• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

DrKlocka

Audemars
Något som kan hitta brister Dr Watchs 16800? Utbytt datumskiva skulle jag tro?
Något högt pris också kanske? Skall kika på den imorgon, är lite sugen.
http://www.drwatch.se/?p=SORTIMENT

2013_1.jpg
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Något som kan hitta brister Dr Watchs 16800? Utbytt datumskiva skulle jag tro?
Något högt pris också kanske? Skall kika på den imorgon, är lite sugen.
http://www.drwatch.se/?p=SORTIMENT

2013_1.jpg
Ser ok ut enligt mig! Men varför kollar du inte även in k&s här? Denna t.ex.
https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-16800-85.84534/

Edit: 7.4m serie är för mig en 82:a och då skall den nog ha mattavla så eventuellt servicetavla i doktorns om serienumret stämmer.
 
Senast ändrad:

deddas

Rolex
Nu är jag verkligen inget proffs och har ingen aning om tavla etc är rätt/äkta, men känns som att tavlan är ”tvättad” pga inga små lumeplupparna utanför index och viss text verkar lite nött. Kan det vara så?
Det har du nog rätt i!
Tack för hjälpen tänkte inte ens på det. Var så inställd på sekundvisaren som antagligen är hel fel...
Tacksam för din hjälp!
Mvh
Deddas
 
Godkvällens! Har börjat snegla mer och mer på att klicka hem någon gammal vintage dinka och framförallt fastnat lite för Omega Seamaster 70-tal, hittade denna idag på chrono24 och blev riktigt sugen på att panga på avtryckaren dock så kan jag egentligen ingenting övh. ang. vintage klockor i allmänhet, https://www.chrono24.se/omega/seama...l-1020-automatic-black-dial-ss--id7462640.htm vad säger ni angående prisbilden? Står att den är nyservad och polerad till förbannelse men den är enligt mig förbaskat läcker! Vad säger ni?
 

Dondon

Cartier
Hej,
Har en förkärlek för tavlor med subsekund och har tidigare kollat på Tissot antimagnetic och några till. Har dock snöat in på svarta tavlor nu men skulle behöva tips om vad det finns för alternativ. Sett någon fin Omega men tror de ligger utanför mitt tak som kanske är 4k? Så tips mottages gladeligen då jag, i förhållande till alla andra här, är för oinsatt i vad det finns för prisvärt därute.
Tack på förhand
 

Psykel

Patek
Hej,
Har en förkärlek för tavlor med subsekund och har tidigare kollat på Tissot antimagnetic och några till. Har dock snöat in på svarta tavlor nu men skulle behöva tips om vad det finns för alternativ. Sett någon fin Omega men tror de ligger utanför mitt tak som kanske är 4k? Så tips mottages gladeligen då jag, i förhållande till alla andra här, är för oinsatt i vad det finns för prisvärt därute.
Tack på förhand
Tissot or Certina borde ha nåt i din smak och prisklass. Har du nån preferens när det kommer till storlek?
 

eeemiil

Omega
IMG_20171230_164637.jpg



Tjenare grabbar,

Tänkte höra mig för lite då jag är helt novis på vintage ur. Detta är arvegods jag fått är det något som kan vara av värde? Har som sagt noll koll.

Mvh Emil
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
IMG_20171230_164637.jpg



Tjenare grabbar,

Tänkte höra mig för lite då jag är helt novis på vintage ur. Detta är arvegods jag fått är det något som kan vara av värde? Har som sagt noll koll.

Mvh Emil
Hallå Emil,
Det är väl inget där som är jättespännande tycker jag. Gamla damklockor (första tre översta) betingar nästan inga pengar alls idag. Seikon är rätt snygg och kanske kan vara värd upp till kanske max tusenlapp?
Ernest Borel är en ok klocka och likaså Certinan (max 1000kr styck?). Den blåa var rätt ful boett på men tycker det står något om High Frequency på den som i så fall gör den intressantare, vad är det för en? Bättre bild?
 

Dondon

Cartier
Tissot or Certina borde ha nåt i din smak och prisklass. Har du nån preferens när det kommer till storlek?
Det äldsta jag äger är en Certina DS-2 nu men är ju väl medveten om att de äldre generellt är mindre, men har hållit 37mm som något minimum i mer moderna ur. Sen tycker jag nästan längden på luggarna har större inverkan på känslan än diametern på boetten. Men jag tror nog 35mm är det minsta jag skulle vara bekväm med, men svårt att veta när man inte testat också.

