• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej så kommenterade jag inte, det finns kvar, se nedan och det är inte redigerat sedan dess. Det var du som började med två stift och att det var osannolikt att applicerade saker kunde hamna snett eftersom de satts med två stift. Kanhända lite väl ivrig i att leta fel i det som skrevs?

Hur många stift som finns i indexet vi talar om vet jag inte och jag misstänker att inte du heller vet det. Om det nu finns något sånt där bakom numer, det vet vi inte heller. Inte heller vet jag hur många stift det ska vara i Longinesloggan. Ett par tycker man det borde vara eller ha varit från början snarare. Kanske limmade de dem bara men det vore överraskande isf. Iväg har den vandrat i vart fall.
Nja, då är vi inte helt överens om hur det svenska språket fungerar. Också därför jag ställde frågan är ovan. Letar inga fel så det resonemanget kan du lägga ner. Då är vi överens om att index med två stift egentligen inte kan hamna snett när man sätter tillbaka dem?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Min svenska är inte svår att förstå. Folk brukar fatta den utan problem. Men saknas viljan är allt obegripligt.

Som jag visat dig kan jag inte påstå att index som kan antas ha eller haft två stift inte kan hamna fel. Om det är helt oskadda saker så ska det väl teoretiskt inte hända men det har inte med detta att göra. Applicerade grejer sitter inte alltid som de ska. Så enkelt är det. Tror du jag fotoshoppat bilden jag postade? Det var bara ett exempel. Det finns många.

Om det är möjligt eller omöjligt med mekanisk nötning, skadade pinnar, grejer som går av, böjs etc, om det hade kunnat uppstått när det var nya eller om åldern och mekanisk nötning är avgörande eller inte är ganska ointressant, för mig. Jag använder sunt förnuft. Går det att knocka ur dem är de inte i nyskick längre efteråt, inte heller om de faller ur, till synes för stunden av sig självt.

Sedan om pinnarna gått av eller bara böjts, knipsats av med avsikt eller nött i tavlan så delen inte fixeras alternativt något annat spelar knappast nån roll för detta så att det behöver anmärkas på. Jag har inte sett nån anledning till att göra nån vetenskaplig undersökning på vilket och exakt hur skador kan uppkomma och till vilken procentdel det ena eller andra inträffar. Har aldrig berört det. För vem skulle det vara viktigt? Gör en sån undersökning du @Aurum som tycker det är så otroligt viktigt. För mig är inte huvudsaken exakt hur en grej hamnar på snedden på en urtavla. Det viktiga kan vara om den är det eller ej och att det inträffar. Och du säger i princip att det inte kan inträffa och att jag är dum i huvudet för att jag påpekar att det inte är jätteovanligt.

Jag tycker du trollar och tramsar och försöker märka ord, fast du lyckas dåligt. Nåt som tidvis är poppis i den här avdelningen av nån anledning, tyvärr.

Kom med nåt konkret istället. Vad var fel i det jag skrev, vad var det som inte stämde?
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Börjar önska att "bryr sig om"-reaktionen som finns på Facebook kunde införas även på KS. Alternativt ett litet nykterhetstest i samband med inloggning, och för att kunna fortsätta skriva efter 21.00.
cover9.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min svenska är inte svår att förstå. Folk brukar fatta den utan problem. Men saknas viljan är allt obegripligt.

Som jag visat dig kan jag inte påstå att index som kan antas ha eller haft två stift inte kan hamna fel. Om det är helt oskadda saker så ska det väl teoretiskt inte hända men det har inte med detta att göra. Applicerade grejer sitter inte alltid som de ska. Så enkelt är det. Tror du jag fotoshoppat bilden jag postade? Det var bara ett exempel. Det finns många.

Om det är möjligt eller omöjligt med mekanisk nötning, skadade pinnar, grejer som går av, böjs etc, om det hade kunnat uppstått när det var nya eller om åldern och mekanisk nötning är avgörande eller inte är ganska ointressant, för mig. Jag använder sunt förnuft. Går det att knocka ur dem är de inte i nyskick längre efteråt, inte heller om de faller ur, till synes för stunden av sig självt.

