• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Jag är ny på detta forum och går i tankar på att köpa ett begagnat armbandsur. Fattade tycke för denna Tissot PRX T126913. Är det ett okej prospekt avseende pris och kvalitet?
Screenshot_20240908_154731.jpg

Jag är ny på detta forum och går i tankar på att köpa ett begagnat armbandsur. Fattade tycke för denna Tissot PRX T126913. Är det ett okej prospekt avseende pris och kvalitet?
Screenshot_20240908_154731.jpg
Min känsla är att den där minst 3x så dyr som den bör vara. :)

Jaså okej! Då passar jag på den. Tack för ditt svar.
Välkommen! Om du ger lite info om vad du är ute efter för klocka och budget kan du säkert få bra tips på andra objekt som har mer rimlig prissättning.

Angivna priser på eBay och c24 är ofta tokigt höga, men med lite kunskap om klockan och några minuters googling får du i de flesta fall en någorlunda bild av prisläget.

Om det är just en automatisk kronograf från Tissot du är ute efter fanns det många som såg ganska fina ut på c24, för mycket lägre pris än exempel ovan.

Hur kan jag se ifall en Cartier 2961 / 2960 har blivit överpolerad? Jag tycker att samtliga som ligger ute till försäljning ser likadana ut och jag har hört på de exempel jag dragit upp att dem är dåligt polerade / rundade kanter.

Hur kan jag se ifall en Cartier 2961 / 2960 har blivit överpolerad? Jag tycker att samtliga som ligger ute till försäljning ser likadana ut och jag har hört på de exempel jag dragit upp att dem är dåligt polerade / rundade kanter.
Du kan ju titta på borstningen på ovansidan av boetten och övergången till de polerade ytorna. Vid en snabb googling verkar det vara det som stryker med vid polering.

Hej! Fick tidigare bra hjälp i en datejust-tråd avseende en annan DJ men insåg att detta kanske är rätt ställe att posta på. Hur tycker ni denna Datejust (16014) ser ut (t ex polering)? Tycker bandhornen (bild 5-6) eventuellt ser lite ojämna ut men tror det är vinkeln bilden är tagen i. Den saknar några länkar men bör passa mina handleder och antar att det annars är enkelt att köpa till? Stort tack!

Bilagor

• IMG_6868.png
    IMG_6868.png
    424.6 KB · Visningar: 11
  • IMG_6867.png
    IMG_6867.png
    243.5 KB · Visningar: 12
  • IMG_6866.png
    IMG_6866.png
    250.5 KB · Visningar: 11
  • IMG_6865.png
    IMG_6865.png
    245.3 KB · Visningar: 12
  • IMG_6864.png
    IMG_6864.png
    619.3 KB · Visningar: 13
  • IMG_6863.png
    IMG_6863.png
    409.5 KB · Visningar: 14
  • IMG_6862.png
    IMG_6862.png
    513.2 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:
Jag är lite sugen på denna:

Men efter att jag ”forskat” lite verkar ju tavlan vara från en 6105-8000? Eller kom dessa även med tavlor med denna märkning?
Vilken märkning menar du?

Edit: Jag som är Söndagsseg. Jo de brukar ju vara märkta 8009. Min egen 6105 8110 har också tavla med 8009. Min är en resist/resist. Kanske kan vara så att de första proof/proof 8110 använde samma tavlor som de tidigare. Jag har för dåliga kunskaper om modellen för att uttala mig definitivt. Om den är riktig kan den vara ett kap. Kanske @Scaramanga vet.

Senast ändrad:
Vilken märkning menar du?

Edit: Jag som är Söndagsseg. Jo de brukar ju vara märkta 8009. Min egen 6105 8110 har också tavla med 8009. Min är en resist/resist. Kanske kan vara så att de första proof/proof 8110 använde samma tavlor som de tidigare. Jag har för dåliga kunskaper om modellen för att uttala mig definitivt. Om den är riktig kan den vara ett kap. Kanske @Scaramanga vet.
Vi får hoppas han hinner svara😉

Tack iaf för den info du gav!

