• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Skall strax buda på denna. Bilden gör ej klockan rättvisa. Lite ovanligare index, felfri tavla och lysmassan intakt och brunaktig. Minst 35mm.

Har själv ett hum men vad skulle varit erat maxbud?
20180930_095309-01.jpeg

Hej!
Är sugen på en Rolex DJ, men känner att det finns så många olika modeller av den. Om man tänker sig en begagnad och har en budget på ca. 20-30k vad bör man fokusera på? Önskemålen är rätt få, vill ha länk samt ljus urtavla. Tacksam för idéer och förslag.
Köp någon modell du tycker är snygg. Ingen modell är dålig. Personligen skulle jag satsa på 1601 eller 16014. Dessa modeller har vitguldsring och är vanliga. Prioritera i ordning boett, tavla och länk. Tavla och länk går ju att byta.

Ser väl helt ok ut? Modell 78086 med eta 2512-1. Tavlan har lite lacksläpp och tror glaset är utbytt. Spännet används på fel sätt så ser lite tillböjt ut och en sprint saknas. Ska bli kul att se hur heta Paris-tankerna är i Sverige idag.
Bevakningspriset lär vara lite för högt för min smak med tanke på utropspriset på 18.000. Jag hade gärna huggit en 18k Tank när dom gick att få för under 10!

5505FD8F-B621-4ABA-852B-82D111D08504.jpeg
Hej alla experter. Behöver lite hjälp. Är den här ok? Från 1940 så gammal och såklart lite sliten. Men tänker på index kl 5 och 11 eller 1, det är lite skillnad på avståndet till kantern... @Rozzy , och @Aurum kanske har ett bra svar , eller har vi någon VC expert på forumet? Stort tack för hjälpen!

Hej alla experter. Behöver lite hjälp. Är den här ok? Från 1940 så gammal och såklart lite sliten. Men tänker på index kl 5 och 11 eller 1, det är lite skillnad på avståndet till kantern... @Rozzy , och @Aurum kanske har ett bra svar , eller har vi någon VC expert på forumet? Stort tack för hjälpen!
Rent spontant ser klockan inte så rolig ut. Det ser inte ut att vara så hög nivå på materialet, trycket eller detaljer. Tavlan kan ju vara ommålad (texten ser inte ut att vara original) men index tycks ju sitta lite hur som (jämför avstånd till subtavlan). Men sådant kan ju handla om mindre duktig urmakare som renoverat. För att vara säker bör du öppna den och ta en titt på urverket. Urverket borde vara märkt VC och fint dekorerat. Kolla av vilken kaliber och googla den. På insida boettlock borde vara välmärkt också tycker jag. Att klockan är i 18k tar jag för givet? Annars är det troligen ingen VC.

Vad är det för storlek på klockan?
Är det fotot eller ser inte bandhornen udda ut? (Kortare nertill?)

Kan vara bra, men vi behöver se urverket. Tavlan är ommålad någon gång och ska jag vara ärlig ser den lite trött/tråkig ut. Men den har stilen som man brukar se på tidiga Patek/VC.

Rent spontant ser klockan inte så rolig ut. Det ser inte ut att vara så hög nivå på materialet, trycket eller detaljer. Tavlan kan ju vara ommålad (texten ser inte ut att vara original) men index tycks ju sitta lite hur som (jämför avstånd till subtavlan). Men sådant kan ju handla om mindre duktig urmakare som renoverat. För att vara säker bör du öppna den och ta en titt på urverket. Urverket borde vara märkt VC och fint dekorerat. Kolla av vilken kaliber och googla den. På insida boettlock borde vara välmärkt också tycker jag. Att klockan är i 18k tar jag för givet? Annars är det troligen ingen VC.

Vad är det för storlek på klockan?
Är det fotot eller ser inte bandhornen udda ut? (Kortare nertill?)

Stort tack. Skönt att få ett expertutlåtande. Bandhornen är ok, bara en konstig synvilla tror jag. Urverket skall också vara ok och boetten är i 18karat . Konstigt nog är just ringen under glaset lite missfärgade men själva boetten har stämpel i alla fall. Men tavlan är lite lurig, minst sagt. Kollar urverket när tillfälle ges! Tack!

Kan vara bra, men vi behöver se urverket. Tavlan är ommålad någon gång och ska jag vara ärlig ser den lite trött/tråkig ut. Men den har stilen som man brukar se på tidiga Patek/VC.
Och ommålat, det skall man undvika, eller finns det en annan tanke kring det? 25000 är lite väl mycket antar jag, med tanke på tavlan?

Och ommålat, det skall man undvika, eller finns det en annan tanke kring det? 25000 är lite väl mycket antar jag, med tanke på tavlan?
Beror på vad du tycker. Väldigt mycket är ommålat från tiden. Otäta boetter och fabrikerna målade om på rutin. Jag hade inte köpt för 25'. Beroende på boettstorlek kan man få ok VCs från 15'. Generellt väldigt prisvärt när alla jagar omoderna stålsportrollar.

Nån som kan hjälpa med vad som er et rimligt pris for en Svensk såld sea-dweller 16600 från -91? Full sett och nyservad i bra skick. Tyvärr ingen bilder än.

Är på jakt efter en viktageklocka. Har dock ännu inte tillräckligt med kött på benen för att dra egna slusatser om en klockas skick.

Vänder mig därför till er experter!
Något att anmärka på dessa klockor? :) originaldelar, skick, eventuell ommålning, osv?
IMG_2732.jpg
IMG_2731.jpg

Är på jakt efter en viktageklocka. Har dock ännu inte tillräckligt med kött på benen för att dra egna slusatser om en klockas skick.

Vänder mig därför till er experter!
Något att anmärka på dessa klockor? :) originaldelar, skick, eventuell ommålning, osv?
IMG_2732.jpg
IMG_2731.jpg
Kaplans är överlag duktiga på att anmärka på om något är knas.
Baserat på dessa bilder så kan jag inte hitta något direkt att anmärka på.

16750 på blocket. Svårt kanske att säga något av bara en bild men något uppenbart fel? Serviceinsert och ska vara mark 1 tavla enligt annonsen
Screenshot_20181023-234845_Blocket.jpg

Kan man anta att någon svarvat boettlocket om det ser ut så här? Den typen av bearbetningsspår (om det tilläts) borde väl vara bortnött?
B5DFA0B9-092A-4F97-9DAF-EC4DB8DC8852.png
A5297E97-8DB3-4555-8615-FBC56DA51D82.png

Tillbaka
Topp