Sedan om pinnarna gått av eller bara böjts, knipsats av med avsikt eller nött i tavlan så delen inte fixeras alternativt något annat spelar knappast nån roll för detta så att det behöver anmärkas på. Jag har inte sett nån anledning till att göra nån vetenskaplig undersökning på vilket och exakt hur skador kan uppkomma och till vilken procentdel det ena eller andra inträffar. Har aldrig berört det. För vem skulle det vara viktigt? Gör en sån undersökning du @Aurum som tycker det är så otroligt viktigt. För mig är inte huvudsaken exakt hur en grej hamnar på snedden på en urtavla. Det viktiga kan vara om den är det eller ej och att det inträffar. Och du säger i princip att det inte kan inträffa och att jag är dum i huvudet för att jag påpekar att det inte är jätteovanligt.

Jag tycker du trollar och tramsar och försöker märka ord, fast du lyckas dåligt. Nåt som tidvis är poppis i den här avdelningen av nån anledning, tyvärr.

Kom med nåt konkret istället. Vad var fel i det jag skrev, vad var det som inte stämde?
Tolkar det fortfarande som att du tycker/tror index med två pelare kan hamna snett om man sätter tillbaka dem. Jag är av motsatt åsikt.

Varför? Jo för är inpassningen så tight som den brukar vara spelar det ingen roll om de är lite böjda då infästningen i index fortfarande sitter på samma ställe på indexet. Metallen i tavlan och pelarna nöts inte ner om man inte slipar ner dem. Trillar en pelare av har den inte två pelare längre. Så min förklaring om index med två pelare sitter snett är att tavlan är ommålad eller att taveltillverkaren inte hade tillräckligt hög precision.

Detta är väl inte så svårt att kunna diskutera utan att anklaga den andre för det ena eller det andra? Att man har olika åsikter berikar endast forumet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vänner - vad fan är det som händer? Hur kan den här skrothögen vara så eftertraktad? Vad missar jag?
9A13CC30-3A73-4C6D-8C6F-8729F2FB2973.png
573F40D0-DECB-4193-96DD-1A054AF47114.png
Tycker också det är mycket pengar, men vad kostar ett ok objekt idag? Boetten blir nog tillräckligt fin med bra polering. Länken skickar man till renovering. Kommer inte bli ett toppex men duger nog till många som inte är så nördiga som vi tenderar att vara.
 

Esquared

Cartier
Tycker också det är mycket pengar, men vad kostar ett ok objekt idag? Boetten blir nog tillräckligt fin med bra polering. Länken skickar man till renovering. Kommer inte bli ett toppex men duger nog till många som inte är så nördiga som vi tenderar att vara.
Du landar på ca 180-200 för en adekvat pjäs av samma referens (polerad och inte full orginalgeometri), men 150k för en rishög är bara galenska..
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har tagit ett par fula men kanske illustrativa bilder. Detta för de som kanske är osäkra på vad det handlar om och hur det ser ut. Den svarttavlade bilden är inte ny, den klockan har jag inte här numera.

Den första bilden visar hålen för piggarna på index. Klockan är en omega från 50-talet, en del ser vilken modell. Är inte hundra på att det är denna som en index lossnat i ena änden och ramlade av efter den hamnade här. Kan ha varit en annan? Oavsett, se på hålen. Båda är ungefär lika stora. I lupp ses den ene, övre, som något större än det nedre. Möjligen mekanisk åverkan? Storleken på hålen är ungefär, kanske högst, lika stora som bredden på minutmarkeringen strax under nedre hålet för index. Piggarna bör vara i motsvarande dimension förstås. Tyvärr har jag ingen lös index att se på underifrån. Tror någon att en liten pigg i den dimensionen måste hålla sig intakt och garantera perfekt fastsättning efter den tagits bort eller lossnat efter t.ex. 65 år? Det tycker jag att vi vet att de inte nödvändigtvis gör.

