• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Soldano

Omega
CADB655B-125B-44E7-B9EE-1D619F91B7C7.jpeg
Halloj
Kan ju jämföra med min ocirkulerade 5513 från -89
 

Bilagor

  • 303FE671-EB52-44FC-BA84-5C072A154661.jpeg
    303FE671-EB52-44FC-BA84-5C072A154661.jpeg
    336.5 KB · Visningar: 16

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är väl ingen dum klocka. Ett av de vassare husen, trots allt.
Hade likställt den med den med en Cartier Tank, där du också blir av med ungefär samma summa pengar.
Personligen tycker jag att de franska varianterna smäller högre, men det är ju tycke och smak. Trots allt väldigt lika klockor.
Motsvarande Cartier är en bit dyrare faktiskt, men klart finare design kan jag tycka med.
 

deddas

Rolex
Det är väl ingen dum klocka. Ett av de vassare husen, trots allt.
Hade likställt den med den med en Cartier Tank, där du också blir av med ungefär samma summa pengar.
Personligen tycker jag att de franska varianterna smäller högre, men det är ju tycke och smak. Trots allt väldigt lika klockor.
Bra? Ingen aning, men tycker den ser rätt tråkig ut rent estetiskt IMHO. Kanske ska köpa en Cartier för en tredjedel av priset, och testa modellen, eller du kanske redan haft en sån?
Asså vet ju att Vacheron är grymt. En av de 3 "stora" osv. men är tavlan bra? Mer det jag var ute efter? Tycker den ser lite väl "fin" ut?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Asså vet ju att Vacheron är grymt. En av de 3 "stora" osv. men är tavlan bra? Mer det jag var ute efter? Tycker den ser lite väl "fin" ut?
Inte supertydligt att det var just det du var ute efter. ;)
Bilderna är inte gjorda för att korrekt kunna bedöma tavlan, men jag har inga problem att tro på den. Det är ju en inte sååå gammal klocka med tavla utan lume.
Sätt det en guldklocka som kanske inte används oftare än vid särskilda tillfällen så åldras tavla och visare ofta inte särskilt hårt.
 

deddas

Rolex
Inte supertydligt att det var just det du var ute efter. ;)
Bilderna är inte gjorda för att korrekt kunna bedöma tavlan, men jag har inga problem att tro på den. Det är ju en inte sååå gammal klocka med tavla utan lume.
Sätt det en guldklocka som kanske inte används oftare än vid särskilda tillfällen så åldras tavla och visare ofta inte särskilt hårt.
Haha förlåt. Jag var nog otydlig. Tack oavsett för svar. Okey, då vet jag. :)
Reagerade bara på att tavlan var så himla ”ljus” och fräsch. Men kan ju vara som du säger att den inte använts nämnvärt.
 
Apropå ebay-klockorna som tipsades om nyligen i auktionstipstråden. Nån som har koll - blir det moms+tull om man köper från en privatsäljare i USA via ebay till Sverige?
+25%?
 

M108

Omega
2-Faktor
Kan någon som är bra på vintage Omega Seamaster De Ville hjälpa mig med lite guidning vilket år dessa två klockor nedan kan vara från lite närmare än 60-67? Kan avgöra från Swiss made mellanrummet eller index markeringarna? Tack!

Screenshot_20201025-164558__01.jpg
Screenshot_20201027-171055__01.jpg
 

M108

Omega
2-Faktor
Hittade mer info efter intesivt sökande, om det kan vara till någon hjälp för någon i framtiden.
Den första med mellanrummet i Swiss made är med Cal 613 och quickset och tidigast från 1967.
Den undre utan mellanrum är med Cal 610 eller 611 utan quickset och från mellan 60 - 67
 
Senast ändrad:

Åskviggen

Panerai
Följer auktionen på denna klocka, kan inte mycket om zenith men denna modell var iögonfallande.
någon som vet hur originalkronan ser ut? Antar att denna inte är det, då den inte ser rätt ut storleksmässigt. :)
083F2D3F-125D-406A-868C-C69A80B068FA.jpeg
 

Fedor

Cartier
Håller på och spanar lite på olika Breitling vintage-kronografer. Någon som kan berätta vad man kan/bör förvänta sig av ett Venus 200 urverk? Durability, rimlig tidshållning efter service(som jag kan tänka mig kostar en slant) etc?

Tack!
 

Clemons

Rolex
2-Faktor

"Akut servicebehov" står det. Vad kan det innebära i denna situation?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

"Akut servicebehov" står det. Vad kan det innebära i denna situation?
(O)kvalificerad gissning.
Hade det stått bara "Defekt" så hade jag gissat på att den var helt död.
I detta fall kanske den tickar, men verkligen går som en kratta. Alternativt (om man kollar på bilderna på verket) att rotorlagret verkar vara slut och att denna skrapar i.
 

Psykel

Patek

"Akut servicebehov" står det. Vad kan det innebära i denna situation?
Förmodligen att den inte går alls.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
(O)kvalificerad gissning.
Hade det stått bara "Defekt" så hade jag gissat på att den var helt död.
I detta fall kanske den tickar, men verkligen går som en kratta. Alternativt (om man kollar på bilderna på verket) att rotorlagret verkar vara slut och att denna skrapar i.

Förmodligen att den inte går alls.

Kikar man på filmen som är sist i bilderna så verkar den ticka på fint.

Vart bör man kika för att se det slitna rotorlagret Anders?
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Fått upp ögonen för guld och gillar Polerouters sen tidigare. Känner mig inte 100% på denna så skulle uppskatta om någon kunnig kan uttala sig om denna innan jag ev gör något dumt. Vad säger ni, känns den schysst och om inte varför?

UG rose1.jpg
UG rose2.jpg
 
Topp