• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad tror ni om denna klockan? Glaset är inte original men det kan jag leva med men är urverket korrekt (fattas delar lr dyl?) hur är det med dessa baklock med märkningen ”star watch case company”? Jag har sett att de förekommer på en del klockor, är det bara ännu en tillverkare av flera som Omega använt?

833AA506-A78C-4067-867B-4AEB9E8A0833.png
1E52B5A7-9B7B-4158-8625-A83446274273.png
49818220-333A-4354-9C6E-0991D96D71BC.png
Det är väl en Amerikansk boettillverkare om jag inte minns fel. Gjorde väl en del till LeCoultre. Vet inte om dessa skall finnas, är dåligt påläst.
 

Salesmayne

Panerai
Det är väl en Amerikansk boettillverkare om jag inte minns fel. Gjorde väl en del till LeCoultre. Vet inte om dessa skall finnas, är dåligt The Star Watch Case Company was a manufacturing firm in Ludington, Michigan, from approximately 1905 until it went out of business in 1982. The company designed and manufactured watch cases for Hamilton, Longines, Gruen and Elgin among others who shipped their internal watch mechanisms to Star which would complete final assembly. The company began making cases for pocket watches, adding wristwatches later. Star also manufactured small mechanical parts for military equipment during World War II.
Det är väl en Amerikansk boettillverkare om jag inte minns fel. Gjorde väl en del till LeCoultre. Vet inte om dessa skall finnas, är dåligt
The Star Watch Case Company was a manufacturing firm in Ludington, Michigan, from approximately 1905 until it went out of business in 1982. The company designed and manufactured watch cases for Hamilton, Longines, Gruen and Elgin among others who shipped their internal watch mechanisms to Star which would complete final assembly. The company began making cases for pocket watches, adding wristwatches later. Star also manufactured small mechanical parts for military equipment during World War II.

Vad tror du om urverket? Jag kan ju knappt se fel med blotta ögat då jag inte har koll på urverks uppbyggnad på det sättet.
 

Heinz

Cartier
Jag är intresserad av att köpa en memovox, helst i stål, men är ännu inte så påläst. Jag vet att original-kronor är bra att ha samt att kaliber 825 med datum. Är det något mer jag bör ta i beaktande?

Har hittat detta ex som verkar fint:


Verkar denna klocka ok? Eller är något ”off”?

Någon som har erfarenhet av handlaren Wofs Watches?

tack på förhand!
 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Jag är intresserad av att köpa en memovox, helst i stål, men är ännu inte så påläst. Jag vet att original-kronor är bra att ha samt att kaliber 825 med datum. Är det något mer jag bör ta i beaktande?

Har hittat detta ex som verkar fint:


Verkar denna klocka ok? Eller är något ”off”?

Någon som har erfarenhet av handlaren Wofs Watches?

tack på förhand!
Ingen aning om klockan men "Wofs" verkar ha bra ratings.
https://www.tradera.com/profile/feedback/5048645/WOFS
 

Heinz

Cartier
Absolut är det så och handlare måste ju ha någon vinst att leva på om det ska fungera. Kändes bara som att 2900 EUR var rätt saftigt även mot den bakgrunden. Men jag kanske inte hängt med i utveckligen på JLC Memovox?
Jag håller med angående att priset är högt. Min tanke är att först kolla att klockan och handlaren är OK. Priset kan man sedan diskutera. Är de inte villiga till det får man leta vidare.
 

Salesmayne

Panerai
Jag är intresserad av att köpa en memovox, helst i stål, men är ännu inte så påläst. Jag vet att original-kronor är bra att ha samt att kaliber 825 med datum. Är det något mer jag bör ta i beaktande?

Har hittat detta ex som verkar fint:


Verkar denna klocka ok? Eller är något ”off”?

Någon som har erfarenhet av handlaren Wofs Watches?

tack på förhand!

