• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Halloj. Hur tycker ni denna urtavla ser ut? Omålad osv? Någon som vet hela modellnamnet och dylikt?
Har första tjung på denna men urmakaren skulle prissätta, serva osv. Vad tror ni, hit or miss?
A8444865-7FCB-48A5-83DD-DA7138DD1E30.jpeg
CFFAEC66-8D8B-447F-BDEC-620167FA576A.jpeg
E1E9A60E-8068-49AA-9DBA-42A7B806B97C.jpeg
51E09BFB-56B0-4943-BBE6-9348788D8E9D.jpeg
Spontant ser den väl fin ut, dvs original. Premier 760 är nog ref.
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vad tror ni om denna omegan på tratten, är tavlan ommålad? Tycker själv att tavla ser kosher ut men kanske missar något? Sen är det nog vinklar eller mina egna ögon som spökar men ser övre högra bandhornet snett ut..?
https://www.tradera.com/item/190118/336009858/vintage-omega-seamaster-fran-1960

295876819_23a91ab9-b549-475b-86dd-bdac668c5bca.jpg
Inte så insatt i dessa men... Tavlan ser väl ut att vara tvättad, samt timvisaren är väl fel? Vä övre bandhornet ser ut att vara lite stukat.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vad tror ni om denna omegan på tratten, är tavlan ommålad? Tycker själv att tavla ser kosher ut men kanske missar något? Sen är det nog vinklar eller mina egna ögon som spökar men ser övre högra bandhornet snett ut..?
https://www.tradera.com/item/190118/336009858/vintage-omega-seamaster-fran-1960

295876819_23a91ab9-b549-475b-86dd-bdac668c5bca.jpg

Tror heller inte timvisaren är original på den klockan. Finns sån med pilformad lysmasseinlägg, tror till och med två olika såna och denna är den bredare(?) men då i kombination med mer likartad minutvisare och lite tidigare tavelutförande. Den smalare varianten kanske använts till den minutvisaren på bilden men svårt att veta. Den ser konstig ut till den tavlan åtminstone och hör nog inte ihop med den.

Vad jag skulle se som negativt om jag funderade på den klockan är oxideringen på visarna som inte ser så jätteroligt ut.
Tvättning kan jag inte se. Betyder dock inte att den inte är tvättad. Taveloxideringen kommer ibland utifrån timindexen som här.

Boetten är väl ganska kraftigt polerad, kanske inför försäljning.
 
Senast ändrad:

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Inte så insatt i dessa men... Tavlan ser väl ut att vara tvättad, samt timvisaren är väl fel? Vä övre bandhornet ser ut att vara lite stukat.

Tror heller inte timvisaren är original på den klockan. Finns sån med pilformad lysmasseinlägg, tror till och med två olika såna och denna är den bredare(?) men då i kombination med mer likartad minutvisare och lite tidigare tavelutförande. Den smalare varianten kanske använts till den minutvisaren på bilden men svårt att veta. Den ser konstig ut till den tavlan åtminstone och hör nog inte ihop med den.

Vad jag skulle se som negativt om jag funderade på den klockan är oxideringen på visarna som inte ser så jätteroligt ut.
Tvättning kan jag inte se. Betyder dock inte att den inte är tvättad. Taveloxideringen kommer ibland utifrån timindexen som här.

Boetten är väl ganska kraftigt polerad, kanske inför försäljning.
Jag tror visarna är korrekta. Här på min Calendar från samma årtal 1959.
BF1D07ED-E957-40D8-8325-1AF7163F5FC7.jpeg

Tack för input!
Tror nog som PetriS säger att visarna är korrekta, gjorde en sökning på refen och fick flera träffa med liknande visare. Ang boetten så ser den onekligen lite skev ut och det får mig att hoppa denna.
Återigen tack för input! :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag tror visarna är korrekta. Här på min Calendar från samma årtal 1959.
BF1D07ED-E957-40D8-8325-1AF7163F5FC7.jpeg
Ja kan vara. Om det är samma modell. Tyckte den såg annorlunda ut, att lysmassan går längre ut i spetsen som det gör på en del men kanske ser fel. Och tavlan är inte samma. Ser underligt ut till den tavlan men kanske är en ovanligt kombination. Går inte att veta säkert. Oxideringen ser lika ut vilket kan tyda på att det är som du säger.