omstift.jpg



Den här Longinesbilden är också nytagen. Här sitter märket ungefär som förväntat på en så vitt går att se orörd tavla. Kan inte se några tecken till ommålning. Sitter märket rakt? Riktigt rakt tycker jag inte det sitter. Men tycker man att det gör det kan man jämföra med bilden nederst.


lapp1.jpg


För er som inte tittat på bilden på förra sidan kommer en detaljbild. Vad har hänt här? Finns det stift i de här? Knappast nu. Sitter de bara limmade från början och de kan vandra iväg under vissa omständigheter? Vet ej. Rätt ointressant i sammanhanget kanske. Så här ser det ut i alla fall.

lapp2.jpg


Oavsett om det ska finnas stift eller hål för dem eller ej vilket jag inte vet i detta fallet och inte spelar nån stor roll i det här sammanhanget så är de här påståendena som kommer med sån auktoritet och emfas om att applicerade saker på tavlan alltid måste hamna i felfritt läge pga att de sitter med styrstift som det inte kan hända nåt med absolut inte korrekta. Det borde vara uppenbart. Det kan väl hända i stort vad som helst med dem och det finns gott om exempel på applicerade som hamnat på avvägar. Hur många constellationstjärnor har man inte sett på sniskan... men där får antagligen inte två stift plats iofs.

Man bör kanske inte dra upp det men vad som stör är att det återkommande påstås tvärsäkert saker som inte alltid stämmer med verkligheten men som inte får sägas något annat om och om det gör det tas det som ett prov på att man inte vet vad man talar om. Ofta ska det "tillrättavisas" i nedlåtande ton om någon säger nåt annat och det utan att det styrks något om varför det skulle vara så korkat. Om det visar sig att något var korrekt det som nyss var så dumt så låtsas det som ingenting. Det kan vara guld på stålboetter som ifrågasätts om de existerar öht eller är någon skillnad på gentemot andra guldfärgade boetter eller om någon känd klocka finns i 14k eller inte som det kan visas upp bevis på, eller försäkringar som inte existerar men som en trådfråga till slut löste sig på grund av. Etc.
Och det blir aningen tröttsamt.

Bara vissa personer som får uttala sig?
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har tagit ett par fula men kanske illustrativa bilder. Detta för de som kanske är osäkra på vad det handlar om och hur det ser ut. Den svarttavlade bilden är inte ny, den klockan har jag inte här numera.

Den första bilden visar hålen för piggarna på index. Klockan är en omega från 50-talet, en del ser vilken modell. Är inte hundra på att det är denna som en index lossnat i ena änden och ramlade av efter den hamnade här. Kan ha varit en annan? Oavsett, se på hålen. Båda är ungefär lika stora. I lupp ses den ene, övre, som något större än det nedre. Möjligen mekanisk åverkan? Storleken på hålen är ungefär, kanske högst, lika stora som bredden på minutmarkeringen strax under nedre hålet för index. Piggarna bör vara i motsvarande dimension förstås. Tyvärr har jag ingen lös index att se på underifrån. Tror någon att en liten pigg i den dimensionen måste hålla sig intakt och garantera perfekt fastsättning efter den tagits bort eller lossnat efter t.ex. 65 år? Det tycker jag att vi vet att de inte nödvändigtvis gör.

omstift.jpg



Den här Longinesbilden är också nytagen. Här sitter märket ungefär som förväntat på en så vitt går att se orörd tavla. Kan inte se några tecken till ommålning. Sitter märket rakt? Riktigt rakt tycker jag inte det sitter. Men tycker man att det gör det kan man jämföra med bilden nederst.


lapp1.jpg


För er som inte tittat på bilden på förra sidan kommer en detaljbild. Vad har hänt här? Finns det stift i de här? Knappast nu. Sitter de bara limmade från början och de kan vandra iväg under vissa omständigheter? Vet ej. Rätt ointressant i sammanhanget kanske. Så här ser det ut i alla fall.

