• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Psykel

Patek
Hej! Jag behöver hjälp att hitta rätt oysterlänk till min air King 5520. Har varit på jakt ett tag utan några framsteg, någon som har koll på ref & endlinks till denna eller i bästa fall har en att sälja :)
Är väl en sån modell som bara såldes med läderband. Mitt enda tips är att googla bilder och se vad folk kan ha använt för metallänk. Men ändå lurigt.
https://www.catawiki.se/l/12077727-...-air-king-watch-gold-dial-ref-5520-circa-1970
Även om den såldes på läder från början bör det väl funka med en Date-länk, 19mm. Eller är boetterna utformade olika så ändlänkarna inte funkar?
 

tacchinis

Breitling
Hej. Ny här på forumet(hoppas detta inlägg kommer in rätt). Helt såld på märket Terra Cielo Mare, deras mer klassiska lookar på klockorna. Nån som vet bra ställe o inhandla Sådana vintage o liknande märken?
(Typ enligt bilderna i detta inlägg)
 

Bilagor

  • 7FD561A7-D27C-4706-B18D-DA94E7154A65.jpeg
    7FD561A7-D27C-4706-B18D-DA94E7154A65.jpeg
    151.1 KB · Visningar: 7
  • 34FE2B76-DBD8-4E4D-A588-890B2F89D7C3.jpeg
    34FE2B76-DBD8-4E4D-A588-890B2F89D7C3.jpeg
    24.2 KB · Visningar: 7

tacchinis

Breitling
Hej. Nån som vet någon bra affär/auktion/butik kring Stockholm med lite äldre fina klockor/armbandsur? Ej de superdyra utan lite äldre fina. Tex waterking/seamaster det hållet-prisklass 3-5000 kr.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Finns det en logisk förklaring om ett case som jag aldrig har sett med annat än solid stålbaksida nu ser ut som enligt bilden? Kan det vara så illa att någon har gjort en hemmameckad glasbaksida?

$_575.jpg


Som baksidan ska se ut:

14_027.jpg
14_030.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu ska det inte kommenteras annonser på k&s och tråden för det är inte i drift. Därför nämner jag ingen annons eller användare men passar på att säga att det blir missvisande om man beskriver guld på stål som en boett inte helt i stål. En guld på stålboett är lika mycket stålboett som en enbart i stål. Den är dessutom kompletterad med ett lager guld på stålboetten. De här villfarelserna sprids ibland för att förändra prisbilden på den egna utbjudna klockan. Det har delvis lyckats även bland de som borde veta bättre och många intressenter vet fortfarande inte vad det rör sig om för material.

Sedan ställer jag mig frågande till att en Guld på stål är vanligare förekommande än enbart stål på exempelvis en manuell Omega Seamaster deville från 1964.

Frågande är jag också till att prisbilden för en sådan klocka från samma årtal normalt skulle ligga omkring eller över 10k. Åtminstone inte en med omedelbart servicebehov.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Nu ska det inte kommenteras annonser på k&s och tråden för det är inte i drift. Därför nämner jag ingen annons eller användare men passar på att säga att det blir missvisande om man beskriver guld på stål som en boett inte helt i stål. En guld på stålboett är lika mycket stålboett som en enbart i stål. Den är dessutom kompletterad med ett lager guld på stålboetten. De här villfarelserna sprids ibland för att förändra prisbilden på den egna utbjudna klockan. Det har delvis lyckats även bland de som borde veta bättre och många intressenter vet fortfarande inte vad det rör sig om för material.

Sedan ställer jag mig frågande till att en Guld på stål är vanligare förekommande än enbart stål på exempelvis en manuell Omega Seamaster deville från 1964.

Frågande är jag också till att prisbilden för en sådan klocka från samma årtal normalt skulle ligga omkring eller över 10k. Åtminstone inte en med omedelbart servicebehov.
Varför skulle man inte diskutera annonser på K&S? Det finns väl ingen regel mot det? Eftersom man hittar annonsen du refererar till på tio sekunder är det väl trevligt att pinga in annonsören så vederbörande får en chans att bemöta kritiken? @cjm
Resonemanget om boettmaterial kändes inte helt glasklart förresten. Menar du att annonsen är vilseledande på den punkten?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Varför skulle man inte diskutera annonser på K&S? Det finns väl ingen regel mot det? Eftersom man hittar annonsen du refererar till på tio sekunder är det väl trevligt att pinga in annonsören så vederbörande får en chans att bemöta kritiken? @cjm
Resonemanget om boettmaterial kändes inte helt glasklart förresten. Menar du att annonsen är vilseledande på den punkten?
Nja, tråden som handlar om annonser på sidan låstes ju så jag misstänker det inte är önskvärt att diskutera specifika annonser. Men principer borde man väl få ta upp i allmän hjälp inför ditt vintageköp?

