• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Davaj

Breitling
Swiss only gilt utan chapterring är från 63/64 och har oftast underline. Extremt ovanlig historia om den är rätt. Värd ett sexsiffrigt belopp lös i hyggligt skick.
Har tyvärrbinga vättre

Jag kan inte riktigt avgöra om den är rätt utifrån de där bilderna.

Låter onekligen väldigt bra.
Har tyvärr inga bättre foton:(
 

Davaj

Breitling
Förväntas någon köpa något med de bilderna?
Exakt!
De pekar på att det är en gilt tavla från 60 talet. 70 talet känns den definitivt inte att vara från. Tittar man på "gmt-master superlative chronometer officially certified" texten så har färgen försvunnit på några platser....kan det vara så att underlinen har försvunnit något och i kombination av dåligt foto så syns den överhuvudtaget inte!? Alt 2 att det är en gilt swiss only utan underline.
/Den evige optimisten
 

Bilagor

  • 20190122_171716png.png
    20190122_171716png.png
    230.8 KB · Visningar: 3

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Exakt!
De pekar på att det är en gilt tavla från 60 talet. 70 talet känns den definitivt inte att vara från. Tittar man på "gmt-master superlative chronometer officially certified" texten så har färgen försvunnit på några platser....kan det vara så att underlinen har försvunnit något och i kombination av dåligt foto så syns den överhuvudtaget inte!? Alt 2 att det är en gilt swiss only utan underline.
/Den evige optimisten
Det är antingen en korrekt gilt-tavla eller något refinished. Hur svårt är det att bara be säljaren knäppa en bild med telefonen..

Ser spontant rätt ut. Kostar den bara som en matt GMT från -77 så är det givetvis ett kap.
 

Andreas8701

Breitling
Min chef hade med sig denna klockan till jobbet, han undrade var det var för något. Jag själv står lite som ett frågetecken. Hittar inte så mycket när jag googlar och känner spontant att det inte är en dyr klocka. Men hade varit kul om någon visste lite mer om den. Har tyvärr ingen superbra bild.
IMG_3737.JPG
 

oystercase

Cartier
Senast ändrad:

oystercase

Cartier
Exakt!
De pekar på att det är en gilt tavla från 60 talet. 70 talet känns den definitivt inte att vara från. Tittar man på "gmt-master superlative chronometer officially certified" texten så har färgen försvunnit på några platser....kan det vara så att underlinen har försvunnit något och i kombination av dåligt foto så syns den överhuvudtaget inte!? Alt 2 att det är en gilt swiss only utan underline.
/Den evige optimisten
Gilt texten är inte tryckt ovanpå det svarta utan det guldiga ligger under och så har man maskat texten och lagt på det svarta efteråt. Så om det saknas färg på delar av guldtexten är tavlan ej ok.

(fast på denna kassa bild ser det ut att vara repor i glaset som syns?)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Per, borde det inte vara puffy Lume på denna? Dvs relumad?

@Adams du menar blank tavla, med gilt text (som Pers) som har åldrats och blivit matt? Dvs inte vit text på tavlan? Svårt att se på bilden.
Lite beroende på årtal så kan matta meters first vara både puffy och plattare. Samma sak med mk1-tavlorna till en GMT. Jag kan inte avgöra om den är relumad från en bild. Överlag så ser den ju lite småtrött ut så om det är att den är åldrad, tagit in fukt eller är relumad är inget jag vågar mig på att säga från en bild.

Jag var i detta fall bara trött och snabb och trodde att detta var en gilt-tavla. Det är tydligen en matt tavla som bara blivit lite småtrött.

Eller missförstår jag och du menar att min är relumad? :)
 

oystercase

Cartier
Lite beroende på årtal så kan matta meters first vara både puffy och plattare. Samma sak med mk-1 tavlorna till en GMT. Jag kan inte avgöra om den är relumad från en bild. Överlag så ser den ju lite småtrött ut så om det är att den är åldrad, tagit in fukt eller är relumad är inget jag vågar mig på att säga från en bild.

Jag var i detta fall bara trött och snabb och trodde att detta var en gilt-tavla. Det är tydligen en matt tavla som bara är lite småtrött.

Eller missförstår jag och du syftar på att min är relumad? :)
Haha, nej, inte att din är relumad.

Ah, bra då är vi överens om den andra tavlan. Det ska ju vara en glossy gilt på en 5513 från -66. Ska ärligt säga att jag inte kan alla varianterna i huvudet men den som @Adams visade tyckte jag såg ut som vit print på texten och då är en senare tavla än 66. Serial 1.8M är ju nog också senare än 66,mer mot 69 och då kan matt/vit meter först vara rätt.
 