Jag har en till salu som köptes av @hook här på forumet för 1-2år sedan. En jumbo på 37/38mm dessutom (minns ej exakt)

skriv privat om det kan vara något
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är intresserad av att köpa en memovox, helst i stål, men är ännu inte så påläst. Jag vet att original-kronor är bra att ha samt att kaliber 825 med datum. Är det något mer jag bör ta i beaktande?

Har hittat detta ex som verkar fint:


Verkar denna klocka ok? Eller är något ”off”?

Någon som har erfarenhet av handlaren Wofs Watches?

tack på förhand!
Har ingen personlig erfarenhet men har stört mig på vilseledande beskrivningar, t ex en pläterad boett som uppgavs vara i stål. Men många roliga objekt till priser som åtminstone är mer sansade än hos många andra handlare. Säljer även via alt-kontot "Stenochflisa" på Tradera.
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Jag spanar lite halvhjärtat efter en Turn-o-graph 116264 och denna dök upp. Väldigt märklig "slitning" på texten. Kan det bli så på en 15-20 år gammal klocka? Vad kan det bero på?

21225350-jcvvrn1ovqnttkw0zz284zdm-ExtraLarge.jpg
 

deddas

Rolex
@bluetrain
Jag frågar dig igen, tror inte jag fick svar förra gången? Men visst är det inte en blå tavla som sitter i den 79090 som du säljer på forumet? Annonsen, enligt mig, är lite vilseledande.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
@Limeee jag är nyfiken på hur det här blir "mycket fint yttre skick"? För mig ser det ut som att någon polerat på fyllan med hjälp av en bandslip från Biltema. Linjerna svajar hit och dit och borstningen ser hemsk ut.
_20211022_191553.JPG
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
@Limeee jag är nyfiken på hur det här blir "mycket fint yttre skick"? För mig ser det ut som att någon polerat på fyllan med hjälp av en bandslip från Biltema. Linjerna svajar hit och dit och borstningen ser hemsk ut.
_20211022_191553.JPG
Okej jag håller inte helt med dig där, men jag kan ändra det i annonsen🙂
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nu hänger inte jag med riktigt. Är den bra polerad eller förstörd? Jag förstår att ni har olika åsikter men vad är fakta?
Jag tycker att poleringen på ovansidan av boetten är riktigt bra, men jag vet inte vad andra tycker. Sedan kan jag, nu såhär i efterhand, konstatera att den där blankpolerade kanten inte är helt 100%…
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag tycker att poleringen på ovansidan av boetten är riktigt bra, men jag vet inte vad andra tycker. Sedan kan jag, nu såhär i efterhand, konstatera att den där blankpolerade kanten inte är helt 100%…
Det behöver ju inte vara något problem, bara köparen är medveten om det. Kanske en närbild och en liten text, sen är du ren. Möjligen ska du ta bort superlativen om att den är fin också :D . Köper man en gammal klocka behöver inte det vara en key issue, men man vill nog gärna veta om det innan köp? Kör kör!
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det behöver ju inte vara något problem, bara köparen är medveten om det. Kanske en närbild och en liten text, sen är du ren. Möjligen ska du ta bort superlativen om att den är fin också :D . Köper man en gammal klocka behöver inte det vara en key issue, men man vill nog gärna veta om det innan köp? Kör kör!
Håller med dig helt och hållet där, ska fixa i annonsen. Tack för bra input👍
 

abcd

Omega
Hej, detta är mitt första riktiga klockköp, något jag bör tänka på innan jag slår till? Bilder från privat säljare (Prag) på chrono24

Tudor prince date, ref 90734 från 1981, servadförra året, 2020 eur (kanske lite dyrt?).
 

