• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Halloj. Hur tycker ni denna urtavla ser ut? Omålad osv? Någon som vet hela modellnamnet och dylikt?
Har första tjung på denna men urmakaren skulle prissätta, serva osv. Vad tror ni, hit or miss?
A8444865-7FCB-48A5-83DD-DA7138DD1E30.jpeg
CFFAEC66-8D8B-447F-BDEC-620167FA576A.jpeg
E1E9A60E-8068-49AA-9DBA-42A7B806B97C.jpeg
51E09BFB-56B0-4943-BBE6-9348788D8E9D.jpeg
Utan lupp kan jag inte avgöra om tavlan är målad eller ej. I mina ögon ser den bra ut. Jättefin. Jag kan inte modellnamnet, men har en systermodell som heter 1191, "pre-Toptime", med ett Venus 188 verk.

Vet du vilket verk klockan har?
Är caset kromat? ...det ser ut så tycker jag...

Men, oavsett fin klocka. Andrahandsmarknaden är inte alls bra, konstigt nog (enligt mig), så du borde få den för en rimlig hacka 10-15 kkr, enligt mig.

Utan lupp kan jag inte avgöra om tavlan är målad eller ej. I mina ögon ser den bra ut. Jättefin. Jag kan inte modellnamnet, men har en systermodell som heter 1191, "pre-Toptime", med ett Venus 188 verk.

Vet du vilket verk klockan har?
Är caset kromat? ...det ser ut så tycker jag...

Men, oavsett fin klocka. Andrahandsmarknaden är inte alls bra, konstigt nog (enligt mig), så du borde få den för en rimlig hacka 10-15 kkr, enligt mig.
Tack för ett utförligt svar. Jag har varit i kontakt med försäljaren, han vill serva den innan. Efter detta förmodar jag att prisbilden blir tydligare :)

Hej alla Omega experter,
Är sjukt intresserad av en Omega Seamaster XVI Olympic Games Melbourne 1956 i guld. Var på Somlos i London i går som har ett praktexemplar, dock väldigt polerad men helt original, enl ägarna. En fantastisk klocka enl min smak och kul historik, framtagen i 100 ex som prototyper.
Första gången jag sett ett ex IRL så väldigt kul bara det, färgerna på ringar och kors uppenbarligen av Kinesisk lack??, MEN deras pris är 12.000 pund, dvs ca 150kkr. När jag tidigare kollat andra klocksidor ser jag samma klocka för allt ner till ca 60 kkr!???
Naturligtvis svårt att se kvalitén på bild men ser fina ut på "utsidan", har ingen aning om "insidans" kvalitet.
Någon med erfarenhet som kan ge mig en aning om vad som är relevant att betala?
Kan någon dessutom säga vad som är "original" på dessa prototyper, eller är det en uppsjö med varianter (eftersom det är prototyper), ser varianter med ofärgade ringar/ kors, de med olympiska färgerna på ringarna, olika färger på urtavlan. Olika utseende på kronorna etc
Oerhört tacksam för expertrådgivning.....

upload_2019-2-7_11-11-51.png

Senast ändrad:
Är ingen expert utan mer av en "internet collector". Modellen ligger ute då och då på auktionshusen och de goda nyheterna är att prisläget inte är över 100.000 SEK utan snarare ca hälften av det. Skulle vänta till rätt tillfälle för att köpa den klockan (bra ex, bra auktionsbeskrivning, etc).

Hej Skuggan, jag har klockan på bevakning på Bukowski, Sthlm aukt, Kaplan, Auctionet, Pantbanken, Chrono24, har du några mer bra tips?
Tack på förhand ;)

Denna fråga är kanske OT. Radera om det är helfel eller hänvisa mig gärna vart jag skall posta. Men jag har letat runt men hittar inte någon tråd jag tycker passar bättre. Pga orutitn, okunskap osv har jag ett par ur som jag så här ganska lång tid efteråt är besviken att jag då köpte. Bla en constallation som jag nu insett är både polerad och ommålad tavla. Den kan jag dock leva med för den ser ju rätt fin ut i alla fall. Sedan en Suverän som har en felaktig visare och lite annat. Sista Omega spökuret är allt fel på. Visare, ny urtavla, fel krona, ja allt. Frågan är ju vad man gör med sådan här ur. Skall jag leta efter en korrekt visare till Suverän? Finns det folk som moddar även äldre Omega så att man åtminstone kan göra sig en klocka man kan använda av den kassa Omegan (franken är väl inte poppis precis...)? Eller skall man bara sälja urverket som reservdelar? Tar alla tips och råd.
IMG_20171209_215008.jpg

Bilagor

• IMG_20180606_101859.jpg
    IMG_20180606_101859.jpg
    141.9 KB · Visningar: 2
Hur kan man se det? Är det bara kunskap om boett/dialkombination eller ser du det på något annat sätt?

Tykkelsen på skrift, typsnitt, form på minutindeks, generelt indtryk af hele klokken.

+ at lumen mangler ved alle indeks, så tavlan er som minimum renset.

EDIT: lume mangler på sidste klokke, på den første er de placeret forkert ved 3, 6, 9 og 12.

Är svårt att få sådana ingrepp bra, skulle nog heller inte matcha så bra med tavlan med "ny" lume. Allmän städning av tavlan bara är nog att rekommendera :)

Ja, det var lite det jag hoppades på, att städa tavlan skulle vara nog för att få den i snyggt skick. Gillar symmetrin i tavlan för övrigt, där index för subsekunden är lika de för huvudtavlan. Får se hur det går med auktionen...

Någon som har tips vilka modeller och årgångar man med fördel bör titta efter om man söker en dressad vintage Omega? Nån guide att börja med kanske?

I allmänhet eller dessa exemplar specifikt? Det vore trevligt om du orkade förklara bakomliggande orsak så länge det inte är subjektiva, estetiska bedömningar.

Jeg - og HELT sikkert også @Aurum - har skrevet virkeligt, virkeligt mange indlæg om redials, og er helt ærligt lidt træt af at gentage det samme hver gang. Hvis det skulle forklares hver eneste gang, der blev spurgt om ommalede tavlar, kunne man bruge hele dagen.

Løsningen er at folk selv researcher, f.eks. via søgefunktionen her eller på Omegaforums.net.

Jeg - og HELT sikkert også @Aurum - har skrevet virkeligt, virkeligt mange indlæg om redials, og er helt ærligt lidt træt af at gentage det samme hver gang. Hvis det skulle forklares hver eneste gang, der blev spurgt om ommalede tavlar, kunne man bruge hele dagen.

Løsningen er at folk selv researcher, f.eks. via søgefunktionen her eller på Omegaforums.net.

Det var en förfrågan och ingen uppmaning. Jag har läst Aurums inlägg om redials i flertalet trådar sedan jag hittade KS men det betyder ju inte att jag kan dra slutsatser när han skriver korta, negativa kommentarer utan vidare förklaring. Han är självklart inte skyldig att göra något alls, men det är ju alltid lärorikt när det sker.

God aften

Tillbaka
Topp