Hej ny på forumet och ny i fråga om kvalitetsur också. Nu har jag dock helt snöat in på JLC Memovox Cal 825 från 60-talet.
Jag vill ha en riktigt fin som den på bilden som är till salu här:
https://www.chrono24.se/jaegerlecoultre/automatic-cal-825-18k-gold-memovox-60s--id7560752.htm
Nu till min fråga. Finns det någon bra sammanställning av hur köp går till över nätet: Typ möjligheter till inspektion, returer, betalningsmetoder osv ? Jag har inget mål att blir expert på allt utan vill endast veta hur jag ska kunna köpa köpa ett fint ex som håller värde under tiden jag njuter av den. Priset på just denna verkar för mig i överkant, men vad vet jag. Dock sett fina varianter för halva det priset tidigare. Om värdet är hållbart är inte högt pris i sig ett stort problem, jag är inte ute efter att göra ett klipp. Jag vet att det är många faktorer att ta hänsyn till och att det är lätt att bli lurad på urtavlor och annat så därför undrar jag om det finns någon som känner för att dela med sig av visdom ?
Vill lägga till att jag har tittat igenom några trådar om råd till nybörjare men inte hittad det jag söker, dvs mer specifikt kring nätköp dylika ur. Dock kan jag inte säga att jag gått igenom hela siten.....
Hvis du er interesseret i vintageure, kan du gøre to forskellige ting:
1) bruge rigtigt meget tid.
2) bruge rigtigt mange penge.
Hvis du vælger option 2, skal du
stadigvæk bruge tid til at få dig en grundviden om emnet; at du synes at den Memovox er riktigt fin, viser at du
ikke er klar til at handle en sådan endnu. Boetten er voldsomt poleret, og med de billeder af tavlan der er til rådighed, vil jeg klart gå ud fra, at den er renoveret/redialet. Ergo er samlerværdien (og det er reelt det, der afgør om en vare kan holde værdien, når man trækker guld- og reservedelsprisen ud) ødelagt.
Hvis du ved, at du vil have en Memovox fra en given periode, så brug tid på at studere ALT om referencerne; hvordan boetten skal se ud, typsnitt, tavelvarianter, visertyper, verk, osv... Jeg skrev engang en post på et andet forum til generel hjælp (primært Omega...), men den kan sagtens bruges som et udgangspunkt:
https://omegaforums.net/threads/learn-how-to-fish.52603/
Alt vedr. inspektion/returer/betalningsmetoder kan du aftale fra gang til gang med säljer, og hvis säljer ellers er reel, vil meget kunne lade sig gøre, så længe at du ikke er ham til belastning.