Tack för input!
Tror nog som PetriS säger att visarna är korrekta, gjorde en sökning på refen och fick flera träffa med liknande visare. Ang boetten så ser den onekligen lite skev ut och det får mig att hoppa denna.
Återigen tack för input! :)
Ja, som sagt liknande. Men om det är samma är jag osäker på. Men kan så vara. Tvekar om den eller de visarna ska vara där.
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hade nästan glömt att jag gillar att köpa fula Tissoter dyrt...
Skicket är klanderfritt (några bruksmärken på boetten men i övrigt typ LNOS...) Dock två hårstrån innanför glaset som såklart driver mig till vansinne, men det kan ju lösas...)
IMG_20190115_131518.jpg

Bonus blev att grabben fick en låda att leka med :)
 
Senast ändrad:

Robin

Omega
Vad tror ni om värdering på en Omega Speedmaster från 1969 (serienummer 305xxxxx) utan originallänk, utan box och papper? (baksida finns men utbytt till genomskinlig)
Skick något för bra för att vara sant. Kan återkoppla med lite bilder när jag fått de skickade till mig.
 

Husse

Patek
Vad tror ni om värdering på en Omega Speedmaster från 1969 (serienummer 305xxxxx) utan originallänk, utan box och papper? (baksida finns men utbytt till genomskinlig)
Skick något för bra för att vara sant. Kan återkoppla med lite bilder när jag fått de skickade till mig.
Låter som att du ska titta på nån annan klocka men upp med lite bilder först innan vi målar fan på väggen!
 

MOL

Cartier
Hej Rolex kunnare! (Inser att jag postat ett
EB88B3DD-EDF8-4223-8916-A142F51BDCE9.jpeg
C02447AF-E6CD-45C8-92CC-74EFBD8B35F2.jpeg
23AE8A95-FD9B-4250-AB59-B0094CB3CAA0.jpeg
nytt ämne och glömde bort denna tråd)
Har lovat hjälpa en samlar-kompis med råd och dåd runt denna Rolex. Främsta ”oron” är att ref numret mellan bandhornen är 6103 men på baklocket 6284. Är det en ”franken” eller finns det en legit förklaring? Han är bra sugen men lite villrådig. Själv vet jag inte ens var jag kan leta när det gäller Rolex. Tack för råd!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej Rolex kunnare! (Inser att jag postat ett
EB88B3DD-EDF8-4223-8916-A142F51BDCE9.jpeg
C02447AF-E6CD-45C8-92CC-74EFBD8B35F2.jpeg
23AE8A95-FD9B-4250-AB59-B0094CB3CAA0.jpeg
nytt ämne och glömde bort denna tråd)
Har lovat hjälpa en samlar-kompis med råd och dåd runt denna Rolex. Främsta ”oron” är att ref numret mellan bandhornen är 6103 men på baklocket 6284. Är det en ”franken” eller finns det en legit förklaring? Han är bra sugen men lite villrådig. Själv vet jag inte ens var jag kan leta när det gäller Rolex. Tack för råd!
Vet tyvärr inte mer än att Rolex har strukit över ref-nummer i boettlock förr.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Hej Rolex kunnare! (Inser att jag postat ett
EB88B3DD-EDF8-4223-8916-A142F51BDCE9.jpeg
C02447AF-E6CD-45C8-92CC-74EFBD8B35F2.jpeg
23AE8A95-FD9B-4250-AB59-B0094CB3CAA0.jpeg
nytt ämne och glömde bort denna tråd)
Har lovat hjälpa en samlar-kompis med råd och dåd runt denna Rolex. Främsta ”oron” är att ref numret mellan bandhornen är 6103 men på baklocket 6284. Är det en ”franken” eller finns det en legit förklaring? Han är bra sugen men lite villrådig. Själv vet jag inte ens var jag kan leta när det gäller Rolex. Tack för råd!
Vet tyvärr inte mer än att Rolex har strukit över ref-nummer i boettlock förr.