lapp2.jpg


Oavsett om det ska finnas stift eller hål för dem eller ej vilket jag inte vet i detta fallet och inte spelar nån stor roll i det här sammanhanget så är de här påståendena som kommer med sån auktoritet och emfas om att applicerade saker på tavlan alltid måste hamna i felfritt läge pga att de sitter med styrstift som det inte kan hända nåt med absolut inte korrekta. Det borde vara uppenbart. Det kan väl hända i stort vad som helst med dem och det finns gott om exempel på applicerade som hamnat på avvägar. Hur många constellationstjärnor har man inte sett på sniskan... men där får antagligen inte två stift plats iofs.

Man bör kanske inte dra upp det men vad som stör är att det återkommande påstås tvärsäkert saker som inte alltid stämmer med verkligheten men som inte får sägas något annat om och om det gör det tas det som ett prov på att man inte vet vad man talar om. Ofta ska det "tillrättavisas" i nedlåtande ton om någon säger nåt annat och det utan att det styrks något om varför det skulle vara så korkat. Om det visar sig att något var korrekt det som nyss var så dumt så låtsas det som ingenting. Det kan vara guld på stålboetter som ifrågasätts om de existerar öht eller är någon skillnad på gentemot andra guldfärgade boetter eller om någon känd klocka finns i 14k eller inte som det kan visas upp bevis på, eller försäkringar som inte existerar men som en trådfråga till slut löste sig på grund av. Etc.
Och det blir aningen tröttsamt.

Bara vissa personer som får uttala sig?
Är nog beredd att hålla med om att index med två stift borde kunna sitta snett om man ser till omegan ovanför. Inte otroligt att hålet i tavlan tappar lite form åt något håll när stiftet av någon anledning pressats ut.
 

DrKlocka

Audemars
Är nog beredd att hålla med om att index med två stift borde kunna sitta snett om man ser till omegan ovanför. Inte otroligt att hålet i tavlan tappar lite form åt något håll när stiftet av någon anledning pressats ut.
Stiften går i regel av snarare än böjs. Och hålet blir inte så deformerat att det ser ut som hejsams Longines.
I regel handlar det om att stiften går av och att den limmas på fri hand. Men sen är man fri att tro vad man vill om den saken.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Stiften går i regel av snarare än böjs. Och hålet blir inte så deformerat att det ser ut som hejsams Longines.
I regel handlar det om att stiften går av och att den limmas på fri hand. Men sen är man fri att tro vad man vill om den saken.
Ok, har inte sysslat med tavelindex så det stämmer säkert. Konstigt att man inte är mer noggrann att centrera index perfekt när man limmar tillbaka dem, men det kanske är svårare än man tror?

Edit: tyckte dock @URsinne s omega tydligt kunde ha fått indexet att sitta snett även med två piggar på indexet (även om båda sitter kvar).
 

DrKlocka

Audemars
Ok, har inte sysslat med tavelindex så det stämmer säkert. Konstigt att man inte är mer noggrann att centrera index perfekt när man limmar tillbaka dem, men det kanske är svårare än man tror?

Edit: tyckte dock @URsinne s omega tydligt kunde ha fått indexet att sitta snett även med två piggar på indexet (även om båda sitter kvar).
Alla som jobbar med klockor är inte särskilt noggranna. Limma index sysslar till och med Ur och Penn med ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har tagit ett par fula men kanske illustrativa bilder. Detta för de som kanske är osäkra på vad det handlar om och hur det ser ut. Den svarttavlade bilden är inte ny, den klockan har jag inte här numera.

