• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

B5E15E55-4D71-43C1-B91C-4E5D4DE87D1D.png
E967CE18-5B33-4FC7-9677-BEFEB82B4A7A.png
Hej.
Roligt att kolla folks köp och kommande...
Skulle nu själv behöva lite hjälp att förstå vad jag just köpt
En trench watch, Longines? går ej att läsa av på verket men det har ju stått det på urtavlan
Är det longines?

Luktar lite frankenstein om den där
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Känns inte rätt, tycker inte urverket riktigt passar in, men och andra sidan så är det en väldigt gammal klocka så allt kanske är rätt, fick lite dåliga vibbar bara
Du bör nog ha lite mer på fötterna innan du offentligt misstänker något och börjar uttala Franken, speciellt som nyreggad utan historik. Du måste komma med någon mer konkret misstanke än att du får vibbar. Hade en gammal forumräv som förtjänat sin respekt genom tidigare kunskap ventilerat så hade jag givetvis lyssnat.

Som jag skrev ovan är verket ett Longines cal 23m och boetten känns riktig till, se min egna ovan som referens. Tavlan tror jag också är ok. Visarns känns tidskorrekta. Jag tror klockan är ok.
 
Senast ändrad:

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Du bör nog ha lite mer på fötterna innan du offentligt misstänker något och börjar uttala Franken, speciellt som nyreggad utan historik. Du måste komma med någon konkret misstanke än att du får vibbar. Hade en gamar forumräv som förtjänat sin respekt genom tidigare kunskap ventilerat så hade jag givetvis lyssnat.

Som jag skrev ovan är verket ett Longines cal 23m och boetten känns riktig till, se min egna ovan som referens. Tavlan tror jag också är ok. Visarns känns tidskorrekta. Jag tror klockan är ok.
Den kvarvarande lysmassan talar ju också för att visarna hör till tavlan - precis samma ton som indexen. Jag skulle också tro den är ok, sett många cushion-boetter med den typen av visare när jag slösurfat Ebay. :)
 
Du bör nog ha lite mer på fötterna innan du offentligt misstänker något och börjar uttala Franken, speciellt som nyreggad utan historik. Du måste komma med någon konkret misstanke än att du får vibbar. Hade en gamar forumräv som förtjänat sin respekt genom tidigare kunskap ventilerat så hade jag givetvis lyssnat.

Som jag skrev ovan är verket ett Longines cal 23m och boetten känns riktig till, se min egna ovan som referens. Tavlan tror jag också är ok. Visarns känns tidskorrekta. Jag tror klockan är ok.

Absolut! Jag ber om ursäkt för detta.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Absolut! Jag ber om ursäkt för detta.
Ja, det är ingen fara :). Men det är aldrig roligt att höra eller få gro en misstanke om att ens klocka är fel eller hopbyggde. Detta kan ta ner glädjen med klockan och även göra det svårare vid en eventuell framtida försäljning.

Förresten, välkommen till KS!
 
Som referens som sagt. Jag misstog mig, mitt verk är en annan generation, kaliber 23o och ser ut så här;
899D9383-774F-4EDB-ADF8-0A55AB4CEE98.jpeg
D72D7B08-1B1E-4CC2-8CC0-C9E74ED284AF.jpeg
1FA7B923-3586-4544-A4C1-DF19429ACBDE.jpeg

Som referens som sagt. Jag misstog mig, mitt verk är en annan generation, kaliber 23o och ser ut så här;
899D9383-774F-4EDB-ADF8-0A55AB4CEE98.jpeg
D72D7B08-1B1E-4CC2-8CC0-C9E74ED284AF.jpeg
1FA7B923-3586-4544-A4C1-DF19429ACBDE.jpeg
Ja, det är ingen fara :). Men det är aldrig roligt att höra eller få gro en misstanke om att ens klocka är fel eller hopbyggde. Detta kan ta ner glädjen med klockan och även göra det svårare vid en eventuell framtida försäljning.

Förresten, välkommen till KS!

A jag förstår! Verkligen inte min mening, dem jag hade kikat på såg ut som din cal 23. Tack och förlåt igen för min klantighet, jävligt cool klocka
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Håller precis på att lära mig så mycket som möjligt kring vintage. På denna, är det inte märkligt att Longines hållt sig så rent på den slitna tavlan? Ommålad?
7A22EAF4-1096-4F4B-8535-858EF3D30E02.jpeg
Det är vanligt att text/minutmarkeringar åldras annorlunda än lacken i övrigt på tavlan. En tavla kan skalas av tavellacken och text och markeringar kan bli kvar.