Ja, jag tycker absolut att en beskrivning av en stålboett genom att utmåla stålboetten som enda boetten i stål och därför värdefullare och ovanligare som det rörde sig om en särskilt påkostad version, är klart missledande och felaktig. Följden blir också bland annat att doubleboetter jämställs med stålboetter med guld på och vice versa.
Det tycks alltid vändas till den egna fördelen när det inte beskrivs korrekt.
 

cjm

Omega
2-Faktor
Nja, tråden som handlar om annonser på sidan låstes ju så jag misstänker det inte är önskvärt att diskutera specifika annonser. Men principer borde man väl få ta upp i allmän hjälp inför ditt vintageköp?

Ja, jag tycker absolut att en beskrivning av en stålboett genom att utmåla stålboetten som enda boetten i stål och därför värdefullare och ovanligare som det rörde sig om en särskilt påkostad version, är klart missledande och felaktig. Följden blir också bland annat att doubleboetter jämställs med stålboetter med guld på och vice versa.
Det tycks alltid vändas till den egna fördelen när det inte beskrivs korrekt.
Har korrigerat detta i annonsen - tack för påtalandet. Jag hoppas verkligen inte att det tolkas som att jag varit ute efter att vilseleda, eller att försöka få det att låta som att klockan skulle vara en särskilt påkostad modell. När jag sökt efter samma referensnummer är majoriteten av alla klockor jag hittat tillverkade i guld på stål, och därför skrev jag att min modell i stål var ovanligare. Gällande prisbilden har jag ju angett mina referenser som jag hittat till försäljningar av samma modell, och även lagt mig flera tusenlappar under dessa då klockan som sagt skulle behöva en service. Är det helt galet åt fel håll får jag ju naturligtvis korrigera detta.
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Nja, tråden som handlar om annonser på sidan låstes ju så jag misstänker det inte är önskvärt att diskutera specifika annonser. Men principer borde man väl få ta upp i allmän hjälp inför ditt vintageköp?

Ja, jag tycker absolut att en beskrivning av en stålboett genom att utmåla stålboetten som enda boetten i stål och därför värdefullare och ovanligare som det rörde sig om en särskilt påkostad version, är klart missledande och felaktig. Följden blir också bland annat att doubleboetter jämställs med stålboetter med guld på och vice versa.
Det tycks alltid vändas till den egna fördelen när det inte beskrivs korrekt.
Har diskuterat det här med en moderator och fått veta att tråden stängdes för den spårade ur och inte för att den skulle brutit mot någon regel om att diskutera enskilda annonser. Det fanns inte heller något hinder mot att starta en ny frågor och funderingar och hoppas att den inte skulle spåra. Har funderat lite på hur man skulle kunna formulera en trådstart för Frågor och funderingar 3.0 som skulle förebygga dålig stämning och tjafs men jag tror det är svårt.

Nu är ju den aktuella annonsen redigerad så jag kan inte se de formuleringar du reagerat på längre men jag såg inget som jag tyckte kunde tolkas som att guld på stål betydde något annat än just guld på stål. Att stål utan ett lager dyr ädelmetall inte skulle vara mer påkostat är väl uppenbart?
Angående hur ovanligt det är med helstål på den här modellen har jag dålig koll på men jag är rätt säker på att jag sett fler i guld på stål än helstål. Om det sedan reflekterar antal tillverkade av respektive utförande eller tillgången på dem internationellt har jag ingen aning om.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu är ju den aktuella annonsen redigerad så jag kan inte se de formuleringar du reagerat på längre men jag såg inget som jag tyckte kunde tolkas som att guld på stål betydde något annat än just guld på stål. Att stål utan ett lager dyr ädelmetall inte skulle vara mer påkostat är väl uppenbart?
Nej det är ju det det inte är, uppenbart. Därav problemet, här i alla fall.

