• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

frere

Audemars
2-Faktor
Tack! Har mailat dem nu, ska bli spännande och se vad man får för svar, fransmän och engelska brukar vara en dålig kombination :nailbiting:
Jag har nog inte så mycket klokt att tillägga. Är visserligen notoriskt dålig på att bedöma verk men nog ser det lite hemmagrejat ut, mejselspår här och där och fula skåror i skruvarna. Hur mycket vikt man nu ska lägga vid sånt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hej,
Vad tror folket om denna Oysterdate? Verkar allt stämma, ser den äkta ut? Någon som har erfarenhet om modellen? :)
"Rolex Oysterdate 6694 med manuell uppdragning. Fin linnen liknande urtavla.
Inget servicehistorik men går fint
Kaliber 1215
34 mm utan kronan
Manuell updragning
Från ca. 1965 "

261372822_9823936e-0a2c-4fa5-ab6b-a08158fbf535.jpg
261372822_97111104-378c-4810-babe-45628ba1691d.jpg
261372822_cb59be17-84cd-4f5c-8975-74f608225fa6.jpg
261372822_d838c5b5-06e1-4ca9-9c51-62233a9da016.jpg
261372822_f4588220-2c1f-416d-a792-54f78799f53f.jpg
 
  • Like
Reactions: PJW

Psykel

Patek
Hej,
Vad tror folket om denna Oysterdate? Verkar allt stämma, ser den äkta ut? Någon som har erfarenhet om modellen? :)
"Rolex Oysterdate 6694 med manuell uppdragning. Fin linnen liknande urtavla.
Inget servicehistorik men går fint
Kaliber 1215
34 mm utan kronan
Manuell updragning
Från ca. 1965 "

261372822_9823936e-0a2c-4fa5-ab6b-a08158fbf535.jpg
261372822_97111104-378c-4810-babe-45628ba1691d.jpg
261372822_cb59be17-84cd-4f5c-8975-74f608225fa6.jpg
261372822_d838c5b5-06e1-4ca9-9c51-62233a9da016.jpg
261372822_f4588220-2c1f-416d-a792-54f78799f53f.jpg
Jag tycker den ser bra ut, men jag skulle nog be om skarpare foton på texten. Gärna rakt framifrån.
Edit: Datumet ser ut att sitta liiiiite snett också.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Har tidigare i denna tråd frågat om hjälp angående köp av en vintagekronograf i guld, har nu hittat detta ex på Ebay, https://www.ebay.com/itm/chronograp...828781?hash=item5b4141656d:g:5-IAAOSwiIxaH9W5
Med google translate får jag fram "the watch works", så om ett köp skulle bli aktuellt så kan det nog vara bra och höra sig för om en mer utförlig beskrivning, såsom vilket landeronverk det är som sitter i och om uppmätt tidshållnings osv, och även kanske försöka få ner priset lite. Säljaren är för övrigt från Frankrike och har en hemsida http://www.antiquites-jacob.com/

Har ni några råd? passa eller undersöka möjligheterna till en affär?
ping @frere & @StarMan

Det vet du säkert, men de flesta av dessa klockor är rätt omtåliga, men har man den som fin klocka funkar det, skulle dock inte använda den som bruksklocka. De är dock väldigt trevliga.
 

Dondon

Cartier
Hej,
Av ren nyfikenhet så tänkte jag höra med församlingen vad för prisvärda vintagedivers det finns om man har en ganska nätt budget. Är smått förtjust i Bulovas 1969 Deep Sea diver. Antagligen mest för att jag snubblade på den så har ingen som helst preferens om just Bulova men den var estetiskt tilltalande. Gillar formen på boetten och färgkombinationen men när jag letar i liknande trådar nämns det ofta att det finns hur många alternativ som helst. Man kan säga att prisvärdhet och estetik trumfar det mesta i mitt letande. Är det någon som har något tips vad man kan leta efter så mottages det tacksamt.

Tack på förhand

1969%20Accutron%20Deep%20Sea%20A%201.jpg
 

Psykel

Patek
Ok, försökte kolla lite annonser på köp/sälj men blev inte klokare.
Någon mer som har en känsla för vad som kan vara rimligt att ge?
Dom som finns på Chrono24 ligger på omkring 55-65.000, så tror nog att det är ett vettigt pris. Men som som faktiskt är insatt i dessa får gärna fylla på med mer info.
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Dom som finns på Chrono24 ligger på omkring 55-65.000, så tror nog att det är ett vettigt pris. Men som som faktiskt är insatt i dessa får gärna fylla på med mer info.
Ok, men få exemplar ute, svårt det här :)
Gillar tanken med just en äldre ploprof men vill ju att priset ska vara rimligt.
 
Senast ändrad:

Patrik J

Rolex
Stort tack!
Innebär detta att man ska hålla sig undan bubbliga mk1 och satsa på en mk2?
Hur skiljer sig prisbilden åt mellan de olika tavlorna?
Mvh
Det var några år sedan jag grottade ner mig i modellen så jag har ingen större koll på prisbilden. Men i min värld borde mk 1 vara mest åtråvärd. Sen beror det givetvis på hur mögelresistent man är. :D
 

KB13

Breitling
Hej, jag köpte nyligen min första vintageklocka, en Omega Genevé av kaliber 166.0169 på Chrono24. Det är alltså en automatisk klocka. Har dessa klockor också en uppskuvningsbar reserv likt en mekanisk klocka eller är det bara den kinematiska funktionen som kan driva klockan?

