• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

"
"Till salu är en välanvänd PH500 som sett en del action. Ref 5801-123
Som bilderna visar finns en del spår av användning, dings och skråmor"

Tillsammans med bilder som visar ganska tydligt hur den ser ut. Mer än så ska väl inte behövas tycker jag? Det är skillnad på rena sakfel å ena sidan, påståenden som är felaktiga, och att skriva att man tycker den är si och så ändå trots det ena eller andra som visas upp.

Fast baklocket ser som sagt ut att kunna vara polerat ut. Men det är ganska nött så möjligen nötning. Vet ej om det gör större skillnad i praktiken,
Att den var sannolikt är opolerad har tagits bort nu i annonsen.
Syns tydligast på ”gröpningarna” där man sätter boettöppnarens käftar. Den slipas plant från början och brukar bli sådär runda när man polerar den, inte naturligt slitage. Men sen tycker jag inte det påverkar klockans värde nämnvärt om man tänkt använda den. Men hade framförallt varit tråkigt för framtida ägare om den går i tron att klockan är opolerad. Dvs påståenden om att en klocka ”sannolikt” är opolerad känns ganska onödigt om man inte är stensäker.

Att den var sannolikt är opolerad har tagits bort nu i annonsen.
Syns tydligast på ”gröpningarna” där man sätter boettöppnarens käftar. Den slipas plant från början och brukar bli sådär runda när man polerar den, inte naturligt slitage. Men sen tycker jag inte det påverkar klockans värde nämnvärt om man tänkt använda den. Men hade framförallt varit tråkigt för framtida ägare om den går i tron att klockan är opolerad. Dvs påståenden om att en klocka ”sannolikt” är opolerad känns ganska onödigt om man inte är stensäker.
Hej hopp.

Nu måste vi reda ut fakta här innan det hela skenar totalt. Jag skriver inte att den "sannolikt är opolerad" utan "Boetten är trots det skarp och jag bedömer den som opolerad." Jag har jämfört den med min andra superskarpa PH500 och kan inte se några tecken på att nån varit framme med polertrissa på detta exemplar.

Och notera, jag beskriver boetten. Boettlocket är en annan sak och där har jag nu uppdaterat informationen i annonsen. Tack för relevanta synpunkter ang detta :)

Trevlig helg!

Hej hopp.

Nu måste vi reda ut fakta här innan det hela skenar totalt. Jag skriver inte att den "sannolikt är opolerad" utan "Boetten är trots det skarp och jag bedömer den som opolerad." Jag har jämfört den med min andra superskarpa PH500 och kan inte se några tecken på att nån varit framme med polertrissa på detta exemplar.

Och notera, jag beskriver boetten. Boettlocket är en annan sak och där har jag nu uppdaterat informationen i annonsen. Tack för relevanta synpunkter ang detta :)

Trevlig helg!
Det var en miss av beskrivningen från min sida, minns inte exakt hur du formulerade det innan det togs bort.
Boettlock är för mig en del av boetten. Jag hade inte brytt mig om är polerad någon enstaka gång(som jag misstänker din är) eller opolerad, men det är svårbedömt och man bör undvika egen bedömning för köparens skull. Hursom en trevlig klocka jag själv gärna ägt.

Hej hopp.

Trevlig helg!
Fast de där två formuleringarna är väl rätt likvärdiga? Att boettlocket är polerat kan nog hålla med om va? Det övriga är lite svårt att avgöra på bild. Boetten ska vara riktigt vass ny.
8C8F623E-CDA3-412B-B38D-8456071C80A1.jpeg
88E59E81-7D15-44D6-873B-0B6395721678.jpeg
CD15EE45-E937-4AD8-88CE-8CB2C4B16FA3.jpeg

Det var en miss av beskrivningen från min sida, minns inte exakt hur du formulerade det innan det togs bort.
Boettlock är för mig en del av boetten. Jag hade inte brytt mig om är polerad någon enstaka gång(som jag misstänker din är) eller opolerad, men det är svårbedömt och man bör undvika egen bedömning för köparens skull. Hursom en trevlig klocka jag själv gärna ägt.
Topp :)

Mig veterligen har jag inte tagit bort nån del av beskrivningen kring boetten. Faktiskt. Men jag ligger här i soffan med Covid och är lite dizzy i huvudet så jag kan minnas fel.

Fast de där två formuleringarna är väl rätt likvärdiga? Att boettlocket är polerat kan nog hålla med om va? Det övriga är lite svårt att avgöra på bild. Boetten ska vara riktigt vass ny.
8C8F623E-CDA3-412B-B38D-8456071C80A1.jpeg
88E59E81-7D15-44D6-873B-0B6395721678.jpeg
CD15EE45-E937-4AD8-88CE-8CB2C4B16FA3.jpeg
Ja jag har ju nu uppdaterat annonsen med info kring boettlocket.

