• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Gummo

Joker
2-Faktor
Men lite piffigare med det sneda mönstret...:)...bekvämt mot håriga armer och betydligt billigare än GF-varianten....
Japp, gibbpiffigt!
Det rakare och klenare mönstret är tantmesh:
F63D2D01-7354-44A5-A66E-1BE874CCA29E.jpeg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor

Jag har också varit sugen på den. Dock ej lagt något bud ännu.

Ok, ja den ser fin ut bortsett från relumade visare... Vad kan ett rimligt pris vara?
Väldigt bra storlek och mig veterligen ett fint verk. Tre-kronor varianten nedan, kör säger jag!
fullsizeoutput_25fb.jpeg
 

Igge

Panerai
Hej,

Jag är sugen på en lite äldre guldklocka, gärna chronograph i storleken 37+, plexi och sannolikt på läder. Vilken budget behöver jag ha? Vart letar jag? Jag tar MR Changs chrono som exempel på vad jag är ute efter: https://klocksnack.se/attachments/0769d366-b975-4891-ab53-8834bd085197-jpeg.670374/

Jag har försökt leta på C24 och E-bay men tycker att det är svårt, vet inte riktigt vad jag ska söka på/efter. Har även hållit ögonen på KS köp och sälj ett tag. Zenith chronon som legat ute ett tag är OK, men det är något med den som inte riktigt klickar.
Tacksam för lite vägledning, tack.

/i
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej,

Jag är sugen på en lite äldre guldklocka, gärna chronograph i storleken 37+, plexi och sannolikt på läder. Vilken budget behöver jag ha? Vart letar jag? Jag tar MR Changs chrono som exempel på vad jag är ute efter: https://klocksnack.se/attachments/0769d366-b975-4891-ab53-8834bd085197-jpeg.670374/

Jag har försökt leta på C24 och E-bay men tycker att det är svårt, vet inte riktigt vad jag ska söka på/efter. Har även hållit ögonen på KS köp och sälj ett tag. Zenith chronon som legat ute ett tag är OK, men det är något med den som inte riktigt klickar.
Tacksam för lite vägledning, tack.

/i

Sök efter chronograph swiss och landeron så hittar du säkert något. Har själv en likande av märket Arten.
4F499214-7C4F-4A40-A835-60F7978D1AC6.jpeg
 

Ostrand

Cartier
2-Faktor
Hej,

Jag är sugen på en lite äldre guldklocka, gärna chronograph i storleken 37+, plexi och sannolikt på läder. Vilken budget behöver jag ha? Vart letar jag? Jag tar MR Changs chrono som exempel på vad jag är ute efter: https://klocksnack.se/attachments/0769d366-b975-4891-ab53-8834bd085197-jpeg.670374/

Jag har försökt leta på C24 och E-bay men tycker att det är svårt, vet inte riktigt vad jag ska söka på/efter. Har även hållit ögonen på KS köp och sälj ett tag. Zenith chronon som legat ute ett tag är OK, men det är något med den som inte riktigt klickar.
Tacksam för lite vägledning, tack.

/i
Ligger några på Tradera.

Tänk på att de kan kosta en del (3-4000) att serva om de inte nyligen är servade.

http://www.tradera.com/item/295883166

http://www.tradera.com/item/295673574

http://www.tradera.com/item/295561614

http://www.tradera.com/item/295351841

http://www.tradera.com/item/291653666
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor

De flesta är gravt överprisade där. Mitt tips till @Igge är att kika på forumets köp och sälj, tror att den gode @virrooo har en Chronograph Suisse i helguld ute till salu för närvarande?
 

Psykel

Patek
Den enda guldklockan i gänget (nr 3 uppifrån) har papperstunn boett, vilket syns tydligt på bucklorna i baklocket. Jag skulle skippa dessa om jag var @Igge.
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Hej,

Jag är sugen på en lite äldre guldklocka, gärna chronograph i storleken 37+, plexi och sannolikt på läder. Vilken budget behöver jag ha? Vart letar jag? Jag tar MR Changs chrono som exempel på vad jag är ute efter: https://klocksnack.se/attachments/0769d366-b975-4891-ab53-8834bd085197-jpeg.670374/

Jag har försökt leta på C24 och E-bay men tycker att det är svårt, vet inte riktigt vad jag ska söka på/efter. Har även hållit ögonen på KS köp och sälj ett tag. Zenith chronon som legat ute ett tag är OK, men det är något med den som inte riktigt klickar.
Tacksam för lite vägledning, tack.

