• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Jag har letat ett tag efter en 50-tals omega seamaster i jumbomodell och tyckte att den här var riktigt snygg men rätt högt pris, 17 800kr. Vad tycker ni, är den värd det?
CA628A2A-3F3D-45C4-894D-37B6F3C8C53F.png

https://www.chrono24.com/se/omega/seamaster-jumbo--id8340012.htm?SETLANG=se_SE&SETCURR=SEK
Usch nej, ommålad tavla. Fel krona och visare. Tycker du ska få en fin för runt 7'.

Hej allihopa, Jag är fortfarande lite ny här så ursäkta mig om det är post i fel tråd. Jag är på jakt efter klocka från just 1984 och hittade denna på Chrono24. Jag är inte alls bekant med denna dial och tänkte här vad ni tycker? Betalar man för mycket för just den urtavlan, är det bättre att vänta ut en med vanlig? Personligen så har jag inte bestämt mig om jag gillar den eller inte utan är ganska neutral, gillar när det är lite udda så den kanske inte är så dum iofs.

https://www.chrono24.it//rolex/explorer-16550-black--color-rail-spider-dial-1984--id6792892.htm

Stort tack för alla tips!

Hej allihopa, Jag är fortfarande lite ny här så ursäkta mig om det är post i fel tråd. Jag är på jakt efter klocka från just 1984 och hittade denna på Chrono24. Jag är inte alls bekant med denna dial och tänkte här vad ni tycker? Betalar man för mycket för just den urtavlan, är det bättre att vänta ut en med vanlig? Personligen så har jag inte bestämt mig om jag gillar den eller inte utan är ganska neutral, gillar när det är lite udda så den kanske inte är så dum iofs.

https://www.chrono24.it//rolex/explorer-16550-black--color-rail-spider-dial-1984--id6792892.htm

Stort tack för alla tips!
Personligen gillar jag utseendet på den klockan med sina skavanker. Har tyvärr ingen bra koll på rimligt pris! (men 9500 EURO låter mycket!)

EDIT: Jag har dock väldigt dålig koll på priserna på dessa nu för tiden, så det är bättre att låta någon annan uttala sig.

https://www.tradera.com/item/190118/321776041/omega-genève-ytterst-sparsamt-anvand-mycket-fin-

Någon som har mer info angående ovanstående modell? Ser inte guldet lite väl rött ut? 14 eller 18k?

Märkligt att den saknar inskription om det nu är en förtjänstklocka. Bortpolerat?
Färgen på guldet kan säkert bero på dålig belysning, lite oxidation och knasig vitbalans. Gällande guldhalten så får man väl nästan räkna med att det är 14k, då säljaren inte orkat bemöda sig med att kolla.
Modellen verkar finnas i både 14- och 18k.

Märkligt att den saknar inskription om det nu är en förtjänstklocka. Bortpolerat?
Färgen på guldet kan säkert bero på dålig belysning, lite oxidation och knasig vitbalans. Gällande guldhalten så får man väl nästan räkna med att det är 14k, då säljaren inte orkat bemöda sig med att kolla.
Modellen verkar finnas i både 14- och 18k.
14K är vanligast. Det finns hyfsat många utan gravyr, men av exakt samma modell som "förtjänstarna". @Richard1987

Hej ny på forumet och ny i fråga om kvalitetsur också. Nu har jag dock helt snöat in på JLC Memovox Cal 825 från 60-talet.
upload_2018-9-15_14-27-17.png

Jag vill ha en riktigt fin som den på bilden som är till salu här: https://www.chrono24.se/jaegerlecoultre/automatic-cal-825-18k-gold-memovox-60s--id7560752.htm
Nu till min fråga. Finns det någon bra sammanställning av hur köp går till över nätet: Typ möjligheter till inspektion, returer, betalningsmetoder osv ? Jag har inget mål att blir expert på allt utan vill endast veta hur jag ska kunna köpa köpa ett fint ex som håller värde under tiden jag njuter av den. Priset på just denna verkar för mig i överkant, men vad vet jag. Dock sett fina varianter för halva det priset tidigare. Om värdet är hållbart är inte högt pris i sig ett stort problem, jag är inte ute efter att göra ett klipp. Jag vet att det är många faktorer att ta hänsyn till och att det är lätt att bli lurad på urtavlor och annat så därför undrar jag om det finns någon som känner för att dela med sig av visdom ?

Vill lägga till att jag har tittat igenom några trådar om råd till nybörjare men inte hittad det jag söker, dvs mer specifikt kring nätköp dylika ur. Dock kan jag inte säga att jag gått igenom hela siten.....

