• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Forsbergs

Breitling
Hejsan! Min Tissot Autolub Actualis är i behov av en nu tirettfjäder. 82030-3. 2280. Cal. 602

Någon som har en liggandes, eller något allmänt tips? Ej lyckats hitta någon online ännu. Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 6BDDFB1F-FF46-4D75-82B5-154C12FEF686.jpeg
    6BDDFB1F-FF46-4D75-82B5-154C12FEF686.jpeg
    520.6 KB · Visningar: 29
  • 7617C8CD-607C-471F-957F-30E8E99BAE9E.jpeg
    7617C8CD-607C-471F-957F-30E8E99BAE9E.jpeg
    135.1 KB · Visningar: 21
  • B34B7072-145E-44EA-B63F-B811CEC91298.png
    B34B7072-145E-44EA-B63F-B811CEC91298.png
    305.6 KB · Visningar: 24

Falcone

Cartier
2-Faktor
Någon som har koll på hur en sådan här fungerar? Var dom vanliga? Sparklocka från Medor med verk från Zenith. Funderar på att köpa den bara för att det är en Zenith, vilket är coolt!
20210824_161247-01.jpeg

Hyfsat vanliga skulle jag säga, dyker upp då och då på Tradera har jag sett, från någon hundring och uppåt. Just det där exemplaret ser ut att ha en senare bemålning. Sen är väl själva tanken med klocksparbössor/sparur att man ska lägga i en slant för att den ska fungera, d.v.s. det räcker inte med att dra upp den. Kul grej om inte annat!

Finns en artikel här om just denna typ av klockor, se s. 102 f.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hyfsat vanliga skulle jag säga, dyker upp då och då på Tradera har jag sett, från någon hundring och uppåt. Just det där exemplaret ser ut att ha en senare bemålning. Sen är väl själva tanken med klocksparbössor/sparur att man ska lägga i en slant för att den ska fungera, d.v.s. det räcker inte med att dra upp den. Kul grej om inte annat!

Finns en artikel här om just denna typ av klockor, se s. 102 f.

Jaha, cool idé ändå! Tack för informationen!
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Hittade denna på C24, skulle vilja ha lite tankar kring den från er experter.
1675, 13.900 EUR.

20599127-rh5rgfib09v7hbyrfs2el14p-ExtraLarge.jpeg
20599127-fiqyjqpupyrkrl2d67gpp4ln-ExtraLarge.jpeg
20599127-rgslcsnv43zvqanfl4lneb3h-ExtraLarge.jpeg
20599127-9omrkwk7lt2na8gio9p9xliq-ExtraLarge.jpeg

Ser ut som Mk. 1 "Long E"-urtavla, visare ser rätt ut (svårt att avgöra från bilderna om de är konvexa eller platta men båda kan finnas på tidiga matta), fat font-insert och polerad boett i linje med hur det ofta ser ut.

Överlag ser jag inget konstigt med den, men du bör efterfråga serienummer så du kan kontrollera närmare, ska rimligen ligga mellan 1.6-2.5 M. Och självklart även mer högupplösta bilder så att du kan kontrollera struktur på lysmassa etc.
 

F_W_86

Breitling
Ser ut som Mk. 1 "Long E"-urtavla, visare ser rätt ut (svårt att avgöra från bilderna om de är konvexa eller platta men båda kan finnas på tidiga matta), fat font-insert och polerad boett i linje med hur det ofta ser ut.

Överlag ser jag inget konstigt med den, men du bör efterfråga serienummer så du kan kontrollera närmare, ska rimligen ligga mellan 1.6-2.5 M. Och självklart även mer högupplösta bilder så att du kan kontrollera struktur på lysmassa etc.
Tack för din hjälp!
 

Arne1

Breitling
Hej,
ny på forumet, så jag hoppas detta kommer i rätt tråd.
Har köpt nedanstående klocka på auktion. Skall vara 1950 tal. Kronan uppges vara bytt.
Blir misstänksam, på skicket som verkar för bra och att det inte finns någon märkning på baksidan.
Tacksam om någon kan säga om den är äkta?

framsida.jpg
baksida.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hej,
ny på forumet, så jag hoppas detta kommer i rätt tråd.
Har köpt nedanstående klocka på auktion. Skall vara 1950 tal. Kronan uppges vara bytt.
Blir misstänksam, på skicket som verkar för bra och att det inte finns någon märkning på baksidan.
Tacksam om någon kan säga om den är äkta?

framsida.jpg
baksida.jpg
Boetten ser ut som ref 2639 och de har ingen märkning på utsidan av baklocket, bara på insidan. De är mycket riktigt från 50-talet, tavlan är dock katastrofalt dåligt ommålad.
 

Arne1

Breitling
Boetten ser ut som ref 2639 och de har ingen märkning på utsidan av baklocket, bara på insidan. De är mycket riktigt från 50-talet, tavlan är dock katastrofalt dåligt ommålad.
Ok, tack för svaret. Så det är troligen en äkta i grunden fast ommålad. Ska jag tolka ditt svar så?
Jag har förmodligen gett ett överpris, men om det är en fake, ska jag nog försöka häva köpet. Jag har 14 dagars ångerrätt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ok, tack för svaret. Så det är troligen en äkta i grunden fast ommålad. Ska jag tolka ditt svar så?
Jag har förmodligen gett ett överpris, men om det är en fake, ska jag nog försöka häva köpet. Jag har 14 dagars ångerrätt.
Svårt att avgöra bara på dessa bilder, skulle behöva bild på insida baklock och verk för att säga mer. Men boetten ser jag inget konstigt med från dessa bilder.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ja, det gjorde jag. Jag betalade ca 3000:-
Om du gillar tavlan och kan leva med den så är det ju bara att behålla men har du köpt i tron att den är original men visade sig vara dåligt ommålad finns det ju anledning att returnera.

