• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Loda

Omega
Tycker detsamma.
Sen får det ligga som brasklapp att jag aldrig kikat särskilt nära på Candino och att jag antar att de säkert inte hade riktigt samma QC som de större tillverkarna.
Som gammal grafiker är det dock svårt att se något annat än CA N D I N O (d.v.s att teckenavståndet är för litet mellan C och A samt förs stort mellan D och I).
"800" känns också som att det droppar lite mot slutet - men där kan det kanske vara glaset som spökar.
Det jag reagerar på när jag jämför med klockan nedanför är också att typsnittet känns lite tjockare? Den klockan kanske iofs inte heller är korrekt. Sen är loggan inte centrerad mellan de två barsen vid klockan 12, men det kanske är normalt? Det ser ju dock ut som att avstånden mellan bokstäverna är "fel" även på denna klocka.
candino.jpg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker att texten ser lite skev ut. Kan möjligtvis vara glaset som spökar, men jag ställer mig iallafall småskeptisk till den tavlan.

Tycker detsamma.
Sen får det ligga som brasklapp att jag aldrig kikat särskilt nära på Candino och att jag antar att de säkert inte hade riktigt samma QC som de större tillverkarna.
Som gammal grafiker är det dock svårt att se något annat än CA N D I N O (d.v.s att teckenavståndet är för litet mellan C och A samt förs stort mellan D och I).
"800" känns också som att det droppar lite mot slutet - men där kan det kanske vara glaset som spökar.
Tror ändå tavlan är ok. Den här är också skev och kladdig.
MXGVbPW.jpg

Reagerar mer på att en såpass enkel klocka skulle ha en så påkostad variant av ETA 2472. Exemplaret jag hittar har inte samma text på rotorn. Inte för jag tycker det är en katastrof om en klocka på den här nivån har fått ett donatorverk eller en donatorrotor, oaktat att den framstår som dyr även om det är originalutförande.
https://auction.catawiki.com/kavels/15666137-candino-diver-20-atm-1970
 

Loda

Omega
Tror ändå tavlan är ok. Den här är också skev och kladdig.
MXGVbPW.jpg

Reagerar mer på att en såpass enkel klocka skulle ha en så påkostad variant av ETA 2472. Exemplaret jag hittar har inte samma text på rotorn. Inte för jag tycker det är en katastrof om en klocka på den här nivån har fått ett donatorverk eller en donatorrotor, oaktat att den framstår som dyr även om det är originalutförande.
https://auction.catawiki.com/kavels/15666137-candino-diver-20-atm-1970
Tack för svar. Jo, priset är en annan fråga. ;)
 

Danne M

Breitling
Hej, har väldigt dåligt koll på vad som gäller när det handlar om stretch i en länk. Detta är en DJ 16030 från 81. Är väldigt intresserad av att köpa denna klocka innan jul.
Med vänlig hälsning,
Daniel
 

Bilagor

  • E3E25DF1-B073-4A5A-8861-88EC3023034D.jpeg
    E3E25DF1-B073-4A5A-8861-88EC3023034D.jpeg
    87.3 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Dvs väldigt mycket stretch? Man ser stora glipor mellan länkbitarna, speciellt de första länkarna närmast ändlänken samt att länkbitarna lägger sig omlott i nederkant.
@Danne M , jag har sett värre (skräckexempel) men skulle säga att denna länk har rätt mycket stretch ja.
Jo, precis. Dom flesta välanvända vintage-jubileerna ser väl ut ungefär sådär?
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
En polare behöver totalrenovera en nyinköpt Omega De Ville från '57. Worst case, vad kan det ungefär tänkas kosta?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
En polare behöver totalrenovera en nyinköpt Omega De Ville från '57. Worst case, vad kan det ungefär tänkas kosta?
Fanns inga Omega DeVille '57. Vad ska göras? Blir säkert dyrt, framförallt hos auktoriserad uris.

Edit; hör med någon forumpillare, annars brukar farfars klocka och Werner på ABC vara ofta förekommande tips.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Hmm kan vara fel årtal (60s?) men en seamaster De Ville (guld på läder) är det. Utgå från att allt ska göras utom polering
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Jag är lite sugen på en Omega vintage 60-70tal men är helt novis när det kommer till vintageklockor, vad ska jag tänka på?
Vill ha en slimad dressmodell.
 

elitelit

Omega
Säljaren av en annons har angett ett referensnummer som jag inte alls kan hitta med den här tavlan. Är hela klockan bara ett ihopplock eller redial?
Annonstexten nedan:


Beskrivning
Omega constellation pie pan arrowhead.

Boett i mycket fint skick, dock saknas constellation-emblemet på locket i bak. Sprillans nytt omega läderband med omega spänne. Originalbox med putsduk. Då packningen är bytt antar jag att uret är servat, vet dock inte när så ingen garanti utlämnas. Urverk förövrigt i fint skick. Klockan tickar på och startar lätt. Den drar sig ett antal sekunder, dock inget märkvärdigt.