  • Like
Reactions: Per

Klockverkiapelsiner

Breitling
2-Faktor
Tja! Hoppas detta är rätt tråd. Ber om ursäkt annars och skyller på att jag är ny. ;) Vad tror ni om denna säljare på Tradera? Någon som har erfarenhet? Det jag reagerar på är främst att ingen tycks buda på grejerna samt att alla klockor ser väldigt lika ut. Kan ju förstås bero på att de är från samma tidsperiod, kanske dead stock, men då torde säljaren ha mer info om år, modell etc. Vad tycker ni som är mer erfarna än lilla jag?

https://www.tradera.com/profile/feedback/4426915/24hourexpress
 

Koffe_96

Breitling
Hej!

Har under en längre tid funderat på att införskaffa mig något vintage och då jag är ganska
grön inom klockor i överlag så tänkte jag fråga lite spontant så man inte gör några tråkiga misstag :)
Den modellen jag blivit lite frälst runt är en 1967 Longines Flagship med kaliber 345 och 14karat i skruvboetten.

Hade tänkt att använda den dagligen och rotera med lite övriga klockor som jag planerar att införskaffa men vad
kan man tänkas lägga på en klocka i det här skicket? Länkar med ett par bilder.

Enligt säljaren så går den bra men service historik är tyvärr okänd men den ska byta datum samt hålla tiden bra
med bra gångreserv, inget specificerat dock.
Lika bra att fråga också vad en service skulle kunna ligga på?

Väldigt tacksam för input! :)
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    58.7 KB · Visningar: 2
  • 297402485_02aa214d-c7c9-4294-b042-32da222a89fb.jpg
    297402485_02aa214d-c7c9-4294-b042-32da222a89fb.jpg
    85.8 KB · Visningar: 2
  • 297402485_8e38e535-85a1-42ee-8c65-27805837322b.jpg
    297402485_8e38e535-85a1-42ee-8c65-27805837322b.jpg
    69.5 KB · Visningar: 1

Psykel

Patek
Hej!

Har under en längre tid funderat på att införskaffa mig något vintage och då jag är ganska
grön inom klockor i överlag så tänkte jag fråga lite spontant så man inte gör några tråkiga misstag :)
Den modellen jag blivit lite frälst runt är en 1967 Longines Flagship med kaliber 345 och 14karat i skruvboetten.

Hade tänkt att använda den dagligen och rotera med lite övriga klockor som jag planerar att införskaffa men vad
kan man tänkas lägga på en klocka i det här skicket? Länkar med ett par bilder.

Enligt säljaren så går den bra men service historik är tyvärr okänd men den ska byta datum samt hålla tiden bra
med bra gångreserv, inget specificerat dock.
Lika bra att fråga också vad en service skulle kunna ligga på?

Väldigt tacksam för input! :)
Den ser fin ut, men notera att det inte är solitt guld utan så kallat ”guld på stål”. Det är ett lite tjockare guldlager ovanpå en bas i stål, vilket är lite finare och hållbarare än vanligt guldpläterat, vilket oftast är ett mikroskopiskt tunt guldlager på mässingsbas.
Medaljongen på baklocket ser fin ut. Såna brukar lätt bli väldigt slitna annars. Har tyvärr dålig koll på pris, så kan inte hjälpa dig där.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej!

Har under en längre tid funderat på att införskaffa mig något vintage och då jag är ganska
grön inom klockor i överlag så tänkte jag fråga lite spontant så man inte gör några tråkiga misstag :)
Den modellen jag blivit lite frälst runt är en 1967 Longines Flagship med kaliber 345 och 14karat i skruvboetten.

Hade tänkt att använda den dagligen och rotera med lite övriga klockor som jag planerar att införskaffa men vad
kan man tänkas lägga på en klocka i det här skicket? Länkar med ett par bilder.

Enligt säljaren så går den bra men service historik är tyvärr okänd men den ska byta datum samt hålla tiden bra
med bra gångreserv, inget specificerat dock.
Lika bra att fråga också vad en service skulle kunna ligga på?

Väldigt tacksam för input! :)
Har säljaren uppgett det är en 14k guldversion? Om så är är inte säljaren sanningsenlig alternativt har ingen aning om vad som säljs. Är prissättningen därefter skulle jag dra öronen åt mig.
 

Koffe_96

Breitling
Har säljaren uppgett det är en 14k guldversion? Om så är är inte säljaren sanningsenlig alternativt har ingen aning om vad som säljs. Är prissättningen därefter skulle jag dra öronen åt mig.
Den ser fin ut, men notera att det inte är solitt guld utan så kallat ”guld på stål”. Det är ett lite tjockare guldlager ovanpå en bas i stål, vilket är lite finare och hållbarare än vanligt guldpläterat, vilket oftast är ett mikroskopiskt tunt guldlager på mässingsbas.
Medaljongen på baklocket ser fin ut. Såna brukar lätt bli väldigt slitna annars. Har tyvärr dålig koll på pris, så kan inte hjälpa dig där.