3000kr var ju inte så pass dyrt ändå och kommer vara svårt att hitta en fin original 2639 för de priset.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hejsan! Min Tissot Autolub Actualis är i behov av en nu tirettfjäder. 82030-3. 2280. Cal. 602

Någon som har en liggandes, eller något allmänt tips? Ej lyckats hitta någon online ännu. Tack på förhand!
Då verket som jag förstått det inte är tänkta att kunna servas (tillverkade mestadels i plast), så tror jag inte att det finns lösa reservdelar att köpa. Om man kollar på nätet så finns det dom som har lyckats att serva dessa verk, även om det inte verkar vara det lättaste.

Bäst chans är nog att försöka hitta ett donatorverk eller ett reservdelsverk för delar om du vill ge dig på att serva själv.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Klockan är redan i min ägo och har varit sedan jag började samla. Fick tips om att denna tråden kanske ändå kan passa. Har alltid varit osäker på om denna är helt korrekt eller om något är bytt / ommålat då rolex inte är ett märke jag läst på om ordentligt. Ett naivt impulsköp precis i början av samlandet för nästan tre år sedan. Har inte frågat runt tidigare då jag gillar den mycket och har inga planer på att sälja. Ignorance is bliss osv. Någon som är duktig på äldre Rolex som kan hjälpa mig att få fram mer info och avgöra om den är fullt original eller ej?
Info:
Rolex 6294 guldpläterad stålboett
34mm
serienumret säger att den är från 1953 eller 1963.
740 rolex caliber.
Brevet + märkt mellan luggarna
på baklocket: Modelle Depose och Registered design
Kronan är ersatt men originalkronan finns och är märkt med rolex super oyster samt brevet plusset och rolexkrona
här är en länk till ordentliga bilder på allt:
Tack på förhand. Uppskattar all info jag kan få 😀
1630871394698.png
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Börjar bli smått frustrerad! Varit på jakt efter en IWC Ingenieur 3521 med svart urtavla i ca ett halvår. Grämer mig att jag missade en i våras pga ca 1000:-. Har såklart köpesannons på KS samt bevakning på C24 men inte kommit upp ngn på flera månader (förutom en privatperson i Rumänien som vill ha 110k). Några andra tips på var man ska leta? Allt emottages varmt!

Bild för uppmärksamhet
2C9D4DFF-B9B4-492A-AF18-B7F351975350.jpeg

Tack!
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Har fundering på att köpa en omega de ville 161.014 och undrar om de är samma storlek på alla på den ref? Och när kom ”de ville” in på tavlan?
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Är utvändiga skicket på denna katastrof utifrån dom 2 bilderna?verkar väldigt skadad tavla i hörnen..väntar på svar från säljaren
 

Bilagor

  • 9CE5CC8E-F582-4214-9BEA-AE5FD1FF4C32.png
    9CE5CC8E-F582-4214-9BEA-AE5FD1FF4C32.png
    279.6 KB · Visningar: 11
  • B42BB70D-4D93-4959-8E6E-16E9145FD3CF.png
    B42BB70D-4D93-4959-8E6E-16E9145FD3CF.png
    290.5 KB · Visningar: 11

Principal

Omega
2-Faktor
Läst stora delar av tråden, imponeras av all kunskap och inspireras av fina klockor!

Riktigt sugen på en vintage dressklocka, av någon (lite oklar) anledning främst Omega. Kanske lite tråkigt några av er tycker men då jag är i början av mitt klockintresse vill jag ha ett klassiskt ur som fungerar till även de mest formella kostym-tillställningarna. Guld eller guld på stål, stavindex och utan datum. Helst smäcker boett med smala bandhorn och inte allt för hög. Automatisk eller manuell spelar ingen roll, quarts inte intressant denna gång. Kikat på De Ville, Seamaster, Genève, Constallation och tycker det skulle vara intressant att läsa mer om modellseriernas bakgrund, om någon har länk till bra tråd/sajt får ni väldigt gärna länka. Finns det calibrar man ska undvika eller särskilt leta efter?

Hur mycket pengar är rimligt att tänka sig för en sådan klocka som jag letar efter? Är inte ute efter att göra snabbt klipp, när jag hittar klockan kommer den stanna. Behöver inte vara finaste exemplaret i världen men betalar hellre någon krona mer för ett fint skick.
 
Läst stora delar av tråden, imponeras av all kunskap och inspireras av fina klockor!

Riktigt sugen på en vintage dressklocka, av någon (lite oklar) anledning främst Omega. Kanske lite tråkigt några av er tycker men då jag är i början av mitt klockintresse vill jag ha ett klassiskt ur som fungerar till även de mest formella kostym-tillställningarna. Guld eller guld på stål, stavindex och utan datum. Helst smäcker boett med smala bandhorn och inte allt för hög. Automatisk eller manuell spelar ingen roll, quarts inte intressant denna gång. Kikat på De Ville, Seamaster, Genève, Constallation och tycker det skulle vara intressant att läsa mer om modellseriernas bakgrund, om någon har länk till bra tråd/sajt får ni väldigt gärna länka. Finns det calibrar man ska undvika eller särskilt leta efter?

Hur mycket pengar är rimligt att tänka sig för en sådan klocka som jag letar efter? Är inte ute efter att göra snabbt klipp, när jag hittar klockan kommer den stanna. Behöver inte vara finaste exemplaret i världen men betalar hellre någon krona mer för ett fint skick.
Fördelen med en omega, förutom att de är snygga, är att de behåller värdet väldigt fint.
 
Topp