• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

105.012

Cartier
2-Faktor
Ja, den har uppenbarligen varit i händerna på någon som kan få till snygga boetter. Vad jag främst reagerade på var ju just kronskydden där det känns som om de har för mycket material med tanke på hur mycket som verkar ha gjorts med boetten.

Säljaren har även denna 16610 till salu och så skall de ju egentligen inte se ut hur snyggt det än må vara.
15944038-en1fpbwych1y6gh9728hqo57-Zoom.jpg
Man kan idag lägga på mer material på boetter om man så önskar.
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Hejsan!
Är oerfaren vad gäller klockor i allmänhet och undrar vad detta är på en vintageklocka som jag är intresserad av att köpa:
upload_2020-9-26_7-0-22.png
 

Bilagor

  • upload_2020-9-26_7-0-8.png
    upload_2020-9-26_7-0-8.png
    17.1 KB · Visningar: 9

Kapten Krok

Breitling
Halloj,
jag är på jakt efter en Lemania och hittat en som skulle passa väl. Tycker dock att kronan ser lite väl stor ut på den. Har vi någon Lemania nörd som kan våga utala sig?;)
Tack på förhand.
Ska vara Serienummer 506065, dia 36 mm. boettnummer 239A.
Se bild.
Lemnia-front.jpg
 

Subc

Omega
Hej! En gammal Zenith funnen, arvegods. Har ett affektionsvärde för mig, och hade vart roligt att bruka den vid tillfälle.
Om man vill få den i skick, är det då vettigt att buda hem liknande och plocka delar ifrån? Eller lämnar man in den till urmakare direkt?
6A3C2D32-7AE0-4E18-8623-E350BD160A69.jpeg
5353E214-B5AF-4D47-B0F0-475884325629.jpeg

Glad för den hjälp jag får :)
 

Psykel

Patek
Hej! En gammal Zenith funnen, arvegods. Har ett affektionsvärde för mig, och hade vart roligt att bruka den vid tillfälle.
Om man vill få den i skick, är det då vettigt att buda hem liknande och plocka delar ifrån? Eller lämnar man in den till urmakare direkt?
6A3C2D32-7AE0-4E18-8623-E350BD160A69.jpeg
5353E214-B5AF-4D47-B0F0-475884325629.jpeg

Glad för den hjälp jag får :)
Hör efter med en urmakare. Kan ju finnas delar i lager med lite tur.
 

Psykel

Patek
Tack @Psykel, som jag misstänkte då.
Jag hade personligen inte baserat mitt beslut om att köpa klockan på kronan, då den borde vara rätt lätt att byta ut mot en mer korrekt. Gillar du klockan i övrigt, kör!
Dock tycker jag personligen att boetten ser rätt hårt polerad ut, så kan vara en del linjer som är förstörda. Men än en gång, gillar du den så är det bara att köra.
 

Psykel

Patek
Vad tror ni om denna som går på Kaplans på lördag? Tycker den ser trevlig ut, men man blir ju lätt misstänksam när det handlar om vita tavlor på vintageklockor.
0
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Vette sjutton om jag tycker att du behöver skriva ”troligen kromad” i annonsen innan det är utrett. Det är ju @TorNet ´s gamla, så han kanske kan klargöra hur det ligger till.
Håller med! @Columbus18 - ta det inte personligt, vill bara att det ska bli utrett. Rätt betydelsefullt om det är en solid eller belagd boett! :)

Edit; Tycker du ska nämna om det är krom eller stål det rör sig om avseende resterande också, eftersom du inte fotar baklock och liknande.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Håller med! @Columbus18 - ta det inte personligt, vill bara att det ska bli utrett. Rätt betydelsefullt om det är en solid eller belagd boett! :)

Edit; Tycker du ska nämna om det är krom eller stål det rör sig om avseende resterande också, eftersom du inte fotar baklock och liknande.
Ingen har påstått att det är en solid metallboett - varken jag eller nuvarande ägare. Jag tror inte att den är kromad utan belagd med något annat, typ nickel eller någon annan liknande metall/legering som användes på den tiden. Så här ser den ut:
qN76QUF.jpg

mxU5Z9a.jpg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Ingen har påstått att det är en solid metallboett - varken jag eller nuvarande ägare. Jag tror inte att den är kromad utan belagd med något annat, typ nickel eller någon annan liknande metall/legering som användes på den tiden. Så här ser den ut:
qN76QUF.jpg

mxU5Z9a.jpg
Annars är ju nickel-chromium (krom på nickel?) ganska vanligt förekommande på tidiga klockor - det kan inte vara så att det är en kromad nickelboett snarare än en kromad mässingsboett? :)

Slitaget på bandhorn/glasring ser väldigt kromigt ut. Krona/Pushers ser ut att ha genomlysande gulmetall (mässing)?
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Annars är ju nickel-chromium (krom på nickel?) ganska vanligt förekommande på tidiga klockor - det kan inte vara så att det är en kromad nickelboett snarare än en kromad mässingsboett? :)

Slitaget på bandhorn/glasring ser väldigt kromigt ut. Krona/Pushers ser ut att ha genomlysande gulmetall (mässing)?
Jag äger inte klockan längre och när jag sålde den för över ett år sedan hade jag inte någon utrustning för att göra en kemisk analys av metallen. Ingen har påstått att boetten är gjord av solitt stål eller någon annan solid metall. Det är möjligt att boetten är kromad nickel, men jag upplever inte att ytmetallen har en sådan färg och finish som kromade boetter normalt har, därför tror jag inte att den är kromad.