Den första bilden visar hålen för piggarna på index. Klockan är en omega från 50-talet, en del ser vilken modell. Är inte hundra på att det är denna som en index lossnat i ena änden och ramlade av efter den hamnade här. Kan ha varit en annan? Oavsett, se på hålen. Båda är ungefär lika stora. I lupp ses den ene, övre, som något större än det nedre. Möjligen mekanisk åverkan? Storleken på hålen är ungefär, kanske högst, lika stora som bredden på minutmarkeringen strax under nedre hålet för index. Piggarna bör vara i motsvarande dimension förstås. Tyvärr har jag ingen lös index att se på underifrån. Tror någon att en liten pigg i den dimensionen måste hålla sig intakt och garantera perfekt fastsättning efter den tagits bort eller lossnat efter t.ex. 65 år? Det tycker jag att vi vet att de inte nödvändigtvis gör.

omstift.jpg



Den här Longinesbilden är också nytagen. Här sitter märket ungefär som förväntat på en så vitt går att se orörd tavla. Kan inte se några tecken till ommålning. Sitter märket rakt? Riktigt rakt tycker jag inte det sitter. Men tycker man att det gör det kan man jämföra med bilden nederst.


lapp1.jpg


För er som inte tittat på bilden på förra sidan kommer en detaljbild. Vad har hänt här? Finns det stift i de här? Knappast nu. Sitter de bara limmade från början och de kan vandra iväg under vissa omständigheter? Vet ej. Rätt ointressant i sammanhanget kanske. Så här ser det ut i alla fall.

lapp2.jpg


Oavsett om det ska finnas stift eller hål för dem eller ej vilket jag inte vet i detta fallet och inte spelar nån stor roll i det här sammanhanget så är de här påståendena som kommer med sån auktoritet och emfas om att applicerade saker på tavlan alltid måste hamna i felfritt läge pga att de sitter med styrstift som det inte kan hända nåt med absolut inte korrekta. Det borde vara uppenbart. Det kan väl hända i stort vad som helst med dem och det finns gott om exempel på applicerade som hamnat på avvägar. Hur många constellationstjärnor har man inte sett på sniskan... men där får antagligen inte två stift plats iofs.

Man bör kanske inte dra upp det men vad som stör är att det återkommande påstås tvärsäkert saker som inte alltid stämmer med verkligheten men som inte får sägas något annat om och om det gör det tas det som ett prov på att man inte vet vad man talar om. Ofta ska det "tillrättavisas" i nedlåtande ton om någon säger nåt annat och det utan att det styrks något om varför det skulle vara så korkat. Om det visar sig att något var korrekt det som nyss var så dumt så låtsas det som ingenting. Det kan vara guld på stålboetter som ifrågasätts om de existerar öht eller är någon skillnad på gentemot andra guldfärgade boetter eller om någon känd klocka finns i 14k eller inte som det kan visas upp bevis på, eller försäkringar som inte existerar men som en trådfråga till slut löste sig på grund av. Etc.
Och det blir aningen tröttsamt.

Bara vissa personer som får uttala sig?
Äpplen och päron. Nu tar du upp limmade index och index med en pelare? Det blir snurrigt när man svävar bort såpass. Har de två pelare ska det till grovt våld för att få dem att sitta snett. Visst går det men det är extremt ovanligt.

Du påstår att det är lätt hänt och vanligt medan jag ser det som mycket svårt och ovanligt. Vem har rätt? Det är det ingen av oss som skall eller kan avgöra. Släpp det gångna och diskutera sakfrågan. Jag är inte intresserad av att du ogillar mig eller tyckt jag haft fel förr. Tror inte någon annan är det heller.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu hittar du ju på igen.
Tyvärr inte. Du vet nog inte ens vilken tråd jag syftar på skulle jag tro, grundat på din kommentar.

--
Apropå urtaget till stiftet så den bilden ovan är den där det övre hålet ser minst ut i jämförelse. Tog en annan bild i annat ljus där det ser ut som en krater i jämförelse med nedre, med viss överdift då. Likaså om man ser det i lupp.
Nu var väl inte det innebörden i det som jag sa utan mer att applicerade index och loggor som sitter snett är inte särskilt ovanligt. Hur exakt det går till i olika fall är av underordnad betydelse för mig. Falla av vet jag att de kan göra utan uppenbart omedelbart skäl men hur ovanligt det är och eventuell förhistoria till sånt och vad det beror på att hålen kan se ut att bli större etc har jag inte forskat i annat än att sunda förnuftet säger nån typ av tidens tand alternativt åverkan. Det var inte vad det handlade om utan att det inte var möjligt pga att de sitter med två stift, som jag förutsattes inte ha en aaning om, som omöjliggör det vilket på flera sätt inte stämmer.
 

