Skönt för dig men ditt personnummer syns. Rekommenderar att maska detJag hoppas du har fel annars var det 1500kr i sjön.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skönt för dig men ditt personnummer syns. Rekommenderar att maska detJag hoppas du har fel annars var det 1500kr i sjön.
Såg det sekunden efter jag postat, korrigerat nu!Skönt för dig men ditt personnummer syns. Rekommenderar att maska det
Tror att klockan i sig är äkta. Tavlan kan mycket väl vara, kan dem inte så bra. Men länken känns tokig, speciellt viklåsskölden.Jag hoppas du har fel annars var det 1500kr i sjön.
Tror att klockan i sig är äkta. Tavlan kan mycket väl vara, kan dem inte så bra. Men länken känns tokig, speciellt viklåsskölden.
Märkligt, jag är förvånad. Rob E bör kunna detta så du har gjort helt rätt. Hoppas det finns någon annan här som kan dessa bättre än mig. Vill inte sprida någon falsk osäkerhet så hoppas någon mer kan kommentera det här.Vet inte riktigt vad jag ska säga, ställde flera frågor kring specifikt länken, blandannat skölden, han sa att den var ok om än att den kanske blivid "renoverad" någon gång.
Vet inte riktigt vad jag ska säga, ställde flera frågor kring specifikt länken, blandannat skölden, han sa att den var ok om än att den kanske blivid "renoverad" någon gång.
Fin! Då var det klarlagt. Tack!Eftersom det var lite frågetecken så har jag här för referens jämfört med en 116610ln så att de som kanske inte sett en blå 79090 får en uppfattning om hur den blåa tavlan kan gestalta sig i verkligheten. Jag har förvisso bara sett två blåa i IRL men erinrar mig att den hade samma mörkblåa nyans som min och ser man i de gamla annonserna som @deddas refererade till så är det väl också ganska tydligt hur de ser ut. Den här filmen visar det också rätt bra. Sen att det inte är så enkelt att fånga på bild är en annan femma...
I ett normalt rum så ser den ut att vara väldigt mörkblå, nästan mot svart i vissa ljus. I mer direkt soljus så går det helt tydligt att se att den istället går mot en dov marinblå färg, men knappast ljusare blå (som någon föreslog). Tavlan skiftar helt enkelt i färgen beroende på ljuset, men det är på ett väldigt subtilt sätt. Kanske finns exempel som fått ljusare tavla med tiden, någon som kan kommentera eller verifiera? Hade varit intressant att veta. Annars tror jag det inte är omöjligt att de som visare en ljusare tavla använt en mer avancerad kamera och/eller ljussättning för att fånga upp denna effekt. T ex fick jag själv rota fram systemkameran för att få det bra på bild. Eller så bra det går utan att vara något kameraproffs...
Nåväl, här kommer bilderna. Håll tillgodo.
Kan nog vara alla tre alternativen. Antagligen har den tappat lite vid polering, men 1/10 mm är verkligen inte stor differens.Det här dyker upp ibland i annonser. Diameter är satt som 33.88 mm istället för 34 som är modellen. Sak man tolka det som att den är sliten eller polerad ner 0.12 mm eller är det säljaren som bara är supernoga och de här modellerna inte är exakt 34 i sitt originalutförande?
ROLEX, Oyster Perpetual Date, 1976.
Ref 1500 Band fullänk 78350, ändlänk 557. diam ca 33,88 mm.auctionet.com
Skönt att det är "ca" 33.88Det här dyker upp ibland i annonser. Diameter är satt som 33.88 mm istället för 34 som är modellen. Sak man tolka det som att den är sliten eller polerad ner 0.12 mm eller är det säljaren som bara är supernoga och de här modellerna inte är exakt 34 i sitt originalutförande?
ROLEX, Oyster Perpetual Date, 1976.
Ref 1500 Band fullänk 78350, ändlänk 557. diam ca 33,88 mm.auctionet.com
@ANALOGUE
Jättefin Movado du säljer!
Tycker dock inte det håller att säga att dina bilder är undermåliga men du kan kolla in en annan persons klocka på forumet? Förstår att man kan kolla på dessa om man vill se modellen men man köper väl ändå DIN klocka? Då vill man ju ha bilder på den?