/i

Inget fel att leta där du letat och det går ju ofta att kontakta säljarna för att förhandla priser också. Personligen är jag extra svag för vintage Zenith i allmänhet, och gillar boetten med den typen av kurvade bandhorn jag har på mitt exemplar. Min är av cal.146 och jag myser lite extra varje gång jag använder den.

Det finns godbitar ibland på Chrono24 men även på Ebay. Snabbkollade nyss och hittade en med cal.156 som ju ser rätt fin ut vid första ögonkastet men där jag får för mig att högre övre bandhornet antingen är böjt eller avkortat. Ser skumt ut i mina ögon:
https://m.ebay.com/itm/Orologio-cro...608135?hash=item33db7b12c7:g:bugAAOSwZC1Z9waH

En bild på min egen pärla
559B542E-ACF5-4FB2-AE28-5667844E8985.jpeg
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Inget fel att leta där du letat och det går ju ofta att kontakta säljarna för att förhandla priser också. Personligen är jag extra svag för vintage Zenith i allmänhet, och gillar boetten med den typen av kurvade bandhorn jag har på mitt exemplar. Min är av cal.146 och jag myser lite extra varje gång jag använder den.

Det finns godbitar ibland på Chrono24 men även på Ebay. Snabbkollade nyss och hittade en med cal.156 som ju ser rätt fin ut vid första ögonkastet men där jag får för mig att högre övre bandhornet antingen är böjt eller avkortat. Ser skumt ut i mina ögon:
https://m.ebay.com/itm/Orologio-cro...608135?hash=item33db7b12c7:g:bugAAOSwZC1Z9waH

En bild på min egen pärla
559B542E-ACF5-4FB2-AE28-5667844E8985.jpeg
Plus italienska ebay och vintagedealers. Av nån anledning verkar marknaden för gamla kronografer vara betydligt aktivare än på engelska/nordiska siter.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hej.
Helt färsk inom vintage men funderar på att vandra den vägen.
Är priset på denna bra? Gillar verkligen Bulova 666 och denna är ju väldigt lik och i grymt skick. Samma verk också om jag inte misstar mig. Ser allt original ut?
https://klocksnack.se/threads/oriosa-valjoux-7733-chrono.82318/
Utan att ha kollat upp vad dessa går för tycker jag att priset verkar rimligt. Säljaren är ju en gammal räv vilket är tryggt med! Välkommen till vintageträsket!
 

jhes

Omega
Hej. Nyreggad i gruppen, så ursäkta om denna fråga varit uppe tidigare.
Har kärat ner mig i Seiko, nu är jag ute efter en/flera King Seiko, hibeat 28k/36k verk. Har en 2016 års Grand Seiko och är sjukt imponerad av kvaliteten kontra priset.

K.S finns för ett par tusingar och upp, men det som jag vill veta är hur det är vid service, finns det delar kvar och kostar det en förmögenhet att serva? Tänkte om jag köper en för 5-10k (60-70tal) och servisen kostar samma/mer om jag får hem ett slitet ex?

MVH
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En lite konstig fråga. Skulle det vara möjligt att köpa ett guldpläterat case och ta bort guldet för att på så sätt få samma klocka fast i stål? Eller är det någon typ av behandling av boetten som gör att guldet fäster och därför inte får samma utseende och egenskaper?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En lite konstig fråga. Skulle det vara möjligt att köpa ett guldpläterat case och ta bort guldet för att på så sätt få samma klocka fast i stål? Eller är det någon typ av behandling av boetten som gör att guldet fäster och därför inte får samma utseende och egenskaper?
Beror helt på boett. Rent allmänt kan det vara rejält tidsödande att ta bort allt guld, många vinklar och svåra ytor.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Beror helt på boett. Rent allmänt kan det vara rejält tidsödande att ta bort allt guld, många vinklar och svåra ytor.
Plus att en boett med guld på stål oftast har ett tjockare lager guld och att boetten då är mer välbevarad vilket i så fall även gör att incitamentet för att "strippa" boetten från guld minskar. En boett som en gång varit guld men nu är stål kommer alltid vara en franken/sminkad gris imo.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Beror helt på boett. Rent allmänt kan det vara rejält tidsödande att ta bort allt guld, många vinklar och svåra ytor.