Hittade denna 31mm UG på nätet som till synes ser ut att vara i fint skick. Kan dock helt ärligt inte så mycket om dessa och vill undvika gå på en mina. Kronan ser inte ut att vara signerad, tyder det på bytt krona eller gjordes UG-kronor också utan osignerade?
IMG_5762.png
IMG_5761.png

Hittade denna 31mm UG på nätet som till synes ser ut att vara i fint skick. Kan dock helt ärligt inte så mycket om dessa och vill undvika gå på en mina. Kronan ser inte ut att vara signerad, tyder det på bytt krona eller gjordes UG-kronor också utan osignerade?
IMG_5762.png
IMG_5761.png
Ska verkligen inte säga hundraprocentigt, men givet ungefärlig ålder och sådär så hade jag nog förväntat mig en signerad krona på denna.

Vart ska man börja titta när det kommer till vintage guldklockor (inte pläterat) med en budget på 40k - 50k?

Urverket bör vara stabilt och klara av att bäras i vardagen.

Är det en Rolex från tidigt 80-tal, eller ska man snegla mot omega, Zenith eller Universal Genève.

Jag kan inte bära stål så därav har jag nu börjat snegla på vintage guldklockor som min ända klocka men då jag är helt färsk på vintage delen så är det svårt att veta vart man får mest kvalitet för pengarna. Så jag tar gärna emot tips på modeller som kan vara ett alternativ.

Stilmässigt är jag också öppen för förslag.

Jag har precis fått min första "vuxenlön" (första lönen för ett jobb inom det jag utbildat mig till) och vill fira med att köpa en ny klocka. Jag har länge haft span på vintage Omega-kvartsare och hittade nu en på tradera som jag faktiskt skulle ha råd med. Jag har dock dålig koll på vintage såväl som Omega och skulle verkligen uppskatta lite tips och råd. Att klockan är i service-behov står ju tydligt i annonsen, men är det rimligt att anta att en vanlig urmakare kan reparera, eller bör jag räkna med att skicka in den till Omega själva?

Jag har även läst på lite i blocket-tråden och blivit lite avskräckt av alla fejk-klockor som säljs. Har försökt verifiera klockan genom att jämföra med bilder på nätet. Det som ser annorlunda ut är baklocket (ingen snygg sjöhäst på), kronan (som ser ut att ha lite färre tänder än de bilder jag ser online) och visarna. Liknande klockor verkar ha svärdvisare, men visst har Omega också använt katedralvisare a la Rolex?

Känns priset rimligt, vad kan service hamna på, vad mer bör jag tänka på?

Uppskattar all hjälp jag kan få 😊

Annonsen i fråga: https://www.tradera.com/item/1902/649257837/omega-seamaster-professional-200m-pre-bond

Jag har precis fått min första "vuxenlön" (första lönen för ett jobb inom det jag utbildat mig till) och vill fira med att köpa en ny klocka. Jag har länge haft span på vintage Omega-kvartsare och hittade nu en på tradera som jag faktiskt skulle ha råd med. Jag har dock dålig koll på vintage såväl som Omega och skulle verkligen uppskatta lite tips och råd. Att klockan är i service-behov står ju tydligt i annonsen, men är det rimligt att anta att en vanlig urmakare kan reparera, eller bör jag räkna med att skicka in den till Omega själva?

Jag har även läst på lite i blocket-tråden och blivit lite avskräckt av alla fejk-klockor som säljs. Har försökt verifiera klockan genom att jämföra med bilder på nätet. Det som ser annorlunda ut är baklocket (ingen snygg sjöhäst på), kronan (som ser ut att ha lite färre tänder än de bilder jag ser online) och visarna. Liknande klockor verkar ha svärdvisare, men visst har Omega också använt katedralvisare a la Rolex?