Esquared

Cartier
Äpplen och päron. Nu tar du upp limmade index och index med en pelare? Det blir snurrigt när man svävar bort såpass. Har de två pelare ska det till grovt våld för att få dem att sitta snett. Visst går det men det är extremt ovanligt.

Du påstår att det är lätt hänt och vanligt medan jag ser det som mycket svårt och ovanligt. Vem har rätt? Det är det ingen av oss som skall eller kan avgöra. Släpp det gångna och diskutera sakfrågan. Jag är inte intresserad av att du ogillar mig eller tyckt jag haft fel förr. Tror inte någon annan är det heller.
Inte min gebit i det här fallet Aurum, men du har ofta en passivt aggressiv ton här på forumet och en aspig hållning i mycket (inte nödvändigtvis något fel i det - vi är många som uppslattar detaljer). Men bli inte förvånad om nån biter ifrån från tid till annan.. Personligen tycker jag det blir betydligt trivsammare om en slutar märka ord osv. och kammar till sig lite..
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Har tagit ett par fula men kanske illustrativa bilder. Detta för de som kanske är osäkra på vad det handlar om och hur det ser ut. Den svarttavlade bilden är inte ny, den klockan har jag inte här numera.

Den första bilden visar hålen för piggarna på index. Klockan är en omega från 50-talet, en del ser vilken modell. Är inte hundra på att det är denna som en index lossnat i ena änden och ramlade av efter den hamnade här. Kan ha varit en annan? Oavsett, se på hålen. Båda är ungefär lika stora. I lupp ses den ene, övre, som något större än det nedre. Möjligen mekanisk åverkan? Storleken på hålen är ungefär, kanske högst, lika stora som bredden på minutmarkeringen strax under nedre hålet för index. Piggarna bör vara i motsvarande dimension förstås. Tyvärr har jag ingen lös index att se på underifrån. Tror någon att en liten pigg i den dimensionen måste hålla sig intakt och garantera perfekt fastsättning efter den tagits bort eller lossnat efter t.ex. 65 år? Det tycker jag att vi vet att de inte nödvändigtvis gör.

omstift.jpg



Den här Longinesbilden är också nytagen. Här sitter märket ungefär som förväntat på en så vitt går att se orörd tavla. Kan inte se några tecken till ommålning. Sitter märket rakt? Riktigt rakt tycker jag inte det sitter. Men tycker man att det gör det kan man jämföra med bilden nederst.


lapp1.jpg


För er som inte tittat på bilden på förra sidan kommer en detaljbild. Vad har hänt här? Finns det stift i de här? Knappast nu. Sitter de bara limmade från början och de kan vandra iväg under vissa omständigheter? Vet ej. Rätt ointressant i sammanhanget kanske. Så här ser det ut i alla fall.

lapp2.jpg


Oavsett om det ska finnas stift eller hål för dem eller ej vilket jag inte vet i detta fallet och inte spelar nån stor roll i det här sammanhanget så är de här påståendena som kommer med sån auktoritet och emfas om att applicerade saker på tavlan alltid måste hamna i felfritt läge pga att de sitter med styrstift som det inte kan hända nåt med absolut inte korrekta. Det borde vara uppenbart. Det kan väl hända i stort vad som helst med dem och det finns gott om exempel på applicerade som hamnat på avvägar. Hur många constellationstjärnor har man inte sett på sniskan... men där får antagligen inte två stift plats iofs.