Inom parentes sagt en personlig tanke; om det är eller varit nyare markeringar väl utförda, vet ej hur pass stor roll det spelat om utförandet på enstaka markering eller text förnyats och varit så pass bra att det varit svårt att avgöra. Viss roll förstås men ibland får man intryck det skulle vara fullständigt diskvalificerande med minsta åtgärd. Kan tycka det blir lite hysteriskt. Det är inte så att klockan behöver bli alldeles värdelös eller förstörd av det eller det alltid är en stor katastrof på en sån klocka som i exemplet, enl min mening. Värdet påverkas nog ungefär lika mycket beroende på hur patinan eller "patinan" ser ut.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Hej! Vet inte om jag rätt tråd här nu men testar! Vad kostar det att byta plexi på en Omega seamaster från -59 mellan tummen och pekfingret? Tänkte lämna in på Gastons i Gbg.

877C7612-E82D-4F8D-A4DB-D3BF090C3C2E.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
500kr för ett icke original hesalit och 1100kr för ett original. Är det värt att sätta i ett original? Man kan anta att klockan är värd 2-3 tusen.
Svårt att säga, det är ju mest upp till dig vad du känner är värt. Original brukar ju höja värdet med några hundralappar och har alltid korrekt form på glaset.

Om klockan ska användas hade jag nog valt original i alla fall :)
 

Erik83

Cartier
För drygt en månad sedan gifte jag mig och bytte namn till Dubois, och vilken tur att det finns en klocktillverkare som heter just så! Eller otur för plånboken.
Hittade den här på bukten och väntar på svar angående kronografens funktion, gång och gångreserv. Någon som har något annat att tillföra? Mitt öga är inte särskilt tränat än..

https://www.ebay.co.uk/itm/chronographe-DUBOIS-1785-plaque-or-mouvement-LANDERON-vintage-chrono/162998554952?_trkparms=aid=111001&algo=REC.SEED&ao=1&asc=20160908105057&meid=db338e4395494a15bb497ecb47feec64&pid=100675&rk=6&rkt=15&sd=332811474613&itm=162998554952&_trksid=p2481888.c100675.m4236&_trkparms=pageci:7ce44c9c-c2f6-11e8-adae-74dbd180bd1f|parentrq:1f3e16d31660aa166f1b942cfffff21b|iid:1

(världens längsta URL..)
 

Psykel

Patek
För drygt en månad sedan gifte jag mig och bytte namn till Dubois, och vilken tur att det finns en klocktillverkare som heter just så! Eller otur för plånboken.
Hittade den här på bukten och väntar på svar angående kronografens funktion, gång och gångreserv. Någon som har något annat att tillföra? Mitt öga är inte särskilt tränat än..

https://www.ebay.co.uk/itm/chronographe-DUBOIS-1785-plaque-or-mouvement-LANDERON-vintage-chrono/162998554952?_trkparms=aid=111001&algo=REC.SEED&ao=1&asc=20160908105057&meid=db338e4395494a15bb497ecb47feec64&pid=100675&rk=6&rkt=15&sd=332811474613&itm=162998554952&_trksid=p2481888.c100675.m4236&_trkparms=pageci:7ce44c9c-c2f6-11e8-adae-74dbd180bd1f|parentrq:1f3e16d31660aa166f1b942cfffff21b|iid:1

(världens längsta URL..)
Trött guldplätering, men om den funkar som den ska kan den säkert vara värd priset. Relativt lågt pris ändå.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Go’ afton! Tillbaka i Sverige och klockintresset efter ett år utrikes med annat för ögonen. Tänkte försöka hitta en oysterlänk till min snowflake från ca ’78. Ska väl vara folded misstänker jag, anar också att Tudor-märkta är billigare än de med kronan. För visst fanns det länkar med sköld på då med?
Hursomhelst, vad ska man förvänta sig att betala för en sådan i hyggligt skick nuförti’n?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Go’ afton! Tillbaka i Sverige och klockintresset efter ett år utrikes med annat för ögonen. Tänkte försöka hitta en oysterlänk till min snowflake från ca ’78. Ska väl vara folded misstänker jag, anar också att Tudor-märkta är billigare än de med kronan. För visst fanns det länkar med sköld på då med?
Hursomhelst, vad ska man förvänta sig att betala för en sådan i hyggligt skick nuförti’n?
Välkommen tillbaka! :) köp en med kronan istället, pengarna ligger ju kvar i länken ändå.
 

Björn.W

Omega
2-Faktor
Hej!
Är sugen på en Rolex DJ, men känner att det finns så många olika modeller av den. Om man tänker sig en begagnad och har en budget på ca. 20-30k vad bör man fokusera på? Önskemålen är rätt få, vill ha länk samt ljus urtavla. Tacksam för idéer och förslag.
 
Topp