• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Ja det kanske var fel nomenklatur från mitt håll, sorry! För en nyfiken och olärd, vad klassas som en vintage? 😄
25 år är väl något man ofta säger, men tycker definitionen tycks variera beroende på vem man frågar. (Någon rättar mig nog snart ;))

Däremot tycker jag att det används lite flytande och kanske specifikt utifrån tillverkare - exempelvis Rolex ska ha plexifönster (fram till mitten av 80-talet?) för att vara vintage, sen blir det "neovintage" fram till 1998 då man har safirglas men fortfarande använde sk Tritiumtavlor. Typ! Så gränsdragningar kan nog göras på rätt många sätt, om man vill :bookworm:

Senast ändrad:
Hej,

Har blivit riktigt sugen på att skaffa en vintageklocka, och efter en hel del letande har jag fastnat för Grand Seiko – nåt från 70-talet.

Jag har kollat runt en del på KS-forumet och diverse auktionssajter, men har inte riktigt hittat något som klickar än.

Finns det någon av er klockkunniga här inne som har tips på hur jag kan gå vidare i jakten? Alla råd uppskattas!

Hej,

Har blivit riktigt sugen på att skaffa en vintageklocka, och efter en hel del letande har jag fastnat för Grand Seiko – nåt från 70-talet.

Jag har kollat runt en del på KS-forumet och diverse auktionssajter, men har inte riktigt hittat något som klickar än.

Finns det någon av er klockkunniga här inne som har tips på hur jag kan gå vidare i jakten? Alla råd uppskattas!

Jag vet inte så mycket om Grand Seiko från 70-talet dessvärre, men skulle säga att antingen hittar du en modell du vill ha, och sedan får du ha tålamod tills du hittar den till salu i acceptabelt skick och pris. Eller så letar du bland klockor som är till salu, och när du ser något du gillar kan du läsa på mer om den modellen. Sätt nummer 2 brukar resultera i många fler köp om man är otålig. Det går också tillämpa båda modeller samtidigt och få synergieffekter, alltså att man är på jakt efter en specifik modell, men hittar massa annat som man måste köpa när man letar.... Lycka till!

Tillbaka
Topp