• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag går i tankarna att mitt nästa klockköp ska bli en vintage kronograf i nån form av guld med en storlek på < 40mm, med ett tak på runt 10' eller strax ovanför men får gärna vara närmare 5'. Har inga direkta preferenser när det gäller märke men jag tar gärna emot tips på vilka verk man skulle kunna tordas leta efter, såg tidigare att landeron rekommenderades. Jag tittar just nu främst på europeiska auktioner på Ebay.
Ett exempel på det @frere pratar om ovan. Titus med Landeron 48 verk. Dessa hittar du för runt 5-6 i gott skick.
IMG_20170817_203719_295.jpg
 

holma20

Panerai
Nån som är duktig på tg 195 ?
Har en på g men vill gärna dubbelkolla med ngn som har koll,
Bild ? Kan skicka i PM till den som känner sig
Manad :p ingen bild sök på Google
Ingen får sno den hehe :bookworm:
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Denna finns tillgänglig för ca 10k. Nyservad men med felaktig krona. Lumen klockan 4 ser ut att lossnat. Hur känns priset? Den oriosa jag tidigare frågat om är ju billigare, men den bör man räkna in en service på och så är subdials lite missfärgade. Betingar Bulovas modell ett högre pris?
image.jpeg
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag skulle säga att 7-8k är mer rimligt ,
Gav 8 för min med tropical Box och original länk
Servad och originalkrona också
Är Bulovan mer eftertraktad än "samma modell" från oriosa? Jag som helt färsk på vintage har inte hört talas om Oriosa tidigare. Förlåt för alla dumma frågor, men är som sagt helt ny på vintage. Tanken är att antingen Oriosan eller Bulovan ska bli min första gamling :)
 

holma20

Panerai
Är Bulovan mer eftertraktad än "samma modell" från oriosa? Jag som helt färsk på vintage har inte hört talas om Oriosa tidigare. Förlåt för alla dumma frågor, men är som sagt helt ny på vintage. Tanken är att antingen Oriosan eller Bulovan ska bli min första gamling :)
Bulova alla dagar i v, e ju den som man tänker på "djävuls dykarn" 666
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Nån som är duktig på tg 195 ?
Har en på g men vill gärna dubbelkolla med ngn som har koll,
Bild ? Kan skicka i PM till den som känner sig Manad :p ingen bild sök på Google
Ingen får sno den hehe :bookworm:

Har en vad jag fått fram orginal tg195 som du kan få jämföra emot. Skicka ett Pm så kan vi byta lite bilder.
 

johnz

Rolex
IMG_5275.JPG
IMG_5276.JPG
IMG_5277.JPG
Hej, har en IWC-kvartsare på kroken men kan ingenting om varken modell eller vad den kan tänkas vara värd. Tilläggas ska kanske att säljaren inte har någon info om klockan annat än att den inte går, är i fint skick men samtidigt bara har lite suddiga bilder att tillgå. Med andra ord inte så mycket att gå på men jag är tacksam för all ev input om modell, prisbild och kanske rentav tips på nån som är en rackare på att reparera qvartsdinkor i Stockholmstrakten.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
IMG_5275.JPG
IMG_5276.JPG
IMG_5277.JPG
Hej, har en IWC-kvartsare på kroken men kan ingenting om varken modell eller vad den kan tänkas vara värd. Tilläggas ska kanske att säljaren inte har någon info om klockan annat än att den inte går, är i fint skick men samtidigt bara har lite suddiga bilder att tillgå. Med andra ord inte så mycket att gå på men jag är tacksam för all ev input om modell, prisbild och kanske rentav tips på nån som är en rackare på att reparera qvartsdinkor i Stockholmstrakten.
Kan inte om prisbilden men pingar @Rozzy som har en liknade. Angående verket så sitter det gissningsvis ett IWC cal. 2405 aka esa/eta 940.111 i den. Och om verket är trasigt i elektroniken finns det esa/eta verk på t ex ebay att tillgå.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kan inte om prisbilden men pingar @Rozzy som har en liknade. Angående verket så sitter det gissningsvis ett IWC cal. 2405 aka esa/eta 940.111 i den. Och om verket är trasigt i elektroniken finns det esa/eta verk på t ex ebay att tillgå.
IMG_5275.JPG
IMG_5276.JPG
IMG_5277.JPG
Hej, har en IWC-kvartsare på kroken men kan ingenting om varken modell eller vad den kan tänkas vara värd. Tilläggas ska kanske att säljaren inte har någon info om klockan annat än att den inte går, är i fint skick men samtidigt bara har lite suddiga bilder att tillgå. Med andra ord inte så mycket att gå på men jag är tacksam för all ev input om modell, prisbild och kanske rentav tips på nån som är en rackare på att reparera qvartsdinkor i Stockholmstrakten.
Det är en klocka från 1978-1982 gissar jag på. Vad referensen heter har jag själv gått bet på. Guld på stål (gold cap) och med det fina kaliber 2405 verket som IWC satte i sina fina kvartsklockor, bla samtida Ingenieuren, Yacht Club etc. Prisläget på dessa beror givetvis på skick, men ligger mellan 3-7 tusen kronor skulle jag säga. En varning - många har blivit blankpolerade med åren men skall ha en vertikal (i kl 12-6/6-12 riktning)borstning på ovansida boett. Fina urtavlor och visare ger premium med (IWCs tavlor har varit dåliga historiskt sett).
Är du säker på att klockan är defekt och att det inte bara är att byta batteri? Annars vet jag tyvärr inte vad det kostar och om någon grejar att laga deras kvartsverk. Jag är osäker på om det finns utbytesverk att tillgå. Om man inte är puritan eller samlare går det ju givetvis att ersätta med ett annat verk.
Här är min i stål vilket är en lite ovanligare version.
0BFCE6BB-9C9D-47C1-94BC-8B2834B8EB4E.jpeg
 

