• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Behöver lite hjälp med en omega bumper !
Är från 1949 , första åren av produktion ...
"CK2577-4 Seamaster with 11.79m serial using the 351 movment"
Inte seamaster på tavlan dock men vad jag förstått så stod det inte på dom första ?

tapatalk_1504183013794.jpeg
tapatalk_1504183008666.jpeg
tapatalk_1504183003750.jpeg
tapatalk_1504182990006.jpeg
tapatalk_1504182995903.jpeg

Nyligen servad dessutom !

Vad säger ni vintage nördar ?
@tdn-dk @Aurum

Är tavlan ok ?
Punkterna ser lite weird ut om man jämför med bilden man får fram via omegasarkiv !
https://www.omegawatches.com/p...eritage/vintage-details/14718/

Behöver lite hjälp med en omega bumper !
Är från 1949 , första åren av produktion ...
"CK2577-4 Seamaster with 11.79m serial using the 351 movment"
Inte seamaster på tavlan dock men vad jag förstått så stod det inte på dom första ?

tapatalk_1504183013794.jpeg
tapatalk_1504183008666.jpeg
tapatalk_1504183003750.jpeg
tapatalk_1504182990006.jpeg
tapatalk_1504182995903.jpeg

Nyligen servad dessutom !

Vad säger ni vintage nördar ?
@tdn-dk @Aurum

Är tavlan ok ?
Punkterna ser lite weird ut om man jämför med bilden man får fram via omegasarkiv !
https://www.omegawatches.com/p...eritage/vintage-details/14718/
Tvättad tavla, kanske? Radiumsanerad i vilket fall som helst.

IMG_6031.PNG
Hej.

Har börjat navigera i vintagedjungeln. Är sugen på en äldre sub. Har tittat på en 1680 och hittat nedanstående objekt.

http://davideparmegiani.ch/watches/rolex/for-sale/1703/rolex-1680-Submariner/

Vad tror ni om skick etc och vad är enligt er ett rimligt pris? @Per

Eller är den superduperdyr för att den har någon egenskap som jag har missat?

Tack för all hjälp

Tropical med en boett som ser rätt stabil ut, det är inte gratis. Parmegiani är en legend i Rolex och Patek-kretsar så säljaren behöver du inte oroa dig för iaf.

IMG_6031.PNG
Hej.

Har börjat navigera i vintagedjungeln. Är sugen på en äldre sub. Har tittat på en 1680 och hittat nedanstående objekt.

Tack för all hjälp
Tropical med en boett som ser rätt stabil ut, det är inte gratis. Parmegiani är en legend i Rolex och Patek-kretsar så säljaren behöver du inte oroa dig för iaf.

Tycker inte boetten ser rolig ut alls.

Senast ändrad:
IMG_6031.PNG
Hej.

Tack för all hjälp
Ser väl fin ut. Tavlan är skoj och boetten okej. Vad begär han? 3-400? Har svårt att se att Davide är billig men har ingen direkt erfarenhet därifrån. Nu är inte bruna subbar billiga någonstans men det vore roligt att höra vad han vill ha.

Sugen på att lägga ett bud på denna 167.005. Tycker att den ser fin ut - vad säger ni?

img_0627-jpg.430585

img_0629-jpg.430586

img_0640-jpg.430591

img_0642-jpg.430593

Hela annonsen: https://omegaforums.net/threads/omega-constellation-167-005-1500-obo.62500/
För min del tycker jag den ser bra ut och hittar inget att anmärka, hade nog tagit den om bilderna stämmer och om priset är vettigt. Men kanske nån annan ser nåt annat?
Jag håller med, den ser bra ut. Ovanligt ren tavla men den ser legit ut. Alla attribut en Dog legs skall ha och inte överpolerad. Priset är väl vad man får förvänta sig idag. Det är ju en klassiker, kvalitetsklocka och jämfört med vad man får nytt så är det ju nästan billigt så att säga, trots att de stuckit de senaste åren.

Senast ändrad:
Stort tack för er input - den uppskattas verkligen. Det blev affär :)
För min del tycker jag den ser bra ut och hittar inget att anmärka, hade nog tagit den om bilderna stämmer och om priset är vettigt. Men kanske nån annan ser nåt annat?

Jag håller med, den ser bra ut. Ovanligt ren tavla men den ser legit ut. Alla attribut en Dog legs skall ha och inte överpolerad. Priset är väl vad man får förvänta sig idag. Det är ju en klassiker, kvalitetsklocka och jämfört med vad man får nytt så är det ju nästan billigt så att säga, trots att de stuckit de senaste åren.