Ja superfin.@ANALOGUE
Jättefin Movado du säljer!
Tycker dock inte det håller att säga att dina bilder är undermåliga men du kan kolla in en annan persons klocka på forumet? Förstår att man kan kolla på dessa om man vill se modellen men man köper väl ändå DIN klocka? Då vill man ju ha bilder på den?
Sa inte hemskt.Ja superfin.
Vet inte varför det är så hemskt tbh. Det är ju bilder på min i annonsen men de är inte superbra, om än beskrivande(?). Att @hejsam tagit sjukt proffsiga bilder på sin som är likadan men såklart inte samma, tänker jag är intressant för eventuella spekulanter, så de kan se fler och bättre bilder på modellen för att avgöra om modellen är av intresse (är ju Ingen modell man ser varje dag). Skicket kan man nog skapligt bedöma på mina bilder hoppas jag.
Sa inte hemskt.Ja superfin.
Vet inte varför det är så hemskt tbh. Det är ju bilder på min i annonsen men de är inte superbra, om än beskrivande(?). Att @hejsam tagit sjukt proffsiga bilder på sin som är likadan men såklart inte samma, tänker jag är intressant för eventuella spekulanter, så de kan se fler och bättre bilder på modellen för att avgöra om modellen är av intresse (är ju Ingen modell man ser varje dag). Skicket kan man nog skapligt bedöma på mina bilder hoppas jag.
@Sthlm-NicklasHar bestämt mig för att försöka få tag på en Patek Philippe golden ellipse i guld med blå urtavla och svart läderarmband. Inte bestämt mig för exakt referens, men gärna sigma dial, och hidden lugs. Vad tycker ni om dessa på Chrono24? Vad är ett rimligt pris? Några do’s and donts vid Chrono24 köp?
Patek Philippe Golden Ellipse | Chrono24.com
Patek Philippe Golden Ellipse on Chrono24.com. New offers daily. In stock now. Save favorite watches & buy your dream watch.www.chrono24.com
Patek Philippe Ellipse 3848 | Ref. 3848 Watches on Chrono24
Find low prices for 23 Patek Philippe ref. 3848 watches on Chrono24. Compare deals and buy a ref. 3848 watch.www.chrono24.com
Ja, underbar tråd! Tack för det. Menar du att den länkade 3848an är skit pga priset, eller av någon annan orsak? Och vart hittade du din ellipse någonstans?@cff987
Ellips e porrigt.
Har du sett min tråd?
Patek Philippe Golden Ellipse - Köpguide med över 80 referenser och Paketöppning
(Glöm inte enkäten ovan) När jag var på jakt efter min tredje Patek Ellips så gjorde jag en djupdykning i modellserien. Att välja vardagsklocka är ett stort beslut. Så jag samlade all information i en powerpoint fil. Nu när jag har gjort mitt köp så tänker jag mig att det är synd att all...klocksnack.se
Båda du länkade e skit, 3771 är förövrigt ingen riktig ellips
Värdet på en 3848 är runt 70k, 95k med manschettknapparna
Ja, underbar tråd! Tack för det. Menar du att den länkade 3848an är skit pga priset, eller av någon annan orsak? Och vart hittade du din ellipse någonstans?
Förstår inte hur du kan se att visarna är utbytta, men stort tack! Jag hoppar nog in i din tråd för lite mer expertråd om vad man ska satsa på!Ja, priset är alldeles för högt, är förövrigt en av dem vanligaste referenserna.
Tavlan är väldigt skadad i kanterna och på index, utbytta visare, svårsåld.
Min ellips hittade jag på luxurywatches på Östermalm
Tryck lätt på kronan så ställer du datum, lite hårdare så ställer du dag. Tror subsekundvisaren är fel med, brukar vara droppformad på 6139.Tjena, har lite frågor kring ett köp, vet inte om detta är rätt plats att vända sig till, finns det någon annan tråd som jag bör ta sånt här i så upplys mig gärna!