johnz

Rolex
Det är en klocka från 1978-1982 gissar jag på. Vad referensen heter har jag själv gått bet på. Guld på stål (gold cap) och med det fina kaliber 2405 verket som IWC satte i sina fina kvartsklockor, bla samtida Ingenieuren, Yacht Club etc. Prisläget på dessa beror givetvis på skick, men ligger mellan 3-7 tusen kronor skulle jag säga. En varning - många har blivit blankpolerade med åren men skall ha en vertikal (i kl 12-6/6-12 riktning)borstning på ovansida boett. Fina urtavlor och visare ger premium med (IWCs tavlor har varit dåliga historiskt sett).
Är du säker på att klockan är defekt och att det inte bara är att byta batteri? Annars vet jag tyvärr inte vad det kostar och om någon grejar att laga deras kvartsverk. Jag är osäker på om det finns utbytesverk att tillgå. Om man inte är puritan eller samlare går det ju givetvis att ersätta med ett annat verk.
Här är min i stål vilket är en lite ovanligare version.
0BFCE6BB-9C9D-47C1-94BC-8B2834B8EB4E.jpeg
Wow, Supertack för bra info.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Det är en klocka från 1978-1982 gissar jag på. Vad referensen heter har jag själv gått bet på. Guld på stål (gold cap) och med det fina kaliber 2405 verket som IWC satte i sina fina kvartsklockor, bla samtida Ingenieuren, Yacht Club etc. Prisläget på dessa beror givetvis på skick, men ligger mellan 3-7 tusen kronor skulle jag säga. En varning - många har blivit blankpolerade med åren men skall ha en vertikal (i kl 12-6/6-12 riktning)borstning på ovansida boett. Fina urtavlor och visare ger premium med (IWCs tavlor har varit dåliga historiskt sett).
Är du säker på att klockan är defekt och att det inte bara är att byta batteri? Annars vet jag tyvärr inte vad det kostar och om någon grejar att laga deras kvartsverk. Jag är osäker på om det finns utbytesverk att tillgå. Om man inte är puritan eller samlare går det ju givetvis att ersätta med ett annat verk.
Här är min i stål vilket är en lite ovanligare version.
0BFCE6BB-9C9D-47C1-94BC-8B2834B8EB4E.jpeg
Den är du har @Rozzy är riktigt fin! Quartz från den har tiden är riktigt kul tycker jag! Min Zenith från perioden har ett liknade Quartz-verk.
9D313FA2-AA2F-42AF-A295-578C2E455263.jpeg
F328ED67-D697-47AD-8E03-2CCF6848341C.jpeg
A04E1F28-95B5-48A5-8204-FF9B5FD7785A.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Den är du har @Rozzy är riktigt fin! Quartz från den har tiden är riktigt kul tycker jag! Min Zenith från perioden har ett liknade Quartz-verk.
9D313FA2-AA2F-42AF-A295-578C2E455263.jpeg
F328ED67-D697-47AD-8E03-2CCF6848341C.jpeg
A04E1F28-95B5-48A5-8204-FF9B5FD7785A.jpeg
7D7A0325-F559-4A4A-92E7-C3741099E6E1.jpeg