Ingen har påstått att krona och knappar är i stål eller något annat material.

Glasringen hade inget slitage när jag ägde den och jag är tämligen säker på att den är i stål.
NRmKXbK.jpg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag äger inte klockan längre och när jag sålde den för över ett år sedan hade jag inte någon utrustning för att göra en kemisk analys av metallen. Ingen har påstått att boetten är gjord av solitt stål eller någon annan solid metall. Det är möjligt att boetten är kromad nickel, men jag upplever inte att ytmetallen har en sådan färg och finish som kromade boetter normalt har, därför tror jag inte att den är kromad.

Ingen har påstått att krona och knappar är i stål eller något annat material.

Glasringen hade inget slitage när jag ägde den och jag är tämligen säker på att den är i stål.
Menar givetvis ovansidan av boetten, inte glasringen. My bad!

Riktar inte kritik mot varken dig eller @Columbus18 utan är mer nyfiken på vad det är för något. Bli inte så defensiv, ingen har begärt att det ska göras någon kemisk analys av boetten.

F.Ö. Formuleringen "Boett i metall med borstad ytfinish (ej stål eller krom)" låter för mig som att det är en solid metall med borstad yta som avses för boetten. Men har jag missförstått och det är en boett i metall med borstad beläggning som avses pudlar jag, fel från min sida; isåfall rör det ju sig bara om att basmetallen är oklar. :)

Detta ser i mina ögon ut som typiskt kromslitage, och nästan som att det skulle vara gulmetall under. Någon annan som har en idé?
1ca3317f147f906a3f8ed65a27d1244b.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Menar givetvis ovansidan av boetten, inte glasringen. My bad!

Riktar inte kritik mot varken dig eller @Columbus18 utan är mer nyfiken på vad det är för något. Bli inte så defensiv, ingen har begärt att det ska göras någon kemisk analys av boetten.

F.Ö. Formuleringen "Boett i metall med borstad ytfinish (ej stål eller krom)" låter för mig som att det är en solid metall med borstad yta som avses för boetten. Men har jag missförstått och det är en boett i metall med borstad beläggning som avses pudlar jag, fel från min sida; isåfall rör det ju sig bara om att basmetallen är oklar. :)

Detta ser i mina ögon ut som typiskt kromslitage, och nästan som att det skulle vara gulmetall under. Någon annan som har en idé?
1ca3317f147f906a3f8ed65a27d1244b.jpg
Botten ser ut att vara i mässing med någon typ av beläggning, baklock i stål och glasringen kan möjligtvis vara i stål eller ser den bara annorlunda ut för att den är blank jämfört med den borstade boettovansidan.

Oavsett så är det ju en boett som inte är i stål, sen vilken metall den är och vad beläggning är spelar väl ingen större roll.

Edit: även krona och pushers är ju också någon billigare metall såklart
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Botten ser ut att vara i mässing med någon typ av beläggning, baklock i stål och glasringen kan möjligtvis vara i stål eller ser den bara annorlunda ut för att den är blank jämfört med den borstade boettovansidan.

Oavsett så är det ju en boett som inte är i stål, sen vilken metall den är och vad beläggning är spelar väl ingen större roll.
Yes - poängen är att det är en belagd boett; tycker inte formuleringen i annonsen säger detta. Nästan säker på att den är kromad men låter det vara osagt. :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Tror det förekom förnicklade boetter på den tiden. Det är vad jag skulle gissa att det är baserat på bilderna även om jag inte är beredd att sätta många kronor på det. Tror också att annonsen var korrekt från början.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Menar givetvis ovansidan av boetten, inte glasringen. My bad!

Riktar inte kritik mot varken dig eller @Columbus18 utan är mer nyfiken på vad det är för något. Bli inte så defensiv, ingen har begärt att det ska göras någon kemisk analys av boetten.

F.Ö. Formuleringen "Boett i metall med borstad ytfinish (ej stål eller krom)" låter för mig som att det är en solid metall med borstad yta som avses för boetten. Men har jag missförstått och det är en boett i metall med borstad beläggning som avses pudlar jag, fel från min sida; isåfall rör det ju sig bara om att basmetallen är oklar. :)

Detta ser i mina ögon ut som typiskt kromslitage, och nästan som att det skulle vara gulmetall under. Någon annan som har en idé?
1ca3317f147f906a3f8ed65a27d1244b.jpg
Läste det också som att boetten var i solid metall, så visst kunde det missförstås iaf.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Menar givetvis ovansidan av boetten, inte glasringen. My bad!