Bilagor

  • 21109027-4qptxr51uk1paco5gu2039fc-Large.jpg
    21109027-4qptxr51uk1paco5gu2039fc-Large.jpg
    71 KB · Visningar: 9
  • 21109027-wwa3sugxyf0b6mxp45h3frwe-Large.jpg
    21109027-wwa3sugxyf0b6mxp45h3frwe-Large.jpg
    37.7 KB · Visningar: 8
  • 21109027-2zcc8vfic5mou9tdngsez24q-Large.jpg
    21109027-2zcc8vfic5mou9tdngsez24q-Large.jpg
    27.5 KB · Visningar: 6
  • 21109027-a25szofeh1savk0zbxlxgfq8-Large.jpg
    21109027-a25szofeh1savk0zbxlxgfq8-Large.jpg
    94.2 KB · Visningar: 5
  • 21109027-hldwvrm3cvwc3p91nwxo9u7g-Large.jpg
    21109027-hldwvrm3cvwc3p91nwxo9u7g-Large.jpg
    40.7 KB · Visningar: 8
  • 21109027-v41ycvztameavbjb74pp1mxg-Large.jpg
    21109027-v41ycvztameavbjb74pp1mxg-Large.jpg
    43.4 KB · Visningar: 9
  • 21109027-5nyoan6qb1pq02fbaz5cd5td-Large.jpg
    21109027-5nyoan6qb1pq02fbaz5cd5td-Large.jpg
    55.4 KB · Visningar: 8
  • 21109027-gcgzbn7w1fbu146ds1nwm1h7-Large.jpg
    21109027-gcgzbn7w1fbu146ds1nwm1h7-Large.jpg
    38.6 KB · Visningar: 5
  • 21109027-1je2qpf87wuvq49fj4mgpgj6-Large.jpg
    21109027-1je2qpf87wuvq49fj4mgpgj6-Large.jpg
    32.7 KB · Visningar: 5
  • 21109027-45v6zy9q0fvlkkrud1iqrm1e-Large.jpg
    21109027-45v6zy9q0fvlkkrud1iqrm1e-Large.jpg
    24.6 KB · Visningar: 6
  • 21109027-sbhcwykfxhqywh8f0ug54641-Large.jpg
    21109027-sbhcwykfxhqywh8f0ug54641-Large.jpg
    42.4 KB · Visningar: 6
  • 21109027-qwf5scqlz4axowopmqt98f2b-Large.jpg
    21109027-qwf5scqlz4axowopmqt98f2b-Large.jpg
    37.3 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:

abcd

Omega
Hej, detta är mitt första riktiga klockköp, något jag bör tänka på innan jag slår till? Bilder från privat säljare (Prag) på chrono24

Tudor prince date, ref 90734 från 1981, servadförra året, 2020 eur (kanske lite dyrt?).
Äsch jag slog precis till :D Annons här för den som är intresserad: https://www.chrono24.se/tudor/princ...--id21109027.htm?checkoutId=4192096&showAll=1

Vilken AD i Stockholm kan jag ta med klockan till för att få ett äkthetsintyg?
 

Heinz

Cartier
Hej! I min jakt på en memovox snubblade jag över en Toptime 2002 från 60-talet som jag blev förälskad i. Känner mig dock osäker då jag hört att det är vanligt med franken-klockor på vintage-Breitling.

Verkar denna vara korrekt? Något märkligt? Vad jag noterat är att några plots saknas och att den inte har en orange visare som de flesta ”panda dials” verkar ha.
All hjälp mottages tacksamt!


 
Senast ändrad:

Heinz

Cartier
Hej! I min jakt på en memovox snubblade jag över en Toptime 2002 från 60-talet som jag blev förälskad i. Känner mig dock osäker då jag hört att det är vanligt med franken-klockor på vintage-Breitling.

Verkar denna vara korrekt? Något märkligt? Vad jag noterat är att några plots saknas och att den inte har en orange visare som de flesta ”panda dials” verkar ha.
All hjälp mottages tacksamt!


Jag testar igen. Är det någon som kan ge input huruvida denna verkar vara ok?
Ha en fin dag!
 

