• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Är denna klocka korrekt? Jag har aldrig sett nåt liknande men ser inget egentligt tecken på att den skulle vara fel, men den är i misstänkt bra skick och att stilen inte alls känns som vad Tissot gjorde under den tiden. Är det förresten en Seamasterboett på denna? Ser nästan så ut - och märkena delade väl en del delar under denna perioden? :)

Taggar för vetskap om frågan, och absolut inget ont mot @Omegatron - jag är närmast nyfiken.
https://klocksnack.se/threads/tissot-från-ca-1958-speciell-urtavla.95297/
 

MOL

Cartier
Någon som kan något om denna? Kallas detta coin case?
Ropade precis in efter snabbkonsult med två samlarvänner som gillade den liksom jag men ingen har riktig koll...någon Tissot expert som vet något mer?
DD1B29CD-94D0-4719-8F5A-AF27BF33FFCF.jpeg
Skall vara 35mm, cal 27, 14k
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Någon som kan något om denna? Kallas detta coin case?
Ropade precis in efter snabbkonsult med två samlarvänner som gillade den liksom jag men ingen har riktig koll...någon Tissot expert som vet något mer?
DD1B29CD-94D0-4719-8F5A-AF27BF33FFCF.jpeg
Skall vara 35mm, cal 27, 14k
Ser grym ut! Hade gissat att den var mindre på denna bild. Har tyvärr inte sett den tidigare men ser intressant ut.
 

MOL

Cartier
Ser grym ut! Hade gissat att den var mindre på denna bild. Har tyvärr inte sett den tidigare men ser intressant ut.
Har lite förväntan om att det kan vara 35 m krona som nersidescenario...men de sålde en samling och flagship var ca 35 och memovox 35 med samma linjal så hoppas på det bästa
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Sugen på Seiko vintagedykare. 6105 eller 62mas? Pengarna räcker till det första i riktigt bra skick och den andra i helt ok skick. Pros and cons?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vad är detta jag tittar på? Har sökt på Jaeger LeCoultre teardrop lugs utan att hitta ett ex med denna tavla. Någon som känner igen den eller kan uttala sig om den är korrekt?

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3433/vara/1463721
0
Ser att ingen har svarat... Jag kan verkligen inget om JL och inte heller tavelexpert likt @Aurum
Dock ger tavlan mig lite redial feelings... För svarta markörer typ... Men vet verkligen inte! Dock tycker jag det hade varit bra om ngn annan kunde svara så du vet om den är reko eller ej :)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Sugen på Seiko vintagedykare. 6105 eller 62mas? Pengarna räcker till det första i riktigt bra skick och den andra i helt ok skick. Pros and cons?
2 klockor med helt olika karaktär. Inte mycket mer att säga än att gå för den du känner mest för. Båda är lättservade och delar till verken bör inte vara något problem. Yttre originaldelar är däremot mycket svåra att hitta. Räkna inte med att någon av dem är vattentäta heller.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Ser att ingen har svarat... Jag kan verkligen inget om JL och inte heller tavelexpert likt @Aurum
Dock ger tavlan mig lite redial feelings... För svarta markörer typ... Men vet verkligen inte! Dock tycker jag det hade varit bra om ngn annan kunde svara så du vet om den är reko eller ej :)
Tack för att du tog en titt! Jag kommer att hoppa över denna, dels för att jag är osäker på tavlans originalitet (precis som du) och dels för att alla andra tavelvarianter jag hittat när jag forskat kring denna har varit snyggare! ;)
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Finns det någon vänlig själ som vet vad en Navitimer från mitten av nittiotalet går loss på? Eller det kanske inte är nog mögligt :bag:
 

Heimby

Cartier
Hej!
En kille här på forumet vill sälja denna Certina DS-2 för 2000kr "Head only". Den är cirka 50 år gammal.
Vad tycker folket? Bra eller dåligt pris? Sedan undrar jag lite över tillförlitligheten och service pris.
20180704_194031-jpg.853053
 

Richard1987

Panerai
Certinan jag har ute till byte är servad av KS medlem, demonterad, rengjord och oljad. Därefter har minutröret bytts ut av Stjärnurmakarna...enligt timegrapher +2-+10 sek beroende på sida om jag inte missminner mig. Med det sagt så kan inga garantier lämnas på en 50 år gammal :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor

Tack @Per, klockan var rätt dyr...Dyraste rootbeer jag sett. För det priset tycker jag nästan att allt ska vara top condition, som den nästan är... Stör mig lite att luggarna varierar i tjocklek. Vänster nedre och höger upper verkar någorlunda smalare... Vet inte riktigt hur boetter från sena 60 tal och tidiga 70 tal brukar vara på 1675.
Vad är din bedömning om du orkar förstås.

ED33DE75-55BA-4EF3-A057-23741FE33A9A.png


B3792D4F-202C-4ED7-8183-ECA59B89202A.png


D1DB3F4A-65F3-48D9-923D-5E744DF19039.png
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack @Per, klockan var rätt dyr...Dyraste rootbeer jag sett. För det priset tycker jag nästan att allt ska vara top condition, som den nästan är... Stör mig lite att luggarna varierar i tjocklek. Vänster nedre och höger upper verkar någorlunda smalare... Vet inte riktigt hur boetter från sena 60 tal och tidiga 70 tal brukar vara på 1675.
Vad är din bedömning om du orkar förstås.

ED33DE75-55BA-4EF3-A057-23741FE33A9A.png


B3792D4F-202C-4ED7-8183-ECA59B89202A.png


D1DB3F4A-65F3-48D9-923D-5E744DF19039.png
Boetterna slipades för hand så det är vanligare att luggarna skiljer sig än att alla är likadana. Jerome skriver att denna är polerad så det är inga konstigheter. Han är en dealer och då kostar också klockan därefter. Har bara gott om att säga om honom så köp om du gillar klockan.
 
Topp