• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

En väldigt banal fråga men om man klipper en gulddressare i 32-35 mm, vilka fabrikat är då att rekommendera, exkl omega, om man vill minimera huvudvärk vid framtida servicebehov?
Och hur mycket ställer man till det om man köper ngt från ett insomnat varumärke?
Jag gillar Universal Genève Polerouter. Finns många snygga i guld! 🙂
Trevlig Facebook grupp som administreras av mannen bakom webbsidan. Jag har fått bra hjälp med att hitta reservdelar.

Hej.
Jag är ganska ny i klockvärlden och fframför allt inom Vintage.
Vilka varningstecken gäller när det kommer till tidhållnng?
Tex vilka avvikelser ska man acceptera?
Har precis tittat på ett Vintage Ur från 65 som går ca 2 minuter för fort / dygn.
Vad tycker Ni om detta?
Klockan har ett fint yttre men kanske inte på insidan.

Är det tex bättre eller sämre om en klocka går för fort eller för sakta?

/ A.

Halloj! Jag har fått nys på en 3521 via en köpesannons på WUS. Försökt täcka in ytterligheter men vill se om nån mer kunnig ser några varningsflaggor:

IMG_1633691437462.jpg
IMG_1633691420433.jpg
IMG_1633691546974.jpg
IMG_1633691354024.jpg

+:
säljaren är inte nyreggad och har några sporadiska inlägg
Serienummer stämmer mellan cert/klocka och IWC hemsida
Alla bilder tagna i samma miljö
Säljaren tillmötesgående och svarar

-:
säljaren har inga referenser
Väldigt bra pris (inte gratis men billigare än vad jag väntade mig)

jag har bett om att få en bild med klockan ställd på ett specifikt klockslag alternativt en lapp med mitt nick intill och väntar på denna. Sedan har jag begärt att betala via Paypal och skicka med försäkrad FedEx.

något uppenbart jag missar här? Tack för all möjlig hjälp!

Halloj! Jag har fått nys på en 3521 via en köpesannons på WUS. Försökt täcka in ytterligheter men vill se om nån mer kunnig ser några varningsflaggor:

IMG_1633691437462.jpg
IMG_1633691420433.jpg
IMG_1633691546974.jpg
IMG_1633691354024.jpg

+:

-:

jag har bett om att få en bild med klockan ställd på ett specifikt klockslag alternativt en lapp med mitt nick intill och väntar på denna. Sedan har jag begärt att betala via Paypal och skicka med försäkrad FedEx.

Uppdatering, börjar snart tro att det är scam, men sofistikerad sådan. Anledningen är att säljaren inte verkar vilja skicka bild på ett visst klockslag eller med en lapp intill klockan med mitt nick. Men har fått namn/adress/telefon, mycket skönare i Sverige med att kolla upp så alla uppgifter stämmer…

IMG_1633691437462.jpg
IMG_1633691420433.jpg
IMG_1633691546974.jpg
IMG_1633691354024.jpg

+:

-:

Bilderna användes 2020 för en annons i Frankrike.

Senast ändrad:
Inget köp så kanske hamnar fel, sorry isf!
Har en annons med fast pris på Tradera, får detta meddelande,

Hello,

Would you accept an offer for 2500 SEK?
I'm happy to pay by bank transfer if you'd like to. I'm based in Belgium/Brussels, and I understand shipping will be around 20€ on top.
Thank you for considering my offer.
Regards,
Lester Mejia Fonseca

En nyreggad användare utan omdömen, hur hade ni gjort om ni valt att acceptera budet? Luktar det bluff?

Hello,

I'm happy to pay by bank transfer if you'd like to. I'm based in Belgium/Brussels, and I understand shipping will be around 20€ on top.
Regards,
Lester Mejia Fonseca

En nyreggad användare utan omdömen, hur hade ni gjort om ni valt att acceptera budet? Luktar det bluff?
Ändra pris i traderaannonsen om du får ett sånt bud och vill acceptera, så bryter du inga regler. :)

Nu vet inte jag om Tradera övervakar all kommunikation mellan användare eller inte, men eftersom det görs genom Traderas sida och försorg så är det säkert inskrivet nånstans i nått avtal att dom kan göra det. Så egentligen har ju redan denna användare brytit mot regelverket genom att förhandla om priset på sidan, så skulle du svara honom och anta det så bryter ju du också mot regelverket. För hans del spelar det väl ingen roll då han är nyreggad, men för dig som förmodligen är en gammal användare skulle det ju bli kännbart med låst konto och så vidare.

Men gör du som @grodslukarenx och sänker priset i annonsen och öppnar för försäljning utanför Sverige så har ju du ryggen fri, lite synd att inte Tradera har anammat Ebay med "Make Offer" funktionen, det skulle ju underlätta såna här gånger.

/Foppa

Nu vet inte jag om Tradera övervakar all kommunikation mellan användare eller inte, men eftersom det görs genom Traderas sida och försorg så är det säkert inskrivet nånstans i nått avtal att dom kan göra det. Så egentligen har ju redan denna användare brytit mot regelverket genom att förhandla om priset på sidan, så skulle du svara honom och anta det så bryter ju du också mot regelverket. För hans del spelar det väl ingen roll då han är nyreggad, men för dig som förmodligen är en gammal användare skulle det ju bli kännbart med låst konto och så vidare.

Men gör du som @grodslukarenx och sänker priset i annonsen och öppnar för försäljning utanför Sverige så har ju du ryggen fri, lite synd att inte Tradera har anammat Ebay med "Make Offer" funktionen, det skulle ju underlätta såna här gånger.

/Foppa
Extra märkligt eftersom Ebay äger skiten :D

/Foppa
Tack! Jag tror det är bluff så går inte vidare med det. Jag har både köpt och sålt klockor billigare än fast pris, då jag eller säljare helt enkelt ändrat priset hos Tradera. 🙂

Edit: ser ut att vara en scam, se användarnamn på reddit i bifogat bild.

Bilagor

• ISf9imL.jpeg
    ISf9imL.jpeg
    411.1 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:

Hello,

Regards,
Lester Mejia Fonseca

Update, köparen var seriös och köpte klockan via Tradera. Så, denna användare (LesXL) är in the clear. :)

Vad tror ni om denna klockan? Glaset är inte original men det kan jag leva med men är urverket korrekt (fattas delar lr dyl?) hur är det med dessa baklock med märkningen ”star watch case company”? Jag har sett att de förekommer på en del klockor, är det bara ännu en tillverkare av flera som Omega använt?

833AA506-A78C-4067-867B-4AEB9E8A0833.png
1E52B5A7-9B7B-4158-8625-A83446274273.png
49818220-333A-4354-9C6E-0991D96D71BC.png

Tillbaka
Topp