Ref 167.005
Kaliber 565
Automat
Plexiglas
Från 1968
35 mm utan kronan


 

aximand

Panerai
2-Faktor
Vi gör ett nytt försök! Jag hittade denna Zenith Sporto på Tradera. Jämförde bilderna med den tidigare och det verkar som att denna är i bättre skick (inte ommålad etc) till ett bättre pris. Vad säger expertpanelen?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vi gör ett nytt försök! Jag hittade denna Zenith Sporto på Tradera. Jämförde bilderna med den tidigare och det verkar som att denna är i bättre skick (inte ommålad etc) till ett bättre pris. Vad säger expertpanelen?
Jag tycker den ser fin ut. Jag ser inget som ser konstigt ut, allt verkar rätt. Använt skick men bra boet, originalkrona. Lite patinerad tavla och visare, men känns det ok ser jag inga hinder. Glaset kan vara sprucket vid kl 3-4, men det är ju en slitvara som lätt kan bytas. Nuvarande glas kan lätt poleras och bli finare. Priset tycker jag är ok.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag är lite sugen på en Omega vintage 60-70tal men är helt novis när det kommer till vintageklockor, vad ska jag tänka på?
Vill ha en slimad dressmodell.
Det finns mycket att välja på och Omega gjorde fina högkvalitativa klockor även på 60-70 talet. Vad är det du letar efter, stål eller guld? När du menar slim, vill du ha något ultra tunt eller bara mer dressat än tex Seamasters?
Själv håller jag Constellations högt. De var Omegas premiumlinje, extra hög nivå på verken och ofta kronometercertifierade. Fina detaljer och poleringar. Mina favoriter är ref 168.005 samt 168.017 som bägge designades av Gerald Genta på sextiotalet, där den första blivit någont av en designikon medan jag själv faktiskt föredrar att bära 017. Dessa två finns i både stål, guld på stål samt massivt guld. De är fina alla tre varianterna. Priset på 005 har sprungit upp de senaste åren medan 017 fortfarande är väldigt prisvärd.

Mina klockor;
”Pie pan”, ”Dog legs”, ”Grass hopper” etc, kärt barn har många namn, ref 168.005
724A417E-5191-48C7-9AC5-FFA136C89CB8.jpeg


”C-case”, ”C-Constellation” ref 168.017
A17D83A3-271C-44AD-B9EC-0DC146B1D847.jpeg

1187F6AE-13D1-45DA-A407-4AE5D51C4CF8.jpeg
 
Senast ändrad:

DRW

Panerai
2-Faktor
Det finns mycket att välja på och Omega gjorde fina högkvalitativa klockor även på 60-70 talet. Vad är det du letar efter, stål eller guld? När du menar slim, vill du ha något ultra tunt eller bara mer dressat än tex Seamasters?
Själv håller jag Constellations högt. De var Omegas premiumlinje, extra hög nivå på verken och ofta kronometercertifierade. Fina detaljer och poleringar. Mina favoriter är ref 168.005 samt 168.017 som bägge designades av Gerald Genta, där den första blivit någont av en designikon medan jag själv faktiskt föredrar att bära 017. Dessa två finns i både stål, guld på stål samt massivt guld. De är fina alla tre varianterna. Priset på 005 har sprungit upp de senaste åren medan 017 fortfarande är väldigt prisvärd.

Mina klockor;
”Pie pan”, ”Dog legs”, ”Grass hopper” etc, kärt barn har många namn, ref 168.005
724A417E-5191-48C7-9AC5-FFA136C89CB8.jpeg


”C-case”, ”C-Constellation” ref 168.017
A17D83A3-271C-44AD-B9EC-0DC146B1D847.jpeg

1187F6AE-13D1-45DA-A407-4AE5D51C4CF8.jpeg
Tack för ett bra svar.
Guld eller stål spelar mindre roll, det viktiga är att den är fräsch helst original band men absolut inget måste.
Alla dina var riktigt fina, den som stack ut mest för mig var den översta.

Vart hittar man bra vintage? Tradera känns ju sådär och handlare har skyhöga priser.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En Pie pan kan du ibland hitta här på KS. De kommer med jämna mellanrum på Kaplans och Bukowskis eller Stockholms Auktionsverk. Bara att leta, lite av sporten :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Lacken ser halvtransparent genomsliten ut på sina ställen som de brukar göra när de är hårt tvättade. Tjockare runt index där man inte kommit åt med svabben på samma sätt.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Jag skickar ett PM till säljaren och ber om fler bilder och återkommer! Jag håller med - sätter tavlan är sliten på verkar lite märkligt när ni säger det.
Stort tack till @Rozzy, @JohanSA och @URsinne för era synpunkter och tankar - det uppskattas oerhört när man inte är det minsta erfaren. :oldman::pompus:
 
Topp