förekommande boetterna i stål på vintageklockor för nåt annat än stål i dagligt tal och ingen som skulle ifrågasätta om en stålboett egentligen är en stålboett och om det finns nån tydlig skillnad mot fulmetall.
Det har inte jag heller hört, eller gjort.

Men du räknas kanske till nån udda subgrupp som resonerar om dem enes omega i stållegering si och så kontra den andres zenith i motsvarande modell i den något annorlunda stållegeringen du analyserat fram?
Nej dit räknas jag nog inte. Den "Sub"-gruppen tror jag man hittar i någon Rolextråd där frågan om vid vilken Submariner-ref man bytte legering verkar återkomma med hyfsat täta intervaller. Har ett diffust minne om att det kan ha varit när 16800 fick en extra nolla men där är jag verkligen inte säker. Det finns även spår av den här subkulturen i trådar om Sinn, med deras u-båtsstål, och trådar om "mikromärkesdykare" har jag sett. De Rolex jag haft var nog från innan bytet, men jag har inte snöat in på den detaljen.

Tjena boys! Är det någon som vet vad för kaliber som kan finnas i denna och ålder?
Tyvärr är det den enda bilden jag har..
Tack på förhand!
5C584467-FA35-48E2-9610-69EE93555038.png

Det är näst intill omöjligt att säga vilken rörelse det kan vara exakt utan att kolla. Men det ser spontant ut som tidigt 50 tal eller 60 tal någonstans där mellan. Kanske 1954? Lysmassan har åldrats på ett sätt som indikerar förfall av radioaktiv substans alltså- radium eller tritium. Troligen radium då den verkar ganska tidig.

Angående rörelsen, den är inte automatisk va? eventuellt cal 266, 267, 268, 284, 269, 283, 286.
Vänligen ST

Jag tycker det begärda priset ca 29.000 kr är rimligt. Ovanligt med slät ring och de visarna. Kallas de Dauphinevisare?

jo tycker att priset är helt ok med den a kombination av visare (står Alpha hands i annonsen) och den lite ovanligare 1600 refen. En undran, borde inte en tavla från 1956 vara märkt endast swiss? Användes Tritium så tidigt?

Senast ändrad:
Kollade som hastigast på mobilen. Tänkte bara höja ett varningens finger ifall det var köpläge. Tyckte att texten och några av markeringarna såg lite off ut, nu när jag kikar närmare får jag nog backa.

kanske lutar åt köp då jag gillar kombinationen med visarna och den släta ringen. Är ju inte så vanlig. Men är ju viktigt att tavlan är tidskorrekt. Caset är ju i bra skick!

Tillbaka
Topp