Finns säkert fler Tissotmodeller än den jag kallar antimagnetic som skulle passa in på beskrivningen kanske men har så dålig koll på dem.
 

eeemiil

Omega
Hallå Emil,
Det är väl inget där som är jättespännande tycker jag. Gamla damklockor (första tre översta) betingar nästan inga pengar alls idag. Seikon är rätt snygg och kanske kan vara värd upp till kanske max tusenlapp?
Ernest Borel är en ok klocka och likaså Certinan (max 1000kr styck?). Den blåa var rätt ful boett på men tycker det står något om High Frequency på den som i så fall gör den intressantare, vad är det för en? Bättre bild?


tack för snabbt svar och lite kött på benen. skickar en bild, en väldigt liten glycine klocka ä
r det :)
 

Psykel

Patek
Det äldsta jag äger är en Certina DS-2 nu men är ju väl medveten om att de äldre generellt är mindre, men har hållit 37mm som något minimum i mer moderna ur. Sen tycker jag nästan längden på luggarna har större inverkan på känslan än diametern på boetten. Men jag tror nog 35mm är det minsta jag skulle vara bekväm med, men svårt att veta när man inte testat också.

Finns säkert fler Tissotmodeller än den jag kallar antimagnetic som skulle passa in på beskrivningen kanske men har så dålig koll på dem.
Storlek är ju egentligen en vanesak. Men ska du ha subsekund måste du i dom flesta fallen backa till 50-talet och tidigare, och då får du räkna med 36mm som störst och dom flesta kring 32-34mm. Antimagnetic/Antimagnetique är trevliga klockor som kom i 28-34mm. Det är bara att jaga! Jag har en och har ytterligare en på väg in.
Edit: kan även tipsa om Certinas motsvarighet Labora, som var en företrädare till DS. Här är min från ca 1945. 32mm.
042788a2-52b9-452d-b49e-54aa331e6335-jpeg.701195
 

Dondon

Cartier
Storlek är ju egentligen en vanesak. Men ska du ha subsekund måste du i dom flesta fallen backa till 50-talet och tidigare, och då får du räkna med 36mm som störst och dom flesta kring 32-34mm. Antimagnetic/Antimagnetique är trevliga klockor som kom i 28-34mm. Det är bara att jaga! Jag har en och har ytterligare en på väg in.

Ja får bli att jaga lite. Vet du möjligen huvudakliga skillnaderna mellan antimagentique och aquasport om det nu är några?
 

Nopaq

Breitling
Jag är intresserad ev intressera av en sub eller seadw från -87 , komplett - någon som ruvar på ngt liknande eller har andra rekommendationer från samma årtal?
 
Senast ändrad:

perjöns

Breitling
DD2A5DFE-85DE-4DA6-A99C-F60557C774FA.png
2E4CAE42-1CA6-4410-955E-2A49983E09A5.png
1BF22C66-F48B-4795-8987-8E5626BB4B87.png
Ny användare här på forumet så om jag har postat i fel tråd ber jag om ursäkt. Undrar om någon kan säga något om denna klocka, ålder, original annat?
 

Spenniz

Omega
Hej,
Vad tror ni om denna Rolex oyster precision? Servicehistoriken är oklar, men enligt säljaren är den renoverad/putsad.
Vad är rimligt att betala, eller gör man bäst i att avstå från köp?
Screenshot_20180103-181250_01.jpg
Screenshot_20180103-181256_01_01.jpg
Screenshot_20180103-181302_01.jpg
Screenshot_20180103-181308_01.jpg
Screenshot_20180103-181315_01.jpg
Screenshot_20180103-181320_01.jpg
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Precis ropat hem denna oysterdate. Auktionsfirman anger att den ska vara sextiotal. Min gissning är ref 7996 från sent 50-tal, kan det stämma?

Nyare Rolexlänk sitter på. Sliten tavla men, tyckte den var lite småcharmig. Får kika noggrannare när den har kommit hem.
IMG_0051.jpg
 
Topp