Har precis fått hem en vintage krono som jag har lite funderingar kring. Köpte den av en klockhandlare på tradera, vann den för 2000. Har två veckor öppet köp, så kan skicka tillbaks den om något skulle vara fel. Det rör sig om en Seiko automat, men jag har lite tvivel kring klockan.
1. tachymetern är inte centrerad, vilket är rätt tydligt. Är det något som kan förklaras med att klockan plockats isär och sen satts ihop igen på ett slarvigt sätt? Bör jag vara oroad? Se bild:
2: kronan tycks sitta snett, och jag kan inte for the life of me förstå hur jag ska kunna ställa om datumet. Tänkte först att det rör sig om att klockan inte skulle ha en “quick set date” funktion, men kom sedan på att den måste ha det, det är ju en day-date. Se bild:
Det är en gammal krono, jag utgår ifrån att den kan finnas fel och brister. Själva kronograf-funktionen fungerar, centrerar även helt okej. Är det värt att be någon duktig kolla på den eller är problemen jag listat tillräckligt för att jag ska skita i det och skicka tillbaks den helt enkelt?
tack på förhand!
Tjena, har lite frågor kring ett köp, vet inte om detta är rätt plats att vända sig till, finns det någon annan tråd som jag bör ta sånt här i så upplys mig gärna!
Har precis fått hem en vintage krono som jag har lite funderingar kring. Köpte den av en klockhandlare på tradera, vann den för 2000. Har två veckor öppet köp, så kan skicka tillbaks den om något skulle vara fel. Det rör sig om en Seiko automat, men jag har lite tvivel kring klockan.
1. tachymetern är inte centrerad, vilket är rätt tydligt. Är det något som kan förklaras med att klockan plockats isär och sen satts ihop igen på ett slarvigt sätt? Bör jag vara oroad? Se bild:
2: kronan tycks sitta snett, och jag kan inte for the life of me förstå hur jag ska kunna ställa om datumet. Tänkte först att det rör sig om att klockan inte skulle ha en “quick set date” funktion, men kom sedan på att den måste ha det, det är ju en day-date. Se bild:
Det är en gammal krono, jag utgår ifrån att den kan finnas fel och brister. Själva kronograf-funktionen fungerar, centrerar även helt okej. Är det värt att be någon duktig kolla på den eller är problemen jag listat tillräckligt för att jag ska skita i det och skicka tillbaks den helt enkelt?
tack på förhand!
Tack så mycket för svar. Min verkar vara lite trög med datumbytet, man får trycka rätt hårt för att få en reaktion, men det funkar. Antar att det behövs se över. Kollade lite efter modellen av klockan, och det verkar som om subsekunden stämmer med bilderna jag hittar:Tryck lätt på kronan så ställer du datum, lite hårdare så ställer du dag. Tror subsekundvisaren är fel med, brukar vara droppformad på 6139.
Googla referensen på baklocket så kan du jämföra ’6139-xxxx’
Tack så mycket, jag hade nog aldrig listat ut att det var så man skulle göra för att byta datum på egen handDu trycker in kronan har jag för mig så hoppar datumet fram ett snäpp om jag inte minns alldeles galet.
Det verkar ha slarvats vid senaste ihopsättningen av den. Frågan är då om det slarvats med annat också. Axeln till kronan går iofs att rikta, förmodligen. Ser hyfsad ut ändå. Priset inte så farligt. Beror som sagt på hur den är i övrigt.
Känner du dig osäker, lämna tillbaka. Annars inte.
Ja, där var redan svar. Jag börjar bli långsam...
Kan ju vara att det sitter lite gammal dna inne i kronan som gör att det går trögt, inget ovanligt, vet ju inte om den är rengjord, och att kronan ser sned ut gör det inte bättre direkt, hitta en ny bom brukar inte vara så svårt, tachyskalan kan man lägga tillrätta, brukar vara ett styrstift eller dylikt som ska göra att den sitter fast, missar man det blir det som i ditt fall, priset är väl rätt okej.Tjena, har lite frågor kring ett köp, vet inte om detta är rätt plats att vända sig till, finns det någon annan tråd som jag bör ta sånt här i så upplys mig gärna!
tack på förhand!