Ser väl fin ut. Tavlan är skoj och boetten okej. Vad begär han? 3-400? Har svårt att se att Davide är billig men har ingen direkt erfarenhet därifrån. Nu är inte bruna subbar billiga någonstans men det vore roligt att höra vad han vill ha.
Ok. Stort tack för hjälpen. Är de i dom regionerna så överstiger det vida min nuvarande budget. Har mycket kvar att lära mig. Tack för att du tog dig tid.

Allt gott

Jag har hållt ögonen öppna efter en kronograf från 60-70-tal, 2-3 subdials. Den ska vara utan bezel, mer i racingstil (originellt, va o_O)! Kan man fortfarande få en i bra skick, av något mindre känt märke, för runt 5 000 kr? Klockan är tänkt att användas i stort sett varje dag tills jag har ett par till att variera mig med.

Ett alternativ är heuer calibre 17 eller 18, då jag får både automatiskt verk och kan känna mig trygg i att klockan tål vatten. Dock förmodligen inte samma känsla.
Tar tacksamt emot tips :)

Jag har hållt ögonen öppna efter en kronograf från 60-70-tal, 2-3 subdials. Den ska vara utan bezel, mer i racingstil (originellt, va o_O)! Kan man fortfarande få en i bra skick, av något mindre känt märke, för runt 5 000 kr? Klockan är tänkt att användas i stort sett varje dag tills jag har ett par till att variera mig med.

Ett alternativ är heuer calibre 17 eller 18, då jag får både automatiskt verk och kan känna mig trygg i att klockan tål vatten. Dock förmodligen inte samma känsla.
Det finns, men frågan är om du tycker de är tillräckligt bra? Vattenskyddade äldre kronografer blir snabbt mycket pengar. Gör en avgränsad sökning på ebay?

Det finns, men frågan är om du tycker de är tillräckligt bra? Vattenskyddade äldre kronografer blir snabbt mycket pengar. Gör en avgränsad sökning på ebay?
Menar du "bra" som i ett bra urverk eller om de är i tillräckligt bra skick om man får dem för 5 000? Det finns vintage kronografer på chrono24 med Valjoux-verk till bra priser. Jag tänkte mer om de duger som vardagsklockor när man är van vid lite nyare automatiska verk? (Till vardags har jag idag en Longines Legend Diver)

Här har du en utmärkt kronograf från 70-talet i racingstuk. Vattentätheten kan jag inte uttala mig över, men jag varken duschar eller badar med mina klockor så det spelar ingen roll. Seiko ryms inom budget så länge det inte är nåt extra sällsynt eller NOS. Jag skulle absolut kunna använda den varje dag.
snapseed-jpg.618438

Menar du "bra" som i ett bra urverk eller om de är i tillräckligt bra skick om man får dem för 5 000? Det finns vintage kronografer på chrono24 med Valjoux-verk till bra priser. Jag tänkte mer om de duger som vardagsklockor när man är van vid lite nyare automatiska verk? (Till vardags har jag idag en Longines Legend Diver)
Då får du nog speca dina krav lite bättre.

Då får du nog speca dina krav lite bättre.
Det ska vara ett Valjoux-verk (vet ej vilket som är "bättre" av 7733, 7734, osv), kronografen ska fungera, helst ej mer än +20 sek/dygn och den ska vara snygg! Mer specifik än så kan jag ej vara, har ingen större kunskap, är ny med klockor! Jag behöver ej kunna bada/duscha med den men det är ju trevligt om den överlever om man råkar vara ute när det börjar regna :)

Det ska vara ett Valjoux-verk (vet ej vilket som är "bättre" av 7733, 7734, osv), kronografen ska fungera, helst ej mer än +20 sek/dygn och den ska vara snygg! Mer specifik än så kan jag ej vara, har ingen större kunskap, är ny med klockor! Jag behöver ej kunna bada/duscha med den men det är ju trevligt om den överlever om man råkar vara ute när det börjar regna :)
Är detta typ något du söker? Kan släppa min Lauridiam, sjuttiotal med Valjoux 773X verk som jag hittade NOS. Bra tidshållning, fungerar perfekt (som en ny klocka) och vattenskyddad
image.jpeg

Senast ändrad:
Skulle inte låst mig till valjoux om det är den verkserien du nämner ovan. Låter som 70-tal och då finns det fler lite tätare boetter. Rekommenderar fortfarande ebay då man ser vad de bör kosta. Varierar mycket beroende på stil.

Så länge den iallafall har skruvad baksida och okej packningar, så känns det som att den borde greja en plötslig regnskur. Som @Aurum säger så känns det rätt begränsande att låsa sig till Valjoux. Dessa har blivit väldigt eftertraktade den senaste tiden och det kan vara svårt att få tag i nåt vettigt inom din budget.
Jag tycker fortfarande att du borde spana lite på Seikos kronografer. Dom är ju dessutom automatiska, medan många (alla?) Valjoux från 70-talet är manuella.

Tillbaka
Topp