Klockan på dina bilder är ju tämligen mjuk på baksidan ser man tydligt. Har för mig att den beskrevs som opolerad också. ;)

Ja jag har ju nu uppdaterat annonsen med info kring boettlocket.

Klockan på dina bilder är ju tämligen mjuk på baksidan ser man tydligt. Har för mig att den beskrevs som opolerad också. ;)
Nope, min såg inte ut att vara polerad som din. Dessa inlägg skulle dock legat i ph500-tråden ist. Har inget emot din annons, speciellt inte om det aldrig stod något om opolerad. Mer bara intresserad av skicket. Är ju trots allt en rätt stor skillnad irl mellan opolerat och polerat. Så mysigt med originalformen som brukarna gör allt för att långsamt sudda ut.

Nope, min såg inte ut att vara polerad som din. Dessa inlägg skulle dock legat i ph500-tråden ist. Har inget emot din annons, speciellt inte om det aldrig stod något om opolerad. Mer bara intresserad av skicket. Är ju trots allt en rätt stor skillnad irl mellan opolerat och polerat. Så mysigt med originalformen som brukarna gör allt för att långsamt sudda ut.
Ditt boettlock ser ju definitivt mycket skarpare ut, men sen kanske det kan bero lite på att de inte är identiska också.

Ditt boettlock ser ju definitivt mycket skarpare ut, men sen kanske det kan bero lite på att de inte är identiska också.
Tveksamt, utan att känna till detaljerna. Visst är det möjligt man började fulpolera mellan klockorna, om min var tidigare, men tror inte det är sannolikt? Jag är en amatör i detta specifika fall, men hade verkligen velat jämföra dessa två irl.

Tveksamt, utan att känna till detaljerna. Visst är det möjligt man började fulpolera mellan klockorna, om min var tidigare, men tror inte det är sannolikt? Jag är en amatör i detta specifika fall, men hade verkligen velat jämföra dessa två irl.
Jovisst är det tveksamt. Ditt lock ser ju, som sagt, väldigt mycket skarpare ut t.ex. runt "skårorna" , men de kanske är lite mer skonade från slitage då de sitter mer "skyddade", längre in från kanten liksom.

Ja den fina PH500-tråden faller fort i träda tyvärr.

Måste förtydliga att det var inte ditt boettlock jag hävdade såg mjukt ut, det var boettens ytterkanter som såg mjuka ut på bilderna. Boettlocket ditt var skarpt.

Mitt lock får vi anta är polerat och det framgår nu också i annonsen.

Vi kan ju fortsätta diskussionen i PH500-tråden om så önskas. Jag har ju en riktig skarping som kanske kan bidra med lite referensbilder för den som kan tänkas behöva.

33600258-CC4C-4B42-9911-EA139617535A.jpeg

Ja den fina PH500-tråden faller fort i träda tyvärr.

Måste förtydliga att det var inte ditt boettlock jag hävdade såg mjukt ut, det var boettens ytterkanter som såg mjuka ut på bilderna. Boettlocket ditt var skarpt.

Mitt lock får vi anta är polerat och det framgår nu också i annonsen.

Vi kan ju fortsätta diskussionen i PH500-tråden om så önskas. Jag har ju en riktig skarping som kanske kan bidra med lite referensbilder för den som kan tänkas behöva.

33600258-CC4C-4B42-9911-EA139617535A.jpeg
Precis, tom lite väl fin!

Det närmaste jag kommer är från denna reklam:
1642246571884.jpeg

Och denna:
Vet dock inget om sidan eller äktheten på den länken som avbildas där.

Haha hittade det här nu också:
Annan följd på stämplingen på claspen och innehåller också termen ”brevete” också märkt ”2 67”

Senast ändrad:
@Scaramanga
Grym klocka och hade jag haft 28 bagis hade jag knipit den direkt! MEN borde du inte nämna att både boetten samt insert/bezelen fått sig en smäll vid 50? Det gör väl ändå att boetten inte är "skarp", eller?
Skarp/vass refererar ju i regel till hur polerad den är, snarare än dings. :)

Skarp/vass refererar ju i regel till hur polerad den är, snarare än dings. :)
Asså håller med. Svarade även @Scaramanga att det säkerligen är jag som var övernitisk. Säger inte heller att jag alltid lyckats med att beskriva de klockor jag köpt/bytt här på KS helt hundra. För det har jag inte. Kändes bara som det borde nämnas i text att den dingen fanns och att det ”skavde” lite med opolerad. Kan ju dock endast ha varit en grej som jag upplevde som ”skavande”.

Hej tråden! Fick tips om Olofsforsur ang service av en vintageklocka. De har inte svarat, trodde först det berodde på julledighet.

Tips på andra urmakare?

Tillbaka
Topp