• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Compiss

Patek
2-Faktor
Vintagekungar...behöver eder hjälp
Info & ev prisbild på denna klocka.
Ser allt ok ut?

IMG_4777.JPG
IMG_4778.JPG
IMG_4779.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nördar finns det gott om. :D
Letade en för ett tag sedan, främst Lemanias egna, men hittade inget riktigt bra objekt.
På Ebay ligger det några från 18' (Bucherer) till 7' (Parker). Vanligast är kanske Tissot Navigator.
Svårvärderad då jag verkligen inte gillar utseendet, men den är i riktigt bra skick och har cert. Bra objekt om man gillar den men denna design tenderar att dra ner priserna en hel del. Iaf enligt mig.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej, jag lurar lite på att köpa denna http://www.sometimeago.com/sindaco-divisor-slide-rule/
Vågar man göra det kanske?, tänker mest på att man kanske ångrar sig senare och funderar på att flippa den ist? är detta något som man lyckas bli av med senare?
Knepigt urverk. Kanske inte helt lätt att serva/laga vid problem. Detta är väl typ ett stämgaffelverk? Någon får gärna rätta mig här, men i så fall är det service i England som förmodligen gäller. Priset är nog tämligen normalt för denna typ av klocka. Inte jätteheta att sälja. Udda och rolig klocka dock.
 
Knepigt urverk. Kanske inte helt lätt att serva/laga vid problem. Detta är väl typ ett stämgaffelverk? Någon får gärna rätta mig här, men i så fall är det service i England som förmodligen gäller. Priset är nog tämligen normalt för denna typ av klocka. Inte jätteheta att sälja. Udda och rolig klocka dock.

Ja det var lite därav jag blev sugen på den, en retro "nörd" klocka :D men är det så att man måste skicka den till England om man får bekymmer med den så är det kanske inte så roligt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej, jag lurar lite på att köpa denna http://www.sometimeago.com/sindaco-divisor-slide-rule/
Vågar man göra det kanske?, tänker mest på att man kanske ångrar sig senare och funderar på att flippa den ist? är detta något som man lyckas bli av med senare?
Lite kul udda design men där slutar det roliga. Boett i kromad fulmetall och ett va de enklaste mekaniska verken som gjorts. Det är inget batteridrivet verk utan ett vanligt manuellt mekaniskt. Ett riktigt budgetur mao, sikta högre. Det var även ett väl tilltaget pris.
 
Lite kul udda design men där slutar det roliga. Boett i kromad fulmetall och ett va de enklaste mekaniska verken som gjorts. Det är inget batteridrivet verk utan ett vanligt manuellt mekaniskt. Ett riktigt budgetur mao, sikta högre. Det var även ett väl tilltaget pris.

Ett mycket tort tack för hjälpen! :D
Har du möjligen något annat förslag på något liknande som man kanske skulle kunna rikta sig efter?
Letar ju ständigt efter klassiska dykare annars men där är jag helt såld på Seiko Dykarna och patina looken, men när jag hittade denna kunde knappt g33ken inom mig säga nej, men jag lyckades ändå hinna skriva här innan man gjorde något dumt som att köpa den :)
Så ett innerligt tack till avrådan.
 

DrKlocka

Audemars
Ett mycket tort tack för hjälpen! :D
Har du möjligen något annat förslag på något liknande som man kanske skulle kunna rikta sig efter?
Letar ju ständigt efter klassiska dykare annars men där är jag helt såld på Seiko Dykarna och patina looken, men när jag hittade denna kunde knappt g33ken inom mig säga nej, men jag lyckades ändå hinna skriva här innan man gjorde något dumt som att köpa den :)
Så ett innerligt tack till avrådan.
Finns ju hur mycket som helst. Att låta bli kromboetter är ett gott råd då det oftast är ett budgettecken. Brukar bli riktigt fult slitna och det är inte allas hud som mår bra av materialet. Om det står "Stainless steel back" på bakboetten så är resten av boetten av annat material och då oftast av någon kromad fulmetall.
 
Finns ju hur mycket som helst. Att låta bli kromboetter är ett gott råd då det oftast är ett budgettecken. Brukar bli riktigt fult slitna och det är inte allas hud som mår bra av materialet. Om det står "Stainless steel back" på bakboetten så är resten av boetten av annat material och då oftast av någon kromad fulmetall.

Ålrajt, man tackar för hjälpen :)
Och detta gäller er alla :D
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Lite kul udda design men där slutar det roliga. Boett i kromad fulmetall och ett va de enklaste mekaniska verken som gjorts. Det är inget batteridrivet verk utan ett vanligt manuellt mekaniskt. Ett riktigt budgetur mao, sikta högre. Det var även ett väl tilltaget pris.
Givetvis är det så. Jag öppnade inte ens bilderna när jag stod och övervakade grillningen med en Martini i handen, jag skäms. @Tinybiker13 , lyssna på Aurum
 

deddas

Rolex
Hej!
Av ren nyfikenhet undrar jag lite kring denna:
https://www.chrono24.com/se/rolex/6...m=app&utm_source=ios-app&utm_campaign=sharing
Hur är priset för den egentligen? Tavlan relumad och kanske ommålad. Det som är "värst" är väl att bezelen är aftermarket. Vad skulle det kosta att skaffa en ny bezel till den? Inte värr ändå i och med tavlan eller vad gäller? Som sagt inte spekulant utan mer för kunskap som jag frågar.
Mvh
Deddas
Någon som kunde ge mig assistans kring denna? Försöker hitta priser gällande bezeln och insertet men verkar inte komma upp så ofta till försäljning.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Någon som kunde ge mig assistans kring denna? Försöker hitta priser gällande bezeln och insertet men verkar inte komma upp så ofta till försäljning.
Tror du kan ge upp att hitta de löst för vettiga pengar. Så kort modellserie gör att det blir svårare. Ta en titt på urverket...
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej!
Jag går i tankarna att införskaffa en vintage Rolex GMT Master med synlig patina och skulle nu behöva er hjälp om detta är något att ha?
Jag tycker klockan ser fin ut men lite orolig att skicket på lumen är för dålig och behöver åtgärdas? Något annat jag bör tänkta på?
http://www.chrono24.se/rolex/vintag...braunen-uneingefassten-indexen--id5630674.htm
Tack på förhand!
Du bör aldrig åtgärda lume eller annat visuellt. Därför är det viktigt att hitta ett ex med rätt och jämn patina. Dock tycker jag denna har tråkig patina och hade väntat på bättre ex!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej!
Jag går i tankarna att införskaffa en vintage Rolex GMT Master med synlig patina och skulle nu behöva er hjälp om detta är något att ha?
Jag tycker klockan ser fin ut men lite orolig att skicket på lumen är för dålig och behöver åtgärdas? Något annat jag bör tänkta på?
http://www.chrono24.se/rolex/vintag...braunen-uneingefassten-indexen--id5630674.htm
Tack på förhand!
Håller med det som skrivs ovan angående lumen. En sån här klocka vill man dessutom ha på länk vilket inte medföljer. Inga större problem att hitta men räkna med minst ca 8-10kkr för en tidsenlig länk.
 
Topp