Riktar inte kritik mot varken dig eller @Columbus18 utan är mer nyfiken på vad det är för något. Bli inte så defensiv, ingen har begärt att det ska göras någon kemisk analys av boetten.

F.Ö. Formuleringen "Boett i metall med borstad ytfinish (ej stål eller krom)" låter för mig som att det är en solid metall med borstad yta som avses för boetten. Men har jag missförstått och det är en boett i metall med borstad beläggning som avses pudlar jag, fel från min sida; isåfall rör det ju sig bara om att basmetallen är oklar. :)

Detta ser i mina ögon ut som typiskt kromslitage, och nästan som att det skulle vara gulmetall under. Någon annan som har en idé?

Jag är inte defensiv, jag försöker bara förklara för dig varför jag inte tror att boetten är kromad. Krom är ett material som används för att skydda underliggande metall från oxidation och krom har för det mesta en blank yta som inte oxideras. Visst kan man borsta krom men borstat krom blir blankt när det nöts och den här klockan är helmatt, även där den nötts. Du har sett bilder på klockan, jag har ägt den och använt den - jag tror inte att den är gjord av kromad mässing. Du får tro vad du vill.

För tredje och sista gången - jag har inte påstått att boetten är gjord i solitt stål eller någon annan solid metall - att du tolkat det så kan jag inte göra något åt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag är inte defensiv, jag försöker bara förklara för dig varför jag inte tror att boetten är kromad. Krom är ett material som används för att skydda underliggande metall från oxidation och krom har för det mesta en blank yta som inte oxideras. Visst kan man borsta krom men borstat krom blir blankt när det nöts och den här klockan är helmatt, även där den nötts. Du har sett bilder på klockan, jag har ägt den och använt den - jag tror inte att den är gjord av kromad mässing. Du får tro vad du vill.

För tredje och sista gången - jag har inte påstått att boetten är gjord i solitt stål eller någon annan solid metall - att du tolkat det så kan jag inte göra något åt.
Citerat fel?
Min enda poäng är det inte är en stålboett utan en boett i fulmetall med någon typ av beläggning, vilken spelar väl ingen större roll (inte för mig iallafall).
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag är inte defensiv, jag försöker bara förklara för dig varför jag inte tror att boetten är kromad. Krom är ett material som används för att skydda underliggande metall från oxidation och krom har för det mesta en blank yta som inte oxideras. Visst kan man borsta krom men borstat krom blir blankt när det nöts och den här klockan är helmatt, även där den nötts. Du har sett bilder på klockan, jag har ägt den och använt den - jag tror inte att den är gjord av kromad mässing. Du får tro vad du vill.

För tredje och sista gången - jag har inte påstått att boetten är gjord i solitt stål eller någon annan solid metall - att du tolkat det så kan jag inte göra något åt.
Återigen, formuleringen är oklar, och jag tycker den bör göras klarare i @Columbus18 annons. Din annons bryr jag mig inte om i nuläget, eftersom det inte är du som säljer. Jag hör vad du säger; du tycker att formuleringen är fullgod - det gör inte jag.

Köper alltså att den kanske inte är kromad mässing (som du säger) men påstår att den med stor säkerhet är i någon slags belagd basmetall, vilket beskrivningen inte ger sken av enligt mig (och @Aurum ), trist om någon åker på den nitlotten då det är en jäkla skillnad på belagd basmetall och solid borstad metall.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Återigen, formuleringen är oklar, och jag tycker den bör göras klarare i @Columbus18 annons. Din annons bryr jag mig inte om i nuläget, eftersom det inte är du som säljer. Jag hör vad du säger; du tycker att formuleringen är fullgod - det gör inte jag.

Köper alltså att den kanske inte är kromad mässing (som du säger) men påstår att den med stor säkerhet är i någon slags belagd basmetall, vilket beskrivningen inte ger sken av enligt mig (och @Aurum ), trist om någon åker på den nitlotten då det är en jäkla skillnad på belagd basmetall och solid borstad metall.
Så nu är vi äntligen överens om att klockan har en boett av obestämbar metall belagd med någon annan obestämbar metall - precis som jag hela tiden påstått. Nu är det alltså språket i annonsen som inte är tillräckligt?

Om någon köpt klockan av mig och blivit missnöjd för att han tolkat annonsen som att boetten skulle vara av solid metall och inte belagd metall så hade denne givetvis fått returnera klockan. Problemet löst. Ingen har riskerat att gå på någon nitlott som du påstår. Alla kan uppenbarligen inte alltid förstå vad andra avser med en viss formulering. Oavsett hur man formulerar en annons så kan det bli missförstånd och har det blivit ett missförstånd så löser man det.
 
Senast ändrad:
Topp