Senast ändrad:
Hej ny på forumet och ny i fråga om kvalitetsur också. Nu har jag dock helt snöat in på JLC Memovox Cal 825 från 60-talet.
upload_2018-9-15_14-27-17.png

Jag vill ha en riktigt fin som den på bilden som är till salu här: https://www.chrono24.se/jaegerlecoultre/automatic-cal-825-18k-gold-memovox-60s--id7560752.htm
Nu till min fråga. Finns det någon bra sammanställning av hur köp går till över nätet: Typ möjligheter till inspektion, returer, betalningsmetoder osv ? Jag har inget mål att blir expert på allt utan vill endast veta hur jag ska kunna köpa köpa ett fint ex som håller värde under tiden jag njuter av den. Priset på just denna verkar för mig i överkant, men vad vet jag. Dock sett fina varianter för halva det priset tidigare. Om värdet är hållbart är inte högt pris i sig ett stort problem, jag är inte ute efter att göra ett klipp. Jag vet att det är många faktorer att ta hänsyn till och att det är lätt att bli lurad på urtavlor och annat så därför undrar jag om det finns någon som känner för att dela med sig av visdom ?

Vill lägga till att jag har tittat igenom några trådar om råd till nybörjare men inte hittad det jag söker, dvs mer specifikt kring nätköp dylika ur. Dock kan jag inte säga att jag gått igenom hela siten.....

Hvis du er interesseret i vintageure, kan du gøre to forskellige ting:

1) bruge rigtigt meget tid.
2) bruge rigtigt mange penge.

Hvis du vælger option 2, skal du stadigvæk bruge tid til at få dig en grundviden om emnet; at du synes at den Memovox er riktigt fin, viser at du ikke er klar til at handle en sådan endnu. Boetten er voldsomt poleret, og med de billeder af tavlan der er til rådighed, vil jeg klart gå ud fra, at den er renoveret/redialet. Ergo er samlerværdien (og det er reelt det, der afgør om en vare kan holde værdien, når man trækker guld- og reservedelsprisen ud) ødelagt.

Hvis du ved, at du vil have en Memovox fra en given periode, så brug tid på at studere ALT om referencerne; hvordan boetten skal se ud, typsnitt, tavelvarianter, visertyper, verk, osv... Jeg skrev engang en post på et andet forum til generel hjælp (primært Omega...), men den kan sagtens bruges som et udgangspunkt: https://omegaforums.net/threads/learn-how-to-fish.52603/

Alt vedr. inspektion/returer/betalningsmetoder kan du aftale fra gang til gang med säljer, og hvis säljer ellers er reel, vil meget kunne lade sig gøre, så længe at du ikke er ham til belastning.

Jag gjorde ett riktigt spontanköp precis!

Gick in på Tradera och såg en omega geneve i 14k med utgångspris 1000 kr och köp nu pris 3100 kr. Bara 8 visningar så slängde mig på köp nu knappen. Mitt otränade öga säger att det är ett kanonpris och ett mycket fint exemplar, med tillhörande armband och spänne (avser byta band och använda spännet). Visst gjorde jag ett riktigt bra köp eller har jag missat något?? :nailbiting: anges inget om hur den håller tiden, det är liite oroväckande.

xxxxxxx.se (tog bort det av sekretessskäl)

Vad säger du @Strindberg ? Du verkar vara en man med god koll :)

Senast ändrad:
Ringde upp personen i fråga som hävdade sin oskuld. Kom överens om att häva köpet och att han skulle kolla upp de källor jag angett ovan. Förvånad att han ens svarade :S

PS. Han lät fett nervös

Senast ändrad:
Den ligger ute nu igen med köp nu på 3700kr!
Såg det precis, vad i helvete!
Så här gick vår konversation:
"Tjena, du jag köpte en omega av dig på Tradera"
- Jaha, okej...jag har två stycken jag tänkte sälja av, är det den med svart armband?
"Ja, precis"
-Ja, jag är ju pensionär så jag behöver få loss lite pengar...
"Men du...jag sökte på ditt nr på hitta.se och får upp bedragare, vid googlesökning finns 5 kommentarer om blåsningar och dessutom gjorde jag en bildsök och hittade identiska bilder från en annan annons"
-Bedragare? Det måste blivit nåt fel, va sa du...hitta.se?"
*Hör hur han knappar på ett tangentbord*
"Ja, skriv in ditt nr på hitta.se"
-Jag får kolla upp det, jag har ingen dator bara mobiltelefon. Men tack så mycket för informationen, jag ska kolla upp det direkt.
"Bara så du vet kommer jag inte betala varan, är vi överens om det?"
"Ja, absolut".
*klick*

Tillbaka
Topp