Ok, tack. Inser att det svåraste nog blir att få till visarna då den guldpläterade även har guldfärgade visare, medan den i stål har svarta visare med lume. Det är en Sinn som jag tror delar case med flertalet andra, åtminstone delar den namn, Excelsior Park. Kronograf på 37,5mm.

EDIT: Och urverk så klart.

Jag har aldrig burit "guldklocka" så det kan ju vara ett alternativ att prova med något billigare och se om det kanske växer på en. Tror inte att det i slutändan skulle kännas helt bra att göra åverkan på klockan heller. En dum fråga till....men varför går det yttre indexmarkeringen från 1-10?

s-l1600.jpg
s-l16001.jpg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok, tack. Inser att det svåraste nog blir att få till visarna då den guldpläterade även har guldfärgade visare, medan den i stål har svarta visare med lume. Det är en Sinn som jag tror delar case med flertalet andra, åtminstone delar den namn, Excelsior Park. Kronograf på 37,5mm.

Jag har aldrig burit "guldklocka" så det kan ju vara ett alternativ att prova med något billigare och se om det kanske växer på en. Tror inte att det i slutändan skulle kännas helt bra att göra åverkan på klockan heller. En dum fråga till....men varför går det yttre indexmarkeringen från 1-10?

s-l1600.jpg
s-l16001.jpg
Ingen boett jag hade gett mig på. Verkar inte vara en stålboett heller? Eller vad står på boettlocket?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ok, tack. Inser att det svåraste nog blir att få till visarna då den guldpläterade även har guldfärgade visare, medan den i stål har svarta visare med lume. Det är en Sinn som jag tror delar case med flertalet andra, åtminstone delar den namn, Excelsior Park. Kronograf på 37,5mm.

EDIT: Och urverk så klart.

Jag har aldrig burit "guldklocka" så det kan ju vara ett alternativ att prova med något billigare och se om det kanske växer på en. Tror inte att det i slutändan skulle kännas helt bra att göra åverkan på klockan heller. En dum fråga till....men varför går det yttre indexmarkeringen från 1-10?

s-l1600.jpg
s-l16001.jpg
Du får vid mätningar ett tal som går att dela med 10/100, det gör att du kan ta tid och sedan stoppa in värdet direkt i en ekvation?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Boettlock rostfritt, dvs boetten är inte i stål. Sedan gillar jag inte riktigt taveltrycket men kan vara att de var lite slarviga.

Ok, då avstår jag nog. Inte så förtjust i kromade boetter när pläteringen börjar skavas av för mycket. De andra tavlor från Sinn som jag sett har inte skiljt sig nämnvärt, förutom att det i ett par fall på ett riktigt dåligt sätt har kladdats lume över de svarta siffrorna.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Jag går i tankarna att mitt nästa klockköp ska bli en vintage kronograf i nån form av guld med en storlek på < 40mm, med ett tak på runt 10' eller strax ovanför men får gärna vara närmare 5'. Har inga direkta preferenser när det gäller märke men jag tar gärna emot tips på vilka verk man skulle kunna tordas leta efter, såg tidigare att landeron rekommenderades. Jag tittar just nu främst på europeiska auktioner på Ebay.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag går i tankarna att mitt nästa klockköp ska bli en vintage kronograf i nån form av guld med en storlek på < 40mm, med ett tak på runt 10' eller strax ovanför men får gärna vara närmare 5'. Har inga direkta preferenser när det gäller märke men jag tar gärna emot tips på vilka verk man skulle kunna tordas leta efter, såg tidigare att landeron rekommenderades. Jag tittar just nu främst på europeiska auktioner på Ebay.
Låter som chronographe suisse? De förekommer med flera namn på urtavlan. Enklare men fina kronografer i 40-50-talsstil, vanligen guldfärgade, ofta landeronverk.
 
Topp