• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Hej alla! Har gått i tankarna att köpa en neovintage Rolex, vad har ni för tankar kring skicket på denna? Funderar främst på hur väl polering är utförd. Hoppas att ni experter kan hjälpa till!
1000004202.png
1000004203.png
1000004204.png
1000004205.png
1000004206.png
1000004207.png
1000004208.png

Hej på er!
Jag är ny i vintageträsket och det är både spännande och nervöst.

Jag har under en period varit på jakt efter lite annorlunda Rolex från tidigt 70-tal. Jag hittade slutligen en hos Beckertime.

Bifogar en bild med mer info om klockan.

- Kommer bytet av boetten och glaset att påverka framtida service och reparationer hos Rolex?

- Har någon erfarenhet av att handla på Beckertime?

- Finns det något annat jag bör tänka på?

Tusen tack på förhand!

Bilagor

• IMG_2735.jpeg
    IMG_2735.jpeg
    122.8 KB · Visningar: 4
Någon som orkar ge sin take på den 5513 Dr. Watch har ute till försäljning? Har hört olika om honom när det gäller poleringar osv men tänker attt det kanske är ett mindre problem om han inte varit där med dremeln? Sjävk lite fundersam på nedre vänstra bandhornet men kan också vara perspektivet. Men jag är verkligen rookie när det gäller gamlel-sub

1735299937503.png

1735299961605.png

1735299978627.png

1735299999905.png

Någon som orkar ge sin take på den 5513 Dr. Watch har ute till försäljning? Har hört olika om honom när det gäller poleringar osv men tänker attt det kanske är ett mindre problem om han inte varit där med dremeln? Sjävk lite fundersam på nedre vänstra bandhornet men kan också vara perspektivet. Men jag är verkligen rookie när det gäller gamlel-sub

1735299937503.png

1735299961605.png

1735299978627.png

1735299999905.png

Nu säger det ingenting om klockan i sig, men jag blir lite nyfiken...
...är det källmaterialet som är dåligt eller är det Blockets bilduppladdning som förstör bilderna? Vet inte att jag nånsin hade vågat köpa en så pass dyr klocka som det ändå är utifrån dessa bilderna.

Fick inte länken i ditt inlägg att lira, men jag hittade klockan på Blocket:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/original_rolex_submariner_5513_77/1207940288

Nu säger det ingenting om klockan i sig, men jag blir lite nyfiken...
...är det källmaterialet som är dåligt eller är det Blockets bilduppladdning som förstör bilderna? Vet inte att jag nånsin hade vågat köpa en så pass dyr klocka som det ändå är utifrån dessa bilderna.

Fick inte länken i ditt inlägg att lira, men jag hittade klockan på Blocket:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/original_rolex_submariner_5513_77/1207940288
Det kan nog vara blockets rendering som är kass. Och det handlar inte om att köpa enbart baserat på bilder utan mer avgöra om det är värt att lägga mer energi på objektet

Jag har fortsatt spana 1675. Dök på den här, som är i väldigt fint skick, förutom möglet på tritiumet. Kom enligt uppgift från första ägaren. Handlaren lät dessvärre polera den, men det "ska" vara första gången. Det end jag är lite tveksam till är att ändläkarna är stämplade 358, osäker på om den kan ha sålts med det. Annars lurar jag mest på vad jag tucker om fläckarna på lysmassan. Han vill ha ca 180K för den. Tar gärna emot hån, tips, åsikter.
Klockan är från 1972, MK 2, länken och allt annat vad jag kunnat se stämmer med serienumret.

Senast ändrad:
Det blir kanske ett lite för stort projekt, och så är det ju biten med tavlan också. Jag kanske tar och väntar på en bättre. Jag tänker att jag ska stå ut med den resten av livet, så bättre att försöka ha lite tålamod nu. Tack @Aurum!

Blev erbjuden att köpa denna för, vad jag tror, är ett rimligt pris. Jag kan dock noll om vintage och än mindre om värdering och äkthets-verifiering. Den har ingen logga på krona, baksida eller spänne. Just nu går den inte heller.

Kan någon mer erfaren avgöra om klockan är äkta?
1000018734.jpg

Bilagor

• 1000018738.jpg
    1000018738.jpg
    598.1 KB · Visningar: 1
  • 1000018737.jpg
    1000018737.jpg
    381.9 KB · Visningar: 2
  • 1000018736.jpg
    1000018736.jpg
    646.2 KB · Visningar: 1
  • 1000018735.jpg
    1000018735.jpg
    412.5 KB · Visningar: 1
Blev erbjuden att köpa denna för, vad jag tror, är ett rimligt pris. Jag kan dock noll om vintage och än mindre om värdering och äkthets-verifiering. Den har ingen logga på krona, baksida eller spänne. Just nu går den inte heller.

Kan någon mer erfaren avgöra om klockan är äkta?
1000018734.jpg

Tycker den ser bra ut.
Sen är det väl en referens 2383 och då tror jag att det är korrekt med osignerad krona (även om denna ändå är en senare krona).

Det blir kanske ett lite för stort projekt, och så är det ju biten med tavlan också. Jag kanske tar och väntar på en bättre. Jag tänker att jag ska stå ut med den resten av livet, så bättre att försöka ha lite tålamod nu. Tack @Aurum!
Oj den där boetten har åkt på rejält med stryk. Den skulle både behöva lasersvetsas för att sedan "lappas" ihop. Men så länge det är reflekterat i priset så kan det ju gå an..

Är sugen på en Tudor Sub 79090, är faded/blekt vridningsinlägg mer populärt än icke blekt bland vintage-entusiaster?
Jag skulle nog säga att ett korrekt och naturligt jämt lagom blekt insert i fint skick, är mer populärt. Är resten av klockan i NOS-skick, så kan dock ett korrekt NOS insert vara mer populärt på just den klockan.

Är det verkligen så illa? Det jag reagerar på är att kanterna, bevels på bandhornen borde vara lite skarpare, men vad är det uttöver det som du tänker på? Sen är det ju väldigt synd att han lämnade den för polering, det var tydligen en ding på sidan, men på en tidigare opolerad klocka hade det ju varit bättre att låta det vara.
Jag tycker den ser fin ut i grunden, tror den kommer se typ perfekt ut med bra polering utan tillsatt material.

Är det verkligen så illa? Det jag reagerar på är att kanterna, bevels på bandhornen borde vara lite skarpare, men vad är det uttöver det som du tänker på? Sen är det ju väldigt synd att han lämnade den för polering, det var tydligen en ding på sidan, men på en tidigare opolerad klocka hade det ju varit bättre att låta det vara.
givetvis en smaksak - men jag hade inte orkat leva med den där boetten som i mina ögon ser osansat hårt åtgången ut. Det kan dock ha med bilderna att göra - men av att döma av det jag ser så..

Fasningarna ser så pass avrundade ut att en re-cut hade rubbat proportionerna - men återigen; om detta är reflekterat i priset så är det väl ingen ko på isen 😃

Auktion i närheten imorgon, ser denna bilden. Verkar vara enda klockan denna gång av vikt, någon med gissning om ref. baserat på denna bild? Ingen brukar buda så hårt på klockor på dessa auktioner, värt att åka dit tro?
Screenshot_20250124-183056_Gallery.jpg

Tillbaka
Topp