Har för mig det försökts startats trådar i ämnet igen men de tagits bort? Kanske minns fel.

Har korrigerat detta i annonsen - tack för påtalandet. Jag hoppas verkligen inte att det tolkas som att jag varit ute efter att vilseleda, eller att försöka få det att låta som att klockan skulle vara en särskilt påkostad modell. När jag sökt efter samma referensnummer är majoriteten av alla klockor jag hittat tillverkade i gulddoublé/stål, och därför skrev jag att min modell i stål var ovanligare. Gällande prisbilden har jag ju angett mina referenser som jag hittat till försäljningar av samma modell, och även lagt mig flera tusenlappar under dessa då klockan som sagt skulle behöva en service. Är det helt galet åt fel håll får jag ju naturligtvis korrigera detta.
Nu ser det vettigare ut vad gäller boettmaterialbeskrivningen. Det var alltså doublé du menade som det står nu, inte guld på stål.

Jag säger inte att du skulle lura någon medvetet. Att blanda ihop material och använda sig av den förvirring som förmodligen skapats avsiktligt från början är gamla klockskojartrick som är hög tid att komma till rätta med då ganska många till slut inte vet vad de köper och betalar för och en del inte ens vet vad de säljer. Därför är sånt viktigt ta upp och informera om.
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har för mig det försökts startats trådar i ämnet igen men de tagits bort? Kanske minns fel.
Jag vet inte. Om det tagits bort trådar hann jag inte se dem. Fullt möjligt eftersom jag mest håller till här i Vintage.

Nu ser det vettigare ut vad gäller boettmaterialbeskrivningen. Det var alltså doublé du menade som det står nu, inte guld på stål.
Jag tycker tvärtom att det blev missvisande. Hade motsvarande modell likt t ex en del Genève varit i doublé hade ju stålmodellen som är föremål för diskussion varit modellen av högre kvalitet. Men nu är ju motsvarande guldbelagda modell utförd i just guld på stål, som det helt korrekt stod i versionen av annonsen du klagade på. Jag förstår inte vad du saknade i den. En brasklapp om att helstål inte ska anses mer påkostad och exklusiv än guld på stål?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag vet inte. Om det tagits bort trådar hann jag inte se dem. Fullt möjligt eftersom jag mest håller till här i Vintage.


Jag tycker tvärtom att det blev missvisande. Hade motsvarande modell likt t ex en del Genève varit i doublé hade ju stålmodellen som är föremål för diskussion varit modellen av högre kvalitet. Men nu är ju motsvarande guldbelagda modell utförd i just guld på stål, som det helt korrekt stod i versionen av annonsen du klagade på. Jag förstår inte vad du saknade i den. En brasklapp om att helstål inte ska anses mer påkostad och exklusiv än guld på stål?

Främst följande:

"Denna modell är helt i stål, till skillnad från de lite vanligare varianterna med guld/stål-boett".

Säljaren menade som nu sagts doubléboetter. Därav citerade formuleringen ovan får jag anta. Det görs alltså ingen skillnad där på guld på stål och doublé och en guld stål är inte en boett helt i stål utan detsamma som fulmetall ger ursprungstexten intryck av, och stålboetten blir då den exklusivare. Eller om man har en doubleklocka av något slag så blir det guld på stål och då är det extra fint istället. Men det där har jag redan skrivit... i detta fallet var det tydligen begreppsförvirringen i texten som låg bakom, igen.

Hur ska intressenter veta skillnad på de olika om inte de som säljer gör det? Märkligt egentligen det här ämnet. Detta är elementaria och viktigt för värdet på en klocka men det framstår när det diskuteras som rena rama raketforskningen alternativt petitesser vilket det alls inte är någondera. Det är en jädra skillnad och konstigt om det blir diskussioner överhuvudtaget om det.

Hur pass vanligt guld på stål kontra enbart stål är på modellen vet jag ej men tycker inte stålversionen är särskilt ovanlig. Något överraskande ändå om det såldes fler dyrare guld på stål än stål men som sagt nån statistik har jag inte och kan mycket väl vara så att det är lite vanligare med g/S. Spelar väl i och för sig mindre roll i sammanhanget.