IWC cal 2405

Jag har en till klocka med samma kaliber, min ref 3004.
E47047E4-271B-41EA-85DB-36A340AB7FFC.jpeg


Kvarts från sjuttiotalet har ju sin plats i historien då de kom 1972 och var klockindustrins framtid. Givetvis var de dyra och exklusiva. Här min Laureato, från tillverkaren som utvecklade det moderna kvartsverket - Girard Perregaux. Här en historielektion; https://klocksnack.se/threads/kvart...njär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/
E640D475-80BD-4C63-ACDF-E577882EC757.jpeg
90054A52-78D1-4D98-A774-D688E4633801.jpeg
 
Senast ändrad:

Maxlofving

Breitling
God kväll alla klockfantaster!

Jag har kikat lite på den här IWCn och skulle gärna vilja ha lite inputs och tankar då jag inte är särskilt insyltad i IWC överlag. Hur tycker ni att den ser ut? Ser priset ut att vara ok? Den här Tjeckiska affären säljer den för 38 000 CZK vilket är ungefär 15K SEK. Jag tar gärna emot alla tankar. :)
Här är länken till annonsen:
http://www.kingdomofclock.com/gold-iwc-schaffhausen-automatic-wristwatch-1721

Varma hälsningar från Prag,
Max
 

Bilagor

  • IWC1.png
    IWC1.png
    85.3 KB · Visningar: 41

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
God kväll alla klockfantaster!

Jag har kikat lite på den här IWCn och skulle gärna vilja ha lite inputs och tankar då jag inte är särskilt insyltad i IWC överlag. Hur tycker ni att den ser ut? Ser priset ut att vara ok? Den här Tjeckiska affären säljer den för 38 000 CZK vilket är ungefär 15K SEK. Jag tar gärna emot alla tankar. :)
Här är länken till annonsen:
http://www.kingdomofclock.com/gold-iwc-schaffhausen-automatic-wristwatch-1721

Varma hälsningar från Prag,
Max
Jag tycker det var ganska dyrt med tanke på hur sliten tavlan är. Bra fina klockor annars med riktigt bra urverk.
 

Igge

Panerai

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Har tidigare i denna tråd frågat om hjälp angående köp av en vintagekronograf i guld, har nu hittat detta ex på Ebay, https://www.ebay.com/itm/chronograp...828781?hash=item5b4141656d:g:5-IAAOSwiIxaH9W5
Med google translate får jag fram "the watch works", så om ett köp skulle bli aktuellt så kan det nog vara bra och höra sig för om en mer utförlig beskrivning, såsom vilket landeronverk det är som sitter i och om uppmätt tidshållnings osv, och även kanske försöka få ner priset lite. Säljaren är för övrigt från Frankrike och har en hemsida http://www.antiquites-jacob.com/

Har ni några råd? passa eller undersöka möjligheterna till en affär?
ping @frere & @StarMan
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har tidigare i denna tråd frågat om hjälp angående köp av en vintagekronograf i guld, har nu hittat detta ex på Ebay, https://www.ebay.com/itm/chronograp...828781?hash=item5b4141656d:g:5-IAAOSwiIxaH9W5
Med google translate får jag fram "the watch works", så om ett köp skulle bli aktuellt så kan det nog vara bra och höra sig för om en mer utförlig beskrivning, såsom vilket landeronverk det är som sitter i och om uppmätt tidshållnings osv, och även kanske försöka få ner priset lite. Säljaren är för övrigt från Frankrike och har en hemsida http://www.antiquites-jacob.com/

Har ni några råd? passa eller undersöka möjligheterna till en affär?
ping @frere & @StarMan
Ställ lite mer frågor. Fråga även om tavlan är renoverad. Ser lite för vit ut.
 
Topp