Annonsen i fråga: https://www.tradera.com/item/1902/649257837/omega-seamaster-professional-200m-pre-bond
Grattis, vad roligt! :)

Klockan kallas i samlarkrets för "Pre-Bond" (har jag för mig). Av allt att döma verkar både boettlocket samt visarna vara korrekt. Men jag är ingen expert. Som du säger verkar modellen kommit med ett par olika visar-alternativ.

I annonsen ser du referensnumret inristat på baksidan av baklocket: 396.1042 (bild nedan). Tips är att googla på det numret och försöka läsa på så mycket som möjligt.

Vidare..
  • Tror inte klockan är fake men bra att du gör din hemläxa!
  • Kronan vågar jag inte uttala mig om. Möjligt att den fått en ny original omega-krona efter service.
  • Pris: du kan enkelt söka upp vad samma modell sålts för här på forumet vilket bör ge dig en bra fingervisning
  • Service: kan röra sig allt ifrån ett par hundralappar för batteribyte till ett par tusen för full service

Hoppas det hjälper.

Bilagor

• 1730022987345.png
    1730022987345.png
    52.2 KB · Visningar: 1
Vart ska man börja titta när det kommer till vintage guldklockor (inte pläterat) med en budget på 40k - 50k?

Urverket bör vara stabilt och klara av att bäras i vardagen.

Är det en Rolex från tidigt 80-tal, eller ska man snegla mot omega, Zenith eller Universal Genève.

Jag kan inte bära stål så därav har jag nu börjat snegla på vintage guldklockor som min ända klocka men då jag är helt färsk på vintage delen så är det svårt att veta vart man får mest kvalitet för pengarna. Så jag tar gärna emot tips på modeller som kan vara ett alternativ.

Stilmässigt är jag också öppen för förslag.
Tror inte du hittar mycket rolex i guld för de pengarna. Åtminstone inget kul i bra skick.

Jag skulle sökt efter 50-60-tals från Omega, IWC, JLC, UG :)

Tror inte du hittar mycket rolex i guld för de pengarna. Åtminstone inget kul i bra skick.

Jag skulle sökt efter 50-60-tals från Omega, IWC, JLC, UG :)
Nä det finns någon halvsluten gammal op typ 😂.
Omega känns på något sätt tråkigt, det är nog bara att jag personligen aldrig lockats av omega.
JLC och UG skulle vara kul men där blir jag osäker på hur service skulle funka eller kosta för dem.

Grattis, vad roligt! :)

Klockan kallas i samlarkrets för "Pre-Bond" (har jag för mig). Av allt att döma verkar både boettlocket samt visarna vara korrekt. Men jag är ingen expert. Som du säger verkar modellen kommit med ett par olika visar-alternativ.

I annonsen ser du referensnumret inristat på baksidan av baklocket: 396.1042 (bild nedan). Tips är att googla på det numret och försöka läsa på så mycket som möjligt.

Vidare..
  • Tror inte klockan är fake men bra att du gör din hemläxa!
  • Kronan vågar jag inte uttala mig om. Möjligt att den fått en ny original omega-krona efter service.
  • Pris: du kan enkelt söka upp vad samma modell sålts för här på forumet vilket bör ge dig en bra fingervisning
  • Service: kan röra sig allt ifrån ett par hundralappar för batteribyte till ett par tusen för full service

Hoppas det hjälper.

Stort tack till er bägge! Ska gräva vidare och läsa igenom forumtråden som länkats

Grattis till nya jobbet!

Kan inte uttala mig om äkthet eller att allt är korrekt. Tror att de där ligger runt 5-6.000 kr. Jag skulle undvika att köpa en gammal Quartz klocka med problem. Svårt att meka med. Lättare att byta hela urverket om man hittar ett passande urverk.

Tillbaka
Topp