.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Klockan är ju för högt prissatt men bortsett från det så ser jag inte några problem med annonsen.
Sammanfattning som förtydligande inte enbart till citatet ovan eftersom folk vill skriva över huvudet på varandra;

Det handlar om ursprungstexten som har ändrats. I den framgick att guld på stålboetter inte var riktigt i stål. Double och guld på stålboetter framställdes som samma sak då säljaren inte visste skillnaden. Endast stål utan guld var hela riktiga stålklockor. Det som såldes var en klocka med stålboett.

Det är vad det handlade om, plus att prisläget som visades inte var representativt enl mig. Därav min i mitt tycke berättigade reaktion.

Det var det hela.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Främst följande:

"Denna modell är helt i stål, till skillnad från de lite vanligare varianterna med guld/stål-boett".

Säljaren menade som nu sagts doubléboetter. Därav citerade formuleringen ovan får jag anta. Det görs alltså ingen skillnad där på guld på stål och doublé och en guld stål är inte en boett helt i stål utan detsamma som fulmetall ger ursprungstexten intryck av, och stålboetten blir då den exklusivare. Eller om man har en doubleklocka av något slag så blir det guld på stål och då är det extra fint istället. Men det där har jag redan skrivit... i detta fallet var det alltså begreppsförvirringen som låg bakom, igen.

Hur ska intressenter veta skillnad på de olika om inte de som säljer gör det? Märkligt egentligen det här ämnet. Detta är elementaria och viktigt för värdet på en klocka men det framstår när det diskuteras som rena rama raketforskningen alternativt petitesser vilket det alls inte är någondera. Det är en jädra skillnad och konstigt om det blir diskussioner överhuvudtaget om det.

Hur pass vanligt guld på stål kontra enbart stål är på modellen vet jag ej men tycker inte stålversionen är särskilt ovanlig. Något överraskande ändå om det såldes fler dyrare guld på stål än stål men som sagt nån statistik har jag inte och kan mycket väl vara så att det är lite vanligare med g/S. Spelar väl i och för sig mindre roll i sammanhanget.


.
Gissar att doubléförvirringen uppstod när du tog upp det men jag kan ju inte tala för @cjm. Jag ser att det är korrigerat nu till det relevanta guld på stål, istället för din hypotetiska doubléversion.

Jag blir också irriterad av skönmålande annonstexter och inte minst när doubléboetter beskrivs som guld på stål. Men det är ju inte fallet här. Klockan som säljs är i stål och beskrevs som stål. Den motsvarande guldbelagda modellen som annons texten refererade till är utförd i guld på stål, vilket den också beskrevs som. Det borde vara svårt att hitta en sämre annons att statuera exempel med, om det var det du var ute efter?
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Sammanfattning som förtydligande inte enbart till citatet ovan eftersom folk vill skriva över huvudet på varandra;

Det handlar om ursprungstexten som har ändrats. I den framgick att guld på stålboetter inte var riktigt i stål. Double och stålboetter framställdes som samma sak då säljaren inte visste skillnaden. Endast stål utan guld var hela riktiga stålklockor. Det som såldes var en klocka med stålboett.

Det är vad det handlade om, plus att prisläget som visades inte var representativt enl mig. Därav min i mitt tycke berättigade reaktion.

Det var det hela.
Jag läste den ursprungliga texten också. Eftersom säljarens klocka är i stål ser jag det inte som någon biggie att han misstar sig kring guld på stål/double men visst kan man påtala skillnaden.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Gissar att doubléförvirringen uppstod när du tog upp det men jag kan ju inte tala för @cjm. Jag ser att det är korrigerat nu till det relevanta guld på stål, istället för din hypotetiska doubléversion.

Jag blir också irriterad av skönmålande annonstexter och inte minst när doubléboetter beskrivs som guld på stål. Men det är ju inte fallet här. Klockan som säljs är i stål och beskrevs som stål. Den motsvarande guldbelagda modellen som annons texten refererade till är utförd i guld på stål, vilket den också beskrevs som. Det borde vara svårt att hitta en sämre annons att statuera exempel med, om det var det du var ute efter?

Så du tycker inte att guld på stål är en stålklocka då? Det blir hårklyverier att säga att "hela" inte är i stål för det är guld på den? Det klart det kan ju vara glasring i guld förstås... Så kan man isf tycka. Jag tycker det är ett egendomligt köpargument som sannerligen inte underlättar att visa skillnaden.

Men ok, vi tycker olika där. Jag tycker det är totalt felaktigt och förstår inte att det måste trixas med vad boetterna är i för material.
 
Topp