Calisota

Breitling

Tankar om denna? Har haft en bevakning på Vulcain på Tradera ett ganska bra tag och denna vecka dök den här upp. Inte så jätteofta man har chansen att köpa en vintage Cricket, men är lite osäker på skicket på urtavlan. Tycker det lite svårt att se om det slitage som finns sitter i glaset eller inte.

Sen fungerar inte alarmet enligt annonsen, så en service med okänd kostnad får man nog räkna med också. Hur högt tror ni man får räkna med att den sticker iväg i pris?
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Är det någon som vet om en Breitling Toptime 815 skulle kunna ha ”toptime” skrivet på urtavlan? Är det en 810-urtavla i ett 815-case och därmed en franken-klocka? Eller kan det vara en transitional?

Hej, jag har inte så bra koll på Breitling men här kommer lite hur jag tänker.

Vad det gäller 815 vet jag inte om det fanns med ”top time” på tavlan. Standard är utan men det kan mycket väl finnas ”transitional” varianter. Dvs i en övergång mellan två referenser kan man använt sig av äldre delar. Samtidigt tror jag inte det är en 810 tavla då texten ”T SWISS MADE T” brukar bara skrivas ”SWISS MADE T” på 810 medans det förstnämnda på 815. Alt. Så har den någon form av servicetavla. Jag hade gått på de klara dvs 815 inte ”top time” och 810 med ”top time” på tavlan om jag letade

Spontant så tycker jag att på denna verkar boetten vara polerad eller så har någon manipulerat bilderna. Det är knappt någon skråma på boetten, men samtidigt är den inte skarp. Jag skulle fråga om fler bilder som inte är så studiofotade.

Sen bör du jämföra alla detaljer med andra av samma referens.

Vad det gäller 2002 har jag ingen susning.

Kanske höra i Breitlingtråden? Alt. regga dig på https://breitlingsource.com/phpBB2/viewforum.php?f=30 och fråga där. Där hänger nämligen de verkliga breitlingrävarna.
 

Heinz

Cartier
Hej, jag har inte så bra koll på Breitling men här kommer lite hur jag tänker.

Vad det gäller 815 vet jag inte om det fanns med ”top time” på tavlan. Standard är utan men det kan mycket väl finnas ”transitional” varianter. Dvs i en övergång mellan två referenser kan man använt sig av äldre delar. Samtidigt tror jag inte det är en 810 tavla då texten ”T SWISS MADE T” brukar bara skrivas ”SWISS MADE T” på 810 medans det förstnämnda på 815. Alt. Så har den någon form av servicetavla. Jag hade gått på de klara dvs 815 inte ”top time” och 810 med ”top time” på tavlan om jag letade

Spontant så tycker jag att på denna verkar boetten vara polerad eller så har någon manipulerat bilderna. Det är knappt någon skråma på boetten, men samtidigt är den inte skarp. Jag skulle fråga om fler bilder som inte är så studiofotade.

Sen bör du jämföra alla detaljer med andra av samma referens.

Vad det gäller 2002 har jag ingen susning.

Kanske höra i Breitlingtråden? Alt. regga dig på https://breitlingsource.com/phpBB2/viewforum.php?f=30 och fråga där. Där hänger nämligen de verkliga breitlingrävarna.
Super, tack så mycket för hjälpen. Jag ska kolla Breitlingsource. Breitling-tråden här på KS gav inget denna gång.

Jag kommer ha klockan på bilderna ovan o händerna nästa vecka och kan då ta bättre bilder, även om jag förmodligen kommer avstå just detta ex. Polerad är den för övrigt garanterat då bucherer alltid (!) polerar alla certified pre-owned oavsett om det handlar om en relativt ny klocka eller en 45 år gammal vintage-klocka.
Deras bilder är alltid hårt fotoshoppade/fixade och säger inte mkt.
 
Topp