Precis som @Aurum säger förekommer det att Rolex strukit över referensnummer, i detta fall kan du se att man ersatt numret med 6285. Fortfarande fel referens förstås men inte nödvändigtvis något att bekymra över. Kan förstås ha blivit utbytt/förväxlat under årens lopp men det kan inte uteslutas att det suttit där från början. Kolla gärna om serienumret matchar mot angivet datum på boettlocket (1 55).

Här har du ett par andra exempel på överstrukna och ersatta referensnummer:

Vintage-Rare-Rolex-6103-Red-Officially-Writing-Dial-Bubbleback-1961-10.jpg


fc3575463dc535425855a8d607ec0aad8a178dc5.jpg


0708161e.jpg
 

Entruv

Omega
Halloj!

Skulle behöva åsikter på denna Seamaster från 59/60.

Verket tycker jag checkar alla boxar för en äkta 2990-1 cal 267 men det är händerna jag har tvivel om.
1. Händerna samt index verkar vara applicerat guld men i helt olika skick.
2. Formen på händerna liknar vissa seamasterhänder från 59/60 men det är på tok för stort område med lysmassa, för den delen ser lumen både modern och ny ut.
3. Med tanke på detta, kan patineringen (det som drog mig till den från början) vara fejkad?

Vad säger KS om denna? Frankenklocka med till synes äkta verk eller en av alla tusen udda klockor som cirkulerar?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Halloj!

Skulle behöva åsikter på denna Seamaster från 59/60.

Verket tycker jag checkar alla boxar för en äkta 2990-1 cal 267 men det är händerna jag har tvivel om.
1. Händerna samt index verkar vara applicerat guld men i helt olika skick.
2. Formen på händerna liknar vissa seamasterhänder från 59/60 men det är på tok för stort område med lysmassa, för den delen ser lumen både modern och ny ut.
3. Med tanke på detta, kan patineringen (det som drog mig till den från början) vara fejkad?

Vad säger KS om denna? Frankenklocka med till synes äkta verk eller en av alla tusen udda klockor som cirkulerar?
Ser ok ut men med utbytta visare?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Smaken är väl som baken :) En så pass fin patina på en Seamaster eller Polerouter är grail-status!
Fast det är bra att ha i åtanke att långtifrån alla delar den uppfattningen om och när det ska säljas. Som den du länkade till på Tradera exempelvis. De flesta eller många tycker nog inte den är i nåt vidare utseendemässigt skick. Bland annat jag.
 
Senast ändrad:

Entruv

Omega
Fast det är bra att ha i åtanke att långtifrån alla delar den uppfattningen om och när det ska säljas. Som den du länkade till på Tradera exempelvis. De flesta eller många tycker nog inte den är i nåt vidare utseendemässigt skick. Bland annat jag.
Ah, det var precis det jag menade! Förstår helt och hållet att de flesta inte skulle se något i den jag länkade, menade endast att för mig är patina och mögel verkligen up there :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ah, det var precis det jag menade! Förstår helt och hållet att de flesta inte skulle se något i den jag länkade, menade endast att för mig är patina och mögel verkligen up there :)
Tur att vi inte är så många och att det negativa premiumet ger oss billiga(re) klockor! :)

Älskar min "svarttavlade" longines.

IMG_20160805_114909_349.JPG


Här har du en tråd som kanske faller dig i smaken.

https://klocksnack.se/threads/den-stora-ruinromantiker-tråden.58074/#post-1494794
 

Entruv

Omega

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Topp