• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kanske någon kan ge lite feedback på den här tudorn. Ser boett o tavla ut att va i bra skick? Ser ut som nåt har hänt med ”end links” klockan 12 :-/ vad är rimligt pris? Den är full set.

AFF4B657-FC97-4D73-9AD3-9F01460CB9FA.png
20ED6CDA-3FE7-4171-B175-E186D14098EC.png
F8CD633B-367B-4798-B703-1461358FBEA9.png
0069F390-3C7D-46FC-BA41-9DD96B2E664A.png
ED056DA9-241B-4923-B537-749FD698181A.png
Matt svart tavla, fanns det ens till denna referens?
 

Marcus1797

Omega
2-Faktor
Är det någon som är duktig på äldre Rolex DJ & kan slänga ett getöga på denna..?

Kan det vara så att visarna + indexen är utbytta?
Har googlat runt lite & på alla andra DJ från samma era jag har sett på bilder har en annan sorts visare & indexmarkeringar..


301512509_1ff4463b-d077-4848-97ed-23831bd58d7d.jpg
 

Psykel

Patek
Är det någon som är duktig på äldre Rolex DJ & kan slänga ett getöga på denna..?

Kan det vara så att visarna + indexen är utbytta?
Har googlat runt lite & på alla andra DJ från samma era jag har sett på bilder har en annan sorts visare & indexmarkeringar..


301512509_1ff4463b-d077-4848-97ed-23831bd58d7d.jpg
Det är väl en vanlig wideboytavla? Första bästa googleträff på "Rolex 1601 wideboy".
5d4692752f71df835e95094046fa4509012c3565.jpg
 

Klockverkiapelsiner

Breitling
2-Faktor
Om du inte vet vad du letar efter utan bara söker efter en äldre klocka så finns det roligare. 30mm är väldigt litet. Har en fin Tissot i superskick i samma prisklass om det skulle vara intressant.
Är dels ute efter en "guldig" dressklocka och dels gillar jag Seiko rent generellt så tyckte denna var snygg. Men var osäker på priset framför allt. Därför undrade jag om nån visste mer om just denna och kunde ge nån sorts uppskattning. Storleken stör mig inte alls. Vad är det för Tissot du har?
 

DrKlocka

Audemars
Är dels ute efter en "guldig" dressklocka och dels gillar jag Seiko rent generellt så tyckte denna var snygg. Men var osäker på priset framför allt. Därför undrade jag om nån visste mer om just denna och kunde ge nån sorts uppskattning. Storleken stör mig inte alls. Vad är det för Tissot du har?
Är du säker på storleken? Det är ofta något man underskattar som ny innan man kommit in i det. Finns en anledning till att 34mm och över ligger högre i pris. Den till höger i bild.
img_20190303_120321-jpg.1054414
 

hanna

Breitling
tack
Klockan ser lite sliten ut, men det går ju alltid att polera upp. Priset är lite i överkant tycker jag. Finns den i Sverige? Här kan du jämföra priserna och skicket lite. Även Chrono24-priserna är oftast i överkant och det brukar inte vara något problem att pruta ner 20-30 procent på priset. Tänk bara på att handla inom EU för att undvika moms och tull.
https://www.chrono24.se/search/inde...+Time&searchexplain=1&sortorder=1&watchTypes=
tack för tips! tittade lite och denna är ju bättre skick och pris. https://www.chrono24.se/tagheuer/carrera-twin-time-calibre-7--id10585862.htm eller missar jag något?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
tack

tack för tips! tittade lite och denna är ju bättre skick och pris. https://www.chrono24.se/tagheuer/carrera-twin-time-calibre-7--id10585862.htm eller missar jag något?
Nej, det tror jag inte. Den ser fin ut. Den saknar original låda och handlingar men det tycker jag inte spelar så stor roll för en sådan klocka i denna prisklass. Använd det (avsaknaden av box och papper) för att pruta! Som sagt, du borde kunna få av någon tusing på priset.
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Rätt snygg, tycker jag. Dock kromad boett, inte helstål, men det behöver ju inte vara en deal breaker. Utifrån beskrivningen kan man ju heller inte utesluta att det behövs en service. Min slutsats är att den inte bör gå för många hundralappar, men jag vet ingenting om märket, så jag missar kanske något.

Det finns ju gott om mindre dykare på vintagesidan, men också nyproducerat. Är det bara vintage som är aktuellt?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Hur stor är den där?
Känns väldigt liten. Mer "pojk" än "herr" i mina ögon.

Tror, som @AndersE , att den landar på en handfull hundringar eller så.
Kan personligen tycka att det finns roligare varianter om man lägger bara lite pengar ytterligare.
Men gillar du så gillar du. Då är det ju bara att köra!
...hade dock försökt forska lite i storleken först.
 
Rätt snygg, tycker jag. Dock kromad boett, inte helstål, men det behöver ju inte vara en deal breaker. Utifrån beskrivningen kan man ju heller inte utesluta att det behövs en service. Min slutsats är att den inte bör gå för många hundralappar, men jag vet ingenting om märket, så jag missar kanske något.

Det finns ju gott om mindre dykare på vintagesidan, men också nyproducerat. Är det bara vintage som är aktuellt?

Ja jag är helt inne på vintage just för tillfället så vill helst ha en vintage dykare.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
De där Continental brukar vara nåt stiftverksliknande verk. Det vill säga tämligen enkelt verk med usel kvalitet i längden, snudd på¨leksak. Om det är det på alla vet jag inte men alla jag sett vad jag minns och om de fungerar är det bara att det rör på sig. Jag vet ingen som vill eller kan serva dom t.ex.

Jag skulle avstå och köpa en riktig klocka i normalkvalitet istället till lite högre pris men som har förutsättningar att fungera.
 
Det där Continental brukar vara nåt stiftverksliknande verk. Det vill säga tämligen enkelt verk med usel kvalitet i längden, snudd på¨leksak. Om det är det på alla vet jag inte men alla jag sett vad jag minns.
Jag skulle avstå och köpa en riktig klocka i normalkvalitet istället till lite högre pris men som har förutsättningar att fungera.

Tack för ditt svar! Tur jag inte lagt ett bud än :) Får passa på den
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack för ditt svar! Tur jag inte lagt ett bud än :) Får passa på den
Det gör du nog rätt i.

Om du tänker dig ett typ väckarklockeverk i någon ostenad öststatsväckarklocka från 60-talet fast i miniatyr, ungefär så. Därav prisbilden på auktionen. Det är om man tycker den ser kul ut bara som en slags prydnad möjligen, inget att räkna med att använda i regel.
 
Topp