Ursprungligen klarade sig klockan utan att stanna under hela natten men efter bara några veckor så stannar den efter bara några timmar (2-4h) efter användning. Är det något särskilt man bör tänka på i det vardagliga bruket av gamla automatiska klockor och är det någon som har en aning om varför klockan stannar så mycket snabbare nu en från början?
Tacksam för all hjälp!
Omega_Genéve_2.JPG
Omega_Genéve_5.JPG
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej, jag köpte nyligen min första vintageklocka, en Omega Genevé av kaliber 166.0169 på Chrono24. Det är alltså en automatisk klocka. Har dessa klockor också en uppskuvningsbar reserv likt en mekanisk klocka eller är det bara den kinematiska funktionen som kan driva klockan?

Ursprungligen klarade sig klockan utan att stanna under hela natten men efter bara några veckor så stannar den efter bara några timmar (2-4h) efter användning. Är det något särskilt man bör tänka på i det vardagliga bruket av gamla automatiska klockor och är det någon som har en aning om varför klockan stannar så mycket snabbare nu en från början?
Tacksam för all hjälp!
Omega_Genéve_2.JPG
Omega_Genéve_5.JPG
Grattis till första vintageklockan! Den borde gå att dra upp manuellt också. Låter som om den automatiska uppdragsfunktionen inte riktigt laddar upp så mycket som den ska.
 

Froddex

Breitling
Hej! Jag undrar om det är en ekonomiskt dåligt ide att köpa en omega geneve som är ihopsatt av helt oanvända delar? Jag tänker på eventuell försäljning i framtiden. Tacksam för svar, kram på er!
 

robsrolex

Breitling
2-Faktor
Hej,
Är i färd med att hitta en Rolex 68273 till min fru. Hon vill prompt ha vit urtavla och det är inte speciellt lätt att hitta. Kom ut en på Blocket igår, men undrar om ni kan hjälpa mig förstå vad det svarta "kladdet" på urtavlan är (se bifogad bild). Vattenskada? Någon form av vårdslöshet vid isärtagning? Klockan ska vara från 1999 och servad i augusti i år.

Länk till annonsen: https://www.blocket.se/stockholm/Rolex_Datejust_31__Guld_Stal__Jubilee_77120202.htm?sa=1



Tack för hjälpen.
Robin
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2017-12-21 kl. 11.41.29.png
    Skärmavbild 2017-12-21 kl. 11.41.29.png
    352.8 KB · Visningar: 54

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej,
Är i färd med att hitta en Rolex 68273 till min fru. Hon vill prompt ha vit urtavla och det är inte speciellt lätt att hitta. Kom ut en på Blocket igår, men undrar om ni kan hjälpa mig förstå vad det svarta "kladdet" på urtavlan är (se bifogad bild). Vattenskada? Någon form av vårdslöshet vid isärtagning? Klockan ska vara från 1999 och servad i augusti i år.

Länk till annonsen: https://www.blocket.se/stockholm/Rolex_Datejust_31__Guld_Stal__Jubilee_77120202.htm?sa=1



Tack för hjälpen.
Robin
Det är ingen vit tavla, silverfärgad? Ser ut som det kommit in fukt i uret någon gång, kan nog vara en av de bidragande orsakerna iaf. Rätt enkelt att köpa en tavla löst, kan vara värt att kolla upp. Speciellt i denna prisklass.
 

robsrolex

Breitling
2-Faktor
Det är ingen vit tavla, silverfärgad? Ser ut som det kommit in fukt i uret någon gång, kan nog vara en av de bidragande orsakerna iaf. Rätt enkelt att köpa en tavla löst, kan vara värt att kolla upp. Speciellt i denna prisklass.

Nä, ok, inte vit kanske, men iaf inte champagne/guld som de flesta 68273 kommer med. Hur som helst uppger säljare nu att hon inte vet hur skadan uppkommit men att "en urmakare sa tidigare idag att klockan är i bra skick och att 40.000 är ett bra pris för denna klocka". Jag tvekar. Tycker det låter dyrt. Trettio kanske låter som ett rimligare pris tycker jag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nä, ok, inte vit kanske, men iaf inte champagne/guld som de flesta 68273 kommer med. Hur som helst uppger säljare nu att hon inte vet hur skadan uppkommit men att "en urmakare sa tidigare idag att klockan är i bra skick och att 40.000 är ett bra pris för denna klocka". Jag tvekar. Tycker det låter dyrt. Trettio kanske låter som ett rimligare pris tycker jag.
Tycker också det låter dyrt. Slå på chrono24 efter 31 mm och se vad du hittar. Man kan oftar förhandla lite om priset där med.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
5ECABB0A-9D8A-446B-8554-A7C83D9439D8.png
Stämmer allt med denna?
Är sekundvisaren rätt t.ex?

Mvh
Deddas
Den sekundvisaren stämmer absolut inte. (den är väl förövrigt inte ens rak? Eller lurar bilden ögat?o_O)
Tycker inte den bezeln passar in till den modellen heller? Men kanske finns olika versioner.
/en icke vintage-Rolex-expert
 

deddas

Rolex
Den sekundvisaren stämmer absolut inte. (den är väl förövrigt inte ens rak? Eller lurar bilden ögat?o_O)
Tycker inte den bezeln passar in till den modellen heller? Men kanske finns olika versioner.
/en icke vintage-Rolex-expert
Bezeln stämmer på den modellen...
Men som du säger känns sekundvisaren som en från Tudor Advisor, men vet inte säkert gillar den röda texten på tavlan!
 
Topp