Man bör kanske inte dra upp det men vad som stör är att det återkommande påstås tvärsäkert saker som inte alltid stämmer med verkligheten men som inte får sägas något annat om och om det gör det tas det som ett prov på att man inte vet vad man talar om. Ofta ska det "tillrättavisas" i nedlåtande ton om någon säger nåt annat och det utan att det styrks något om varför det skulle vara så korkat. Om det visar sig att något var korrekt det som nyss var så dumt så låtsas det som ingenting. Det kan vara guld på stålboetter som ifrågasätts om de existerar öht eller är någon skillnad på gentemot andra guldfärgade boetter eller om någon känd klocka finns i 14k eller inte som det kan visas upp bevis på, eller försäkringar som inte existerar men som en trådfråga till slut löste sig på grund av. Etc.
Och det blir aningen tröttsamt.

Bara vissa personer som får uttala sig?

Just på gamla Longines har jag också reagerat på att index och logotyp inte är riktigt centrerade eller raka. Just förhållandet med logotypen och "LONGINES"har jag sett skilja mellan klockor av samma modell.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Den ser superskum ut. Finns med chapterring 1-12 men det har jag endast sett till 157 och då ser den ut som på bilden nedan.
Timvisaren är för smal, har aldrig sett en 144 med vit dag/datumskiva. När ska den vara ifrån ca?

IMG-20190621-080950-mh1561076080904.jpg
Vet inte riktigt, men jag tyckte också att ringen såg otroligt märklig ut. Då kanske den här hamnar i fulursvarningar.
 

cjde

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad tror ni om denna? Den är till salu på Chrono24 och boetten är uppenbarligen renoverad men det ser nästan ut att vara för mycket gods i framförallt kronskydden för att ha klarat av en polering. Den som har utfört poleringen måste ha vetat vad han eller hon har gjort för boettsidorna är inte det minsta konvexa vilket annars brukar vara fallet. Eller är det en serviceboett (går de ens att få tag på idag?)? Eller har den lasersvetsats och fått mer material på det viset? Eller är jag bara trött och är helt ute och cyklar?

https://www.chrono24.se/rolex/rolex...984-in-top-zustand-top-patina--id16291295.htm

16291255-er7nxg4h26h5ofkdtqpjfsv6-Zoom.jpg


16291255-yl0oyal0sadwi4idn75wm45c-Zoom.jpg
 

cjde

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack @Per! Det var det jag ville höra.☺ Med tanke på hur de flesta boetter ser ut så blir jag misstänksam när något ser riktigt bra ut.
 
Senast ändrad:

perhog

Audemars
2-Faktor
Kanske fel tråd detta men jag testar.
Är lite sugen på en Omega speedmaster ref. 145.022 sent 70 tal tidigt 80 tal. Kravet är box och papper samt bra skick. Har kikat på chrono 24 och noterat en rätt stor prisskillnad. Tacksam för tipps och råd när det gäller den modellen även om någon vet vart det finns en sådan till salu :)
 

Esquared

Cartier
En 5513 från 1984 ska inte ha sådär påtagliga fasningar för det första. Möjligen ny-lappad boett, och du gör en bra poäng vid kronan - ser skumt ut..
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag har dålig koll på vintagesub men känns som att 5512 väl borde ha målade index och inte applicerade vitguldsindex?
Det är isåfall en servicetavla och minutvisaren har ju uppenbarligen blivit bytt iaf då den har en annan färg på lysmassan.
 

Esquared

Cartier
Baklocken hade man i överflöd med 5512-stämpel och det sitter ofta sådana i 5513’or från 80-talet..
Hursom - gissar på att man slipat till boetten så den fått fasningar, känns som det rimligaste..
 

cjde

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja, den har uppenbarligen varit i händerna på någon som kan få till snygga boetter. Vad jag främst reagerade på var ju just kronskydden där det känns som om de har för mycket material med tanke på hur mycket som verkar ha gjorts med boetten.

Säljaren har även denna 16610 till salu och så skall de ju egentligen inte se ut hur snyggt det än må vara.
15944038-en1fpbwych1y6gh9728hqo57-Zoom.jpg
 
Topp