• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Papa_Emeritus

Breitling
Är detta typ något du söker? Kan släppa min Lauridiam, sjuttiotal med Valjoux 773X verk som jag hittade NOS. Bra tidshållning, fungerar perfekt (som en ny klocka) och vattenskyddad
image.jpeg
Ja, det är nåt i den stilen. Sjysst med NOS! Vid första anblick kanske inte mina färger...har du bild på den på annan strap?
 

Papa_Emeritus

Breitling
IMG_2846.JPG
Dessa köpte jag för 3-3.5 men de har ju en boettform man måste gilla - vilket inte alla gör. Går finfint och är krispa i tavlan. Har sett liknande t ex Dugena på Chronotrader runt din budget för inte allt för länge sedan. Sitter 7733 verk i dem.
Snygga! Gillar spec den grå! Hittar inte chronotrader!? Du menar inte chrono24?
 

MOL

Cartier
Man vill ha tydliga stjärnor och observatoriet i guld på baksidan. Ser ut att vara helt blankslitet (polerat)? Inget kul i så fall tycker jag
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Men då har de väl matt yta? Det jag menade var om de har blank yta och är från 60-talet är de väl ofta kromade? Men jag är ny på detta så jag har dålig koll
Mattheten handlar ju om huruvida stålet är polerat eller ej. Jag hade till exempel en Nisus i helstål som var polerad, så den var blank. Stål har dock en annan färgton än krom i mina ögon. Det som är lite tråkigt med krom är ju det att de kan tappa krombeläggningen och visa den fula basmetallen undertill, dock ser din väldigt fin ut i beläggningen. :)
 

Papa_Emeritus

Breitling
Mattheten handlar ju om huruvida stålet är polerat eller ej. Jag hade till exempel en Nisus i helstål som var polerad, så den var blank. Stål har dock en annan färgton än krom i mina ögon. Det som är lite tråkigt med krom är ju det att de kan tappa krombeläggningen och visa den fula basmetallen undertill, dock ser din väldigt fin ut i beläggningen. :)
Ja, det är den. Hade dock ej tänkt på detta innan jag köpte Har en Legend diver också, hoppas det är polerat står i alla fall...
 
Topp