Kollade lite nogrannare i annonsen och där står det "guld på stål" så får ta på mig den missen :facepalm:
Priset är inte så farligt än men då den ligger ute på aktion så funderar jag på vad man kan tänkas ge som max.

Vore även kanon att få reda på vad en service kostar mellan tummen och pekfingret skulle ligga på.

Ingen som har en aning om prisättning?
Börkar klia lite i fingrarna :)
 

Psykel

Patek
Kollade lite nogrannare i annonsen och där står det "guld på stål" så får ta på mig den missen :facepalm:
Priset är inte så farligt än men då den ligger ute på aktion så funderar jag på vad man kan tänkas ge som max.

Vore även kanon att få reda på vad en service kostar mellan tummen och pekfingret skulle ligga på.

Ingen som har en aning om prisättning?
Börkar klia lite i fingrarna :)
En service bör gå på omkring 1.500-2.500 hos en oberoende urmakare beroende på omfattning av arbetet.
Jag är dålig på vad Longines kan vara värda, men jag skulle väl kanske tippa på 3-5.000? Ser ut att vara i rätt fint skick, lite patina på tavlan. Tror den borde ha en signar krona i original.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kollade lite nogrannare i annonsen och där står det "guld på stål" så får ta på mig den missen :facepalm:
Priset är inte så farligt än men då den ligger ute på aktion så funderar jag på vad man kan tänkas ge som max.

Vore även kanon att få reda på vad en service kostar mellan tummen och pekfingret skulle ligga på.

Ingen som har en aning om prisättning?
Börkar klia lite i fingrarna :)
Service från ca 2- 2,5 k och uppåt om de är professionell urmakare beroende på var du lämnar in den är nog det minsta du får räkna med om automatverket ska eller behöver servas. Men det är svårt att veta vad som behöver göras.

Boetten ser bra ut. Synd originalkronan inte verkar vara kvar. Den är lite speciell. Emaljen verkar vara kvar det mesta. Tavlan är inte felfri vad det ser ut. Skicket är avgörande särskilt på en sån som är lite "finare" modell. Auktioner på det stället är oförutsägbara. Egentligen får du lägga på kostnaden för service om det behövs på det du köper den för om du är angelägen att inte ge för mycket.

Klockan i sig utan servicebehov men med tavla med småimperfektioner och utan originalkronan skulle jag vänta mig 3,5 - 4,5 k för. En felfri mer. Men vad en sån auktion på det stället slutar på kan ingen säga. Man blir ofta förvånad då långt ifrån alla ser skillnad på skick.
Edit:
Där fanns redan svar såg jag. Skriver långsamt på mobilen...
 
Senast ändrad:

Koffe_96

Breitling
Service från ca 2- 2,5 k och uppåt om de är professionell urmakare beroende på var du lämnar in den är nog det minsta du får räkna med om automatverket ska eller behöver servas. Men det är svårt att veta vad som behöver göras.

Boetten ser bra ut. Synd originalkronan inte verkar vara kvar. Den är lite speciell. Emaljen verkar vara kvar det mesta. Tavlan är inte felfri vad det ser ut. Skicket är avgörande särskilt på en sån som är lite "finare" modell. Auktioner på det stället är oförutsägbara. Egentligen får du lägga på kostnaden för service om det behövs på det du köper den för om du är angelägen att inte ge för mycket.

Klockan i sig utan servicebehov men med tavla med småimperfektioner och utan originalkronan skulle jag vänta mig 3,5 - 4,5 k för. En felfri mer. Men vad en sån auktion på det stället slutar på kan ingen säga. Man blir ofta förvånad då långt ifrån alla ser skillnad på skick.
Edit:
Där fanns redan svar såg jag. Skriver långsamt på mobilen...
Då känns det som att min gräns på cirkus 4000kr känns ganska rimlig.

Får tacka för grym input! :)

Förhoppningsvis så gör jag en uppdatering inom en snar framtid att ett köp blev genomfört.
 

NickG

Cartier
Någon som vet ref. på denna? En mekanisk Omega De-ville, enligt säljaren är den från 1971, det som oroar mig är att den har en helt blank caseback utan något slags tryck, ska det vara så?
164A9371-B2D0-4633-8958-520B462D1582.png
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Någon som vet ref. på denna? En mekanisk Omega De-ville, enligt säljaren är den från 1971, det som oroar mig är att den har en helt blank caseback utan något slags tryck, ska det vara så?
164A9371-B2D0-4633-8958-520B462D1582.png
Tricket är att leta upp referensklockor att jämföra med. Enklast gör man det genom att googla klockans referensnummer. Annars tar man de data man har och bildgooglar.
Är det en sådan här?
http://www.wimbledonwatches.com/p/596/omega-watch/gents-vintage-omega-de-ville-gold-watch-wr1043

Den tycks också ha en blankt boettlock.
294A4966-F6A4-479E-906F-BD5DEF96E407.jpeg
 
Topp